• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Beginnen met machinaal poetsen.. --> DAP500?

Steef CivicEP2

Detailing addict
17 jan 2010
55
52
Hey, omdat ik met handmatig poetsen niet het gewenste resultaat krijg, ben ik op aanraden van Blinque hier op het forum is gaan kijken naar een Dap. Ik kwam in de winkel uit bij een DAP50

https://www.Carclean.com/product/Polis...P500V3_1027710

Waar moet ik allemaal op letten bij machinaal poetsen? Welke pads moet ik gebruiken? Ik gebruik nu de 1,2,3 set van Mothers. Moet natuurlijk pads hebben voor alle 3 in te waxen en ook uit te poetsen?

https://www.Carclean.com/product/Mothers_Wax/Mothers_Ultimate_Wax_System_kit_100861

Is deze set ook geschikt voor machinaal?

En ik las dat deze geschikt is voor de beginner? Hoe gaat machinaal poetsen verder in de werk? Gewoon aparaat z'n werk laten doen of ook wat aanduwen?

Het is voor mijn Leon 1p dynamic style donker grijs, schijnt parelmoer te zijn?

Graag wat tips :)

Bedankt alvast voor de moeite!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Om te beginnen kan je dit eens lezen. Als je dan nog vragen heb, stel ze gerust. En je kan ook in de te koop sectie kijken, volgens mij zijn er nu twee tweedehands DAPS in de aanbieding. Niet zo'n mooie tas, maar scheelt toch.
 
Ok zal ik doen.
En ik ben er niet zon fan van om zulke apparaten 2ehands te kopen. Als ie zo kapot is ofzo zit je.. Liever nieuw dan :)
 
Heb de link even door gelezen. Alleen nu zit ik op de webshoo van carclean te kijken bij de pads. Alleen er staat er zoveek dat t een beetje on overzichtelijk wordt voor mij. Ik moet een finisher (#2glaze en #3wax) en een polisher (#1cleaner) hebben toch? Of ook een cutting erbij? 80 of 150 mm?
 
Poets machines gaan niet zo snel kapot, kan je best gebruikt kopen.
Is de aandrijving van een slijptol, waar ze een andere haakse tandwiel kast op hebben gezet.
 
Steef,
Ik zou eens voor onderstaande set kijken
https://www.Carclean.com/product/Polishing_Power/DAP900_V3_Raffini_Starterskit_Lite_Edition_102776
Daarnaast nog evt een zwarte en rode monello pad.
Ik vermoed dat stap 1 van mothers een soort cleaner is (evt met korrel), maar ik zou deze voor nu achterwege laten en gaan polijsten met de bijgeleverde polijstmiddelen. Stap 2 is een glaze daar zou je voor kunnen kiezen (glaze is niet noodzakelijk) om aan te brengen met een zwarte monello pad.
Stap 3 is een wax welke ook aan te brengen is met een rode of zwarte monello pad. Verder ben ik niet zo bekend met deze wax.

Als de auto eenmaal goed gepolijst is kun je de lak bijhouden met Mothers stap 1 om de lak te cleanen. Als het om polijsten gaat bereik je met de monello middelen net wat meer vermoed ik. De cleaner is echter nooit weg .
 
IBedankt maar dan ga ik even kijken voor die dap500 combo

Weet je wat me ook in de war brengt. Dat is dat diverse merken verachillende kleuren gebruiken voor t zelfde artikel.. Daarom weet ik niet goed welke pads ik moet hebben

Bij die 500 combo zitten bv 3 pads groen oranje en wit. Ik neem dan aan wat ric zei dan de rode en zwarte erbij kopen en alleen die dan gebruiken? En dan die voor die 3 stappen gebruiken. Claener,glaze en wax.
Of moet ik over gaan op die 2 stappen van monello?


Sorry voor al die vragen maar machinaal is nieuw voor mij.
Zoiezo ben ik vrij nieuw in het detailen.. Deed vroeger alles met turtle wax :p tot ik een instap aanbieding van mothers tegen kwam..
 
Steef,
Die Leon die jij hebt zou zomaar eens een wat harde lak kunnen hebben en als je dan toch een machine koopt zou ik voor een Dap900 gaan . Evt 2e hands.
Tonie geeft eerder ook aan om je eerst even in te lezen en dat wil ik dan nog maar eens benadrukken.
In de door mij geselecteerde set zitten 2 polijstmiddelen kort door de bocht:
Monello Mezzo om oxidatie/swirls/krasjes aan te pakken op de oranje of groene pad bv machine stand 4/5
Monello Finale om de lak na Mezzo na te bewerken voor een mooie finish op de witte pad en evt nog een nabewerking op een zwarte pad machine stand 3.
Let op!!! Bovenstaande uitleg ontslaat je niet van de verplichting om een testspot te maken!!!
De testspot op een/per paneel voer je uit door met een vrij licht combinatie te zien wat het resultaat is op de lak. Aan de hand van het resultaat kun je beslissen tot evt een zwaardere stap eerst uit te voeren om deze vervolgens weer na te bewerken met lichtere stap(pen).
 
Een testspot..? Uhmm ok.. om te zien dus of de machine een stand omhoog of omlaag moet? Beter laag beginnen natuurlijk..
Ik vraag me eigenlijk nu wel een beetje af of machinaal poetsen wel voor mij is weggelegd...
 
Misschien ligt het hem aan mij,... Maar 4 jaar geleden in 2011 vroeg je exact hetzelfde,....

https://forum.Carclean.com/threads/beginnen-met-machinaal-poetsen-vragen.7444/

Geld ook over je topic over pads/doeken, de vragen daarover had je in 2013 ook al.


Opnieuw goed/lang en geïnteresseerd inlezen zeg ik.
 
Steef,
Ja jij kan poljsten zeker met een dap welke vrij veilig is.
Testspot is niet om te zien of de machine stand omhoog of omlaag moet maar om te zien welk middel/pad combinatie effectief blijkt op jouw lak.
Mijn opgegeven combinaties zijn slechts een inschatting. Overgespoten delen kunnen bv een stuk zachter zijn dan fabriekslak.
Begin bv met mezzo op groen en stand 4 , is dat niet genoeg dan bv oranje/mezzo op 5 welke je vervolgens kan afbouwen met Finale op wit/zwart.
 
Steef, voordat je zelf weet wat je wilt en ook overtuigd bent van de keuzes al dan niet door derden onderbouwd zul je zeker jezelf moeten verdiepen in de materie.
Zonde om een pak geld er tegenaan te gooien en dan dit met een jaartje weer verkopen omdat het niet is wat je verwacht.
Besef dat machinaal poetsen je lak niet beschadigt(of je moet het wel heel bont maken) maar dat er ook geen wonder gaat plaats vinden.
Kan zijn dat beschadigingen en krassen zichtbaar blijven, resultaat zal zeker een stuk indrukwekkender zijn dan met de hand alles aanpakken en ook sneller maar 15 uur werk is vrij normaal als het al mee zit... wil je dat?
Lees anders wat topics hier door over ervaringen van anderen(poetsprojecten) om een indruk te krijgen van wat het inhoudt om de auto zo mooi te laten glanzen en of dit wel iets voor je is.

Als je denkt te weten dat je hier zoveel tijd in wilt steken dan raad ik nog steeds machinaal poetsen aan, meeste mensen hier zijn onervaren begonnen netzo als jij nu bent(ik ook).
De aangeboden machines van de website zijn juist bedoeld voor mensen zoals jij en vele anderen die veilig hun auto willen poetsen.
Succes
 
Jeroen;n414981 zei:
Misschien ligt het hem aan mij,... Maar 4 jaar geleden in 2011 vroeg je exact hetzelfde,....

https://forum.Carclean.com/threads/beginnen-met-machinaal-poetsen-vragen.7444/

Geld ook over je topic over pads/doeken, de vragen daarover had je in 2013 ook al.


Opnieuw goed/lang en geïnteresseerd inlezen zeg ik.

Nu je het zegt idd ja, was het vergeten. Maar had toch weer wat vragen daarom :)
 
En die lappen tekst blijven bij mij niet hangen joh..
Maar heb het voor me zelf nu even opgeschreven. En het is dat die voordeel pak nu in de aanbieding is, anders had ik de standaard 900 gekozen.
Maar inwezen heb ik de oranje niet echt nodig. De swirls zijn licht en de krasjes die erzitten (parkeer plekken vorige eigenaar) zijn niet weg te poetsen, moet ik laten behandelen.
Dan kom ik op de te gebruiken pads: Groen, rood en zwart? Met de 2 flesjes die erbij zitten dan alleen groen en zwart.

Maar omdat ik de mothers kit nog heb (bijna vol) wil ik die ook blijven gebruiken. Dan de #1cleaner met Groen, #2glaze/sealant met rood, en dan #3Carbaubawax met zwart.
En met deze kan ik dan met 1pad een wagen doen of is 2 toch wel beter?

Dan alleen nog een droog doek en dan ben ik klaar voor gebruik? Of nog wat erbij nemen?

Kan altijd nog even langs Carclean gaan voor als ik nog verdere vragen heb. Zit hier zowat om de hoek.
 
Steef,
Cleaner kun je een rode/zwarte pad voor gebruiken. Met dezestap reinig je de lak maar haal je geen swirls weg.
Glaze kun je een aparte rode/zwarte pad voor gebruiken.
Wax kun je ook machinaal met wederom een aparte rode of zwarte pad verwerken.
De bijgeleverde pads zijn om te poijsten.
 
Blinque;n414983 zei:
Steef, voordat je zelf weet wat je wilt en ook overtuigd bent van de keuzes al dan niet door derden onderbouwd zul je zeker jezelf moeten verdiepen in de materie.
Zonde om een pak geld er tegenaan te gooien en dan dit met een jaartje weer verkopen omdat het niet is wat je verwacht.
Besef dat machinaal poetsen je lak niet beschadigt(of je moet het wel heel bont maken) maar dat er ook geen wonder gaat plaats vinden.
Kan zijn dat beschadigingen en krassen zichtbaar blijven, resultaat zal zeker een stuk indrukwekkender zijn dan met de hand alles aanpakken en ook sneller maar 15 uur werk is vrij normaal als het al mee zit... wil je dat?
Lees anders wat topics hier door over ervaringen van anderen(poetsprojecten) om een indruk te krijgen van wat het inhoudt om de auto zo mooi te laten glanzen en of dit wel iets voor je is.

Als je denkt te weten dat je hier zoveel tijd in wilt steken dan raad ik nog steeds machinaal poetsen aan, meeste mensen hier zijn onervaren begonnen netzo als jij nu bent(ik ook).
De aangeboden machines van de website zijn juist bedoeld voor mensen zoals jij en vele anderen die veilig hun auto willen poetsen.
Succes


Hey ik ben me er ook zeker van bewust dat je niet alles weg krijgt. Maar ik mis gewoon de glans met handmatig poetsen. Ik ben meestal zo'n 6 uur er mee bezig. Gaat machinaal dan nog langer duren?
Rn ik ben er zuinig op me wagen, wil m ook altijd graag poetsen. Alleen pijnlijke handen en schouders ben ik nu wel zat, vandaar nijn vragen over machinaal.

En wat ik nog wat vergeten over die pads. Is het zo dat je met een pad kan inpoetsen en uitpoetsen of heb je er dan ook 2 voornodig net als met handmatig? En dan uiteraard per deel alles doen.
 
Die 15 uur ben je best kwijt als je de binnenkant ook mee pakt. Je kiest je pad voor het polijsten, er is geen sprake van inpoetsen EN uitpoetsen dus nee je hebt om die reden niet van elk 2 exemplaren nodig(wel handig om een schone pad te pakken of als er 1 kapot is gegaan).
Je polijst met de combinatie van polijstmiddel en polijst pad welke op jouw lak de juiste correctie geven, uitproberen dus, polijstmiddel van Monello bestaat uit korrels welke afbreken.
Dit hoort zo te gebeuren om een correctie op je lak uit te voeren, de manier waarop(de snelheid van bewegen/toerental machine en herhaling van het proces) draagt hier ook aan bij.
Probeer anders zo vlug als het mogelijk is via de website van carclean een CLINIC te bezoeken voor machinaal poetsen, denk dat je dan prima vooruit kunt.
Tot die tijd, hier vooral lekker lezen in tutorials en projecten van anderen.
Stop hier gerust je vrije tijd in want je hebt er altijd wel iets aan, meeste van de antwoorden hier staan gewoon in de tutorials.