• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Beginnen met polijsten, hoeveel pads minimum?

Theovv

Detailing addict
11 nov 2016
55
55
37
Hoi,
Ik ben een aardige beginnersset aan detailingproducten en gereedschappen aan het bij elkaar verzamelen en daar hoort ook een set aan polijstmiddelen bij. Ik wil het qua budget rustig aan doen en alleen starten met wat echt nodig is.

Ik zit alleen te twijfelen hoeveel pads ik moet kopen en wat ik met de kleine plekken doe.

De hardheden: Ik heb de pads van Rupes op het oog, de High Performance Bigfoot foam pads. Het is voor een rode Ford Focus uit 2019. Ik geloof dat deze qua lakhardheid ergens in het midden zit. Geen Duitse hardheid, maar ook niet de zachtste. Klopt dat? Heb ik dan genoeg aan de gele (fine) en witte (ultra fine) pads, aangevuld met eventueel een blauwe (coarse) voor een plek waar een diepere kras zit? Of moet ik nog wat sterkers hebben boven de gele voor de gehele auto? Ik ga het combineren met de Meguiars Polish en Compound.

De aantallen: Als je de pads goed en snel schoon kan maken lijkt het logisch dat je per type maar 1 pad nodig hebt. Is dat ook zo of valt dat tegen? Wat doe je dan met de pads die je niet meer goed schoon krijgt? weggooien? Hoeveel pads heb je dan minimaal nodig? Dit tikt namelijk best aan in de kosten.

Schoonmaken: Je hebt van die emmers, maar die zijn erg duur. Geperste lucht schijnt slecht te zijn voor de foam, wat blijft dan over als beste/makkelijkste schoonmaakmanier?

Kleine plekken: Een mini polisher is me te duur om meteen mee te beginnen, dus ik wil de kleine stukjes met de hand doen. Is dat goed te doen? Kan ik daar de grotere pads voor gebruiken, of is het aan te raden daar de mini-pads voor te kopen?

Dank alvast voor jullie adviezen!
 
Hier onlangs ook een focus gedaan uit 2018, helaas wel verkeerde volgorde en combinatie van pads gebruikt. Medium lak inderdaad wat ik begrepen heb. Uit vorige post gelezen voor een rode monello pad en daarna naar medium of finish. Merken pads en spullen zullen per persoon verschillen. Ik houd het lekker op het huismerk monello. Prima en betaalbaar.

Ik had een medium pad en finish pad. Groot en klein formaat. Maar vond het zelf storend om na zoveel hits weer te moeten schoonmaken, drogen etc. Dus ik pakte dan al snel de kleinere pad. Heb geen mini polish, dus voor de kleinere delen mijn kleinere pad gebruikt.

Resultaat was oke, maar kan nog velen malen beter. Was voor mij ook de allereerste keer
 
- Welke machine heb je?
- Welke pads je nodig hebt, dat zal je pas weten nadat je een testspot hebt gedaan.
- Welke polijstmiddelen wil je gaan gebruiken? (Meguiars en 'polish' kan ook duiden op hun glaze)
- Als je het budget minimaal wilt houden, dan is 1 pad van elke gradatie mogelijk.
... Je zal alleen vaker moeten schoonmaken en dat is toch echt het liefst onder een warme kraan met wat Dreft o.i.d.
... Een pad zal eerder te versleten raken dan dat je 'm niet meer schoon krijgt.
- Als je een DAP hebt, dan zal hier al een kleinere backingplate bij zitten. Voor hollingen, randen en andere lastigere panelen is dat zeker wel handig. Sterker nog, als je een hardere lak hebt, dan ga je handmatig al snel merken dat het laaaaaaang duurt.
 
  • Leuk
Reactions: Drifter
@Theovv ,ik heb verschillende modellen van Ford gedaan (deze waren alleen wel altijd vrij nieuw ) en ik schat in dat je met een medium combinatie echt ver komt om defecten te verwijderen al moet een testspot dat definitief uitwijzen natuurlijk.
Aanvankelijk zou ik dus ook een medium combo en een finishing combo in huis halen mocht dat echt niet afdoende helpen kun je altijd nog een heavy cutting pad aanschaffen.
Rupes heeft mooie kwalitatieve spullen dat staat buiten kijf echter denk ik niet dat je een auto van 5 jaar strak zal trekken qua defecten met een Rupes geel combo (Rupes blauw lijkt mij in 1e instantie echt te grof).

Heb je wel eens aan het merk Scholl gedacht als het gaat om pads en polijstmiddel?
Zelf hou ik ervan om door te gaan tijdens een polijstsessie dus persoonlijk heb ik vrij veel pads op voorraad.
Imo zou ik per polijststap minimaal 3 pads willen hebben en dan in grote en kleinere afmetingen.
 
Met middelharde lak kun je met de hand ook best nog wel verbetering bereiken, dus wat dat betreft moet het zonder kleine machine kunnen. Ik heb zelf destijds als kleine machine een Proxxon er bij gekocht (ruim 100 euro nieuw), maar omdat dit een kleine rotary machine is, is het beter om wel eerst wat polijstervaring op te doen met andere machines.

Plaatje van zo'n Proxxon (zijn er ook op accu):
com%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F12%2F1061158_1.jpg
 
Hier onlangs ook een focus gedaan uit 2018, helaas wel verkeerde volgorde en combinatie van pads gebruikt. Medium lak inderdaad wat ik begrepen heb. Uit vorige post gelezen voor een rode monello pad en daarna naar medium of finish. Merken pads en spullen zullen per persoon verschillen. Ik houd het lekker op het huismerk monello. Prima en betaalbaar.

Ik had een medium pad en finish pad. Groot en klein formaat. Maar vond het zelf storend om na zoveel hits weer te moeten schoonmaken, drogen etc. Dus ik pakte dan al snel de kleinere pad. Heb geen mini polish, dus voor de kleinere delen mijn kleinere pad gebruikt.

Resultaat was oke, maar kan nog velen malen beter. Was voor mij ook de allereerste keer
Hoi, wat voor volgorde had jij dan die verkeerd uitpakte? Ik zelf vind Monello wat onoverzichtelijk omdat ze iets van 6 gradaties in hardheden hebben, dus erg lastig uit te vinden wat je nodig hebt.

Wat maakte dat je resultaat vele malen beter kon? Heb je tips voor andere beginner?
- Welke machine heb je?
- Welke pads je nodig hebt, dat zal je pas weten nadat je een testspot hebt gedaan.
- Welke polijstmiddelen wil je gaan gebruiken? (Meguiars en 'polish' kan ook duiden op hun glaze)
- Als je het budget minimaal wilt houden, dan is 1 pad van elke gradatie mogelijk.
... Je zal alleen vaker moeten schoonmaken en dat is toch echt het liefst onder een warme kraan met wat Dreft o.i.d.
... Een pad zal eerder te versleten raken dan dat je 'm niet meer schoon krijgt.
- Als je een DAP hebt, dan zal hier al een kleinere backingplate bij zitten. Voor hollingen, randen en andere lastigere panelen is dat zeker wel handig. Sterker nog, als je een hardere lak hebt, dan ga je handmatig al snel merken dat het laaaaaaang duurt.
- Ik heb nog niks, maar wat ik op mn lijst heb staan is de Maxshine M8S V2. Die krijgt goede reviews voor een instap DA polisher en is erg betaalbaar. Daar zit echter geen kleinere backing plate bij. Weet niet of die los verkrijgbaar zijn.
- Ik zit te denken aan de https://www.carclean.com/nl/meguiars-ultimate-compound-450ml.html meguiars ultimate compound voor grove fase en https://www.carclean.com/nl/meguiars-ultimate-polish-473ml.html meguiars ultimate polish voor finishing fase. Wat ik in reviews zie, zijn dit vergeeflijke producten voor beginners met mooie resultaten.

Ik zou ook voor de producten van Rupes kunnen gaan, ik vind alleen dat zij een gek gat in hun productline hebben, zowel qua pads als vloeistoffen. Ze hebben een fine en ultra fine voor afwerking en een coarse voor grove fase. Maar daar zit niks tussen. Ze hebben wel nog een intermediate pad (turquoise), maar dat is dan weer niet uit de high performance line.

ik heb zo het idee dat ik met de Ford moet beginnen met die intermediate, en dan afwerken met de fine of ultra-fine. Mijn logica zegt dat je dan altijd voor de meest fijne gaat, de ultra fine, omdat dat het mooiste resultaat geeft. Is dat ook zo? En moet je dan tussen de intermediate en ultra fine ook nog passes doen met de gele Fine pads? Dat wordt wel erg veel werk/kosten.

@Theovv ,ik heb verschillende modellen van Ford gedaan (deze waren alleen wel altijd vrij nieuw ) en ik schat in dat je met een medium combinatie echt ver komt om defecten te verwijderen al moet een testspot dat definitief uitwijzen natuurlijk.
Aanvankelijk zou ik dus ook een medium combo en een finishing combo in huis halen mocht dat echt niet afdoende helpen kun je altijd nog een heavy cutting pad aanschaffen.
Rupes heeft mooie kwalitatieve spullen dat staat buiten kijf echter denk ik niet dat je een auto van 5 jaar strak zal trekken qua defecten met een Rupes geel combo (Rupes blauw lijkt mij in 1e instantie echt te grof).

Heb je wel eens aan het merk Scholl gedacht als het gaat om pads en polijstmiddel?
Zelf hou ik ervan om door te gaan tijdens een polijstsessie dus persoonlijk heb ik vrij veel pads op voorraad.
Imo zou ik per polijststap minimaal 3 pads willen hebben en dan in grote en kleinere afmetingen.
Dank! Goed om jouw ervaringen te horen. Zou jij dan bij Rupes voor de combinatie Intermediate (turqoise) en wit (ultra fine) gaan? En dan de compound (blue) van Rupes en polish (white)? Of zou je nog iets doen met de gele (fine) pad en polish? die komt net voor de witte qua grofheid, maar het lijkt me dat dat dan weinig toevoegt?

Scholl ken ik niet. Hoe verhoudt die zich tot Rupes in kwaliteit? Heeft die een betere combinatie van hardheden?

@Cordoba: Dank voor de tip. Inderdaad een stuk goedkoper dan een mini polisher! Maar inderdaad eerst wat ervaring opdoen :)
 
Laatst bewerkt:
@Theovv ,
Rupes heeft naar mijn mening:
Blauwe pads/polish = wellicht net ff te grof voor een Ford
Medium stap = ontbreekt in assortiment
Gele pads/polish= finishing
Witte pads/polish=zeer fijne finish

Scholl heeft hoogwaardige pads en polijstmiddelen in assortiment.
Gyeon (ook pads gemaakt door Scholl?)heeft hoogwaardige pads en polijstmiddelen in assortiment.

Qua polijstmiddel zou ik voor Gyeon compound en finish gaan qua pads kun je kiezen tussen Scholl of Gyeon dat maakt imo geen verschil maar je hebt dan wel de mogelijkheid om een medium polijstcombinatie te kiezen .
 
  • Leuk
Reactions: Theovv
Ik zou wat verder doorsparen en een Dap Evo kiezen. Kost je wat meer, maar;
- Service van Carclean.
- Betrouwbare machine.
- Ergonomische(re) machine. (Trigger bovenop de machine = onhandig)

Als polijstmiddel kan je niet veel verkeerds kiezen, maar in dit geval eigenlijk wel een beetje. :p Het tweede product is een glaze.
- Monello heeft ook de Raffini-pads. Daarvan kan je gewoon Geel -> Oranje -> Wit als gradaties aan houden. (Grof - middel - fijn)
- Ik zou deze combineren met hun polijstmiddelen. (Gewoon prima producten. Zoals vele andere merken)
- Er is niks zoveel beter dan het ander,. Bovenstaande is een prima eerste set om te proberen, andere merken proberen kan altijd nog.

Als je een grof polijstmiddel gebruikt met afbrekende korrel, en deze goed doorwerkt zodat je hiervan gebruik maakt, kom je in de meeste gevallen al tot zo'n 80% resultaat. Afschalen naar een fijner middel zal je wat meer hoogglans geven, maar zou geen enorm verschil moeten maken met je voorgaande stap.

Zéér fijne polijstmiddelen + pad doen misschien wat op kritische lakken, maar in de meeste gevallen is een fijne combi meer dan genoeg. Zoals ik hierboven al aangaf; De voorgaande stap(pen) doen voor het oog meer.


Je zal zien en ervaren hoe het allemaal zit. ;) Haal eerst een prima set aan spullen in huis en ga het gewoon doen. Als er iets finaal misgaat, dan zal je dit waarschijnlijk niet eens opmerken want je hebt nog geen ervaring. Zo had je dus ook niet ineens voor een ander merk moeten kiezen, want dit gaat weinig tot geen verschil opleveren. Het zal 'm zitten in de werkwijze; Meters maken en ervaren. ;)
 
  • Leuk
Reactions: Theovv en Jurjenz
Wat vind je dan van deze intermediate van Rupes? Die lijkt me perfect tussen Coarse en Fine te vallen: https://www.carclean.com/nl/rupes-d-a-intermediate-foam-pad-130-150-mm.html

Weet alleen niet wanneer je dan de witte of de gele gebruikt als laatste stap. En als dat witte is, wat dan de functie is van de gele.


Van Scholl zie ik nergens een complete range te koop met medium en finishing type pads.
Die intermediate pad is nieuw voor mij dus daar kan ik je niks over melden maar lijkt mij op papier geschikt voor een medium stap.
Pads wisselen per merk/kleur/indeling zo vaak die tendensen hou ik niet bij omdat ik in principe ruim voorzien ben .
Scholl:
 
  • Leuk
Reactions: Theovv
@Theovv ik zou inderdaad sparen voor een Dap 900 of evo. Heb zèlf de 900 via het forum kunnen kopen.

Ik gebruikte de finish pad met medium compound en eindige met medium pad icm finish. Totaal verkeerde combi.

Maarja al doende leert men, vele tips hier gehad al
 
  • Leuk
Reactions: Theovv
Mijn ervaring met Ford lakken is dat deze niet al te hard zijn.
Met een Medium pad en een medium polijstmiddel zou je al behoorlijk resultaat moeten kunnen krijgen. eventueel kan je hierna nog afbouwen
Met een lichte pad en een licht polijstmiddel

Ook ik ben begonnen met een goedkopere polijstmachine. en ik wil niet zeggen dat dat de grootste fout was die ik heb gemaakt met het detailen, maar het scheelt niet veel. wat een k*t ding. en uiteindelijk niet eens echt veel goedkoper.

Polijstmachine - 140
Medium pad -11
medium polijstmiddel - 12
licht polijstmiddel - 12
lichte pad -11

Totaal 186,-
Dan wil je er later nog een zwaardere pad/polijstmiddel bij hebben. en zit je op 209

En voor 229 koop je een goede machine, met 3 polijstmiddelen, 3 pads, 3 doeken, en goede service.
 
Ik zou wat verder doorsparen en een Dap Evo kiezen. Kost je wat meer, maar;
- Service van Carclean.
- Betrouwbare machine.
- Ergonomische(re) machine. (Trigger bovenop de machine = onhandig)

Als polijstmiddel kan je niet veel verkeerds kiezen, maar in dit geval eigenlijk wel een beetje. :p Het tweede product is een glaze.
- Monello heeft ook de Raffini-pads. Daarvan kan je gewoon Geel -> Oranje -> Wit als gradaties aan houden. (Grof - middel - fijn)
- Ik zou deze combineren met hun polijstmiddelen. (Gewoon prima producten. Zoals vele andere merken)
- Er is niks zoveel beter dan het ander,. Bovenstaande is een prima eerste set om te proberen, andere merken proberen kan altijd nog.

Als je een grof polijstmiddel gebruikt met afbrekende korrel, en deze goed doorwerkt zodat je hiervan gebruik maakt, kom je in de meeste gevallen al tot zo'n 80% resultaat. Afschalen naar een fijner middel zal je wat meer hoogglans geven, maar zou geen enorm verschil moeten maken met je voorgaande stap.

Zéér fijne polijstmiddelen + pad doen misschien wat op kritische lakken, maar in de meeste gevallen is een fijne combi meer dan genoeg. Zoals ik hierboven al aangaf; De voorgaande stap(pen) doen voor het oog meer.


Je zal zien en ervaren hoe het allemaal zit. ;) Haal eerst een prima set aan spullen in huis en ga het gewoon doen. Als er iets finaal misgaat, dan zal je dit waarschijnlijk niet eens opmerken want je hebt nog geen ervaring. Zo had je dus ook niet ineens voor een ander merk moeten kiezen, want dit gaat weinig tot geen verschil opleveren. Het zal 'm zitten in de werkwijze; Meters maken en ervaren. ;)

Dank voor de tips, ik moet het inderdaad gaan proberen!

Wat is er beter aan een DAP EVO? Qua eigenschappen zie ik geen verschil en qua reviews krijgt de Maxshine goede cijfers. Dat prijsverschil levert me een hoop extra pads op ;)

Over de Meguiars polish: Ze noemen het inderdaad een glaze in de ondertitel, maar het functioneert gewoon als een polish, dus met lichte abrasives, als finishing product. En het vult nog hele lichte krasjes op. Het is als laatste stap voor een wax/sealant. Maar ik zou dan voor de zekerheid ook voor een andere polish kunnen gaan.

Mijn ervaring met Ford lakken is dat deze niet al te hard zijn.
Met een Medium pad en een medium polijstmiddel zou je al behoorlijk resultaat moeten kunnen krijgen. eventueel kan je hierna nog afbouwen
Met een lichte pad en een licht polijstmiddel

Ook ik ben begonnen met een goedkopere polijstmachine. en ik wil niet zeggen dat dat de grootste fout was die ik heb gemaakt met het detailen, maar het scheelt niet veel. wat een k*t ding. en uiteindelijk niet eens echt veel goedkoper.

Polijstmachine - 140
Medium pad -11
medium polijstmiddel - 12
licht polijstmiddel - 12
lichte pad -11

Totaal 186,-
Dan wil je er later nog een zwaardere pad/polijstmiddel bij hebben. en zit je op 209

En voor 229 koop je een goede machine, met 3 polijstmiddelen, 3 pads, 3 doeken, en goede service.
Menzerna kende ik niet, maar zo te zien een erg fijn product, bedankt voor de tip!

Volgens mij gaat het niet alleen om prijs, maar om kwaliteit. Ik hoor graag wat de Maxshine M8s V2 dan mist, wat ik wel krijg voor een wat duurdere machine, dan kan ik daarin een overwogen keuze maken om eventueel toch wat extra te investeren.
 
Dit forum Is van Carclean dus Maxshine zal hier niet aan bod komen ivm belangenverstrengeling . Bij de Dap via CarClean heb je superservice, goed prijs en kwaliteit.
 
Maar je mag toch wel aangeven wat er wel goed/beter/anders is aan de DAP van carclean? Wat maakt dat juist deze zo goed is (voor beginners)?
 
Ja, snap ik ;) Maar omdat meerdere mensen aangeven, spaar door voor een DAP Evo, ben ik wel nieuwsgierig wat die specifiek zo goed/beter maakt, dat helpt mij in mijn keuze.
 
Oke. Ik ga hem in koppen!

Ergonomie! Een prachtig woord.

Bij veel polijstmachine’s ben je blij als je je pad moet uitspoelen. Dan wel last van je handen door het trillen, dan wel het kracht zetten, of zelfs van je duim omdat het knopje net niet lekker werkt.

De rust die je hebt bij het polijsten dankzij een ergonomische machine zal ook het resultaat ten goede doen.

Ik zelf heb de LDA1000. En ik baal als ik een pad moet uitspoelen want het ging zo mooi…

Oh en ik kan half gas geven. Erg handig voor als je pads nog een beetje te veel water in zich hebben. Dan kan stand 1 soms nog iets te veel zijn

Pfff wat een bericht weer… begin op @Quantoxx te lijken:p
 
  • Leuk
Reactions: Theovv
Ff gekeken maar objectief bekeken is er denk ik prima te werken met die maxshine machine.
Dap is ook een prima machine en als je em bij CC koopt ben je verzekerd van een goed garantiebeleid wat CC heeft.
 
  • Leuk
Reactions: Theovv en Altos