• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Begonnen met de DAP900V2, wat beginnersfouten gemaakt? :(

GB

Detailing trainee
21 jun 2012
20
47
Van de week begonnen om mijn auto te gaan polijsten met het startpakket van de dap900v2.
Mijn auto is een amerikaan (corvette c6), normaal gesproken is dit een zachte lak
(uiteindelijk kreeg ik de krassen niet weg, en heb grof geschut gebruikt door de wollen pad i.c.m forza compound)

De auto zit behoorlijk onder de swirls en andere gebruikerskrassen.
De krassen zitten niet super diep want met de nagelmethode blijf ik er niet achter haken.
Feitelijk moeten ze dus weg te polijsten zijn.


Mijn werkwijze

Probleem 1
Ik ben begonnen met de oranje pad en de Mezzo.
4 ertjes verdeeld aan de buitenkant van de pad geplaatst en binnen een kader van 40cm wat afdrukken gemaakt.
Vervolgens langzaam bewegend van links naar rechts op standje 6, en erna op en neer.
Dit deed ik in totaal 2x
De swirls gingen op deze manier prima weg, alleen de gebruikers krassen kreeg ik maar niet weg.
Ook niet na meerdere keren herhalen.

Uiteindelijk Carclean gebeld en ik heb een Monello 5.5inch wool pad gekocht (paars) met de Inizio Forza compound.
Zelfde methode de compound aangebracht, 4 erwtjes en polijsten maar.
Ik werd GEK van de stof die hierbij vrij kwam... ik heb hetzelfde kader gepakt en weer 2x herhaald links / rechts en boven onder in een langzame beweging.
Nu zijn wel de meeste krassen verdwenen waar ik me druk om maakte (niet alle).

Toen ik met mijn kofferklep klaar was zag ik een plek zitten wat dof eruit zag.
Ik maar poetsen en poetsen maar de plek bleef zichtbaar. Dit is gekomen na het gebruik met de wollen pad.

Zie de foto:

scaled.php?server=42&filename=foto2edg.webp


scaled.php?server=684&filename=foto4sg.webp


Zou de lak te warm zijn geworden?
Het gekke is, is dat nergens anders dit gebeurt is... en dat op deze plek nu ook nog 2 krassen zitten die niet weggegaan zijn..
Daarom ben ik waarschijnlijk ook langer op deze plek geweest met de dap 900 met dit als gevolg :(

Is dit nog te repareren??

-----------------------------------------------------------------------

Probleem 2

Op sommige plekken op de lak is dit patroon zichtbaar:

scaled.php?server=685&filename=foto3yq.webp


Lijkt mij op een afdruk van de pad..
Waar duid dit op? en wat heb ik fout gedaan? is dit ook nog te herstellen?
Ook hier ben ik met een mezzo extra overheen gegaan maar ze willen niet verdwijnen..
Toch terug naar de forza?.. hier ben ik nu bang voor i.v.m beschadiging van de lak.. die probleem 1.


-------------------------------------------------------------------------

Probleem 3

Nu ik de Forza compound met een paarse wollen pad gebruikt heb,
en erna de mezzo met een oranje pad,
en erna de finale met de zwarte pad..

Kijk ik met een zaklampje op de lak, en op veel plekken zie ik nog veel krassen zitten.
De krassen zijn geen swirls maar rechtlijnige krassen.

Voorbeeld:

scaled.php?server=254&filename=fotoban.webp



Dit is er maar 1, maar het is moeilijk om dit op de foto te krijgen.
In werkelijkheid zijn het er veel meer.

Zouden deze veroorzaakt zijn door de stap van Forzo i.c.m de wollen pad?
Als dit zou zijn, dan moet de mezzo deze krassen weg krijgen.
Gisteren ben ik juist 2x extra met een mezzo over de krassen heen gegaan, maar ze zijn niet verdwenen.


-------------------------------------------------------------------------


Bedankt vast voor de hulp,
ik heb tot nu toe alleen de achterklep maar gedaan.. ik ga pas verder met de auto als ik weet wat ik fout gedaan heb, haha ;)
:lol

O ja.. en hoe verkom je het stoffen wat de wollen pad veroorzaakt? hele auto ligt gewoon onder het stof :(
 
Ik kan je mijn mening geven aan de hand van de foto's, maar dan weet je het nog niet zeker.
Wat je het beste kunt doen is een mede detailer in de buurt opzoeken (waar zit wie) en samen dit ter plaatse beoordelen.
 
Ik kan de foto's niet zien (geblokkeerd door firewall op het werk...)
Maar deels klinkt het alsof je misschien te zwaar aan het polijsten bent geweest...?
 
greenbeauty zei:
Mijn auto is een amerikaan (corvette c6), normaal gesproken is dit een zachte lak.
(uiteindelijk kreeg ik de krassen niet weg, en heb grof geschut gebruikt door de wollen pad i.c.m forza compound)

Als je er zeker van bent dat de lak zacht is, waarom dan polijsten met de grofste combinatie? Soms kan een milde combinatie al voldoende zijn.
Met grove combinaties bezorg je je zelf alleen maar meer corrigeerwerk.

greenbeauty zei:
... ik ga pas verder met de auto als ik weet wat ik fout gedaan heb, haha ;)
Zie bovenstaande. ;)
 
Probleem 1 - doffe plek: Lastig te zeggen. Misschien ben je daar door de lak heen? De kleine barstjes lijken ook wel op vogelpoepschade?

Probleem 2 - pigtails: Volgens mij zijn dat pigtails. Waarschijnlijk veroorzaakt door een vuiligheidje op de lak of in de pad toen je aan het polijsten was. Lak goed gekleid? Pad na elk paneel goed schoongemaakt?

Probleem 3 - rds (random deep scratches): Volgens mij zijn dat willekeurige krasjes die er al zaten voordat je begon met polijsten.. Tijdens het polijsten zulke krassen veroorzaken lijken me sterk, of je moet na het polijsten een vuiligheidje hebben gehad in je doek waarmee je het polijstresidu afveegde.

Stofprobleem wolletje: Je hebt het zeker over de haren en stof die opeens rondvliegen als je een nieuw wolletje voor het eerst roteert. Dat is normaal, doordat je wol het overtollige haar/stof verliest. Bij de volgende keren dat je het wolletje gebruikt zal het minder worden.
 
Swirls verwijderen ala, dat gaat meestal prima, maar alle krassen verwijderen is een utopie en dat moet je ook niet willen.
Krassen zullen alicht verminderen door polijsten, maar weghalen met best wel grove middelen zou ik toch echt de lakdikte in de gaten houden met een lakdikte meter.
En dan nog blijft 100% krasvrij een hachelijk avontuur als je dat echt wilt.
Als je je auto gepolijst hebt en je ziet de kras niet van 1 meter afstand is het wat mij betreft prima.
En op detail foto's van show off's zie je meestal ook nog wel wat krassen die niet helemaal verdwenen zijn, volkomen normaal in mijn ogen.
Het kan zijn dat je als beginner de kras verwijder lat een beetje te hoog hebt gelegd...............
 
@GMToyotoa Kijk eindelijk een nette reply :)


probleem 1:
Ik denk ook dat ik hier door de lak heen ben gegaan, vogelpoep lijkt het niet.
Als ik inderdaad door de lak heen gegaan ben hier, is dit nog te herstellen?

probleem 2:
die "pigtails" is dit nog te herstellen? ...
weer met de paarse wollen pad proberen? of niet doen en met de monello en oranje pad proberen ?

stofprobleem:
nee ik heb het niet over de haren die rondvliegen (deze had ik van tevoren al netjes verwijderd)
ik heb het echt over stofkorreltjes die vrij komen tijdens het gebruik van de paarse wollen pad i.c.m de forzo compound.
 
Door de lak heen = spuiten...
Pigtails: NIET met wol..! Eerst fijne combo, dan opschalen en bekijken welke combo 'grof genoeg' is
 
Door de lak heen is opnieuw spuiten.

Het stoffen wordt minder als je er een of drup finale bijdoet.

pigtails zijn gewoon krasjes, dus als zodanig behandelen en hopen dat ze niet te diep zijn.


Voor de rest van de auto: Zou eerst eens een testspot maken en met een lichtere combi beginnen om te kijken of je daar ook je swirls mee wegkrijgt.


Edit: moet sneller typen........... :-b
 
Toevoeging aan bovenstaande en dan voornamelijk bij de krassen: Het witte polijstmiddel maakt krassen zichtbaarder dan ze eerst waren. Dus na het polijsten ook nog eens de kras reinigen zal een wereld van verschil kunnen uitmaken.
 
Zou zo'n pigtail ook kunnen komen doordat ik te lang door gaat met polijsten terwijl de compound 'uitgewerkt' is?
Ik vind het moeilijk om te kunnen bepalen wanneer ik moet stoppen ..
Vaseline achtig wordt het ook niet echt, ik stop meestal na 2x langzaam over het oppervlakte te zijn geweest
 
Een corvette is van polyesther. Lak op polyesther geeft nog wel eens rare problemen.
Als ik de foto's zie van de doffe plekken, denk ik niet dat je door de lak heen bent, maar dat het een probleem in de lak zalf is. Waren deze plekken al aanwezig voordat je begon met polijsten? (als je daar op gelet hebt).

Pigtails krijg je door vuil in de pad of tussen de pad eb de lak, denk aan een zandkorrel of een hard klontje opgedroogd polijstmiddel van een vorige polijstsessie en het niet goed schoonmaken van de pad. Of zoals een ander al aangeeft, vuil van de lak zelf als er niet gekleid is.

Als je door de lak heen bent dan is daar geen enkele oplossing voor op spuiten na. Wat weg is kun je nu eenmaal niet terug polijsten ;)
 
greenbeauty zei:
Zou zo'n pigtail ook kunnen komen doordat ik te lang door gaat met polijsten terwijl de compound 'uitgewerkt' is?
Ik vind het moeilijk om te kunnen bepalen wanneer ik moet stoppen ..
Vaseline achtig wordt het ook niet echt, ik stop meestal na 2x langzaam over het oppervlakte te zijn geweest

Niet onverstandig om eerst een training te volgen bij Carclean.

Voor het polijsten zit ook nog een bepaald traject dat je beter kunt aanhouden.
Tip Summer detaildag wordt er ook het 1 en ander uitgelegd.
 
Is er iemand in de buurt van brabant die zin heeft om een keer samen te kijken waar ik de mist in ga?
wil natuurlijk jouw kant op rijden dan... omgeving rotterdam kan ook

Groetjes
 
Kijk even of er iemand is die in de buurt woont.
Ik woon niet in de buurt, maar wil je anders best even helpen en het 1 en ander uit te leggen.
Kijk maar even anders even een PB sturen.

Mvg Jerry