Stap #1 is de dealer contacteren met de uitdrukkelijke vraag om met hun klauwen van de wagen te blijven. Is vaak makkelijker gezegd dan gedaan want sommige dealers zijn erg koppig als ze die vraag te horen krijgen, zeker als er een leasemaatschappij "in the mix" is en het geen priveaankoop is. Een dealer heeft 0 incentive om jouw wagen goed te behandelen en alles moet
snel gaan want de volgende klant zit alweer even ongeduldig te wachten. De kans is dan ook zeer groot dat hij rechtstreeks door de carwash vliegt eenmaal hij van de vrachtwagen is gerold en enkele dagen / weken op een parking heeft gestaan. Contacteer ze met de uitdrukkelijke vraag om de wagen
niet te wassen.
Afhankelijk van hoe gehoorzaam jouw dealer is zal hij ofwel:
- ongewassen zijn, mogelijks met nog wat van die witte folie op (bonus points)
- 1x gemarteld zijn door de dealer en bijgevolg reeds lichte swirls hebben
Op zich is er weinig verschil tussen de 2, al is de kans op swirls natuurlijk veel groter als hij al zeer haastig door de carwash is gejaagd of op een absoluut sneltempo is "gewassen" bij de dealer. Ter illustratie stel ik voor dat je even kijkt naar onderstaand filmpje (vanaf 10:17):
Tot zover mijn dealer rant, I dont like em.
Eenmaal de wagen bij jou thuis op de stoep staat zou ik de normale stappen volgen:
- wassen met 2 emmers (3 als je de wheel bucket erbij telt zoals je zelf aangeeft)
- decon met tar en iron
- de laatste rotzooi ervan strippen zoals bvb spraywax van de dealer, kan pefect met Dreft maar er bestaan vast betere alternatieven
- kleien met een milde klei
- inspecteren!
Afhankelijk van de staat van de lak kan je vervolgens beslissen om te gaan polijsten, ikzef zou het sowieso altijd doen voor ik een coating aanbreng aangezien je de lak in perfecte staat wil. Een 1-stap is meer dan voldoende (tenzij de dealer echt stout is geweest
), zeker op een nieuwe wagen. Ik kan zelf Sonax Perfect Finish of Scholl S30 / S40 aanraden.
Na polijsten vervolgens alles onvetten met
Gyeon Prep en een coating aanbrengen.
Welke coating ga je aanbrengen als ik vragen mag?