• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Het Zonnetje

Ik weet niet wat de ET-waarde van de originele velgen is, anders kun je daarmee ook makkelijker zoeken naar geschikte velgen die niet speciaal voor deze auto gemaakt zijn. De boutgaten zullen waarschijnlijk op 4 x steekcirkel 100 mm zitten (waarbij de 4 het aantal wielbouten aangeeft, en de 100 mm is de diameter van de cirkel waar de middelpunten van die boutgaten op liggen.

Met die gegevens kun je ook bijvoorbeeld de volgende overwegen: set voor Clico. Boutgaten 4 x 100 (alleen uitzoeken welk type bouten daarbij horen), ET waarde vergelijken met huidige velgen (advies is om niet meer dan 5 mm af te wijken van oorspronkelijke waarde), en er zal een andere bandenmaat op de velgen moeten.

• Geweldig
Reacties: Het Zonnetje
Dank jullie wel allemaal!
Ik ga het allemaal even rustig lezen.
Nu zitten er 14” velgen onder.
En inderdaad van 14 naar 16 brengt de nodige veranderingen met zich mee. En wil ik dat?

Voor het ‘mooie’ zou een iets grotere maat wellicht kunnen, maar misschien dan zelfs beter 15 dan 16. Als er überhaupt iets te vinden is. De vondst van @Cordoba is vrij bijzonder, is dat nog verkoopbaar?

Op Instagram kreeg ik de opmerking dat “echte detailers” niet “zulke mini velgen” hebben maar hoogglans zwarte velgen. Haha!
Ben blij dat jullie gewoon fijn meedenken met Het Zonnetje. Detailen is voor iedereen, met wat voor auto dan ook.

• Geweldig
Reacties: RedCat en Cordoba
Ach, velgenmaat is ook een beetje mode. In de tijd dat ik mijn rijbewijs heb gehaald had je een Opel Kadett met slechts 12" velgen, veel auto's op 13" en iets ouderwets zoals een kever had 15". Je kunt eventueel ook naar oudere VAG-modellen kijken, zo had ik onder mijn Cordoba (bouwjaar 1996) met 15"een iets grotere maat dan wat toen de standaard uitvoering had. Ook 4 boutgaten en steekcirkel 100, maar geen idee wat de ET-waarde was.

• Geweldig
@Riez hé wat goed waar tover je die nou zo snel vandaan! Zien er best oké uit en de prijs is ook wel te doen (even sparen). Ik vraag mij af: hoe kunnen dit originele SEAT MII velgen zijn als de MII geleverd wordt met 14” velgen en niet met 15”?
Ik geloof best dat het zo is maar ik heb hier dus echt geen verstand van. En dan snap ik het niet…
Ik dacht dat alle MII’s standaard met 14” geleverd werden maar misschien klopt dat dus ook niet.

En hoe pak je dit dan aan? Ik lees dat ik ze kan bezichtigen, dat lijkt me wel wijs. Ik ga ze niet bestellen zonder ze gezien te hebben.
En dan moeten ze nog op Het Zonnetje enzovoort…

Wat ik zag was dat de Mii geleverd kan zijn op 14, 15 en 16 inch, afhankelijk van de uitvoering; de FR uitvoering heeft bijvoorbeeld 16 inch; ik zou ze persoonlijk ook altijd zelf ophalen (en bekijken/controleren) als ik gebruikte velgen zou kopen;

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Wat interessant, ik was er vanuit gegaan dat alle MII’s met 14 inch geleverd zijn geweest. Oké dan ga ik, bij interesse, inderdaad altijd wel bekijken. En waar let ik dan op? Ik denk aan: hoe zien ze eruit (beschadigingen etc), maar heel veel verder kom ik nog niet…

Hoe zie ik dat?

Dit is een velg van een motorfiets, maar zoiets lijkt mij bijvoorbeeld niet normaal:
1762423892854.webp

• Grappig
  • Leuk
Reacties: RoyR en RoCo
Hoe groter de velg, des te platter de band. Denk dat 15” wel mooie middenweg is, dan heb je nog iets meer bandwang, meer comfort en iets meer speling bij stoepranden. gunmetal is idd mooi, maar kijk goed welke velg qua uitstraling goed bij de auto past. Vaak is even googlen wat de de topmodel velgen waren van jou bouwjaar wel een goede leidraad, je kan ook op MP kopen en laten spuiten in je favoriete kleur.

• Leuk