• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Bescherming gezondheid tijdens detailing

Hendrik_frl

Detailing rookie
7 mrt 2025
3
15
Hallo allemaal,
Ik ben produkten aan het verzamelen om me ook in het diepe te storten. Als shampoo heb ik de Dodo Juice 'Born to be Mild' net binnen gekregen. Ik lees nu even de etikette op de fles:

Danger. Causes skin irritation. Causes serious eye damage. Wear protective gloves/protective clothing/eye protection/face protection. IF ON SKIN: Wash with plenty of water. etc.
o_O
Heel 'mild' lijkt het niet te zijn en ik vraag me af: wassen jullie de auto in complete beschermende kleding met gezichtsmasker etc., alsof je met extreem giftig materiaal aan het werk bent of...? In de filmpjes op YouTube lijkt contact met water vanzelfsprekend. Of, is het enkel gevaarlijk in onverdunde vorm?

Een vraag specifiek over dit product, maar eigenlijk ook in het algemeen: wat gebruiken jullie als bescherming tijdens detailing?
En, hoe slecht is het voor mijn voortuin (dieren en planten?

Ik lees: Smeer BTBM niet in je ogen en drink het niet. Ook kan je het niet vapen. o_O

Gewoon in je emmer doen, water (liefst warm) erbij en lekker je auto ermee wassen.
Niks aan de hand, alleen een goed gevoel vanwege mooie auto en prettige shampoo.

Eet je achteraf een biologisch, vegetarisch sugar-free frikandelbroodje: was eerst ff je handen...

Voor zo ver in weet, is de BtbM zo goed als Ph neutraal dus zou het geen irritatie kunnen geven op de huid (uitzonderingen daargelaten).

Dat soort waarschuwingen zijn waarschijnlijk bedoeld om die yankees aan de andere kant van de plas te waarschuwen dat je de shampoo niet als oogdruppels moet gebruiken en dat je je huid er niet mee moet insmeren.
Net zoiets als dat zo'n hillbilly de hond wilt drogen in de magnetron maar niet wisten dat dat niet mocht 'want het stond niet op de waarschuwingssticker...'

Al die PBM maatregelen is een beetje overkill maar vervolgens wel lekker een zware shaggie draaien en lurken aan een fles bier, alsof dat allemaal gezond is :p

• Leuk
Reacties: Hendrik_frl
Bij de Born2BeMild doe ik niet echt verder iets qua bescherming.. als ik al met wat sterker spul bezig ben geweest heb ik soms wel al van die nitril handschoenen aan.

En over het algemeen zijn dingen zoals een detailerspray (spray and wipe, perfetto) niet echt schadelijk (moet je het niet drinken natuurlijk) volgens mij.

Vooral bij dingen zoals een APC etc of een velgenreiniger zoals non-ferro is de PH alweer wat erger en dan is het wel slim.

Bij coatings is het ook wel verstandig om iets van een handschoen aan te doen, zeker bij bijvoorbeeld een Gyeon fabriccoat en als je die IN de auto gebruikt (dus op delen die je niet buiten de auto kan coaten zoals stoelen of de vaste bekleding) is iets tegen het inademen wellicht ook niet verkeerd. Gezien je in een kleine ruimte zit en in een van de recente Gyeon filmpjes werd dit ook door Tim gezegd volgens mij

ik gebruik nitril handschoenen bij het gebruik van :
-teerverwijderaars
-Gyeon Prep / Nanolex ex
-aanbrengen van coating en hierbij moet je ook voor voldoende ventilatie zorgen/adembescherming gebruiken
-aanbrengen van vette meuk zoals tire of rubber/plasticdressings

Velgenreiniger interieur cleaners en APC is ook niet per se heel prettig voor je handen.
Na het autoklooien was ik sowieso mijn handen.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reacties: Hendrik_frl
Voor zo ver in weet, is de BtbM zo goed als Ph neutraal dus zou het geen irritatie kunnen geven op de huid (uitzonderingen daargelaten).

Dat soort waarschuwingen zijn waarschijnlijk bedoeld om die yankees aan de andere kant van de plas te waarschuwen dat je de shampoo niet als oogdruppels moet gebruiken en dat je je huid er niet mee moet insmeren.
Net zoiets als dat zo'n hillbilly de hond wilt drogen in de magnetron maar niet wisten dat dat niet mocht 'want het stond niet op de waarschuwingssticker...'

Al die PBM maatregelen is een beetje overkill maar vervolgens wel lekker een zware shaggie draaien en lurken aan een fles bier, alsof dat allemaal gezond is :p
Toch apart... nog niet lang geleden brandde je een oplossing die ik iemand gaf, geheel af (hoewel het de enige werkende oplossing in dat topic was), omdate er aceton gebruikt werd.

pH-waarde is niet het enige waarom een product bijvoorbeeld huidirritatie kan veroorzaken, daarnaast heeft ongeveer ieder huishouden legio producten in huis die volgens etiket ook irritatie kunnen veroorzaken, maar ook andere gezondheidsklachten. Het lastige is dat bij sommige producten er al zo'n waarschuwing op de verpakking staat als 1 op 100.000 mensen daar last van heeft, bij andere producten is er een serieus risico en wordt er niet of nauwelijks gewaarschuwd of iets aangegeven.

Ik denk dat je er van uit mag gaan als er geen waarschuwingssymbolen op de verpakking staan, zoals hieronder valt het wel mee, aan de andere kant kijk eens in het keukenkastje wat er staat, onderstaand logo kun je bijvoorbeeld ook tegenkomen op een fles afwasmiddel omdat daar bijvoorbeeld citroenzuur in zit. (Op citroenen is die waarschuwingssticker nog niet verplicht)
uk%2Fimages%2Firritant-ghs-labels-p1208-32915_zoom.webp

Aan de andere kant bij allerlei detailproducten is het niet onverstandig om bijvoorbeeld handschoenen te dragen, of bij het werken met een coating in een binnenruimte is gebruik van adembescherming aan te raden, en een stofmasker helpt niet tegen bijvoorbeeld het inademen van oplosmiddelen.

Enige waar ik bescherming draag is met glascoating aanbrengen dan draag ik een gelaatsmasker met filters die tegen alle giftige dampen bestand zijn. Verder gezond verstand gebruiken. Denk dat op fles derft ook zoiets zal staan.

• Leuk
Reacties: Cordoba en RoyR
Iets met appels en peren...
Als ik mocht kiezen...dan toch liever een druppel BtbM in m'n ogen dan aceton al dan niet de dampen ervan :p
Heeft NIETS met appels en peren te maken. Je wees een oplossing af omdat er 'gevaarlijke stoffen' bij gebruikt werden. Een van mijn argumenten daar was dat als je daar over gaat zeveren, je deze hobby wel kunt stoppen.

En zie daar; hier praat je zelf het gebruik van stoffen goed.

Niets appels en peren aan. Je kon het gewoon niet hebben dat iemand anders met een oplossing kwam.

@henzik,
Dus je vind het prima en praat het goed om aceton te verdampen dat kankerverwekkend is en dat vergelijk je met een shampoo dat huidirritatie kan veroorzaken. Vreemde gedachte...
Maar goed, ik bespeur hier een groot IWAB gehalte. Eigenwijs is ook wijs.
Ik zet je op de negeerstand.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik praat niets goed. Wat ik stel is dat in deze tak van sport je niet heel veel moet zeuren over wat al dan niet ongezond is.

Ik weet zeker dat bv. een keramische coating die je sprayed, ook niet fijn is voor je longen. Mbt. dat kankerverwekkende waren er overigens nogal wat kanttekeningen.

Ik aan mijn kant bespeur hier een groot ego die het niet kan hebben dat ie zelf niet met die oplossing was gekomen.

Er zit wel degelijk een verschil mbt je gezondheid in aceton verdampen of een veiligheidswaarschuwing die huidirritatie kan veroorzaken.
Een ander topic is al gesloten om de welles nietes discussie die daar ontstond en nu begint het weer hier. Lijkt mij beter om ontopic blijven. We zijn allemaal volwassen genoeg.

Wat betreft bescherming..
Bij een gewoon wasje doe ik niet zoveel.
Ga ik aan de slag met een tar remover of sterke alkalisch of zuur gecontreerde spulletjes dan gebruik ik wel graag handschoentjes bijvoorbeeld. Ik kijk meestal op de fles naar die rode driehoekjes inderdaad. Aangezien ik vooral buiten werk word er genoeg geventileerd.
Keramische coating is ook wel een goede om geventileerd te doen of eventueel wat extra bescherming. Ik weeg het altijd een beetje af en kijk hoe schadelijk het spul op de etiketten is. Staat er zon dood visje in een rode driehoek dan let ik extra op bijvoorbeeld.
Blijft een beetje logisch nadenken een afweging maken of het schadelijk en/of gevaarlijk voor jezelf of om je heen is.

• Leuk
Reacties: Soepergrover
@Jellezz Ik denk dat je het symbool 'schadelijk voor het milieu' bedoelt. De gele/oranje driehoeken zijn verouderde veiligheidssymbolen, de nieuwe zijn die vierkanten die op de punt staan. (Voor het werk vorig jaar een inventarisatie moeten maken voor de aanwezige gevaarlijke stoffen, vandaar dat ik redelijk op de hoogte ben)

Symbool 'schadelijk voor het milieu':
29838_image_1_1920x1920.webp

Symbool 'schadelijk voor de gezondheid':
id%3DOPEC.LaPihPbPAM5V6Q474C474%26o%3D5%26pid%3D21.webp

Symbool voor bijtende stoffen (zuren of basen):
S9wcm9kdWN0SW1hZ2VzLzYyL29yZy9VQi01MjU3MjctMS5qcGc.webp

En dan heb je nog de symbolen voor PBM (Persoonlijke BeschermingsMiddelen): bril, adembescherming, handschoenen die staan vaak alleen in het Product Veiligheidsblad (PSD) van een product. Ik denk dat dit duidelijk maakt dat het met de meeste detailproducten nogal meevalt met de gevaren, en iets te voorzichtig doet niemand pijn.

• Leuk
Reacties: Jellezz
Die symbolen inderdaad, de vierkantjes / rode vierkantjes in dit geval. Als ik bovenstaande symbolen tegenkom dan weet ik in ieder geval dat ik op moet letten..