• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Betaalbare en handige inspectielamp

Wide-O

Detailing guru
16 jun 2019
343
115
Ik ben er achter gekomen - door de RIM coating - dat een goede lamp eigenlijk onontbeerlijk is. Je denkt dat het perfect is, je doet de lamp aan: bzzzzt!!!!

Nu heb ik er wel eentje (Favour Foco) die bruikbaar is, maar helaas met 3 AAA batterijen werkt ipv Lithium. Heeft 4 standen, verstelbare focus (breed licht draaiend naar puntje), kostte toch behoorlijk wat geld, maar is te snel "leeg". En met herlaadbare AAA's werkt het gewoon niet lang genoeg goed genoeg als je begrijpt wat ik bedoel. Volle kracht voor 3 minuten, en dan pffft. Ze raden ook expliciet aan om niet oplaadbare batterijen te gebruiken (wat ik niet helemaal snap, maar bon...)

Ik heb geen zonnelamp nodig, geen colormatching etc. Maar wel eentje die a) goed werkt en b) werkt met 18650 cellen (daar heb ik er tientallen van, Sony VTC5's, plus zeer goede lader van Opus). En liefst zonder scherpe randen of onhandige grip. En ideaal met een electronica die er voor zorgt dat de sterkte van het licht constant blijft tot de cel "leeg" is (dwz, van 4.2v naar 3.2v is gegaan) ipv langzaam minder helder te worden (het kan technisch - door bij minder voltage een groter amperage te trekken), of het bestaat is een tweede)

Ik kan in de shop niet zo goed kiezen. Welke zouden jullie aanraden om (vooral) te inspecteren bij het levelen van een coating, of het aanbrengen van Cure of Wetcoat etc etc.?
 
Laatst bewerkt:
Zo dan.. Geinig hoe diep je overal in duikt. Ik herken het van mijzelf en herken ook dat ik vaak te moeilijk ga denken over simpele dingen. ;)

Ikzelf gebruik de Monello - Faro + accu. Simpel lampje. Ik heb mijn twee jaar oude Faro verkocht aan een kameraad, zelf een nieuwe gekocht, en ook hij gebruikt 'm vandaag de dag nog steeds met plezier.

Accu gaat ook lang mee, fijn compact lampje, sterke behuizing, etc.

https://forum.carclean.com/threads/monello-faro.21334/
 
  • Leuk
Reactions: Wide-O
Jah, schuldig, ik heb dat met bijna alles. Ik zie iets (al dan niet per toeval), en dan wil ik het weten en kennen ook! Ik zag dat jij ook met alles en nog wat bezig bent geweest met de BMW LOL. Dus ja, zo werkt dat. Ik was stomverbaasd hoe ver detailing is gekomen in de laatste, zeg, 15 jaar? Ik dacht echt cliché-matig aan zielepoten die met doekjes in de weer zijn en nooit hun auto willen nat laten worden, en 7 soorten Turtle wax vergelijken. Ik zat er een beetje naast...:eek::blush:

Ik vind het geweldig wat je allemaal kunt doen met je auto vandaag, dingen die vroeger alleen door specialisten gekend waren (of bereikbaar waren). Je ziet het ook met coatings: de scheidingslijn tussen "pro" en "enthoesiast" vervaagt - zie alleen al de Gyeon coating-lijn ...

En ja, schuldig, soms zoek ik het te ver. Aard van het beestje. Ik geef ook eerlijk toe dat ik dit allemaal niet zou doen als de auto gewoon - zoals elke normale auto - niet zoveel waard meer zou zijn. Maar - ik heb het misschien al verteld - ik had jaren niet gekeken naar de restwaarde, had het ding ook boekhoudkundig afgeschreven, BTW gerecupereerd etc. Had ondertussen weer andere hobbies (klassiek piano, ben ook op zoek hoe ik mijn vleugel van 1965 weer kan opblinken)...

Was in de ban van Tesla (de auto, niet het bedrijf), en wou weten wat ik nog zou krijgen voor de Evo om eventueel (mits toeslag uiteraard) een 2e hands Model S te kopen (die vind ik de mooiste tot nog toe). En toen zag ik dat (als ik de BTW buiten beschouwing laat) ik op WINST stond. WTF? Later snapte ik het al beter, maar dit is me nog nooit overkomen, en ik win ook nooit met de Loterij etc. Nieuw gekocht voor 33K zonder BTW, afgeschreven op 5 jaar, en in de huidige staat en km stand (60.500) kan ik er ... 34K voor krijgen. Waanzin! Dus ga je toch weer anders naar die auto kijken, beetje oppoetsen, en dan besluiten dat je van ze leven het ding niet wil verkopen. Ja, ik ben een ouwe lul, maar in mijn hoofd toch nog steeds 18 en gek op auto's... Grijze haren en een Evo, het moet maar kunnen.

Soit, Faro dus. Accus heb ik met hopen - ooit zwaar in de technologie van de e-cig gedoken, de techniek ervan, onderzoeken etc etc - en de cellen (geen batterijen!) zijn heel erg belangrijk. En ook dezelfde die je uit de oudere Teslas haalt overigens. Dat zijn gewoon batterijen (hier wel juist ;)) van 3.7v nominaal (dus 4.2 max tot zeg 3.0v min?) 18650 cellen, ik denk van Panasonic voordat ze ze zelf gingen maken, en dan overgeschakeld zijn naar 20700's en ook naar super-capacitors aan het kijken zijn? Ik heb ook zo'n enkele 18650 zien "ploffen", man, dat is angstaanjagend; de energie die in die dingen zit...Enfin, ik dwaal lichtjes af. (lichtjes! Get it? :D:cool:)

Heb ook mailtje gestuurd naar CC om te vragen naar de https://www.carclean.com/nl/8809432677505gyeon-prism-mini.html. Maar die Faro, als jij zegt dat dat voldoende is... dan heb je het toch over de 34,99 EUR versie zonder lader etc, right? (durft ff niet te klikken en deze boterham kwijt raken...)
 
Ik heb een LED "bouwlamp" van de Action.
Bevalt me prima voor "erbij".
Daarnaast heb ik nog een Monello Faro lamp met accupack voor de echte inspectie.
 
  • Leuk
Reactions: Wide-O
Jah, die heb ik ook gekocht, voor "het overzicht" zeg maar. Moet er nog wel een staander bij verzinnen, en een waterdichte kabel, maar dat is voor volgende week.

2019-10-20 14.26.16.jpg


Dus die Faro is wel degelijk, eh, degelijk dus. Ben benieuwd wat CC nog te melden heeft, maar ik denk dat die het wordt - €34,99 is best betaalbaar, en dan ben ik eindelijk af van die AAA batterijen.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Om aan te geven hoe lullig het eigenlijk is: deze lamp lijkt heel erg op die Faro. Alleen heeft ie een raar systeem waardoor je de houder van de 3 AAA's niet gewoon kunt vervangen door een 18650 of zelfs een 26650. Bij die Faro kan dat gewoon wel dus, als ik het goed begrijp.

Accus (cellen) heb ik met hopen (op zolder nog een stuk of 50, maar ik heb er normaal nodig die tot 30A continue/70A piek kunnen geven, dus die andere liggen daar maar - sommige zijn 3400 mAh maar slechts 10A, Panasonic NCR18650B, - meer dan genoeg voor een LED lamp natuurlijk) en een lader/tester heb ik ook :blush:...

2019-10-20 14.43.20.jpg


2019-10-20 14.43.35.jpg


(moet ook eens stofzuigen zie ik... :D)
 
Ze raden ook expliciet aan om niet oplaadbare batterijen te gebruiken (wat ik niet helemaal snap, maar bon...)
Heel simpel ter verklaren hoor.

Een simpele niet oplaadbare batterij levert 1,5 volt. Een oplaadbare li-ion batterij 1,2 volt.
Je zaklamp werkt optimaal op 4,5 volt (= 3x1,5 volt).
Als je er 3 oplaadbare batterijen in stopt van 1,2 volt x 3 = 3,6 volt. Je komt dus 0,9 volt te kort.

Zelf gebruik ik de Monello Faro met gewone batterijen en daarbij heb ik een Scangrip Flash pen.

Monello Faro:

Scangrip Flash pen op een uni zwarte lak.
 
Dat van die 1.2v wist ik niet.

Echter: de Lion cel geeft nominaal 3.7v, en mag nooit hoger geladen worden dan 4.2v - dus kom je ook met een 100% geladen cel .3v te kort in vergelijking met 3 AA’s van 1.5v. En ze zakken snel naar 4v, blijven werken tot (veiligheidsmarge) zeg 3.2v. Daaronder kunnen de cellen ook instabiel worden. (en boze cellen zijn akelig, de ene samenstelling al wat meer dan de andere). De betere batterijen (een wereld op zich, dat spul) kunnen tot 2.8v ontladen worden voor ze onstabiel worden.

(En ja Q, ik zoek het soms te ver... :p ) Een Tesla gaat ook niet langzamer rijden naarmate de batterijen leeg raken. Merk op dat Tesla adviseert de auto niet 100% te laden (of toch niet te vaak) en niet te ver te ontladen. (is het 80 of 90% dat ze aanraden,T. rijders alhier?). Natuurlijk, de cellen staan zowel in serie (dus hoger voltage, 370v ongeveer, dus 100 cellen in serie) als parallel (dus hogere Ah), maar individueel spreken we dus over exact identieke cellen. Je kunt een Tesla van zeg 2015 openmaken (niet echt doen hoor!:)), één cel losmaken, en in je Faro stoppen. Werkt perfect.

Uiteraard gebruiken ze een electronische sturing, waardoor, als het voltage van alle cellen minder wordt, er een hogere ampèrage wordt getrokken. Waardoor ie uiteraard even snel blijft rijden en niet - zoals een zaklamp - minder en minder gaat geven. Je Tesla batterijen werken overigens het hardst als ze bijna leeg ( leeg = 3 tot 3.2v, lager ga je ze te snel beschadigen) zijn. Omdat ze altijd uiteindelijk dezelfde wattage moeten blijven leveren (wet van Ohm), wordt er steeds hogere ampère gevraagd.

Die sturing zit in e-cigs, in smartphones, laptops, en duizenden andere apparaten, duur en goedkoop. Je iPad wordt ook niet langzamer of donkerder als de batterij leeg raakt.

Kost ook niets, (nou ja, in een Tesla is het ietsje ingewikkelder ) zo’n sturing, maar het principe blijft hetzelfde. En er bestaan vast zaklampen die ook zo werken; blijven 100% licht geven, en dan gaat het licht uit, als de beveiliging ingrijpt (meestal met waarschuwing, of LED’s etc). Ik vroeg me gewoon af of die Faro ook zo’n sturing/beveiliging heeft?
En dus werkt via constante wattage ipv langzaam minder licht te geven door op pure voltage te werken.

Anders gesteld: geeft jouw Faro even veel licht met 3 AA’s als met 1 18650? (de foto’s doen me vermoeden dat het 18650.s zijn, dus 18mm omtrek, 65mm lang, en 0 betekent gewoon “rond”)

Disclaimer: weet ontzettend weinig van electronica, maar in die technologie heb ik me wel een paar jaar verdiept. (en in de namaak uit China, ja...)

Andere vraag: wat kan de pen dat de Faro niet kan?
 
@Wide-O Het antwoord op je mail zal ik even hier ook posten zodat anderen er ook wat aan kunnen hebben.

Voor coatings wil je juist diffuus licht hebben. Heb je witte wanden richt dan de lampen op de muur/plafond niet direct op het lakwerk. Zo zie je echt meer wat je aan het doen bent. Het mooiste is TL/LED licht in diffuus/melkglas bakken maar dat is niet altijd mogelijk.

Het meest geschikt wat wij in de shop hebben is de PRISM van Gyeon Quartz vanwege de extra kap die erbij zit om het licht diffuus te maken. Dat hebben alle andere lampen niet. De lamp wordt gemaakt door Scangrip (staat er ook op) en onderscheid zich door Bluetooth toevoeging en de extra kap.

Zoombaar is handig voor inspectie voor hologrammen/swirls. Niet voor het inspecteren van coatings. Je hebt dus meerdere belichtingsbronnen nodig als je alles wilt zien tijdens een detail.
 
Bedankt D. (ook voor de meel). Ik wil niet per sé gaan voor het duurste, maar mijn eerste spontane "keuze" is ook na jouw uitleg dus nog steeds favoriet. Tamelijk nieuw product zie ik! Ik vermoed dat Gyeon en Scangrip zo wel ongeveer weten wat ze doen... Laden is gewoon via (micro)USB dan vermoed ik? (staat echt nog weinig op het internet)

Die app erbij is ook wel geinig (gadget freak verslaving helpt me hier duidelijk niet...). Diffuus licht: is het daarom ook dat licht bewolkte zomerdagen perfect zijn om je lak te inspecteren? Veel en diffuus licht, zonder een "knallende" zonnestraal in het midden... Dus ook voor coatings. En zo'n pen/gefocust licht gaat dan eerder over swirls e.d., heb ik dat goed?

Ik denk dat ik er uit ben. De Faro is goed, maar voegt eigenlijk niets toe aan de lamp die ik al heb (was ook €80 als ik het me goed herinner, perfecte zaklamp overigens). Even in de portemonnee kijken (kan ik zaklamp ook voor gebruiken ondertussen. :blush: :blush: :blush:)
 
  • Leuk
Reactions: RoyR en Giltix
Laden gaat via USB en bij de PRISM krijg je een normale stekker erbij om op te laten. De PRISM mini komt zonder stekker.

Bewolkte dagen zijn bij uitstek geschikt als inspectie inderdaad.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR en Wide-O
OK, heb het al gemeeld aan CC, maar ik zat dus helemaal verkeerd tussen twee producten (PRISM - die had ik niet eens gezien - en PRISM Mini). En omdat je bij een Google image search verwarrende resultaten krijgt zag ik het verschil niet eens. Mijn "betaalbare inspectielamp" is plots behoorlijk duur geworden LOL!

Diffusie-kap, en 3 x hogere capaciteit... damn. Ga ik weer. Kén het ook met lucifers? Grrrrr, ik zal nooit rijk worden, dat is duidelijk.

FF nadenken, en ook al ben ik nu "Detailing Chief" LOL ben ik nog steeds beginner en vraag ik me af of de PRISM MAXI (zeg maar even) geen overkill is... Die coating moet er wel elk jaar opnieuw op - immers voor de ONE gekozen... Aan de andere kant heb ik al die "bouwlamp" (natuurlijk niet hetzelfde, weet ik ook wel), en als daar de Mini bij komt, zou ik dan niet...

Wie zei hier ook weer dat ik de dingen overdenk? :p
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Lang verhaal kort: het wordt dus toch de Gyeon PRISM ("full version"), na nog wat mails en verduidelijkingen. Zal wel nog even wachten omdat ik met één vraagje van €35 via €119 naar €199 ben gefietst LOL. :scream: :D

Maggoed, het is voor het goede doel zeg maar. ;) Helpt vast ook om die douchecabine hé-le-maal schoon te krijgen. :eyes:
 
Ik gebruik nu een half jaar de scancrip 3 handheld en daar ben ik echt zo blij mee, koste dan wel 129eu maar heb er geen dag spijt van.

En als spot light heb ik 2 lampen van de aldi die voor 15eu per stuk lagen afgeprijst.ook heel tevreden mee, dus duur hoeft het absoluut niet te zijn.
 

Bijlagen

  • led-bouwlamp.jpg
    led-bouwlamp.jpg
    37,7 KB · Weergaven: 260