• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Welke inspectielamp?

Wat is eigenlijk het verschil tussen de Scangrip Matchpen en de Flashpen? Specs zijn op papier vrijwel gelijk, maar de een is bijna de helft van de prijs.

Flashpen:
Effectief tot 75meter.
  • 10-70 graden focus.
  • 300-4000 lux op 50cm afstand.
  • 100 lumen.
  • Werktijd: 6 uur.
  • Werkt op 2 AAA 1.5V batterijen, deze worden meegeleverd.
  • Waterdicht IP54
  • Formaat: 16x148mm.
  • Gewicht: 56 gram.
Matchpen:
Ultra High CRI LED
  • Werktijd: 2 uur
  • IP54
  • CRI: 95 Ra
  • Werktemperatuur: -10 tot +40 graden Celcius.
  • 300-400 lux op 50cm
  • 2x AAA 1.5V Alkaline batterijen
  • 56 gram
  • Lichtkleur: 4000k
  • Formaat: 16x148mm
Dat zou ik ook wel willen weten. Ik wou een van deze kopen of de Rupes met het SDD weekend, maar ik vond er niet genoeg informatie over dus heb ik het maar gelaten voor wat het is. Maar ik ben nog steeds benieuwd naar de verschillen.

Een Faro is top, maar zo'n pen lijkt me ook wel handig om altijd in de broekzak te hebben tijdens een detail.
 
Een Faro is top, maar zo'n pen lijkt me ook wel handig om altijd in de broekzak te hebben tijdens een detail.

Ook handig om altijd een Rupes in je binnenzak te hebben en een HD in je kontzak. :)

Je hebt tijdens een detail toch alles wel bij de hand wanneer je met bepaalde stappen bezig bent? ;)
 
  • Leuk
Reactions: Nitros
Ook handig om altijd een Rupes in je binnenzak te hebben en een HD in je kontzak. :)

Je hebt tijdens een detail toch alles wel bij de hand wanneer je met bepaalde stappen bezig bent? ;)
Tuurlijk wel. Maar een een pen light in de broekzak lijkt me handig. Een Faro is daarvoor te dik.
 
Wat is eigenlijk het verschil tussen de Scangrip Matchpen en de Flashpen? Specs zijn op papier vrijwel gelijk, maar de een is bijna de helft van de prijs.
Simpel:
De flashpen heeft een kleurtemperatuur van 6000 (blauwer/kouder) en een CRI van rond de 75
De matchpen heeft een kleurtemperatuur van 4000 (geler/warmer) en een CRI van rond de 95

edit kleurtemperaturen nu juist
 
Laatst bewerkt:
Redelijk wat ervaring uit de videowereld met LED lichten en heb ook leds zelf gebouwd. Zonder er technisch op in te gaan over bijvoorbeeld "CRI" mijn visie na het bekijken na een aantal specs.

Monello lampje - Voor de prijs niet onaardig maar is natuurlijk gewoon een chinese rebrand. Een soortgelijk "kwaliteits" chinese lampje heb je exact hetzelfde.

Scangrip lampen - Meer professioneler (logisch gezien hun core business). Focussen op hun match-coloring/hogere CRI. Zijn ook best alternatieven voor te vinden. Om een voorbeeld van de matchpen/werklichten te geven:
- Een Nitecore MT06MD (5000K ipv 4000K) Ook prima hoge CRI. Geen zoom maar je kunt natuurlijk ook omhoog en omlaag met je lampje. Wel een bijna dubbele output! Vaak zie je hoe hogere CRI en warmere kleurtemperatuur hoe lager de lichtopbrengst.
Sealey LED067 heeft ook match-colour serie etc.

Neemt niet weg dat het beide prima merken zijn :).
 
  • Leuk
Reactions: DonButtie
Ik gebruik fenix ledzaklampen
Die heb ik nog can een vorige werkgever
Perfect hoor.
Heb ook nog 1tje van wurth die ziet er precies hetzelfde als de FARO eruit
 
en bij CRI is hoger = beter?
En hoe zit dat met de kleurtemperatuur? Hangt het dan ook af van de kleur lak waar je meer mee ziet, of...?
Sorry had de kleurtemperaturen bij de verkeerde pen geplaatst nu wel goed in mijn post.
Ja, hoe hoger de CRI hoe beter de kleurweergave. Maar ik heb geen ervaring met deze produkten maar het lijkt me essentieel als je kleur wilt vergelijken maar swirls of oneffenheden zoeken kan wellicht ook prima met een "normale goede" zaklamp.
Nadeel van deze lampen vind ik de zeer matige output.
 
Ik heb me in een lamp op statief laatste tijd heel er zitten verdiepen en op diverse andere detail forums wordt er heel positief gesproken over een zelf gemaakte makkelijk in elkaar te zetten lamp met statief. Ikzelf ga de onderdelen binnenkort bestellen. Ik weet niet of ik hier een link mag plaatsen van andere forums :
https://www.autogeekonline.net/foru...-led-work-light-much-better-than-halogen.html

Indien link word verwijderd vanwege regels zoek op Google voor DIY detail led worklight
 
  • Leuk
Reactions: Blade
Ik heb me in een lamp op statief laatste tijd heel er zitten verdiepen en op diverse andere detail forums wordt er heel positief gesproken over een zelf gemaakte makkelijk in elkaar te zetten lamp met statief. Ikzelf ga de onderdelen binnenkort bestellen. Ik weet niet of ik hier een link mag plaatsen van andere forums :
https://www.autogeekonline.net/foru...-led-work-light-much-better-than-halogen.html

Indien link word verwijderd vanwege regels zoek op Google voor DIY detail led worklight
Hallo Zuyd.

Ben jij al verder met jouw project?
Ik ben ook aan het oriënteren naar werkverlichting. De scangrip ligt niet echt binnen mijn budget . Ben nu aan het kijken naar een ledlamp 50w 5000k met accu te kijken voor +/- €140,-
 
  • Leuk
Reactions: David
De suggestie van Zuyd lijkt me prima. 2x Lamphouders op statief en 2 led spots dan ben je voordelig uit.
Zelf had ik uit me fotografie tijd nog een grote lamphouder met 4 x E40 op zolder staan. Via Ali LED spots van 4x 30 watt (2 warm en 2 cool.) gekocht. Zodra in ze ga gebruiken zal ik een foto maken. Het geeft in ieder geval een BAK LICHT :) ruim 13.000 lumen.
Ik kan ze onafhankelijk aanzetten dus mooi met de kleurtemperatuur spelen en mixen.

Voor een zaklamp heb ik gekozen voor led lenser 7.2.
 
  • Leuk
Reactions: GTI-EDITION230
Deze zou ik nog posten...licht heb je nooit genoeg
5h5syUY.jpg
 
  • Leuk
Reactions: etwoss en tembaco