Bilthamber Touch-On is keramische lakbescherming met uitzonderlijk fraai waterafstotend effect. Aan te brengen via een foamlans of als shampoo voor een twee-fase wasbeurt.
Deze speciale formule werkt optimaal in combinatie met de Touch-Less Snow Foam voor optimaal resultaat. Eenmaal aangebracht biedt
Touch-On vuilafstotende eingeschapen die samenwerken met Touch-Less voor de beste contactloze reiniging.
Geleverd in handige 30 ml zakjes die precies genoeg is voor één behandeling. Niet vaker aanbrengen dan één keer per maand.
Specificaties
Handleiding
In een foamlans:
- Meng de inhoud van het zakje met water en foam de auto in.
- Direct erna afspuiten met hogedruk en daarna drogen.
In een emmer:
- Eerst de auto goed wassen met Auto-Wash, afspoelen en niet drogen.
- Meng de inhoud van het zakje met 15 liter warm water.
- Was de auto nogmaals paneel voor paneel en direct afspoelen na 2-3 panelen.
- Daarna drogen.
Niet vaker aanbrengen dan één keer maand. Residu
niet op laten drogen op het lakwerk om vlekken te voorkomen. Ook het afgespoten water niet op laten drogen, altijd drogen met een microvezeldoek.
==================================================================================
Naast deze info, las ik op forums en zag in video-reviews dat;
- Touch-On lijkt zelf ook een lichte vorm van reinigingskracht te hebben.
- Men liet het enkele minuten inwerken i.p.v. meteen afspuiten.
- De mengverhouding is onduidelijk en wordt eigenlijk niet besproken.
(Toch vreemd, aangezien het product (30ml) verdunnen met bijv. 250ml een sterkere werking geeft dan met bijv. 1000ml)
- De Touch-Less is ontwikkeld om de Touch-On te gebruiken ná de primaire handwas. De Touch-On bevat zelf ook detergenten om nog wat extra reiniging te geven. Wanneer de Touch-On is aangebracht, zullen de volgende wasbeurten nóg makkelijker en veiliger verlopen doordat vuil minder goed hecht en de Touch-Less nóg beter zijn werk kan doen.
(Klinkt als de definitie van een voorwas over elke LSP)
REVIEW:
Het plan was om de Scudo van mijn ouders aan te pakken. Ik wist namelijk zeker dat alleen de trims en voorbumper recent in een dressing
(Mothers Wax - CMX Trim Coat & Restore) gezet zijn en ik de rest nog in de Bathe+ moest zetten.
Dus ik maakte de Touch-On alvast klaar in de foamlans;
- Handleiding voor gebruik met foamlans is nogal vaag.
(Kortweg: Leeg de sachet in je foamlans, doe er water bij)
- Handleiding voor gebruik als sopje is het enige wat een indicatie geeft van een verhouding.
(30ml-sachet in 15L water)
PIR berekenen, zodat we het product met deze verhouding op de lak gefoamed krijgen. Recent heb ik de PIR van de Bilt-Hamber - Touch-Less berekend, welke een verhouding van 2-5% wenst, op de volgende manier;
- Foamfles gevuld met 400ml water.
(Normaliter genoeg om een auto van gemiddelde grootte in te foamen)
- Foamlans op de HD, mengkraan maximaal naar de '' - '' gedraaid.
(Maximaal product opzuigen)
- HD aan, spuiten in een emmer tot de foamfles is leeggezogen.
- Inhoud van emmer checken. (5,5L)
- Inhoud van emmer (5500ml) x 0,02
(2% PIR) = 110.
- 110ml product in de foamlans, aangevuld met water tot 400ml totaal.
Maar welke PIR moet ik gebruiken voor de Touch-On? We weten dat de verhouding die bij het gebruik als een sopje ligt op de 1:500.
- 15000ml : 30ml = 500
(Verhouding van 1:500 is wat je vanuit de emmer op de lak aanbrengt, wanneer je er mee wast)
- 1 deel van 500 delen = 0,2% .Dit is dus de PIR die we moeten hebben en kunnen we in dezelfde berekening zetten i.p.v. de 2% PIR.
- 5500ml x 0,002 = 11.
- 11ml product in de foamlans, aangevuld met water tot 400ml totaal.
Alleen de wielen en wielkasten waren wat vervuild met zand en dit wilde ik even wegspoelen. Tot mijn verbazing zag ik beading op de wieldoppen?
''Huh, ik heb toch geen Wetcoat op de wielen gebruikt ofso?'' Ik spuit nog wat water op de auto en zie ook daar beading.
''Sh*t, heb ik de auto tóch al in de Bathe+ gezet dan?''
Zaterdag 09-10-2021: Vandaag weer terug naar deze bus en alles in een nieuw jasje Bathe+ zetten.
Aaah, kak!
Daar sta je dan met je goeie ideeën om wat te gaan testen. Dit heeft nu geen nut, want er zit al een LSP op. Even naar huis bellen om te checken of ik dit al gedaan zou hebben en... Dubbel-kak! ... Telefoon vergeten?!
(Foto's gemaakt met telefoon van mijn vader, vervolgens allemaal gemailed naar mijzelf. WhatsApp maakt media kleiner)
En nu dan? Hahaa! De donkergrijze Ignis is bij deze de spreekwoordelijke Jacques!
1) Voorwas - Bilt-Hamber - Touch-Less 4% -->
Deze keer géén extra foamshampoo om het dikker te krijgen. Ik was benieuwd wat 4% doet tegenover 2%.
Eigenlijk merkte ik weinig verschil in ''dekking'' tussen 2% of 4%. Beide dekken eerst vrij goed, maar al snel trekt het open.
Na 3 minuten zag ik het al even niet meer bewegen en ben met de HD (uitgeschakeld) maar even wat nat gaan sproeien.
Vervolgens met de Pistola Corta heeeeel goed afgespoten. Letterlijk elke centimeter goed geraakt. Alles voelde daarna glad en schoon. Nice!
Do I dare...? Ja, screw it! Géén handwas, maar meteen met de Touch-On foamen.
2) Touch-On in de foamfles -->
- Kleur doet mij denken aan Wetcoat / Bathe+.
- Geur doet mij denken aan Wetcoat / Bathe+. (Chemisch-fris?)
11ml product en aanvullen tot 400ml totaal, maar ik wilde 600ml voor deze bus. Dus, 15ml product gebruikt, halve sachet.
3) Touch-On -->
- Foam is vrijwel hetzelfde als bij het foamen van Bathe+, Touch-Less, Washcoat, etc. Echter breekt het vrij snel op door het ontstaan van zijn eigen beading.
- Geur deed mij opnieuw denken aan Bathe+ / Wetcoat, nu zelfs nog meer.
- Meteen na het foamen ben ik om de auto gaan lopen en zag al vrij snel dat het op een klein deel van de motorkap begon op te drogen, met enkele witte (grote druppel-vormige) vlekken/spots tot gevolg. Deze lieten zich vrij simpel afspuiten en vormden geen problemen. Leek in de foamlaag te zitten.
- De beading en sheeting waren erg goed te noemen. In vergelijking met Bathe+ hadden de beads iets minder contacthoek, maar de sheeting leek ietsjes sneller.
(Foto's van ná het benevelen)
Opvallend: Overal een goede beading en sheeting, maar op de banden leek er niets te gebeuren.
Over het algemeen is de touch-On mij tot op heden goed bevallen. Ik gebruikt graag Bathe+ in de foamlans en wat betreft gebruik en resultaten qua beading en sheeting lijkt de touch-On hier zich niet voor onder te doen. (Behalve de ontbrekende werking op de banden)
Het meest opvallende is toch wel dat de Touch-On meer lijkt te doen aan glans en lijkt het ook het kunststof wat gevoed te hebben. Ik moest zelfs mijn ouders erbij halen om te vragen of het hen ook opviel dat de auto aanzienlijk meer leek te glimmen. Dit terwijl de auto geen handwas heeft gehad!
Voor zover ik weet is de Touch-On alleen in de 30ml-sachets verkrijgbaar en niet in grotere verpakkingen. Ik vermoed dat Bilt-Hamber misschien een periode de Touch-On aanbiedt als 'samples' om te kijken hoe de reacties zijn?
Eén sachet 30ml kost €1,99 en is gemiddeld 3x mee te foamen. (10ml / €0,67 per foambeurt)
Een literfles Bathe+ kost €38,00 en is gemiddeld 28x mee te foamen. (36ml / €1,36 per foambeurt)
Als de Touch-On de komende weken/maanden zich sterk houd zoals Bathe+ dat kan, dan wordt het interessanter om de Touch-On te kiezen. Maar voor we zover zijn, zal ik de auto in de gaten moeten houden en regelmatig moeten wassen.
Mocht ik iets over het hoofd zien in deze post, roep dan vooral hard en duidelijk.