• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Blaasjes/steenslag in de lak

Nasa

Detailing addict
4 apr 2012
201
65
Goedenavond detailingexperts!

Ik heb enkele weken geleden een klant zijn wagen onder handen genomen en hij merkt sindsdien dat er steenslag-achtige blaasjes/vlekjes verschijnen op de flank van zijn wagen (zie onderstaande foto). Ik heb absoluut geen idee wat dit kan zijn. Steenslag van passerende auto's kan volgens hem niet -> staat geparkeerd in garage (zowel thuis als op het werk). Hij kan de witte blaasjes wat weg wrijven en vervolgens zou het donkergrijs worden, zegt hij.

Voor ik aan een klus begin vraag ik ook steeds of er recent panelen gespoten zijn (aangezien ik geen sealant aanbreng op panelen die < 2-3 maand geleden gespoten zijn om eventuele blaasjes te vermijden), maar de klant claimt dat dit niet het geval is. Dus sealant op versgespoten lak dat blaasjes veroorzaakt is ook uitgesloten... Jullie nog enig idee?

Producten die gebruikt zijn op de lak:
- Wassen met Chemical Guys Mr. Pink
- Autobrite clay
- Chemical Guys Blacklight glaze
- Chemical Guys M-Seal

Ik gebruik deze producten al zeer lang dus het zou me verbazen dat dit de oorzaak zou zijn...

Knipsel.PNG


Groeten,

Nasa
 
FYI, die foto's zijn niet vlak na de detail getrokken he :) . Het gaat niet om die opgedroogde watervlekken, maar dat wit puntje dat is omcirkeld. Hij heeft me net nog wat extra foto's doorgestuurd:

EDIT: Gaat om een bijna nieuwe BMW 330e



36693061_10155596569227967_2184332891146682368_n.jpg


36660482_10155596569417967_1134344744554463232_n.jpg


36630561_10155596569737967_7197667144241250304_n.jpg
 
Klopt, ik heb dit weekend de wagen in het echt gezien en het ziet er exact uit zoals op de foto (net hetzelfde als steenslag). Wou toch eens navragen of iemand hier zoiets al heeft meegemaakt en of het geen reactie van een product kan zijn... Het lijkt de klant pas op te vallen sinds nadat ik zijn wagen heb behandeld, vandaar... (en er komen er steeds meer volgens hem). Ben ondertussen al bijna 10 jaar geleden begonnen met detailen en heb hier nog nooit van gehoord of gezien dat dit een effect van één of ander product zou zijn :expressionless:.
 
Huh? Dus het kleine puntje ziet er uit als steenslag en er ontstaan er steeds meer?

Dan kan ik niets anders bedenken dan dat het steenslag is. :p Producten die een hapje nemen uit de lak, die moet ik nog ontdekken. ;)
 
Op welk deel van de wagen zitten de puntjes/blaasjes? Heb je het zelf in eigen persoon al gezien of bekeken? Het is erg lastig om er iets van te maken op de foto's.
 
@ M3fan: Yes, heb het vorige week in het echt gezien en het ziet er ook echt volledig als steenslag uit. Komt voor op het onderste deel van de flank van de wagen (tussen voorbumper en achterbumper zeg maar).
Het fenomeen dat de klant beschrijft dat hij de witte plekjes wat kan wegwrijven en daarna donkergrijs zou worden heb ik niet ervaren. Het lijkt mij ook steenslag te zijn, maar het is bizar dat die zo exponentieel zou stijgen in hoeveelheid sinds zijn wagen is gedetailed...
 
Even het topic nogmaals gelezen, je hebt dus alleen gekleid, gevoed en gesealt? Niet gepolijst?
Heeft de klant misschien bredere/andere wielen/banden gemonteerd die tijdens het rijden toch voor steenslag zorgen?
Als hij ze weg kan vegen/verkleuren, tsja, verse steenslag veranderd (het 'schade randje' ) volgens mij ook van kleur als je het nat maakt of de auto eens wast.

Lijkt mij heel sterk dat je meer steenslag zou krijgen door een detail beurt. Dat het meer opvalt, logisch, maar dan had jij ook al van die plekjes tegen moeten komen bij het detailen.
 
Klopt, was geen volledige correctiedetail o.i.d. Wagen is enkel gewassen, gekleid, gevoed en gesealt. Zal hem de theorie van de bredere wielen eens voorleggen, misschien is dat inderdaad een optie.

Thanks voor de tips alvast iedereen!
 
  • Leuk
Reactions: Wouter_BMW
@Nasa ik kwam daar op omdat mijn M3 er ook redelijk last van heeft, met flink uitstekende delen en banden. De M2 bijvoorbeeld heeft standaard folie op plaatsen waar je makkelijk schade zou krijgen, zoals voor de achterwielen op de flank.

Voeden doet bijvoorbeeld een glaze of een show wax, waar je swirls of krasjes 'maskeert.' Dit is geen duurzame oplossing, vaak verkorten zulke producten de standtijd van je bescherming. Als je defecten echt weg wilt halen, zul je moeten polijsten of spotrepairen en daarna polijsten. Na het polijsten zou je resultaat zo strak zijn theoretisch, dat je geen glaze nodig hebt en je wax of sealant rechtstreeks op de lak gaat. Zie daarvoor de diverse stappenplannen en full detail verslagen op het forum.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Reactions: Altos en M3fan
@Nasa ik kwam daar op omdat mijn M3 er ook redelijk last van heeft, met flink uitstekende delen en banden. De M2 bijvoorbeeld heeft standaard folie op plaatsen waar je makkelijk schade zou krijgen, zoals voor de achterwielen op de flank.

Voeden doet bijvoorbeeld een glaze of een show wax, waar je swirls of krasjes 'maskeert.' Dit is geen duurzame oplossing, vaak verkorten zulke producten de standtijd van je bescherming. Als je defecten echt weg wilt halen, zul je moeten polijsten of spotrepairen en daarna polijsten. Na het polijsten zou je resultaat zo strak zijn theoretisch, dat je geen glaze nodig hebt en je wax of sealant rechtstreeks op de lak gaat. Zie daarvoor de diverse stappenplannen en full detail verslagen op het forum.

Het eerste gedeelte van je antwoord vind ik interessant. Ik had namelijk hetzelfde idee in mijn hoofd dat er eventueel folie op de wagen zou zitten waardoor die blaasjes zouden komen.. Maar ik durfde het niet opperen.. Normaal zou @Nasa dit dan toch wel gezien hebben..
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik neem ook niet aan dat deze folie op de flanken van een F-3x zal zitten, heb het tot nu toe alleen op enkele M modellen gezien, die hebben nogal bredere wielkasten en andere bandenmaten dan de standaard auto's. Je ziet, zeker als je zou detailen, de foliestukken redelijk zitten. Ik zou me er ook aan storen, haha, geen idee of ik het liet zitten of dan de hele auto blank liet wrappen:p
 
Daarom. Ik was er niet zeker van behalve dat de folie op M modellen zat.

Ik denk dat het gewoon steenslag is wat er zit en het nu duidelijker is of omdat de eigenaar er beter op let.
 
Inderdaad, er zit geen folie :) Ik heb enkele weken ervoor een M2 gedetailed en daar zie je inderdaad duidelijk de folie zitten hoor. Je kan er niet naast kijken :joy:. Dit was niet het geval bij deze 330e.

Thanks voor de suggesties iedereen!
 
  • Leuk
Reactions: Wouter_BMW