Vandaag stond na de zaterdagse wasbeurt de kennismaking met de orangepeelpads van C-Pro op het programma.
Omdat het toch weer een nieuwe stap was op detailgebied voor mij heb ik DIT topic van Dennis over het gebruik van de pads eerst op mijn gemak doorgelezen en daarna ben ik de spullen klaar gaan zetten.
Nog niet zo lang geleden zijn het rechterspatscherm en de rechtervoordeur gespoten, en daarbij is wat sinaasappelhuid bij ontstaan die ik met de denimpad
( deze in de webshop) aan wilde pakken.
Gebruikte machines en materialen
Een Polishing Power PRO900 rotary met de keiharde backingplate van Flex. Omdat deze backingplate veel te hard was heb ik ervoor gekozen om de 3M interface pad te gebruiken. Omdat Dibbuz in het eerder aangehaalde topic waarschuwt voor het doordrukken van de velcro van de interfacepad (met alle mogelijke gevolgen van dien) heb ik die eerst gecontroleerd. De velcro op de harde backingplate van Flex is vrij stug en heeft lange "haren". De interfacepad heeft een veel zachtere velcro en ik kan me niet voorstellen dat daarmee schade wordt gedaan. Te meer omdat de Orange peelpads ook een vrij zachte hechtingslaag heeft en zelf ook nog een redelijk dikte heeft.
Lakdiktemeter PD8. Gelukkig is er ruim voldoende lakdikte aanwezig waardoor ik het wel aandurfde. De lakdiktemetingen kwamen gevarieerd uit op de gespoten delen; maximale waarde was 205 micron en het minste zat op 180 micron. Origineel was er minder lak aanwezig (ongeveer 140 micron)
Monello Finale als polijstmiddel en Poorboys Spray & Wipe als lubricant.
Isopropylalcohol (ook wel IPA of isopropanol) in 1:2 verdunning als inspectievloeistof.
Polishing Power DAP900 excentrische polijstmachine met een lichtgroene Lake Country pad als nabewerking.
Colad groene afplaktape, ik heb niet tegen de tape aangewerkt en ben op afstand gebleven van de randjes. Als ik nog eens een proefpaneeltje kan gebruiken wil ik weleens proberen hoe makkelijk je op de randen schade maakt, maar ik vond het een beetje te tricky om risico's te lopen met de Passat CC.
Conclusies:
* Er is zeker een goede verbetering behaald, de orangepeel is minder zichtbaar en de glans/reflectie is beter dan voorheen. Het lijkt alsof de blanke laklaag "glaziger" is geworden.
* Een nameting gaf aan dat er ongeveer 4 tot 6 micron lakdikte is verwijderd. Er is zeker nog meer te halen maar gezien de verbetering die ik nu al heb behaald ben ik zeer tevreden.
* De pads slijten naar mijn gevoel erg snel. Maximale toerental wat ik op de PRO900 heb gebruikt is 1 klikje voorbij standje 2.
* Gevoelsmatig heb ik een beetje te nat gewerkt. Dit komt waarschijnlijk omdat ik ook een aantal keren heb gewetsand (zowel machinaal als handmatig) wellicht had ik met iets minder Spray & Wipe een vergelijkbaar resultaat behaald.
* Warmte in de plaatdelen loopt erg snel op en dien je goed in de gaten te houden.
* Ik had slechts de 2.000 gritt pads tot mijn beschikking, achteraf had ik liever nabewerkt met de 3.000 gritt. Ik had dan iets minder lang met de 2.000 kunnen werken en dan door met de 3.000 Ik verwacht dat het resultaat dan een nog glasachtiger glans had gegeven.
Foto's
Tja en dan de foto's waar jullie natuurlijk op zitten te wachten. Ik had de nieuwe sjieke camera van BPJ erbij gepakt en flink wat foto's geschoten. Net op de laptop zag ik dat het toch helemaal niet makkelijk is om orangepeel goed vast te leggen. Dat is een vak apart wat ik dus niet blijkt te beheersen. De twee beste, herstel: minst slechte, foto's plaats ik toch maar even:
voor:
na:
( en waarschijnlijk krijg ik bij deze foto ook nog een bestraffend vingertje vanwege het ontbreken van een stukje tape voor de focus. Sorry daarvoor)