• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Exterior Detail BMW 4-serie (bj 2016)

Jansen

Detailing guru
Tester of Bling
13 apr 2015
4.395
193
Utrecht
Dag forumgenoten,

De afgelopen dagen hebben @Michael Lammers en ik gewerkt om zijn auto weer toonbaar te maken ;). De auto is nu 2 jaar oud en ongeveer een jaar in bezit van eerdergenoemde. Met 13.000 km heeft 'ie nog niet veel gereden, dus de staat van de auto was niet bijzonder slecht, maar zoals jullie weten is er altijd ruimte voor verbetering.

Michael is woensdag al begonnen met het schoonmaken, wassen en kleien van de auto en heeft toen ook al een testspot gemaakt. De lak was niet ultrahard, maar ook niet boterzacht. Niet elk deel van de auto is met precies dezelfde materialen behandeld, maar Michael heeft gebruikt wat hij fijn vond werken en ik heb gebruikt wat ik fijn vond werken.

Overzicht van de gebruikte pads, machines en pasta's:

Machines:
- DAP900
- Rupes LHR15
- Rupes Mini (2x)

Pads:
- Scholl witte spiderpad
- Scholl paarse pad
- Monello gele pad
- Rupes blauwe pad
- Monello witte pad
- Rupes witte pad
- Rupes gele pad
- Monello foamed wool pad

Pasta's:
- Rupes Blauw
- Gyeon Compound+
- Scholl S3
- Monello mezzo
- Monello Finale
- Nanolex Glass polish


Alle delen hoger dan de wielkasten waren er niet slecht aan toe. Hier en daar een wat diepere kras, maar niks schokkens en doorgaans waren al deze defecten eruit met 2 hits.
De lagere delen waren echter wat minder mooi en mede door de hollingen en bollingen hebben we daar soms 4 of 5 keer moeten polijsten tot we tevreden waren. Hiervoor hebben we dus verschillende combinaties gebruikt, maar ik heb zelf veel met de witte spiderpad en Gyeon Compound+ gewerkt en Michael meer met Rupes blauwe pad en pasta.

Ik heb ook een Flex PE 14-2 150 die we hadden kunnen gebruiken voor wat extra correctiekracht, maar gezien mijn geringe ervaring ermee en het ontbreken aan ervaring bij Michael met een rotary, plus het feit dat we liever niet door de lak wilden fietsen op deze auto, hebben we ervoor gekozen om die machine op de reservebank te laten. Volgende keer pakken we hem wel, want nu ging er toch behoorlijk veel tijd in de correctiefase zitten.

Daarna de hele auto gepolijst met Monello Finale op een witte Rupes of Monello pad (Michael) of op een gele Rupespad (Jan).

De ruiten zijn gepolijste met een Nanolex Glass polish en enkele gevoelige delen, zoals de achterlichten, reflectors en de zwarte trim zijn met Mezzo en Finale gedaan. De reflectors en de trim zijn met de hand gedaan, wat prima te doen was.

Daarna de hele auto ontvet en op het lakwerk 2 lagen Mohs en 1 laag Skin aangebracht en op de ruiten is Nanolex Ultra Glass Sealant gesmeerd.

De foto's zijn natuurlijk het leukst, maar Michael heeft gezegd dat hij die zal posten, dus daar moeten jullie nog even op wachten.
 
En de voor na foto's plus wat bewegend materiaal :)

Voor:
PHOTO_2018_05_10_17_34_09_1.jpg
Na:
PHOTO_2018_05_10_17_34_09.jpg

Voor:
PHOTO_2018_05_10_17_34_10_1.jpg
Na:
PHOTO_2018_05_10_17_34_10_2.jpg

Voor:
PHOTO_2018_05_10_17_34_10_3.jpg
PHOTO_2018_05_10_17_34_11_1.jpg
Na:
PHOTO_2018_05_10_17_34_12_1.jpg
PHOTO_2018_05_10_17_34_12_2.jpg
PHOTO_2018_05_10_17_34_11.jpg

Voor:
PHOTO_2018_05_10_17_34_11_3.jpg
PHOTO_2018_05_10_17_34_11_4.jpg
Na:
PHOTO_2018_05_10_17_34_12.jpg

Voor:
PHOTO_2018_05_11_17_04_30_1.jpg
PHOTO_2018_05_11_17_04_30.jpg
PHOTO_2018_05_11_17_04_31_1.jpg
Na:
PHOTO_2018_05_11_17_04_31.jpg

Voor:
PHOTO_2018_05_11_17_04_32_2.jpg

Na:
PHOTO_2018_05_11_17_04_32_3.jpg


Voor:
PHOTO_2018_05_11_17_04_32_4.jpg
Na:
PHOTO_2018_05_11_17_04_32_5.jpg

Voor:
PHOTO_2018_05_11_17_04_33.jpg
Na:
PHOTO_2018_05_11_17_04_33_1.jpg

En nog wat bewegend materiaal! (op 4K)
 
Laatst bewerkt:
Prachtig werk. Is er speciaal aandacht besteedt aan de verschillende contouren en bollingen van de wagen kwestie polijsten? Dus waren daar moeilijkheden mee, of nam je die gewoon mee met de DAP/Rupes? Bijvoorbeeld de motorkap en dan vooral de onderkant aan de deuren richting de zijlijsten? Werd er een goede correctie verkregen met de DAP? Of was de Rupes toch een must? Is er een verschil tussen de blauwe Rupes pasta en de Scholl S3, of zijn die vergelijkbaar?

Kwestie de coating... Ik blijf er persoonlijk het moeilijk mee hebben. De glans is prachtig en de bescherming enorm duurzaam. Maar het blijft mij een "glasachtig" gevoel geven in tegenstelling tot de diepe wetlook dat je krijgt met een kwalitatieve carnauba wax.

Top resultaat en dit neem ik als voorbeeld. Beetje veel vragen maar hier wil ik uit leren.
 
Vlakke delen kunnen prima met de Rupes 15 of DAP900, dus waar mogelijk hebben we die gebruikt. Met name in hollingen is de Mini toch wel heel fijn (of een must), want daar stoppen de 15 of DAP met draaien en is de correctiekracht dus nihil, terwijl de mini door de kleinere plate en pads wel blijft draaien. Op de hele diepe hollingen (zoals op de sideskirts) heb ik de Mini zelfs wat schuingehouden, zodat de pad goed in de holling kwam. Geen idee of dat 'mag' of dat het slecht is voor de machine, maar het werkte prima.

Ik vind de Rupes 15 qua correctiekracht niet bijzonder veel beter dan de DAP900. Wel ligt 'ie wat lekkerder in de hand en werkt een stuk fijner. Desalniettemin is de DAP soms fijner in mijn ervaring, want de 15 is door de grotere uitslag minder handig in bollingen of bij randjes.

Verschil tussen Rupes blauw en Scholl S3 kan ik moeilijk beoordelen, want daarvoor heb ik te weinig met Rupes blauw gewerkt. Gyeon Compound+ vond ik wel wat meer bite hebben dan Scholl S3. Bij Compound+ voel je de korrels ook tussen je vingers.

Voor het verschil in glans/wetlook/glasachtige look/etc, ben je bij mij (en volgens mij ook bij Michael) niet aan het juiste adres. Persoonlijk zie ik het verschil niet (echt) tussen de verschillende LSPs. Als er twee identieke auto's zijn waarvan de ene is behandeld met wax X en de ander met coating Y zou ik niet durven zeggen welke auto met welk product is behandeld. Uitzondering hierop is Nanolex Si3D. Dat maakt je lak een paar tinten donkerder.

Dus een coating is dan de logische keuze omdat coatings een stuk duurzamer zijn dan waxen.
 
  • Leuk
Reactions: M3fan en CarJunkyXL
@Jansen heeft inderdaad alles al verteld. Voor elk paneel, met uitzondering van het dak, is de rupes mini erbij betrokken geweesst. Wat maar weer aangeeft wat een golven in de panelen zitten. Ik zie ook geen verschil tussen wax x,y of z. En nu met de coating ook niet. Na het aanbrengen van Skin heb ik niet het gevoel een diepere glans of iets gekregen te hebben. Ik heb met en zonder Faro gekeken, maar ook geen verschil.

Op de één serie heb ik al zoveel spray, hard en softwaxen gesmeerd de laatste 90K kilometers.... Glimmen doet het allemaal. Als je lak maar in goede staat is. ;)
 
  • Leuk
Reactions: M3fan
Bedankt voor het uitgebreide antwoord!

Die mini is toch inderdaad wel een leuke optie als je die hebt. Ik denk dat het niet echt kwaad kan voor de machine, zolang je er geen schade mee aanbrengt aan de wagen en het de lak corrigeert is het goed denk ik. Interessant om te lezen over de Gyeon Compound+. Maar over het algemeen niet echt verschil dan met Rupes blauw en de Scholl S3.

Onder de deurgrepen is met een handpadje gedaan veronderstel ik? Of ook met de Mini?

Ja kwestie coating of wax gaf ik enkel maar mijn eigen gevoel mee. Het blijft persoonlijke smaak. Terecht dat je voor een coating kiest ivm de duurzaamheid. Wou er niets mee insinueren.

Heb zelf een F31 Touring en hier leer ik enorm van.
 
Onder de handgrepen is een microvezel doek gepakt, daar wat polijstmiddel op, en wrijven maar.
Edit: ik vatte het ook niet insinuerend op hoor. :) Je moet doen wat jij mooi vind en waar jij je goed bij voelt.
 
  • Leuk
Reactions: M3fan
@Jansen heeft inderdaad alles al verteld. Voor elk paneel, met uitzondering van het dak, is de rupes mini erbij betrokken geweesst. Wat maar weer aangeeft wat een golven in de panelen zitten. Ik zie ook geen verschil tussen wax x,y of z. En nu met de coating ook niet. Na het aanbrengen van Skin heb ik niet het gevoel een diepere glans of iets gekregen te hebben. Ik heb met en zonder Faro gekeken, maar ook geen verschil.

Op de één serie heb ik al zoveel spray, hard en softwaxen gesmeerd de laatste 90K kilometers.... Glimmen doet het allemaal. Als je lak maar in goede staat is. ;)

Bedankt voor je antwoord nog! Daar vreesde ik wel voor dat een Mini op de huidige BMW modellen wel van pas komt. Zou je een dergelijk resultaat kunnen behalen met enkel een Dap en de kleinere backingplate?

En zoals ik in mijn vorige post zei: ik wou niets insinueren, het heeft gewoon met persoonlijke smaak te maken waarom men kiest voor een coating of een good old wax. :)