• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

BMW 630i cabrio (E64)

El-Peanut

Detailing trainee
16 mrt 2020
26
25
Na uren gelezen te hebben op het forum en er serieus wat geld tegenaan te hebben gesmeten om alles in huis te halen, heb ik van het weekend voor het eerst de auto gewassen. De auto die onderhanden is genomen is een BMW 630i cabrio.

De volgende producten heb ik aangeschaft:
  • 3x Scratchshield Bucket Wash/Rinse/Wheels + Scratchshield + Lids (20L)
  • 2x Microfiber Madness Incredimitt
  • 1x Poorboy's World - Super Slick & Suds (shampoo)
  • 1x Poorboy's World - Bio Degradable APC
  • 1x Poorboy's World - Natural Look Dressing
  • 1x Monello - Non Ferro
  • 1x Monello - Senza Acqua Drying Towel
  • 1x Monello - Dolce Verdi Klei
  • 1x Monello - Perfetto Detailer Spray
  • 1x Monello - Peluche Verde
  • 1x Monello - Wheel Woolie - Large
  • 1x Valet Pro Chemical Resistant Brush 19mm
  • 1x Valet Pro Chemical Resistant Brush 30mm
  • 5x Ultimate MF wipes
  • 2x lege sprayfles 500ml
  • 1x lege sprayfles 250ml
  • 1x Chemical Guys Convertible Top Horse Hair Brush
Wasset.jpeg


Ik zal eerst een wat foto's delen over hoe de wagen eruit zag. Niet schrikken, dit doet pijn aan de ogen.

IMG_2274JPEG.jpg

IMG_2275JPEG.jpg


Het dak was een uitdaging, heb het mezelf niet makkelijk gemaakt voor de eerste keer!

IMG_2276JPEG.jpg
IMG_2277JPEG.jpg


De velgen waren echt niet normaal smerig:

IMG_2278JPEG.jpg
IMG_2279JPEG.jpg


Zoals jullie zien, zat de auto helemaal onder de vogelschijt en is er door de eigenaar niet netjes mee omgegaan.

Ik ben begonnen met de auto in de foam te zetten (niet het dak). Ik heb helaas nog geen goede plek om de auto te wassen en ben dus aangewezen op de foamlans bij de wasbox. Het is wat het is maar voor nu is het niet anders. Zodra ik een goede plek heb, zal ik een HD aanschaffen met Monello Lancia.

Nadat ik de wagen in de foam had gezet, ben ik 2 velgen gaan inspuiten met Monello Non Ferro. En kijk eens wat daar vanaf kwam! M'n rinse bucket was al helemaal zwart na het doen van 2 wielen en was genoodzaakt om deze dan ook alweer te verversen. De grote stukken en de binnenkant heb ik eerst met de wheel woolie (Large) gedaan en de kleine tussenstukken en bij de bouten met de 19mm kwast. Vervolgens de auto + velgen afgespoeld en ben ik verder gegaan met de velgen aan de andere kant.

IMG_2283JPEG.jpg


Na het doen van de velgen ben ik verder gegaan met het dak. Ik heb de APC van Poorboy's World aangelengd tot 1:20 en ben stuk je bij beetje gaan insprayen om dit vervolgens met de paardenhaar borstel in te masseren. Ik heb het dak verdeeld in vier delen zodat na het inmasseren van een deel, ik het vrijwel direct erna kon uitspoelen. Ik heb geneveld met de HD en deze niet haaks gebruikt. Je ziet hieronder dat ik de rechterzijde gedaan heb en de linkerzijde nog niet. Wat ik minder vind aan de borstel van Chemical Guys, is dat er redelijk veel haar verloren gehad met het borstelen.

IMG_2284JPEG.jpg

IMG_2285JPEG.jpg


Na het behandelen van het dak ben ik begonnen met de auto wassen. Ik had de wash bucket al thuis gevuld met heet water en Poorboy's World - Super Slick & Suds. Shampoo ruikt heerlijk en werkt ook lekker. Het verbaasde me hoe heet het water nog was, want onderhand was ik al zeker een uur bezig. Lang leven deksels.

Begonnen met alles boven de (denkbeeldige) stootlijsten, wat een heerlijke handschoen van Microfibre Madness. Ik heb een blauwe voor het bovenste deel en de grijze voor het onderste deel. Uiteraard de "rinse" weer schoongemaakt en gevuld voordat ik aan het wassen begon want na de andere 2 velgen en het dak was deze weer echt heel erg smerig.

Van het wassen heb ik geen foto's want ik ging er helemaal in op. Na het wassen de volledige auto afgespoten en ben ik hem gaan drogen met de Senza Acqua Drying Towel van Monello. Dit is een hele fijne handdoek en hier ga ik er zeker nog 1 van bestellen.

Dit was het resultaat van de wasbeurt.

IMG_2286JPEG.jpg
IMG_2287JPEG.jpg
IMG_2288JPEG.jpg
IMG_2289JPEG.jpg
IMG_2290JPEG.jpg
IMG_2292JPEG.jpg


Volgende keer wil gaan kleien en gaan polijsten want die swirls op de motorkap word ik doodongelukkig van...

Na deze sessie van 2 uur ben ik gaan lunchen om vervolgens terug te komen en het interieur aan te pakken. Uiteraard begonnen met stofzuigen. Vervolgens nadat het dak droog was deze open gedaan zodat ik goed kon bewegen in de auto. Ik heb de APC van Poorboy's World aangelengd tot 1:15 en ben ik alles hiermee gaan poetsen en voor de lastige plekken heb ik de 30mm kwast gebruikt. Nadat alles schoon was heb ik het interieur behandeld met de Natural Look Dressing van Poorboy's World. Ik zelf vind lekker spul, het ruikt naar Bubblegum en het leren interieur veerde weer op. Helaas zag ik ook aan het leer wat beschadigingen, erg zonde.

Wat ik als eerste had moeten doen maar was vergeten was de motorkap open doen, gelukkig viel dit 100 procent mee en heb ik dat schoon kunnen maken met de APC op 1:5.

Uiteindelijk het glas zowel en binnen en buiten, behandeld met de Perfetto Detailerspray van Monello. Ik was verbaasd over hoe mooi dit spul opdroogt! Toen ik klaar was de volledige auto nog een keer behandeld met de Perfetto, want na 1,5 uur interieur komen er toch weer dingetjes op de buitenkant.

Helaas heb ik geen foto's gemaakt van het interieur en toen ik ermee bezig was, maar dat komt omdat ik een lekker muziekje aan had en er helemaal in opging.

Al met al was het een hele sessie voor de eerste keer maar ik ben blij dat ik het gedaan heb en ben nu nog meer getriggerd om door te gaan!

Mochten jullie tips, commentaar of een complimentje willen geven, hoor ik het graag.
 

Bijlagen

  • IMG_2280JPEG.jpg
    IMG_2280JPEG.jpg
    280 KB · Weergaven: 0
Laatst bewerkt:
Prima resultaat maar nog een lange weg te gaan zo te zien op de motorkap.
Beetje bij beetje wordt het iedere keer mooier.

BP Binckhorst, bij de te gore wasboxen... ;)

Rij dan door naar Nootdorp, Total Jongeneel nabij het van der valk hotel. Die hebben nog fatsoenlijke wasboxen daar.

Total Tankstations Jongeneel | Tankstation Ypenburg
Ypenburgse Stationsweg 199, 2496 ZW Den Haag
015 310 6444
 
  • Leuk
Reactions: SlomeDuikelaar
Nou de auto heeft al een vuil jasje uitgedaan he ;) , ben benieuwd hoe het eruit gaan zie na de polijstsessie.

Ik zou niet direct non ferro gebruiken, maar de velgen eerst reinigen met een velgenreiniger.
 
  • Leuk
Reactions: MichaelF30
Wat was die 6serie verwaarloosd :eek:.
Maar zulke wagens geeft natuurlijk veel voldoening.
Misschien nog een “metal polish” voor de uitlaat en wat bandenzwart om het plaatje af te maken ;).

Ja, deed me echt pijn, daarom jeukte m’n vingers ook om hem aan te pakken

Thanks voor de tip! Metal polish komt op het lijstje erbij. Banden dressing stond er al op :)
 
  • Leuk
Reactions: Rednose
Prima resultaat maar nog een lange weg te gaan zo te zien op de motorkap.
Beetje bij beetje wordt het iedere keer mooier.

BP Binckhorst, bij de te gore wasboxen... ;)

Rij dan door naar Nootdorp, Total Jongeneel nabij het van der valk hotel. Die hebben nog fatsoenlijke wasboxen daar.

Total Tankstations Jongeneel | Tankstation Ypenburg
Ypenburgse Stationsweg 199, 2496 ZW Den Haag
015 310 6444

Ja, het zijn gore wasboxen. Ik ken de Total, hebben ze daar een foamlans? Wat me tegenhoud om daar aan de slag te gaan is dat er maar 4(?) boxen zijn. Denk niet dat het gewaardeerd wordt als ik een box 2 uur bezet hou...
 
Nou de auto heeft al een vuil jasje uitgedaan he ;) , ben benieuwd hoe het eruit gaan zie na de polijstsessie.

Ik zou niet direct non ferro gebruiken, maar de velgen eerst reinigen met een velgenreiniger.

Ik was in de veronderstelling dat dit reiniger + iron remover in één is. Welke reiniger raad je aan om eerst te gebruiken?
 
@El-Peanut, eerlijk gezegd weet ik het niet meer :eyes:
Ik kwam er vroegâh wekelijks, nam m'n eigen emmers mee en tapte daar tegen betaling warm water.
Ik heb de "luxe" dat ik af en toe m'n auto kan doen op de zaak (om de hoek bij de BP o_O), sindsdien kom ik er nauwelijks meer.
 
  • Leuk
Reactions: El-Peanut
De nonferro is meer een reiniger voor ijzerdeeltjes, je zou een hoop van dit product kunnen besparen als je eerst met een sopje of velgenreiniger het meeste vuil van de velg eerst wast/reinigt.
Ik gebruik op het moment de bilberry waar ik best tevreden mee ben, maar ja de keuze is reuze hierin ;)
 
Mooi resultaat! Als je toch al APC hebt, dit werkt op de bandjes en velgen ook perfect om het meeste vuil weg te halen, kun je daarna nog een rondje non-ferro doen.
 
Netjes zeg! Vraag me werkelijk af wanneer deze 6-serie voor het laatst een spatje schoon water had gezien. Ben benieuwd naar het resultaat inclusief polijstbeurt:cool:
 
De nonferro is meer een reiniger voor ijzerdeeltjes, je zou een hoop van dit product kunnen besparen als je eerst met een sopje of velgenreiniger het meeste vuil van de velg eerst wast/reinigt.
Ik gebruik op het moment de bilberry waar ik best tevreden mee ben, maar ja de keuze is reuze hierin ;)

Thanks voor de tip! Ga ik volgende keer doen.

Mooi resultaat! Als je toch al APC hebt, dit werkt op de bandjes en velgen ook perfect om het meeste vuil weg te halen, kun je daarna nog een rondje non-ferro doen.

Ik zal eens kijken bij de volgende bestelling. Thanks :)

Netjes zeg! Vraag me werkelijk af wanneer deze 6-serie voor het laatst een spatje schoon water had gezien. Ben benieuwd naar het resultaat inclusief polijstbeurt:cool:

Dat is naar mijn weten ergens in september geweest...
 
Als eerste zo'n waardevolle auto en niet van jezelf ??

Wat ik niet begrijp en ten zeerste afraad is dat je niet foamt maar wel APC gebruikt op een softtop, zeker APC zo sterk als 1:10
Het vochtig maken samen met zo'n sterke reiniger zonder de mogelijkheid om de vezel daarna schoon te spoelen is geen oplossing voor het vuil
Dat gaat hoogstens dieper. En je hebt kennelijk nu geen bescherming ...

Topics zat over softtops en speciaal daarvoor bedoelde producten ook.
 
Het viel mij ook op dat je inderdaad niet het dak wilde foamen, maar daarna wel een sterk geconcentreerde APC+D op 1:10 gaat inborstelen. :)
Niet dat het dak nog iets van bescherming zal hebben gehad, maar wat er was zal nu wel weg zijn. Wat resteert is waarschijnlijk een hoop residu van de APC+D en vuil wat diep in de stof zit. (Wat latere behandeling/bescherming niet grappig zal vinden)

+1 voor het reinigen van de velgen alvorens de-ironizer. Het kan zeker wel, maar als ze zó vervuild zijn... Non-Ferro is in eerste instantie een de-ironizer, maar heeft als bonus een goede reinigende werking. Eerst HD-afspuiten en/of een velgenreiniger om het vuil + groot deel van het remstof te verwijderen zorgt ervoor dat je vrij dure Non-Ferro meteen op het nodige in kan werken. :)

Paardenhaardborstel: Nieuwe borstels even over een stuk schuurpapier halen. ;)
 
  • Leuk
Reactions: El-Peanut
Als eerste zo'n waardevolle auto en niet van jezelf ??

Wat ik niet begrijp en ten zeerste afraad is dat je niet foamt maar wel APC gebruikt op een softtop, zeker APC zo sterk als 1:10
Het vochtig maken samen met zo'n sterke reiniger zonder de mogelijkheid om de vezel daarna schoon te spoelen is geen oplossing voor het vuil
Dat gaat hoogstens dieper. En je hebt kennelijk nu geen bescherming ...

Topics zat over softtops en speciaal daarvoor bedoelde producten ook.

Ik rij zelf dagelijks in deze auto, maar ben niet de eigenaar. Ben van mening dat ik mij behoorlijk goed heb ingelezen om de auto te wassen. Het polijsten en waxen is een ander verhaal en zal ik niet zomaar doen. Dat zal ik eerst gaan doen op de F20.

Ik ben misschien niet volledig geweest in m'n verslag. Ik heb het dak verdeeld in vier delen zodat na het inmasseren van een deel, ik het vrijwel direct erna kon uitspoelen. Ik heb geneveld met de HD en deze niet haaks gebruikt. Daarnaast zie ik dat ik last had van dikke vingers want het moet 1:20 zijn.

Ik heb namelijk getracht op het forum te zoeken en ik moet heel eerlijk bekennen dat ik van alles tegen ben gekomen, waaronder het gebruik van APC op 1:15 ~ 1:20 maar ook het gebruik van Biotex. Bij voorkeur ook het gebruik van een extractor maar die is niet tot m'n beschikking.

Dit wil ik de volgende keer wel gaan doen. Extractor regelen zodat het vuil en eventueel residu er echt uitgezogen kan worden. Bedankt voor de tips.

Het viel mij ook op dat je inderdaad niet het dak wilde foamen, maar daarna wel een sterk geconcentreerde APC+D op 1:10 gaat inborstelen. :)
Niet dat het dak nog iets van bescherming zal hebben gehad, maar wat er was zal nu wel weg zijn. Wat resteert is waarschijnlijk een hoop residu van de APC+D en vuil wat diep in de stof zit. (Wat latere behandeling/bescherming niet grappig zal vinden)

+1 voor het reinigen van de velgen alvorens de-ironizer. Het kan zeker wel, maar als ze zó vervuild zijn... Non-Ferro is in eerste instantie een de-ironizer, maar heeft als bonus een goede reinigende werking. Eerst HD-afspuiten en/of een velgenreiniger om het vuil + groot deel van het remstof te verwijderen zorgt ervoor dat je vrij dure Non-Ferro meteen op het nodige in kan werken. :)

Paardenhaardborstel: Nieuwe borstels even over een stuk schuurpapier halen. ;)

Ik ben het niet gaan foamen omdat in mijn beleving het foamen is bedoelt om van de auto af te glijden zodat het vuil meegenomen kan worden. Dit zie ik niet gebeuren bij een softtop. Vandaar dat ik er voor heb gekozen om het in te masseren en het daarna direct uit te spoelen. (Zie antwoord hierboven).

Velgenreiniger komt in het assortiment :)

Bedankt voor de tip van de borstel!
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Je kan niet geloven hoe sterk zo'n stoffen kap vloeistoffen opslorpt als die niet geïmpregneerd is, no way dat je er alles kan uitspoelen.
Ik heb door de jaren heen al veel uitgeprobeerd (behalve APC+D wegens te agressief) en val telkens terug op Maguiars Convertible cleaner.
Met een zachte borstel inwerken en goed spoelen. Dit gebruik ik enkel voor het impregneren, voor de tweewekelijkse wasbeurt foam ik lichtjes en veelvuldig afspoelen. Omdat de kap geïmpregneerd parelt het water er zo af en wordt het niet opgeslorpt door de kap. Mijn top 3 voor het impregneren is op één 303, twee Maguiars weatherproofer en op drie Nanolex topsealent. Heeft vooral met de standtijd te maken. Nanolex heeft een langere standtijd dan Maguiars maar heeft een plakkerige eigenschap de eerste 48u, daarom zet ik hem op 3.
Ik heb ook nog niet alles geprobeerd en ook het warm water niet uitgevonden maar de kap ziet er na bijna 9 jaar nog als nieuw uit dus denk dat ik goed zit met mijn werkwijze.
Mijn advies is komende weekend de kap nog eens na borstelen met lauw water en veelvuldig spoelen.
 
  • Leuk
Reactions: Brad
Mooie tijdsbesteding @El-Peanut, die Cabrio was er wel aan toe zeg!
Goed bezig met (de producten voor) het wassen: de basis voor detailen.
Genoeg gezegd over de Non-Ferro; inderdaad eerst de velgen reinigen en daarna ont-ijzeren. Scheelt zoveel (duur) product.
Persoonlijk gebruik ik met veel genoegen Nanolex Wheel Cleaner Concentrate, maar er zijn meerdere goede velgenreinigers.
 
  • Leuk
Reactions: El-Peanut