• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

BMW E30 3.25 Touring 1989 (Carbagerun)

VW_Marcel

Detailing rookie
30 jul 2012
69
0
Het is alweer een tijd geleden dat ik wat gepost heb op het inmiddels nieuwe Carclean Forum. Maar ik ben nu met een leuk project bezig waar ik jullie toch deelgenoot van wil maken. Ik ga namelijk samen met mijn broertje komende juli meedoen aan de Carbagerun Zomereditie 2014. Voor diegene die dat nog niet kennen, dat is een rally door Europa met 500 deelnemers waarbij de deelnemende auto's niet jonger mogen zijn dan bouwjaar 1998 en een maximale dagwaarde hebben van €500,-. De Carbagerun draait niet om snelheid maar om behendigheid en creativiteit, maar om er toch een competitie element in aan te brengen hebben wij besloten om geld op te halen voor het goede doel namelijk Stichting Opkikker. Deze stichting verzorgt o.a. zogenaamde Opkikker dagen voor langdurig zieke kinderen waarbij het ziek zijn even kunnen vergeten. Tijdens de Kerstvakantie van 2013 hebben we een rondje Nederland gedaan waarbij we verschillende auto’s hebben bekeken. Uiteindelijk zijn we in februari overgegaan tot de aanschaf van een auto. Na veel wikken, wegen en uiteraard twijfel hebben we gekozen voor een BMW 3.25 Touring uit 1988 oftwel een E30 met 348.343 kilometer op de teller. De auto is vanaf het moment dat hij 1988 afgeleverd werd van één eigenaar geweest met een volledig bekende onderhoudshistorie incl. de boekjes. In de laatste jaren heeft de BMW niet veel gereden. Het enige nadeel was dat de auto op gas reed, omwille van de motorrijtuigenbelasting hebben we de installatie laten uitbouwen en moest de auto herkeurd worden bij de RDW. Deze ombouw en herkeuring heeft de BMW met vlag en wimpel doorstaan. Hieronder een aantal foto’s van onze aanwinst toen we hem net gekocht hadden. Vervolgens hebben we kort daarna allebei een dag vrij genomen om aan de BMW te werken. Na een kort beraad hebben we besloten om de BMW zijn eerste grote schoonmaakbeurt te geven. We begonnen ons toch wel een beetje te storen aan de zeelucht uit Katwijk. Allereerst naar de bouwmarkt gereden om een tapijtreiniger te huren, achteraf waren wij blij dat we hem het hele weekend hebben gehuurd. Wat kan een auto van 25 jaar oud smerig zijn! Als eerste hebben we het interieur gedemonteerd, dit bleek erg mee te vallen. We hebben alles eruit gehaald behalve de hemel en het tapijt. Vervolgens hebben we alle onderdelen ingespoten met een APC (All Purpose Cleaner) van Poorboys. Ook het dashboard en deurpanelen hebben we schoongemaakt en voorzien van een mooi laagje Natural Look van Poorboys. Na twee keer reinigen met de tapijtreiniger is het interieur zeker opgeknapt en de lucht een stuk aangenamer geworden. Al met al zijn we toch twee volle middagen bezig geweest waarbij we alleen bezig zijn geweest met de binnenkant. Die middag hebben we ook de eerste stickers op de auto geplakt ter promotie van onze website.
conv_595.jpg
Niet alleen het interieur had de nodige aandacht nodig maar ook de technische kant van de auto. Na een aantal malen contact te hebben gehad met BMW Dubbelsteyn hebben ze besloten om ons te sponsoren. We mochten de auto komen brengen en dan zouden ze hem in circa 2 weken tijd in technische goed staat brengen. Na 14 dagen konden we de E30 weer ophalen en er was een hele waslijst aan reparaties uitgevoerd, van de distributieriem tot aan de lichtschakelaar. We waren blij verrast door de hoeveelheid werk die men in de auto heeft gestopt. Uiteindelijk zijn we op maandag 31 maart met een “kleine” traktatie richting Dubbelsteyn vertrokken. Nadat we met de verantwoordelijk monteur hadden gesproken en hem hadden bedankt is ook het onderhoudsboekje afgestempeld. Immers de E30 was tot aan 2007 dealer onderhouden geweest. Nu de E30 weer in technisch goede staat verkeerd hebben de gelegenheid om aandacht te besteden aan het uiterlijk van de auto. Eén ding wat ons vanaf het begin af aan stoorde was de loshangende en zwaar vervuilde hemelbekleding. Na wat speurwerk op Marktplaats kwamen we een zwarte hemel tegen voor een E30 Touring. Na telefonisch contact zijn we afgereisd naar Hellevoetsluis om de hemel te gaan bekijken, toen we aankwamen op de plaats van bestemming maakte we kennis met een echte E30 fanatiekeling. In zijn garage telden we zes E30′s in allerlei variaties van cabrio tot aan een vierwiel aangedreven Touring (E30iX). En wat het meeste opviel was de hoeveelheid onderdelen, hij had daadwerkelijk alles! Omdat de tijd bij het eerste bezoek te kort was, is besloten om op woensdag 2 april terug te komen en de hemel te monteren. Helaas bleek bij de demontage van de oude hemel dat het dakraam en een aantal andere onderdeel behoorlijk verroest waren dus de demontage duurde langer dan gepland. Met hulp van nog twee E30 fanaten hebben we het dakraam weer werkend gekregen en hebben we die zwarte hemel kunnen monteren. Hiervan is de auto enorm opgeknapt. Een aantal andere mankementen die we hebben opgelost zijn:
  • Niet werkende toerenteller, temperatuurmeter en benzinemeter
  • Verstelling van de rugleuning van de bestuurdersstoel
  • Rechter koplamp werkend gemaakt (deze vertoonde soms wat kuren)
  • Centrale deurvergrendeling
  • Gescheurde rechter B-stijl vervangen
Vervolgens was het wel tijd om een thema te bedenken voor de auto, na een kort “teamoverleg” hebben we besloten om er een BMW M Safety Car van te maken, maar in ons geval zal het meer een Unofficial Safety Car worden. Hieronder een plaatje waar wij onze inspiratie vandaan halen: Nu het thema meer richting heeft gekregen zou het mooi zijn als de E30 ook (tijdelijk) van kleur kan veranderen. Via Carbagerun deelnemers van de Zomereditie 2013 kwamen wij terecht bij Customdip.nl.Zij maken gebruik van PlastiDip, op Goede Vrijdag zijn we afgereisd naar Goes om de mogelijkheden te bespreken. Uiteindelijk gekozen voor de kleur Frosty White mede omdat dit de aan te brengen striping goed accentueert. Na een goed gesprek besloten om de auto daar later die week te brengen en afgesproken dat we hem op 29 april weer komen ophalen met onderstaand resultaat. Meer updates volgen binnenkort!
conv_594.JPG
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Reactions: Tim en Cordoba
Bedankt voor de reacties! Het is weer eens wat anders dan een detailproject maar daarom niet minder leuk. Gisteren nog even naar Carclean geweest voor wat onderhouds advies van de plastidip, uiteraard weer super goed geholpen!
conv_599.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi project............welk nummer krijgt deze BMW? , ik ken er 1tje met het nr 43 en die is volledig groen.......en heeft volgens mij al 2 keer meegedaan . :ja
Deze :
1015232_625756840777502_1747289541_o_zps3eda2990.jpg

:-D
 
@GSM Is het bij deze run dan niet zo, dat de auto's die de finish halen, daar achterblijven om als vervoer daar te gaan dienen (bijvoorbeeld voor dokters/verpleegsters, die de dorpen langsgaan om 'spreekuur' te houden). Of ben ik in de war met een vergelijkbare run?
 
Je hebt me hiermee al helemaal warm gemaakt om er ook aan deel te nemen!
Hopenlijk heb ik in de winter van 2016 tijd hiervoor... :)

Veel succes met het project, het ziet er al heel goed uit!
 
@GSM, dat is grappig door die auto kwam ik op de Carbagerun terecht en hebben we besloten om mee te doen. Wij krijgen startnummer 99!

@Cordoba, nee ik zou niet durven om deze E30 achter te laten met een kilometerstand van 350.000 km ;-D

@Koen Hermans we hebben er ook echt heel veel zin in alleen al de voorbereidingen zijn een feestje!

Ik zal hier tussendoor ook wat vorderingen te plaatsen
 
Cordoba;n395670 zei:
(bijvoorbeeld voor dokters/verpleegsters, die de dorpen langsgaan om 'spreekuur' te houden). Of ben ik in de war met een vergelijkbare run?

Moet echt een andere run zijn hoor , ik kan me niet voorstellen dat je op het einde van de race zomaar je auto achter laat..........anders kan je er ook geen 2 keer met meedoen natuurlijk .
 
Dat is de Amsterdam Dakar Challenge :) Daarvoor koop je een auto van max. 500 euro, sjees je er mee door de woestijn en bij de aankomst wordt de auto geveild.