• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Exterior Detail BMW E38 750iL Individual Detail en Coating MOHS

Wouter_BMW

Detailing guru
3 sep 2016
720
153
37
Harlingen
Zo, daar is hij dan. De show off van de 7-serie. Ik heb er tijdens de behandeling al enkele berichten over geplaatst, maar hier zal ik door het stappenplan lopen.

De betreffende auto is van 2001 en is toen een van de meest luxe uitgevoerde exemplaren geweest. Van Electronic damper control, Burmester Audio tot de majestueuze V12 die in het vooronder ligt... top auto! De huidige eigenaar heeft de auto aangeschaft nadat hij in een hagelbui had gestaan. Hemel vervangen en bijna alle panelen laten uitrollen door de deukendokter. De eigenaar heeft alleen de achterbumper gespoten, voor de rest is er sowieso de afgelopen 5 jaar weinig liefde in de lak gegaan afgezien van een goede handwas en een laag Autoglym HD wax.

Ik ben eerst maar eens gaan rijden, ehm, wassen. (Wat een droomauto om te rijden. Een klassiek concert dendert uit de speakers, maar je kunt ook gewoon tegen elkaar fluisteren terwijl je 160 rijdt...)
rbXJiPoJT5uAX3fxDmugyA.jpg

Foamen was niet nodig, de auto staat al tijden binnen in de schorsing. Heb dus met Non-Ferro ijzer verwijderd, met Valet Pro Citrus een rondje gedaan en alle randjes, hoekjes en gaatjes goed schoongemaakt met APC+D 1:4.
Vervolgens de auto vlug naar binnen, om te gaan kleien.

Fffrrb9gS1G0uerBscJwTA.jpg

Na het kleien, met PB Elastic Clay en S&W 1:1 als lube, de auto afgeplakt. Het kleien haalde toch nog de nodige verontreiniging van de wagen. De eerste 8 uren zaten er in na het drogen en het goed schoonmaken van sponningen en rubbers, plus 1,5 rol tape... leuk zo'n verlengde wagen. Toch nog even inspecteren:
U4ThEP0bSkKD+EuDk6e5Tg.jpg


De volgende dag ben ik begonnen met polijsten. Ik heb maar een DAPpie 900V3, maar die heeft zich kranig gehouden. 4 hits per paneel waren er nodig op de gehele auto, motorkap, dak en kofferdeksel heb ik nog vaker gezien.
Overal 2 hits met een Spiderpad en S3, een hit met Scholl Paars en S3, daarna op Monello Wit nog een hit S30. Sommige panelen heb ik nog een hit met de Spiderpad combi gegeven, sommige panelen nog een extra hit Monello wit combi.
Het doel van de detail was glans terughalen, de 'waas' die over de gehele auto lag verminderen, hopelijk wat 'wetlook' er in polijsten en daarmee voorbereiden voor het aanbrengen van de Gyeon MOHS coating. De auto blijft vooral binnen staan en zal eigenlijk alleen in de zomer rijden, maar het leek de eigenaar en mezelf verstandig de lak 'af te sluiten.'
Drie dagen ben ik uiteindelijk aan het polijsten geweest. De brug en ruimte zijn van de eigenaar, die de brug vrijgehouden heeft voor mij zodat er weinig tijdsdruk was.
5PWU28FKRK2+PTDwyi4Bew.jpg

Hierboven het resultaat van 6 stappen polijsten op de kofferdeksel...

OFCZWX5cTG2TVYuzl3zniQ.jpg
Fzbe7K+USCeh71hkHUW2rw.jpg

De motorkap na de diverse hits met compound, voor het finishen. De dakbalken waren niet meer helder te zien toen ik begon aan de klus.

6Vd7WyDcQl6BPJ1nrjqMpQ.jpg

De motorkap tijdens de MOHS behandeling, de eerste laag zit er op. Ik heb me met dit forum en YouTube ingelezen en gekeken, aangezien dit de eerste keer was dat ik een coating aanbracht. De instructie en verwerking van Gyeon zijn echt super. Zeker met gebruik van de Scangrip hoofdlamp kun je heel goed zien waar je bent gebleven.
Een beetje timen waar tussen de 2-5 minuten je af moet nemen, dan gaat er een hoop goed. Dit hangt af van de temperatuur in de ruimte. We hebben de roldeuren dicht gelaten tijdens het coaten en voorafgaand aan de behandeling de ruimte warm gestookt. De kachel gebruikt buitenlucht, dus er komt vocht binnen, uit de kachel, naast/boven de schaarbrug. Om deze reden hebben we de kachel tijdens het coaten uit gehad, maar de luchtdroger wel aan. Temperatuur was ongeveer 15 graden tijden het hele coaten.

6ivF2780R0uAjMfelztBGQ.jpg

Eindelijk een plaatje waar goed te zien is dat de auto eigenlijk groen is in plaats van 'halfzwart.' Tijdens de klus kwam er steeds meer diepte in de lak, heel mooi om te zien.

rx9ud6o5RpKM0dftiMaJDQ.jpg

Op bovenstaande foto zijn in het portier enkele imperfecties te zien, waar spotreparatie gedaan is. Omdat volledig wegwerken in zou houden dat de deuren gespoten moeten worden, is hier niet voor gekozen. De portieren zitten volledig in de originele lak, maar door de behandeling vallen de spotrepairs dus wel iets meer op onder bepaalde kijkhoeken.
K4085ftXT%yRfKCy+MYoXQ.jpg
zxiC0WMgQJmArek%AiJweQ.jpg

IMG_6013.jpg

2 lagen MOHS, tijd om uit te harden. De banden staan in 2 lagen Gyeon Tire, de velgen zijn pas behandeld en heb ik niet aangeraakt. De trim gaat deze winter nog in de Gyeon Trim, ramen moet ik ook doen voordat de auto weer naar buiten gaat. Voor nu, uitharden en dan nawrijven met Gyeon Cure.

De eigenaar is zeer tevreden met het resultaat, zelf denk ik dat met nog 24 uur polijsten nog meer resultaat behaald was, maar goed. Erg blij met de nieuwe ervaring en het resultaat van het werken met de MOHS.
 
Leuk optrekje heeft de eigenaar! Kan je alleen maar van dromen...
verder... geweldige detail! Heel veel werk ingekropen! Wel positief dat er geen tijdsdruk was. Dat scheelt!
 
  • Leuk
Reactions: Wouter_BMW
Zulk doorzettingsvermogen kan ik waarderen. Good job! Die lakken van rond 2000 zijn zo verdorie hard hè.

Als je nou zo terug kijkt op deze detail, zou je je dan in schrijven voor een rotery clinic? Ik wel namelijk als ik dit zo zie. Ik wacht er al een heel poosje op.
 
@Altos Ik heb geen interieurfoto's gemaakt, maar zodra ik de kans heb schiet ik er wel een paar, zal ze toevoegen.

@ArnoldG Goeie suggestie! Ja, ik ben me wel aan het oriënteren. Ik zou aangezien ik veel BMW's de afweging maken tussen een Rupes DA zoals de LHR15, of een rotary. Met wat ik doe is een meer efficiënte DA opzich een overweging om eigenlijk alle klussen wat beter aan te kunnen pakken, waar een rotary voor de corrigerende stap wel echt wat toevoegt... keuzes keuzes!

@Dennis van der Willik de meeste panelen zullen 2 minuten zijn geweest, wat volgens mij ook in de manual staat? Zou je dit terug zien in bijvoorbeeld durability van de coating? Moet zeggen dat ik geen gekke dingen gezien heb met afnemen, of dat panelen lastig af te nemen waren.
 
  • Leuk
Reactions: Altos en ArnoldG
@Wouter_BMW de coating heeft zeker wel gehecht, alleen hecht mohs al na 30 sec ongeveer. 2-5 min is iets te lang. wat er kan gebeuren is dat de coating ingedroogde plekken buiten laat zien, heb het zelf 1 x gehad met prime. ook een stukje te laat vergeten af te nemen en dat gaf een rare vlek. maar op een foto is dat heel moeilijk te zien. als jij het niet ziet, dan ziet de eigenaar het zeker weten ook niet. doe ff een test buiten. zelfs zonder de zon zie je plekken zo zitten. Dat is 1 nadeel van mohs vind ik, als het te lang heeft gecured dan is het afnemen echt ruk, de vernieuwde mohs heeft dit minder heb ik gehoord en ga ik zelf eerdaags testen.
 
Mooie klus en prachtig resultaat.
En dan dacht ik dat ik veel gepolijst had op de 750iL die ik gedaan heb vorig jaar. ;)
Toen ook met de DAP900. Tegenwoordig heb ik er een FLEX3401vrg en een FLEX rotary bij.
Een wereld van verschil en behoorlijk wat tijdwinst.
Met MOHS opbrengen nooit problemen gehad als ik binnen 3 minuten afneem.
Dus grote panelen in 2-en (motorkap en dak van deze BMW bijvoorbeeld).
En zijpanelen en kofferbak in één keer. Wel doorwerken en goed afnemen. En inderdaad goed licht gebruiken. Loop panelen die in twee keer gedaan zijn altijd ook twee keer na met afnemen.
Groeten Martin.
 
  • Leuk
Reactions: Wouter_BMW
Ik had de aankondiging van je verslag al eerder gezien op mijn telefoon, maar dit is toch een Show Off die ik op mijn pc met groot scherm wil lezen en bekijken.

Mijn persoonlijke mening is dat je zeker ook met een DAP indrukwekkende resultaten kunt halen. Ik heb er vele auto’s mee mogen doen en wanneer je de tijd neemt, kan eigenlijk alles met die machines. Wat mij betreft heb ook jij dat laten zien op deze indrukwekkende auto.

Schitterende auto en een prachtig resultaat behaald op dit enorme stuk staal.
 
  • Leuk
Reactions: Wouter_BMW
Leuk verslag om me te lezen en mooi resultaat.

De DAP is ook gewoon meer dan een prachtige machine.

De auto doet mijn persoonlijk de broek niet bollen, de glans daarentegen wel ;)
 
  • Leuk
Reactions: Wouter_BMW