• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Exterior Detail BMW E90 Sapphirswarz terughalen

Wouter_BMW

Detailing guru
3 sep 2016
720
153
37
Harlingen
Afgelopen week bezig geweest met de trots van m'n meisje (ja, dat ben ik niet, of een bloemstuk, maar gewoon haar E90 pre LCI 320d:p)
De auto heeft een flinke bult kilometers op z'n naam staan, ruim 336.000... Dit was te zien. Tot kortgeleden kreeg de auto niet meer dan een rondje door de krasstraat op z'n tijd, wat duidelijk te zien was. De vorige eigenaar was er ook niet echt lekker mee bezig, getuige ook de top (NOT) kwaliteit van divers spuitwerk aan de auto...
IMG_5196.jpg

Bovenstaande het wonder, eerst maar eens foamen met Artico Magico, behandelen met non-ferro, tar en glue remover en een rondje soppen met afwasmiddel. De velgen pakken we niet mee omdat die van 't winter naar de spuiter mogen.
IMG_5197.jpg IMG_5198.jpg

De volgende dag mocht de auto bij de garage naar binnen en kon na even vlug afspoelen het kleien beginnen. Een ontzettend doffe lak vol krassen, overal, wat mij eerlijk gezegd gezien het feit dat de auto altijd buiten woont, dagelijks gebruikt wordt en natuurlijk de KM stand niet echt verbaasd.

IMG_5200.JPG
IMG_5202.jpg


Eerst maar eens los. Testspotje met S3/Monello Geel. Helaas, witte spiderpad en S3 bleken de juiste combi. Al snel bleek dat ik wanneer ik voor heel veel correctie zou gaan, ik wel een week uit mocht trekken en me afvroeg of er überhaupt blanke lak over zou blijven. M'n meisje wilde ook absoluut geen show wagen, maar ze was wel benieuwd of er een stuk glans terug zou komen.

IMG_5203.JPG


Na de ronde met de S3, echt flink doorgewerkt, bovenstaande resultaat. 70% correctie op de krassen schat ik, maar een auto met veeeeeel meer diepte in de metallic lak dan 6 uur eerder.
Tijd voor de S30 op wit.
IMG_5205.jpg


Na het polijstwerk heb ik er een laag Waxaddict Quartz op gezet, simpelweg omdat de auto flink kilometers maakt en ik nu echt benieuwd ben naar de duurzaamheid van de wax. Ik ga hem zelf bijhouden met de wasbeurten uiteraard, maar eens kijken wat er van overblijft als ik straks weer vijf weken op zee heb gezeten :p

IMG_5207.JPG

IMG_5210.jpg
IMG_5211.JPG
IMG_5217.jpg

Wat heb ik verder gedaan:
Uiteraard voor het waxen alles goed ontvet, alle externe oppervlakken.
- Gyeon Prep voor het aanbrengen van alle dressings, wax, etc.
- Gyeon Tire op de banden
- PB Natural Look op de plastic exterieur delen
- Interieur gezogen, gereinigd met PB APC+D/Leather Cleaner van Autoglym
- Interieur gevoed met Waxaddict Vitreo air freshener (noem het een tik, maar bevalt best)
- Leder gevoed met Waxaddict Leather Balm

De auto onthuld aan een zeer tevreden vriendin!:grinning:

IMG_5214.jpg
IMG_5215.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_5199.jpg
    IMG_5199.jpg
    235,4 KB · Weergaven: 181
  • IMG_5201.JPG
    IMG_5201.JPG
    194,7 KB · Weergaven: 174
  • IMG_5204.jpg
    IMG_5204.jpg
    133,6 KB · Weergaven: 192
  • IMG_5208.JPG
    IMG_5208.JPG
    195,9 KB · Weergaven: 184
  • IMG_5209.JPG
    IMG_5209.JPG
    189 KB · Weergaven: 210
  • IMG_5212.jpg
    IMG_5212.jpg
    278,9 KB · Weergaven: 212
  • IMG_5213.jpg
    IMG_5213.jpg
    180,2 KB · Weergaven: 175
  • IMG_5216.jpg
    IMG_5216.jpg
    250,5 KB · Weergaven: 218
Laatst bewerkt:
Netjes hoor, voor een gebruiksauto een prachtig resultaat gehaald. Alles in een dagje (behalve het wassen)?

En waar was het spuitwerk lelijk eigenlijk? Wat heb je daarmee gedaan?
 
@Micha D. Dankjewel! Ja, kleien/polijsten heb ik in een uur of 9 gedaan. Valt op zich mee, mij viel het grote verschil in tijd op bij het gebruik van de spiderpad versus de gele pad van monello.
Het spuitwerk was op de linker achterflank slecht. We denken dat er stof in het spuitwerk gekomen is. Dat paneel heb ik met een extra hit op S3 iets beter gekregen, dat scheelde wel redelijk. Overal zie je gewoon dat de lak te 'dik' is op de de gespoten panelen. Waar BMW normaal rond de 120-140mu zit, kwamen we hier af en toe 600+ tegen...
 
Eerst maar eens los. Testspotje met S3/Monello Geel. Helaas, witte spiderpad en S3 bleken de juiste combi. Al snel bleek dat ik wanneer ik voor heel veel correctie zou gaan, ik wel een week uit mocht trekken en me afvroeg of er überhaupt blanke lak over zou blijven. M'n meisje wilde ook absoluut geen show wagen, maar ze was wel benieuwd of er een stuk glans terug zou komen.

Na de ronde met de S3, echt flink doorgewerkt, bovenstaande resultaat. 70% correctie op de krassen schat ik, maar een auto met veeeeeel meer diepte in de metallic lak dan 6 uur eerder.
Tijd voor de S30 op wit.

Na het polijstwerk heb ik er een laag Waxaddict Quartz op gezet, simpelweg omdat de auto flink kilometers maakt en ik nu echt benieuwd ben naar de duurzaamheid van de wax. Ik ga hem zelf bijhouden met de wasbeurten uiteraard, maar eens kijken wat er van overblijft als ik straks weer vijf weken op zee heb gezeten :p

- Leder gevoed met Waxaddict Leather Balm
Ik snap je gedachte met de twijfel "of er überhaubt blanke lak over zou blijven" maar ik heb mijn auto (zelfde laktype) vooraf de lakdikte gemeten en na een paar keer corrigeren en er was amper wat af hooguit 3/4 micron max schat ik in.
Quartz heeft bij mij in de winterperiode 6/7 maanden gezeten, met name de lager gelegen delen was de wax het eerste weg vermoedelijk door pekel. Maar =echt een topwax!
Wat vond jij van de Waxaddict leatherbalm? (Buiten het feit dat ie vrij prijzig is imo).
 
@Wouter_BMW Netjes! 9 uur is nog heel redelijk inderdaad. Ben heel erg benieuwd naar die spiderpad, heb hem nu ook icm. S3, in plaats van Monello geel met Veloce... Daar was op een Mercedes geen doorkomen aan (met een woolpad iets beter, maar die vind ik minder prettig werken).

600 is wel heel extreem!
 
  • Leuk
Reactions: Wouter_BMW
@Wouter BMW Mooi resultaat behaald, zeker in verhouding met de bestede tijd. 600 micron aan lak, lijkt mij te wijzen op óf een slooppaneel dat in een heel andere kleur was, en in de juiste kleur is gespoten, óf een paneel met schade waar aan gerepareerd is.
 
@Cordoba Klopt helemaal, het lijkt er op dat daar geplamuurd is. Laatst een M3 voorbij zien komen waar 1200 micron (!!!) gemeten werd op een deur... Verbaasde mij dat daar überhaupt nog metaal nodig was:joy: