Na enkele andere auto's dit verlof was het eindelijk tijd om de nieuwe (gebruikte) auto van m'n betere helft aan te pakken. Aangezien ze rond de 3000km in de maand gaat maken, is de keus op Gyeon Synchro gevallen. De auto hebben we met een dikke ton op de klok overgenomen, helaas heeft hij wat wasstraten van binnen bekeken.
Uiteraard begonnen met een flinke schoonmaakbeurt.
Binnen op de brug voor het kleien, nummerplaathouders verwijderd, hier gaan we blanco houders op zetten.
Pas verder naar onderen op de zijden en de bumpers kwam er flinke vervuiling van de lak af. Hoewel deze glad aan begon te voelen, denk ik dat ik een auto die toch flink gepolijst gaat worden, volgende keer met bijvoorbeeld Poorboys Elastic Clay ga kleien in plaats van de iets fijnere Supernatural. Wellicht komt er dan toch net iets meer vervuiling af.
Hieronder misschien niet de beste foto, maar toch vond ik hier en daar de nodige krasjes die ik ben gaan wetsanden, met 3000 grit.
Bij nadere inspectie, zoals hieronder te zien, waren het nogal wat plekjes. De vorige eigenaren hadden kinderen, wat je op en rond de portieren terugzag, verder natuurlijk wat steenslag, vogelpoep, you name it.
Ook deze auto is nog geen 'krasvrije' wasstraat tegengekomen, ik was benieuwd hoe hard de lak op de F31 zou zijn, wat ik er uit zou gaan krijgen met welke combinatie.
Voordat er geschuurd of gepolijst is, heb ik de lakdiktes opgenomen. De auto staat rondom in de fabriekslak.
De plekken waar ik moest schuren heb ik met de Rupes Rotary gepakt, met een Woolpad en eerst Scholl S3, later bleek de S2 Shock Cut hier net wat sneller te werken, maar zoals ook op de Z4 bleek, stoft deze naar mijn ervaring toch meer dan de S3. Hieronder een paneel na een hit met S3 op een Coarse Woolpad op de LHR15.
Hieronder dan hetzelfde paneel, echter nu na de finishing hit met Scholl S30 op Rupes geel. Enkele krassen heb ik laten zitten, de auto wordt geen weekenddriver, maar flink gereden, dus we wilden vooral de glans terughalen en de grotere defecten aanpakken. Om de laatste defecten te lijf te gaan had ik nog wel 1 of 2 dagen uit kunnen trekken, waar ik nu al ruim 1,5 dag aan het polijsten ben geweest, na alle voorbehandeling.
Hieronder twee foto's tijdens het compounden, op de voorruit is duidelijk het stof van de S2 te zien.
Het front boven de nieren was redelijk op te halen, de voorbumper viel echter tegen. Achteraf had ik deze denk ik helemaal moeten wetsanden om hem echt vlak te krijgen, dit had me veel polijstwerk gescheeld, maar wellicht had het ook lastig geweest om daarna met de Rupes Mini als kleinste machine alle hoekjes en gaatjes weer te pakken om de glans terug te halen.
De gehele auto na de stap met de Rotary waar ik goed kon raken, afgeschaald met Scholl S3 op de Rupes Coarse Woolpad op de DA's, waarna de finish gedaan is met S30 op Rupes geel.
De wielen lagen inmiddels bij de garage voor het monteren van de bandenspanning sensoren. Na het verwijderen van alle tape met een emmer met sop de auto gewassen en op Rupes wit een rondje Gyeon Primer gedaan. Wat-een-topspul!! Je ziet gewoon diepte in de kleur komen, de lak voelt nog gladder en MAN wat neemt het makkelijk af. Omdat er dezelfde dag nog gecoat ging worden, na de Primer twee zorgvuldige rondes met Prep gedaan.
Tijd voor het coaten: Gyeon Synchro, voor mij de eerste keer. MOHS heb ik vaker aangebracht, maar wilde graag de extra toevoeging van Skin eens proberen. De vernieuwde formule was ik ook benieuwd naar. Voldoende doeken meebesteld, ik neem graag af met de Gyeon Bald Wipes.
Twee lagen MOHS, vier uurtjes wachten, opruimen dus. Wat een spullen neemt een mens mee om zo'n behandeling als dit uit te voeren Hopelijk kan dat straks lekker in huis, thuis. Scheelt een hoop gesleept.
Na vier uurtjes de Skin aangebracht. De beide coatings brengen makkelijk aan en nemen zeer gemakkelijk af. Ik moet zeggen dat de Skin lastig te zien was, de Scangrip hoofdlamp was echt geen overbodige luxe tijdens de behandeling.
Alle kunststof, inclusief nieuwe kentekenplaat houders en grilles zijn in de Gyeon Trim gezet. De velgen in de Cure, deze pak ik van 't zomer wel eens zonder haast aan. Bandjes in de Waxaddict Feeder.
De volgende ochtend (hierboven) het resultaat kunnen bewonderen. De wielen en een nieuw uitlaatsierstuk waren gemonteerd. Ik heb de ramen aan de zijden en achterkant in de Cure gezet, alsmede de sponningen. De voorruit heeft twee lagen Turtle Wax Clearvue gekregen.
Eenmaal buiten was ik niet ontevreden! Maar belangrijker, ook de dame des huizes was tevreden en kan nu weer representatief de weg op! Ben benieuwd hoe de Synchro zich gaat houden, zij gaat hem wekelijks vlekvrij afspuiten in de box als ik niet thuis ben, in het verlof krijgt de auto uiteraard de juiste liefde...
Uiteraard begonnen met een flinke schoonmaakbeurt.
- Foamen met Nanolex Pre-Wash
- Velgen en carrosserie met Monello Non-Ferro, inwerken, afspuiten
- Gehele wagen met ValetPro Citrus Tar&Glue remover, inwerken, afspuiten
- Banden, kieren, naden, sponningen met Poorboys APC+D en kwasten
- Kleien met DodoJuice Born Slippy + Supernatural klei
- Nogmaals frame met Nanolex Pre-Wash
Binnen op de brug voor het kleien, nummerplaathouders verwijderd, hier gaan we blanco houders op zetten.
Pas verder naar onderen op de zijden en de bumpers kwam er flinke vervuiling van de lak af. Hoewel deze glad aan begon te voelen, denk ik dat ik een auto die toch flink gepolijst gaat worden, volgende keer met bijvoorbeeld Poorboys Elastic Clay ga kleien in plaats van de iets fijnere Supernatural. Wellicht komt er dan toch net iets meer vervuiling af.
Hieronder misschien niet de beste foto, maar toch vond ik hier en daar de nodige krasjes die ik ben gaan wetsanden, met 3000 grit.
Bij nadere inspectie, zoals hieronder te zien, waren het nogal wat plekjes. De vorige eigenaren hadden kinderen, wat je op en rond de portieren terugzag, verder natuurlijk wat steenslag, vogelpoep, you name it.
Ook deze auto is nog geen 'krasvrije' wasstraat tegengekomen, ik was benieuwd hoe hard de lak op de F31 zou zijn, wat ik er uit zou gaan krijgen met welke combinatie.
Voordat er geschuurd of gepolijst is, heb ik de lakdiktes opgenomen. De auto staat rondom in de fabriekslak.
De plekken waar ik moest schuren heb ik met de Rupes Rotary gepakt, met een Woolpad en eerst Scholl S3, later bleek de S2 Shock Cut hier net wat sneller te werken, maar zoals ook op de Z4 bleek, stoft deze naar mijn ervaring toch meer dan de S3. Hieronder een paneel na een hit met S3 op een Coarse Woolpad op de LHR15.
Hieronder dan hetzelfde paneel, echter nu na de finishing hit met Scholl S30 op Rupes geel. Enkele krassen heb ik laten zitten, de auto wordt geen weekenddriver, maar flink gereden, dus we wilden vooral de glans terughalen en de grotere defecten aanpakken. Om de laatste defecten te lijf te gaan had ik nog wel 1 of 2 dagen uit kunnen trekken, waar ik nu al ruim 1,5 dag aan het polijsten ben geweest, na alle voorbehandeling.
Hieronder twee foto's tijdens het compounden, op de voorruit is duidelijk het stof van de S2 te zien.
Het front boven de nieren was redelijk op te halen, de voorbumper viel echter tegen. Achteraf had ik deze denk ik helemaal moeten wetsanden om hem echt vlak te krijgen, dit had me veel polijstwerk gescheeld, maar wellicht had het ook lastig geweest om daarna met de Rupes Mini als kleinste machine alle hoekjes en gaatjes weer te pakken om de glans terug te halen.
De gehele auto na de stap met de Rotary waar ik goed kon raken, afgeschaald met Scholl S3 op de Rupes Coarse Woolpad op de DA's, waarna de finish gedaan is met S30 op Rupes geel.
De wielen lagen inmiddels bij de garage voor het monteren van de bandenspanning sensoren. Na het verwijderen van alle tape met een emmer met sop de auto gewassen en op Rupes wit een rondje Gyeon Primer gedaan. Wat-een-topspul!! Je ziet gewoon diepte in de kleur komen, de lak voelt nog gladder en MAN wat neemt het makkelijk af. Omdat er dezelfde dag nog gecoat ging worden, na de Primer twee zorgvuldige rondes met Prep gedaan.
Tijd voor het coaten: Gyeon Synchro, voor mij de eerste keer. MOHS heb ik vaker aangebracht, maar wilde graag de extra toevoeging van Skin eens proberen. De vernieuwde formule was ik ook benieuwd naar. Voldoende doeken meebesteld, ik neem graag af met de Gyeon Bald Wipes.
Twee lagen MOHS, vier uurtjes wachten, opruimen dus. Wat een spullen neemt een mens mee om zo'n behandeling als dit uit te voeren Hopelijk kan dat straks lekker in huis, thuis. Scheelt een hoop gesleept.
Na vier uurtjes de Skin aangebracht. De beide coatings brengen makkelijk aan en nemen zeer gemakkelijk af. Ik moet zeggen dat de Skin lastig te zien was, de Scangrip hoofdlamp was echt geen overbodige luxe tijdens de behandeling.
Alle kunststof, inclusief nieuwe kentekenplaat houders en grilles zijn in de Gyeon Trim gezet. De velgen in de Cure, deze pak ik van 't zomer wel eens zonder haast aan. Bandjes in de Waxaddict Feeder.
De volgende ochtend (hierboven) het resultaat kunnen bewonderen. De wielen en een nieuw uitlaatsierstuk waren gemonteerd. Ik heb de ramen aan de zijden en achterkant in de Cure gezet, alsmede de sponningen. De voorruit heeft twee lagen Turtle Wax Clearvue gekregen.
Eenmaal buiten was ik niet ontevreden! Maar belangrijker, ook de dame des huizes was tevreden en kan nu weer representatief de weg op! Ben benieuwd hoe de Synchro zich gaat houden, zij gaat hem wekelijks vlekvrij afspuiten in de box als ik niet thuis ben, in het verlof krijgt de auto uiteraard de juiste liefde...
Bijlagen
Laatst bewerkt: