• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Bmw série 1 polish - krijg lichte krasjes niet weg

DimitriL

Detailing addict
9 feb 2014
60
55
38
Hallo beste forum leden,
Ik heb vandaag de bmw serie 1 ge polijst van mijn moeder. Goed gewassen, ge clayed, etc... toen ik begon te polishen ging alles niet zoals voorzien.

Alle krassen/swirls gingen weg. Maar er blijven nog massas lichte krassen over. Ik heb de pads die je kan zien op foto in bijlage. Als polijst middel heb ik « meguiar's ultimate compound » & voor de finish « meguiar's ultimate polish »

nu is mijn vraag: heb ik een agresievere pad nodig ? Agressievere compound ? Wat zijn jullie hints en tips.

bedankt voor jullie hulp
 

Bijlagen

  • 892AC8F8-116A-4F74-A73D-056C5ECA48BA.jpeg
    892AC8F8-116A-4F74-A73D-056C5ECA48BA.jpeg
    427,7 KB · Weergaven: 264
Heb er niet. Kan er morgen wel maken om wat duidelijker beeld te schetsen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nee het ging al fout van het eerste paneel. Swirls gingen idd weg en andere lichte krassen bleven achter. Heb men meeste agressieve pad gebruikt met hevige druk en verschillende keren over gegaan. Het zijn nochtans volgens mij “lichte krassen” het is geen sleutel kras of dergelijke.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Marring kan je het niet noemen. Het zijn echt krassen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vermoed dat als je nog krassen overhoud dat je niet genoeg correctie behaald hebt met je cutting stage. Als ik de beschrijving van Ultimate Compound en polish lees dan lijkt compound meer aangeraden te worden voor handmatig verwerken en polish is een pre wax glaze, niet echt een finishing polish. Ik denk dat het probleem dus met name in je compound zit. Carclean raad bij de product beschrijving voor machinaal verwerken M105 aan: https://www.carclean.com/nl/meguiars-ultimate-compound-450ml.html
Er zijn zat andere opties voor stevigere correctie die je hoogstwaarschijnlijk nodig hebt op je harde BMW lak (al is dat geen gegeven), Monello, Rupes, Scholl. En als je dan een andere compound bestelt meteen een finishing polish van hetzelfde merk... En in alle gevallen geld: testspot te beginnen met een mildere combi en dan opschalen als je niet het gewenste resultaat haalt. Pas als je correctie goed is kun je aan finishen denken.
 
Ik vermoed dat als je nog krassen overhoud dat je niet genoeg correctie behaald hebt met je cutting stage. Als ik de beschrijving van Ultimate Compound en polish lees dan lijkt compound meer aangeraden te worden voor handmatig verwerken en polish is een pre wax glaze, niet echt een finishing polish. Ik denk dat het probleem dus met name in je compound zit. Carclean raad bij de product beschrijving voor machinaal verwerken M105 aan: https://www.carclean.com/nl/meguiars-ultimate-compound-450ml.html
Er zijn zat andere opties voor stevigere correctie die je hoogstwaarschijnlijk nodig hebt op je harde BMW lak (al is dat geen gegeven), Monello, Rupes, Scholl. En als je dan een andere compound bestelt meteen een finishing polish van hetzelfde merk... En in alle gevallen geld: testspot te beginnen met een mildere combi en dan opschalen als je niet het gewenste resultaat haalt. Pas als je correctie goed is kun je aan finishen denken.
Bedankt voor je ge detailleerde uitleg. Zou ik simpel weg die 105 aanschaffen om bij het zelfde merk te blijven ? Of met de eerste keer zo een monello setje ? Veloce, mezzo & finale. Hopelijk lukt het daar dan mee.
 
Zou niet weten hie ik het anders moet doen. Heb alles ge test, hard drukken, niet hard drukken. Van pads veranderd. Alles... krasje blijven steeds zichtbaar en verbeteren niet. Volgens mij ben ik gelimiteerd in de sterkte van de compound die ik heb.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik weet niet welk type machine je hebt gebruikt, maar het gewicht van de machine op een liggend vlak (dak, motorkap) is druk genoeg. Zoals ook @The Joy Of Detailing al aangeeft, werkt veel druk averechts, omdat je dan de rotatie uit de pad haalt (bij een niet geforceerde excentrische machine). Ik demonstreer dit wel eens door een machine met 2 vingers over het te polijsten oppervlak te sturen, en dan valt bij veel beginners het kwartje wel.

Een ander regelmatig gemaakte fout: niet regelmatig een nieuwe of een schoongemaakte pad pakken.
 
Onzin @DimitriL , je trekt er alleen meer krassen in.
Het polijstmiddel is sterk genoeg om met cuttingpad redelijke krassen te verwijderen. Lang doorwerken, 3-4 passes, rustig bewegen, weinig druk.
 
Ik weet niet welk type machine je hebt gebruikt, maar het gewicht van de machine op een liggend vlak (dak, motorkap) is druk genoeg. Zoals ook @The Joy Of Detailing al aangeeft, werkt veel druk averechts, omdat je dan de rotatie uit de pad haalt (bij een niet geforceerde excentrische machine). Ik demonstreer dit wel eens door een machine met 2 vingers over het te polijsten oppervlak te sturen, en dan valt bij veel beginners het kwartje wel.

Een ander regelmatig gemaakte fout: niet regelmatig een nieuwe of een schoongemaakte pad pakken.

Dat is genoteerd ! Thanks voor de info mannen. Zal met deze tips in hoofd het morgen eens een 2de kans geven. Al denk ik toch dat het aan de polijst middel ligt. Ook zie ik dat je zegt. 3 a 4 passes rustig bewegen, maar als ik een sterker polijst middel heb en/of pad zou ik het dan in 1 pas kunnen ? Of heeft dat er niets mee te maken. Mijn bedoeling was eigenlijk om 2 passes max de volledige wagen de polijsten. Met een sterke compound en een soort finishing polijst middel zoals op die videos op youtube... niet dus
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Veel zaken zijn hierboven al genoemd. Wat betreft de techniek, als je harder drukt heb je kans dat je pad stilvalt. Dan gebeurt er niet veel. Tip: zet met een stift een zwarte streep op de rand van je backingplate. Dan zie je duidelijk wanneer hij stilvalt. Andere opties voor techniek zijn oa de snelheid van de machine iets verhogen, een kleiner vlak per pass, langzamer bewegen, extra passes, langer doorwerken. Zeker proberen voordat je wat anders bestelt.

Als ik je laatste antwoord lees dan denk ik toch eerder aan techniek en verwachting vs realiteit. 1 a 2 passes is denk ik gewoon niet genoeg. Dus terug naar het begin, testspot met 3-4 passes, resultaat controleren, plan bijsturen en nieuwe testspot: evt het vlak verkleinen en langzamer bewegen, iets meer druk maar niet teveel. Iets langer doorwerken nog. Etc. Als het dan nog steeds niet wil kan je overwegen wat anders aan te schaffen, genoemd Monello setje is nooit een slechte investering. Andere (wol of MF) pads zou ook nog kunnen. Maar dat is allemaal nog niet aan de orde. Benieuwd of je ander resultaat haalt met alle tips.
 
Ik denk eerder dat hij in zijn laatste post passes verward met polijstrondes. Ik denk dat hij dacht dat 3-4 passes te maken hadden met 3-4 polijststappen als ik het goed lees. Een pass is hoevaak je over een stuk heengaat tijdens je hit.
 
  • Leuk
Reactions: RoCo
Ter info, met die Ultimate compound van Meguiar's heb ik in het verleden al zeer goede resultaten behaald. De M105 snijdt nog ietsje harder.
Blijven oefenen met je huidige producten (zoals hierboven beschreven) en het komt goed.
 
Goede info hier voor @DimitriL.

Als je echt je heil wil gaan zoeken in andere compounds:
Ik gebruik voor mijn BMW Sonax Cutmax met een Scholl witte Spiderpad. 2e stap Sonax Perfect Finish op gele Rupes pad. Als je dan nog echt fijn wilt gaan kun je Scholl S30 op een witte Monello pad doen.
Maar met die eerste 2 stappen kun je al een héél keurig resultaat bereiken.

Toch raad ik aan zoals anderen hier zeggen eerst je techniek wat bij te schaven. De verwachting is meestal hoger dan het resultaat in realiteit. Zeker bij een eerste keer. We verzorgen onze wagen meer dan 90% van de mensen. Als er dan nog wat kleine swirl overblijven, tja niet over mekkeren. Krijg je die de volgende keer er wel uit.
Geniet van het proces en de hobby.
 
Normaal heeft BMW een hardere lak, tenzij die bij jou herspoten is natuurlijk?
Ik zou eventueel eens testen door een zachtere pad met een fijnere polish te gebruiken, kijken welk effect dit geeft.

Verder zoals hierboven ook al benoemd werd, laat je machine werken, het is niet de bedoeling dat je echt druk gaat uitoefenen op je machine.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba