• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

BMW X5 MY 2008

cavemania

Detailing trainee
26 mei 2011
154
47
Afgelopen week stond een behoorlijke klus op de planning. Een "full" exterior detail van een BMW X5 van 2008. Met de eigenaar had ik afgesproken dat de auto een dag zou komen en dat ik zou zien hoe ver ik zou komen. Gelukkig werd de auto een dag voor de tijd aan het einde van de middag gebracht. Helaas had ik die middag niet heel veel tijd om er mee te beginnen aangezien ik alleen thuis was met de kinderen. Toch al wel een beginnentje gemaakt.

Met APC 1:10 alle naden, kieren etc schoongemaakt. Nadat ik de kids op bed gebracht heb maar een start gemaakt met de detail. Als eerste de auto wassen, insprayen met Iron-X en afspoelen.

01.jpg


02.jpg


03.jpg


04.jpg


Lekkere smerige uitlaatpijp

05.jpg


Nog even de kentekenplaat achter verwijderd.

06.jpg


Na de detail heb ik de gaten in de klep nog even met een primer behandeld, deze begonnen al lichtjes te roesten en had toch een roestomvormende primer staan.

Na het wassen maar eens een rondje om de auto. Dat was best even schrikken. Hij was er toch slechter aan toe als ik dacht.

07.jpg


08.jpg


09.jpg


Ook de velgen waren niet vergeten :) Wat zijn die groot zeg.... 20". Het linker voorwiel was een hele klus om schoon te krijgen, de intercooler had gelekt en de hele velg was zwart. Uiteindelijk de velg zo goed als schoon gekregen. Had eigenlijk de velgen moeten demonteren om ze goed schoon te krijgen. Helaas was daar niet de tijd voor. Een dag voor zo'n grote wagen is wel erg weinig.

10.jpg


11.jpg


12.jpg


Ik hoor regelmatig mensen klagen over de slechte kwaliteit van de Mazda velgen. Mazda is niet de enige die last heeft van corroderende velgen. De velgen van deze X5 begonnen ook al.

13.jpg


Ik heb de eigenaar gewezen op Velgen als nieuw om de velgen te laten herstellen en poedercoaten.

Nadat de buitenkant grondig gewassen was heb ik de auto naar binnen gereden, het waaide nogal waardoor ik de auto niet buiten wilde kleien. De verontreiniging op de auto viel heel erg mee, op de motorkap na. Daar kwam heel veel rode troep af. Onderstaande foto laat het stukje klei zien na het kleien van de halve motorkap.

14.jpg


Na het kleien de auto nogmaals gewassen en gedroogd. Naden droog geblazen met luchtdruk en alle trims etc. afgeplakt. Deze voorbereidingen heb ik allemaal kunnen doen op de dag dat de auto is gebracht.g

Dinsdagochtend om 8:30 begonnen nadat ik de kinderen naar school had gebracht. Tijdens het polijsten geen foto's gemaakt bijna. Ik was zo druk bezig dat ik het gewoon ben vergeten. Polijstcombi die het beste resultaat gaf en welke ik gebruikt heb op de gehele wagen:

Rotary met Chemical Guys Hex Logic Heavy Cutting pad met Chemical Guys V32
Rotary met Chemical Guys Hex Logic Heavy Polish pad met Chemical Guys V34
DAP met Chemical Guys Hex Logic Soft polish pad met Chemical Guys V36
DAP met Chemical Guys Hex Logic Finishing pad met Chemical Guys V38

De motorkap heb ik twee passes met de Heavy cutting pad gegeven.

15.jpg


16.jpg


17.jpg


18.jpg


19.jpg


Voor

20.jpg


Na

21.jpg


Ook de motor van deze hele mooi X5 mocht niet vergeten worden. Eerst heb ik de motorruimte gereinigd met Autoglym Enginecleaner. Na het reinigen de motor ingespoten met Autoglym Vinyl & Rubber care

22.jpg


23.jpg


Na het polijsten heb ik de lak ontvet met Eraser en vervolgens twee laagjes Surf City Garage Barrier Reef Paste wax aangebracht. De trims behandeld met Smartgel en de bandjes met Bold & Bright van Poorboy's. Al met al is de lak niet geheel strak geworden maar voor de tijd die ik beschikbaar had heb ik een goede correctie kunnen behalen, circa 85% correctie en 100% glans zoals te zien is op de na foto's.

24.jpg


25.jpg


26.jpg


27.jpg


28.jpg


29.jpg


30.jpg


31.jpg


32.jpg


33.jpg


34.jpg


35.jpg


36.jpg


37.jpg


38.jpg


39.jpg


Bedankt voor het lezen
 
Een grote klus die je in korte tijd goed hebt kunnen volbrengen wat mij betreft. Het resultaat mag er dan ook zeker zijn! :)^ Prachtige glans behaald.
 
Knap resultaat behaald gezien de beperkte tijd en de grote lap staal. Hoe lang werk je ongeveer door per stap en hoe vaak maak je de pads tussendoor schoon? Ik vind dat nl. altijd een lastige onderbreking van het polijstwerk en dat duurt naar mijn zin dan ook langer dan nodig.
 
Bedankt heren :)

Ik doe om de 2 passes de pad reinigen. Per pass doe ik 2 keer het dambord zeg maar en met een snelheid van ongever 2 á 3 cm per seconde.
 
Met wat reinig je dan je pads? APC ...?

Als ik de eigenaar zou zijn zou ik met dit resultaat al heel blij zijn op zo'n korte tijd.
 
De binnenkant van de uitlaat heb ik gedaan met heel fijn staalwol waar normaal RVS mee wordt gepolijst. De pads reinig ik inderdaad met APC.

Het resultaat is inderdaad erg mooi voor de beschikbare tijd.
 
Hoe- en waarmee heb je de "treeplanken" schoongemaakt als ik vragen mag? Heb je eerst alle dopjes er uit gehaald of heb je ze laten zitten?
 
wowww grote klus en strak gedaan.. in zon korte tijd... als ik me 3 serie was ben ik al 2,5 uur kwijt :S doe echt iets fout denk ik...

over de velgen.. als t originele zijn staat er een nummer op de velg... bij mijn 16 inch originele zelfs aan de voorzijde... bij andere aan de binnezijde... om zeker te zijn dat t bmw kwaliteit betreft...
 
Een boel werk verzet in een korte tijd. Knap dat je dat lukt!
Is weer mooi geworden, deze BMW mag weer gezien worden.