• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Bosch PEX 12 Excenter

nico_09

Detailing rookie
5 feb 2009
11
0
Hallo, meteen een vraagje,

Wij hebben een Bosch PEX 12 AE Excentrische schuurmachine. Kan je daar mee
ook je lak van de auto polijsten? Zo ja haal je dan ook de wat grotere krassen weg?

Ik hoor het hopelijk wel,

mvg Nico

Ik kan zo snel op internet de excentrische uitslag van het apparaat niet vinden. Deze moet minimaal 5 mm zijn. Voor de rest voldoet de machine denk ik wel aan de specificaties. Heb je de machine al veel gebruikt om te schuren? Dan zou ik me toch nog een keertje bedenken voordat ik hem op mijn auto zou gaan gebruiken. Mocht je toch besluiten dit te gaan doen, maak hem dan goed schoon en stofvrij, zowel in als uitwendig!

Afhankelijk van de kras kun je deze excentrisch verwijderen. Als de kras te diep is heb je een roterende machine nodig.

Volgens mij is ie 400 Watt, dus dat is goed.
Kan niet zo snel de excentrische uitslag vinden, als ie maar 5mm of meer is.
Ik heb zelf de Bosch PEX 400 AE en als ie daarmee te vergelijken is, heb je een prima apparaat op te polijsten.

Grote krassen weghalen….. Hangt af van de diepte.
Lange ondiepe krassen zijn te polijsten met een excenter, maar diepe krassen die door meerdere laklagen heen gaan, zullen echt aangepakt moeten worden door middel van wetsanden en polijsten met de rotary. Lakdikte meter: onmisbaar.

Ik heb in een ander forum gevonden dat de PEX 12 de voorganger is van de PEX 400.
De kabel schijnt alleen wat korter te zijn (nog korter…ik vind die van mij al kort).
De diameter is 125mm, dus je kan de 5,5” en 6,5” pads gebruiken.

Alleen die excentrische uitslag…. Heb je misschien nog een boekje met specs?

Nee heb helaas geen boekje, apparaat is al vrij oud. Staat 1 te koop op mp heb even een mail gestuurd met de vraag hoeveel de excentrische uitslag is.
Hij is wel gebruikt om te schuren dus ook stoffig, als ie niet goed schoon is maak je zeker weer nieuwe krassen.

alvast bedankt allemaal

ParaNoya zei:
Volgens mij is ie 400 Watt, dus dat is goed.
Kan niet zo snel de excentrische uitslag vinden, als ie maar 5mm of meer is.
Ik heb zelf de Bosch PEX 400 AE en als ie daarmee te vergelijken is, heb je een prima apparaat op te polijsten.

Grote krassen weghalen….. Hangt af van de diepte.
Lange ondiepe krassen zijn te polijsten met een excenter, maar diepe krassen die door meerdere laklagen heen gaan, zullen echt aangepakt moeten worden door middel van wetsanden en polijsten met de rotary. Lakdikte meter: onmisbaar.

de specificaties van de bosch PEX 400 AE schuurmachine

algemeen bosch PEX 400 AE
gewicht 1.9 kg
kleuren groen
techniek bosch PEX 400 AE
model excenter
max. vermogen 400 watt
toerental instelbaar ja
min. schuursnelheid 9000 opm
max. schuursnelheid 26000 opm
schuurcirkel 2.5 mm
schuurplateau rond
zoolafmeting 125 mm x mm
bevestiging schuurpapier klitteband
stofafzuiging geintegreerd
luchtfilter ja
extra bosch PEX 400 AE
koffer ja
accessoires schuurbladen
opmerkingen Met rubber schuurplateau

Ik zou gewoon een setje 5.5" pads kopen, bijvoorbeeld een Lake Country White Polishing en Green Heavy Polishing om te beginnen. Je kunt dan kijken of de Bosch naar tevredenheid werkt. Zoniet kun je nog altijd wat anders kopen.

nico_09 zei:
schuurcirkel 2.5 mm

Volgens mij is dit de schuuruitslag naar 1 kant. Hij zou dus gewoon 5mm uitslag hebben.

nico_09 zei:
en met wat voor middel? kan gewoon commandant 4 ook? dat werkt toch wel aardig tegen krasjes

Dat is een grapje, toch??

Afhankelijk van de staat van je lak kies je een polijstmiddel. Kijk eens naar de SSR serie van Poorboys.

nico_09 zei:
en met wat voor middel? kan gewoon commandant 4 ook? dat werkt toch wel aardig tegen krasjes

Die Commandant zou ik niet gebruiken. Mits je nog een opa hebt met een Opel B - Kadett of zo. :lol Anders weg ermee.

nico_09 zei:

Beetje afhankelijk van jouw budget. Je kunt natuurlijk meteen de hele rits Poorboy's SSR 1 tm 3 kopen of bijvoorbeeld om te beginnen alleen de SSR1 (voor hele lichte krasje) of SSR2 nemen (ietsje grover). Naar behoefte kun je naderhand iets bijkopen.

ik moet er wel even bij zeggen is voor de auto van me vriendin dat is een seat ibiza uit 1998
is geen show auto ofzo maar alleen de krasjes er wat uit polijsten dan is het wel weer goed

Ik mag dus aannemen dat je de kosten binnen de perken wil houden en dat het resultaat niet persé een 10 hoeft te zijn.
Desalnietemin geen Commandant 4 gebruiken.
Ik denk dat ik in die situatie voor de SSR2 + de al eerder genoemde 5.5"Lake Country White Polishing en Green Heavy Polishing pad zou gaan.

Ben het eens met DAF-44, die commandant echt laten staan en voor de genoemde combi gaan.

Opmerking van een handmatige poetser (nog nooit een excenter vastgehouden). Al die opmerkingen over de uitslag: als je toch gewoon je pad iets uit het midden 'plakt' dan maakt het toch niet uit of de uitslag van de backing plate 4 of 6 mm is. Want omdat de pad ook uit het midden zit, creëer je een grotere uitslag. ,^^

!?

qatsanqat zei:
Opmerking van een handmatige poetser (nog nooit een excenter vastgehouden). Al die opmerkingen over de uitslag: als je toch gewoon je pad iets uit het midden 'plakt' dan maakt het toch niet uit of de uitslag van de backing plate 4 of 6 mm is. Want omdat de pad ook uit het midden zit, creëer je een grotere uitslag. ,^^

!?
Bovendien zal dat alleen aan de buitenste randje van de pad zijn. Buiten de extra onbalans en de neiging tot "trekken" van de machine Werkt het dus ook niet.

qatsanqat zei:
als je toch gewoon je pad iets uit het midden 'plakt' dan maakt het toch niet uit of de uitslag van de backing plate 4 of 6 mm is. Want omdat de pad ook uit het midden zit, creëer je een grotere uitslag.

:party dit maakt m'n weekend weer goed...