Hoi allemaal,
Ik ben reeds een lange tijd afwezig geweest op het forum, maar heb niet stil gezeten.
Bij deze wil ik de laatste full detail op een 18 jaar oude Porsche Boxster met jullie delen.
Ondertussen de 3e Boxster waar ik een full detail op heb gedaan.
Een vriend van me had mijn diensten aangeraden bij de eigenaar van deze bolide.
De eigenaar is voor de detail reeds bij mij geweest om de huidige staat en het gewenste resultaat te bespreken. Hij stoorde zich mateloos aan de kringen die hij zag op de wagen.
De wagen is herspoten voordat de huidige eigenaar de wagen 6 jaar geleden aanschafte. Helaas heeft de spuiter een slechte job gedaan met het matchen van de kleur. De originele lak bevatte veel minder blauw. Ook heeft deze de beschermfolie op de achterste spatborden niet verwijderd voor het herspuiten, maar simpelweg afgeplakt, met als gevolg dat je de originele kleur nog ziet achter de folie.
Dit was de huidige eigenaar echter nog niet opgevallen.
Ik heb hem een full detail aangeraden in 2 tot 3 stappen om alle defecten weg te krijgen. Afwerken mocht met zowel Gyeon Rim, Trim en de nieuwe Mohs EVO. Gelukkig had ik geen tijdsdruk, vanwege een operatie en vakantie van de eigenaar. Alles moest namelijk gebeuren na mijn dagelijkse job en in de weekends.
De wagen nam ik in ontvangst in de regen. Helaas heb ik hierdoor niet veel foto’s van de staat vooraf. Blinken deed ie echter wel.
Als eerste was het interieur aan de beurt. Een rondje met de stofzuiger was geen overbodige luxe! Heel het interieur werd gereinigd met P&S interior cleaner.
De matten werden grondig geschrobd en nadien met de extractor behandeld.
Ook de luchtroostertjes werden zorgvuldig gereinigd vanwege de grote hoeveelheden stof.
De lederen zetels waren volgens mij ook nog nooit gereinigd, evenals het stuur.
De scrubhandschoen was behoorlijk vies na afloop:
Uiteraard werd de wagen ook van buiten grondig gewassen en zowel chemisch als mechanisch ontdaan van contaminatie.
Het dak werd goed geschrobd, aangezien de soft top ook geïmpregneerd zou worden.
De wagen werd na het wassen grondig gedroogd en de lakdikte werd opgemeten.
Deze meting was zo goed als waardeloos, aangezien de wagen herspoten was en je dan moeilijk kan inschatten hoeveel blanke lak er nu echt aanwezig is. De waarden lagen overal ver boven 300 micron.
De lakstaat vooraf:
Allereerst werd de gehele wagen met folie afgeplakt om het dak te impregneren.
Dit werd gedaan in 2x om een goede werking te garanderen.
Als “weapon of choice” werd gekozen voor de 303 Fabric guard:
Dan volgde het polijsten. Na een testspot op de motorkap werd geopteerd voor Menzerna 2500 (medium compound) met de blauwe LC cutting foampad. Dit leverde resultaat op; al moest ik wel een stuk of 5 passes doen om een mooi resultaat te bekomen.
Beenharde lak dus!
Ondanks het mooie resultaat bleven er nog best veel diepe krassen (RDS) in de lak achter, welke er uitgeschuurd moesten worden
Nadien maar Menzerna 400 icm LC MF pad om die schuurkrassen te verwijderen. Dit heb ik 2 x moeten herhalen om alles er uit te halen.
De andere panelen waren er iets beter aan toe, ookal had ik ook daar hetzelfde probleem. Menzerna 2500 op de foampad gaf niet voldoende cut en moest dus meerdere malen herhaald worden en dus ben ik volledig overgestapt naar Menzerna 400 cutting compound met de cutting foampad en op sommige delen kon de MF pad niet ontbreken.
Hier en daar was de schuurspons blijkbaar bovengehaald op nogal moeilijk toegankelijke plaatsen…
Zoals hier, bij de overgang van het achterste linker spatbord en de achterbumper. Ook hier heb ik moeten wetsanden om een mooi resultaat te bekomen:
Na het wetsanden werd 1 rand afgetapet om niet door de lak heen te gaan bij het cutten. Eens het ene paneel gedaan was, werd de andere rand afgetapet:
Resultaat:
Ook de uitlaat was behoorlijk aangetast en verweerd, maar met wat metal polish een mf pad/doek en wat spierkracht zag deze er al snel heel wat beter uit:
Resultaat na cutting en medium compound:
De wagen werd wederom gewassen met heet water en afwasmiddel om deze te ontdoen van alle polijststof.
Dan toch maar ineens het resultaat van de 303 Fabric Guard eens getest:
Uiteraard stond de lak na deze wasbeurt weer vol met lichte swirls (een fijne polishing stap stond nog op het programma, dus geen ramp).
Toch vraag ik me af hoe al die professionals dit doen zonder krassen te maken!? Mijn washandschoen gaat na elke wasbeurt zonder pardon in de wasmachine met speciaal wasmiddel voor microvezel. Lijkt me straf dat daar nog vuil oid zou inzitten wat deze waskrassen veroorzaakt.
Na de 3e en laatste polijst stap zag de lak er echt uit zoals het hoort:
De plastic onderdelen die verwijderd konden worden, werden van/uit de wagen gehaald, schoongemaakt, ontvet en reeds behandeld met Gyeon Trim.
De rest werd op de wagen in de coating gezet na het ontvetten.
De wagen werd na het polijsten in z’n geheel tot 4x toe ontvet!
3x met Nanolex Ex, dewelke mij een redelijk sterk ontvettende werking lijkt te hebben en nog een 4e en laatste maal met Gyeon Prep.
De wagen werd daaropvolgend gecoat met Gyeon Mohs EVO. De klant wou een duurzame coating en aangezien Gyeon deze een bescherming van 36 maanden toeschrijft met 1 laag, leek dit een goede keuze. De wagen wordt binnen gestald en komt maar sporadisch buiten om samen met de andere leden van de Porsche club rondritten te doen.
De velgen en de uitlaat werden eveneens ontvet en voorzien van Gyeon Rim.
Ziehier het resultaat:
Er werd nog een laatste maal gestofzuigd en de matten werden terug geplaatst voordat de klant de wagen kwam ophalen.
Nog even een laatste allesomvattend filmpje van de detail
Ik ben reeds een lange tijd afwezig geweest op het forum, maar heb niet stil gezeten.
Bij deze wil ik de laatste full detail op een 18 jaar oude Porsche Boxster met jullie delen.
Ondertussen de 3e Boxster waar ik een full detail op heb gedaan.
Een vriend van me had mijn diensten aangeraden bij de eigenaar van deze bolide.
De eigenaar is voor de detail reeds bij mij geweest om de huidige staat en het gewenste resultaat te bespreken. Hij stoorde zich mateloos aan de kringen die hij zag op de wagen.
De wagen is herspoten voordat de huidige eigenaar de wagen 6 jaar geleden aanschafte. Helaas heeft de spuiter een slechte job gedaan met het matchen van de kleur. De originele lak bevatte veel minder blauw. Ook heeft deze de beschermfolie op de achterste spatborden niet verwijderd voor het herspuiten, maar simpelweg afgeplakt, met als gevolg dat je de originele kleur nog ziet achter de folie.
Dit was de huidige eigenaar echter nog niet opgevallen.
Ik heb hem een full detail aangeraden in 2 tot 3 stappen om alle defecten weg te krijgen. Afwerken mocht met zowel Gyeon Rim, Trim en de nieuwe Mohs EVO. Gelukkig had ik geen tijdsdruk, vanwege een operatie en vakantie van de eigenaar. Alles moest namelijk gebeuren na mijn dagelijkse job en in de weekends.
De wagen nam ik in ontvangst in de regen. Helaas heb ik hierdoor niet veel foto’s van de staat vooraf. Blinken deed ie echter wel.
Als eerste was het interieur aan de beurt. Een rondje met de stofzuiger was geen overbodige luxe! Heel het interieur werd gereinigd met P&S interior cleaner.
De matten werden grondig geschrobd en nadien met de extractor behandeld.
Ook de luchtroostertjes werden zorgvuldig gereinigd vanwege de grote hoeveelheden stof.
De lederen zetels waren volgens mij ook nog nooit gereinigd, evenals het stuur.
De scrubhandschoen was behoorlijk vies na afloop:
Uiteraard werd de wagen ook van buiten grondig gewassen en zowel chemisch als mechanisch ontdaan van contaminatie.
Het dak werd goed geschrobd, aangezien de soft top ook geïmpregneerd zou worden.
De wagen werd na het wassen grondig gedroogd en de lakdikte werd opgemeten.
Deze meting was zo goed als waardeloos, aangezien de wagen herspoten was en je dan moeilijk kan inschatten hoeveel blanke lak er nu echt aanwezig is. De waarden lagen overal ver boven 300 micron.
De lakstaat vooraf:
Allereerst werd de gehele wagen met folie afgeplakt om het dak te impregneren.
Dit werd gedaan in 2x om een goede werking te garanderen.
Als “weapon of choice” werd gekozen voor de 303 Fabric guard:
Dan volgde het polijsten. Na een testspot op de motorkap werd geopteerd voor Menzerna 2500 (medium compound) met de blauwe LC cutting foampad. Dit leverde resultaat op; al moest ik wel een stuk of 5 passes doen om een mooi resultaat te bekomen.
Beenharde lak dus!
Ondanks het mooie resultaat bleven er nog best veel diepe krassen (RDS) in de lak achter, welke er uitgeschuurd moesten worden
Nadien maar Menzerna 400 icm LC MF pad om die schuurkrassen te verwijderen. Dit heb ik 2 x moeten herhalen om alles er uit te halen.
De andere panelen waren er iets beter aan toe, ookal had ik ook daar hetzelfde probleem. Menzerna 2500 op de foampad gaf niet voldoende cut en moest dus meerdere malen herhaald worden en dus ben ik volledig overgestapt naar Menzerna 400 cutting compound met de cutting foampad en op sommige delen kon de MF pad niet ontbreken.
Hier en daar was de schuurspons blijkbaar bovengehaald op nogal moeilijk toegankelijke plaatsen…
Zoals hier, bij de overgang van het achterste linker spatbord en de achterbumper. Ook hier heb ik moeten wetsanden om een mooi resultaat te bekomen:
Na het wetsanden werd 1 rand afgetapet om niet door de lak heen te gaan bij het cutten. Eens het ene paneel gedaan was, werd de andere rand afgetapet:
Resultaat:
Ook de uitlaat was behoorlijk aangetast en verweerd, maar met wat metal polish een mf pad/doek en wat spierkracht zag deze er al snel heel wat beter uit:
Resultaat na cutting en medium compound:
De wagen werd wederom gewassen met heet water en afwasmiddel om deze te ontdoen van alle polijststof.
Dan toch maar ineens het resultaat van de 303 Fabric Guard eens getest:
Uiteraard stond de lak na deze wasbeurt weer vol met lichte swirls (een fijne polishing stap stond nog op het programma, dus geen ramp).
Toch vraag ik me af hoe al die professionals dit doen zonder krassen te maken!? Mijn washandschoen gaat na elke wasbeurt zonder pardon in de wasmachine met speciaal wasmiddel voor microvezel. Lijkt me straf dat daar nog vuil oid zou inzitten wat deze waskrassen veroorzaakt.
Na de 3e en laatste polijst stap zag de lak er echt uit zoals het hoort:
De plastic onderdelen die verwijderd konden worden, werden van/uit de wagen gehaald, schoongemaakt, ontvet en reeds behandeld met Gyeon Trim.
De rest werd op de wagen in de coating gezet na het ontvetten.
De wagen werd na het polijsten in z’n geheel tot 4x toe ontvet!
3x met Nanolex Ex, dewelke mij een redelijk sterk ontvettende werking lijkt te hebben en nog een 4e en laatste maal met Gyeon Prep.
De wagen werd daaropvolgend gecoat met Gyeon Mohs EVO. De klant wou een duurzame coating en aangezien Gyeon deze een bescherming van 36 maanden toeschrijft met 1 laag, leek dit een goede keuze. De wagen wordt binnen gestald en komt maar sporadisch buiten om samen met de andere leden van de Porsche club rondritten te doen.
De velgen en de uitlaat werden eveneens ontvet en voorzien van Gyeon Rim.
Ziehier het resultaat:
Er werd nog een laatste maal gestofzuigd en de matten werden terug geplaatst voordat de klant de wagen kwam ophalen.
Nog even een laatste allesomvattend filmpje van de detail
Laatst bewerkt: