• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Bruine aanslag op nieuwe banden verwijderen

robertG

Detailing addict
11 feb 2020
20
55
Carcleaners,

Ik kom jullie om raad vragen. Ik heb sinds een paar weken een nieuwe set velgen met banden. Nu valt me op dat na een paar keer schrobben nog steeds bruine aanslag op m’n banden zitten. Weten jullie hoe ik dit kan verwijderen? Ik heb al APC van Bilt Hamber (10:gebruikt, maar nog geen effect.
tips?

En ik gebruik geen tyre gel: must of ‘nice to have’?
 

Bijlagen

  • E2B75425-FAEA-48EE-AEB8-C308B18F84BF.jpeg
    E2B75425-FAEA-48EE-AEB8-C308B18F84BF.jpeg
    304,2 KB · Weergaven: 0
Na een paar keer schrobben is de 'fabrieksconditioner' er wel vanaf / uit.
Beste devies is dressing aanbrengen, voorkomt voortijdige uitdroging ook nog eens ;)
 
  • Leuk
Reactions: robertG
Gyeon Tire Cleaner werkt perfect! Ik gebruik deze icm een plastic nagelborsteltje, pas wel op de velgen. En inderdaad, naderhand de banden in een bandendressing zetten maakt de boel net even mooi af (mijn favoriet: Meguiar's Endurance Tire Gel)
 
Bedankt voor de reacties.
Eerst nog eens proberen met een sterker mengsel APC en anders gyeon proberen.

los van het nut van een tyre dressing ben ik geen fan van de High gloss dressings. Wellicht iets te vinden die minder glanst ;)
 
Het lijkt op de foto alsof er een soort laagje op de band zit. Band is inmiddels ook al weer twee jaar oud. Misschien toch nog even verder gaan met reinigen. Wat ik zelf soms gebruik als ide band een bruin laagje lijkt hebben is wat thinner op een doek gebruiken. Dit moet je echter niet te vaak gebruiken want dat droogt een band uiteindelijk wel uit.
 
  • Leuk
Reactions: robertG
Het lijkt op de foto alsof er een soort laagje op de band zit. Band is inmiddels ook al weer twee jaar oud. Misschien toch nog even verder gaan met reinigen. Wat ik zelf soms gebruik als ide band een bruin laagje lijkt hebben is wat thinner op een doek gebruiken. Dit moet je echter niet te vaak gebruiken want dat droogt een band uiteindelijk wel uit.
Het is inderdaad een soort laagje die je zo met de nagel kan wegpeuteren. De banden zijn wel ‘nieuw’ in de zin van: ongebruikt. Kan dit misschien een soort van bandenvet zijn die ze erop smeren voor opslag

Als het even kan vermijd ik thinner Ik hou m als ‘last resort’.
 
Bedenk wel dat het bruin een normaal (bedoeld) ingrediënt is van een band
Dus als je het weghaalt, breng dan bescherming aan
Die houdt ook het verder naar buiten komen van het bruin iets tegen
Doorgaan met reinigen tot er geen bruin meer uit komt zal de band eerder laten verdrogen
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik altijd Meguairs Super Degreaser 1:5 net zolang doorgaan totdat er geen bruine meuk meer vanaf komt en dan voeden met een naar keuze gewenste tire dressing.
 
  • Leuk
Reactions: robertG
Ook ik gebruik APC van Poorboys,
maar zit er ook aan te denken om maar eens Gyeon tire cleaner te gebruiken
voor de voeding van de banden gebruik ik Gyeon tire die vind ik echt super
helaas nu even niet op voorraad maar ik zou het in de gaten houden;)
 
  • Leuk
Reactions: robertG
Ik gebruik ook de Gyeon Q²M TireCleaner
1ste applicatie spuit ik de banden af met de HD (niet te dichtbij) om vervolgens de band te drogen met een propere oude microvezeldoek. Ik merk dat als je de Gyeon Q²M TireCleaner echt op een "natte" band gebruikt zoals de instructies voorschrijven het water op de band het product te sterk lijkt te verdunnen waardoor je vaak 1 of 2 keer extra moet schrobben voor je enkel nog wit schuim krijgt.

Als borstel gebruik ik de Tuf Shine Tire Brush (helaas niet te krijgen bij CC maar vermoed dat de Mothers Wax Tire Brush ongeveer hetzelfde is).

Ik doe meestal 2 banden per keer, waarbij ik dan eerst de Gyeon Q²M TireCleaner op de voorband spuit en daarna op de achterband. Vervolgens ga ik terug naar de voorband om met de Tire Brush het product gelijkmatig te verdelen over de band (op dit moment schrob ik nog niet echt). Zodra het product ook op de achterband gelijkmatig verdeeld is spuit ik nog wat extra Gyeon Q²M TireCleaner in de borstel om dan te beginnen schrobben. Je merkt dan echt hoe het vuil uit de banden "gelift" lijkt te worden. Na het schrobben spoel ik de borstel uit in een emmer. Hierna gebruik ik terug de HD om de banden af te spuiten en herhaal ik stappen hierboven tot ik enkel nog wit schuim van de banden zie komen (voor extra applicaties droog ik de banden niet meer).

Aangezien ik de banden regelmatig reinig en daarna bescherm zijn voor mij 2 tot 3 applicaties meestal voldoende. Wanneer ik de band een laatste keer afspoel gebruik ik opnieuw een propere oude microvezeldoek om de band te drogen en het laatste vuil te verwijderen.

Breng hierna steeds een bescherming aan en ben zeer tevreden van de Gyeon Q² Tire! Je merkt duidelijk dat dit water en vuil afstoot met een standtijd van toch +-3 tot 4 weken afhankelijk van de omstandigheden waarin je rijd. Ik neem deze steeds na +-30 minuten af met een microvezeldoek omdat ik merk dat de kleur hierdoor veel gelijkmatiger is dan wanneer je dit niet doet (dan heb je donkerdere en lichtere plekken op je band) daarnaast merk ik ook dat product hierdoor beter lijkt te hechten aan de band en de standtijd dus langer is. De uitstraling die de band hierna heeft zou ik beschrijven als semi-gloss wat meestal het resultaat is waar ik voor ga. Als ik toch zin heb in een hogere glans breng ik hier gewoon een 2de laagje over aan dat ik dan niet afneem.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: robertG
Ik gebruikte graag de Tuf Shine Tire Cleaner, maar deze is ook niet meer verkrijgbaar. Een tip die bij dit product, volgens mij, op de les vermeld stond was iets in de trant van;

Na het schrobben met product de borstel afspuiten met de tuinslang en NIET in een emmer spoelen.

Vieze banden is één, maar vaak hebben banden al vaker dressings of andere bende dieper in het materiaal zitten. (Siliconen, etc) Wanneer je schrobt, in een emmer water de borstel spoelt en dan weer verder gaat schrobben, dan smeer je er weer bende op terug. (Wat dus voor die benodigde herhalingen kan zorgen)


Hieronder een mini-review van een hele tijd terug:

https://forum.carclean.com/threads/mini-review-tuf-shine-tire-cleaner-gyeon-tire.15369/
 
  • Leuk
Reactions: robertG en 350Z
Die tuf shine Tire Cleaner was echt briljant inderdaad! Blij dat ik nog een nieuwe fles heb staan ;)

Ik gebruik regelmatig waxaddict slicks, deze geeft een matzwarte look als je 'm even nawrijft.
 
  • Leuk
Reactions: robertG
De smurrie die op nieuwe banden zit (zat...) is de "mold release compound" - met als doel dat het rubber van de band niet aan de mal blijft kleven. Dit zit ook op het loopvlak, en zorgt ervoor dat je de eerste x kilometer best wat voorzichtig bent. Let wel, tegenwoordig gebruiken de duurdere merken deze methode niet meer en kun je vanaf kilometer 0 met stickers en al raggen. (zoals met alles is hier nogal wat discussie over)

"One challenge for manufacturers is the risk of the tire elements sticking to the mold. As a result, during the curing process rubber release agents for tire molding are applied to the surface of tire molds to ensure the tire is released from the mold easily and to improve the final look of the tire. Mold treatments can also reduce the risk of mold fouling. "


Wat ook gebeurt is dat de banden worden ingespoten met een goedje tegen het uitdrogen - ze blijven immers vaak maanden of langer op een klant te wachten in droge stoffige magazijnen.
 
  • Leuk
Reactions: robertG