• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Budget Wax Battle: Auto Finesse - Temptation VS. Dodo Juice - Rainforest Rub [Update 2: 25-5-2013]

GiuliettaQV

Detailing guru
5 dec 2010
774
120
Zuid-Holland
Budget Wax Battle: Auto Finesse - Temptation VS. Dodo Juice - Rainforest Rub

img4146v.jpg


De Auto Finesse - Temptation stond al een tijdje op mijn verlanglijstje omdat ik graag een keer een andere wax wilde gebruiken dan de Dodo Juice – Rainforest Rub, gewoon voor de afwisseling.
Omdat deze waxen in de zelfde prijsklasse zitten besloot ik om er maar meteen een test van te maken door beide waxen tegenover elkaar te zetten, met de motorkap van de Megane als arena om het in uit te vechten.
De Megane maakt erg veel kilometers. De auto is een jaar en een paar dagen oud maar er staat al 86279 kilometer op de teler, dat komt neer op gemiddeld 1659 kilometer per week!
Beide waxen gaan het dus zwaar te verduren krijgen, want ik denk dat we wel mogen stellen dat dit meer kilometers zijn dan gemiddeld woon/werkverkeer.

De producten
Auto Finesse - Temptation Car Wax - 200ml
Temptation is de nieuwste telg van de hard wax lijn van Auto Finesse. Net zoals de andere waxen van Auto Finesse, is ook deze met de hand gemengd en gegoten in Engeland. Deze wax is ontwikkeld speciaal voor nieuwelingen op het gebied van harde wax of voor diegenen, die een eerlijke, gebruiksvriendelijke carnauba wax zoeken om hun lak te beschermen.
Aanbrengen van deze wax is simpel: je kunt de gehele auto in de wax zetten en zodra je weer bij het begin bent, de wax afnemen. Deze wax blijft gemiddeld (altijd afhankelijk van de voorbereiding van de lak en de rij- en weersomstandigheden!) zo’n 2 maanden zitten bij 1 aangebrachte laag.

Prijs: €33,99 Prijs per ml: 0,16995

Dodo Juice - Rainforest Rub soft wax - 250ml
Dodo Juice Rainforest Rub ofwel “Dodo Green” is de originele zachte wax van Dodo Juice, samengesteld uit de beste natuurlijke ingrediënten, geschikt voor alle lakken.
Een superieure wax die vergelijkbare hoeveelheden 1e klas carnauba wax bevat als andere topklasse waxes, voor slechts een fractie van de prijs die normaal in dit segment gerekend wordt! Rainforest Rub geeft je de glans, diepte, warmte en duurzaamheid van de allerduurste merken, voor pakweg vier tientjes…
Zacht genoeg om met de hand aangebracht te worden. Rainforest Rub bevat behalve carnauba wax ook candelilla wax en bijenwas, en ruikt heerlijk naar verse watermeloenen.
• Uitstekende duurzaamheid
• Fraaie glans
• Uitstekende prijs-kwaliteitverhouding
• Gemakkelijk aan te brengen en uit te wrijven
• Hoog gehalte carnauba
• Zeer economisch – een pot is voldoende voor 15 à 25 lagen wax!
Volgens de Dodo moet deze wax ca. 2 à 3 maanden blijven zitten, mits goed aangebracht.

Prijs: €40,98 Prijs per ml: 0,16392

Werkwijze
Voorbereiding

  • Gefoamed met Magifoam.
  • Gewassen met Wolf’s Chemicals White Satin Car Shampoo.
  • Ingesprayd met Poorboysworld – APC(1:10)
  • Gekleid met de gele Mothers klei icm. Dodo Juice – Born Slippy.
  • Behandeld met Poorboysworld - Pro Polish.
  • Ingesprayd met CarPro - Eraser
Auto Finesse – Temptation: Links op de foto (bijrijderskant)
Dodo Juice - Rainforest Rub: Rechts op de foto(bestuurderskant)


Waxen 1e laag
Beide waxen zijn aangebracht met hun eigen Dodo Juice - Supernatural Finger Mitt, in kleine ronde bewegingen. Beide waxen zijn bewust wat dikker aangebracht om het gebruiksgemak te testen(hoe makkelijk zijn ze uit te poetsen wanneer ze te dik zijn aangebracht)
Na een half uur curen zijn beide waxen afgenomen, elk met hun eigen Monello - Peluche Bianco
Tot slot gebufft met een Dodo Juice – Fantastic Fur

Datum: 15-5-2013
Tijd: 16:00
Temp: 14⁰
KM stand: 86279

Score

Verpakking

Beide waxen zien er goed verzorgd uit, geheel in de stijl van hun merk. Beide waxen zitten in een plastic pot.

Auto Finesse – Temptation: 8
Dodo Juice - Rainforest Rub: 8

Geur
Waar de Dodo Juice heerlijk naar zoete watermeloen ruikt, is de geur van de Auto Finesse scherp, sterk en chemisch. De geur doet mij zelfs denken aan de groene commandant. Verder is geur natuurlijk erg persoonlijk.

Auto Finesse – Temptation: 4
Dodo Juice - Rainforest Rub: 9

Aanbrengen
Beide waxen zijn erg eenvoudig aan te brengen, ik kon hier zelf weinig verschil ontdekken.

Auto Finesse – Temptation: 8
Dodo Juice - Rainforest Rub: 8

Afnemen
Bij de eerste laag heb ik de waxen bewust dik aangebracht om te kijken hoe vergevingsgezind de waxen zijn, en hier won de Dodo duidelijk mee. Ondanks dat hij dik was aangebracht liet hij zich alsnog eenvoudig uitpoetsen terwijl ik bij de Temptation flink heb moeten poetsen.

Auto Finesse – Temptation: 4
Dodo Juice - Rainforest Rub: 8

Beading
Een paar minuten na het aanbrengen heb ik met de tuinslang de motorkap besproeid om te beading te kunnen vergelijken, maar hier was geen verschil in te ontdekken, beide waxen beaden erg goed.

Auto Finesse – Temptation: 8
Dodo Juice - Rainforest Rub: 8

Duurzaamheid
Dit moet natuurlijk met de tijd gaan blijken, hoe beide waxen zich houden.

Ik zal deze test zo veel mogelijk updaten, maar het is de auto van mijn vader en ik ben niet elk weekend thuis dus het kan soms even duren.

Update 1: 18-5-2013
Vandaag eindelijk de 2e laag aan kunnen brengen omdat het eindelijk droog was.
Om te beginnen de auto afgespoten met de hogedrukreiniger, hier lieten beide waxen uiteraard nog prima beading zien waarin weinig verschil te ontdekken was.

Vervolgens de auto gewassen met Wolf's Chemicals White Satin, halve dosis, namelijk 10ml op 10l water.
Bij het wassen van de motorkap was meteen een duidelijk verschil te zien tussen de waxen, wat mij wel een beetje verbaasde.

Vervolgens van beide waxen een tweede laag aangebracht, wederom met Dodo Fingermitts en Monello doeken.

Nu is het dus afwachten hoe beide waxen zich gaan houden als de auto weer kilometers gaat maken.
Er komen geen lagen meer bij, nu enkel updates en beadingfoto's

Update 2: 25-5-2013
Tijd voor de tweede update alweer!

Datum: 25-5-2013
Tijd: 12:00
Temp: 22⁰
KM stand: 88044
Gereden Kms: 1765

Op deze zaterdag de auto gewassen en even een update gemaakt.

Wat is er precies gedaan?:
-Gefoamed met magifoam, erg lichte concentratie.
-Afspuiten met HD reiniger
-Gewassen met SS&S, wederom erg milde dosis.
-Afspuiten met tuinslang
-Afspoelen met drukloze straal
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Leuke vergelijkingstest Jacco, deze ga ik volgen. In huize BlackPassat hebben we de beschikking over vele waxen, maar het valt me op hoe vaak we naar de DJ RR pakken.
 
Fijn zo'n review! Ziet er beiden goed uit. Ik heb zelf de Rainforest Rub waar ik ook heel erg tevreden over ben. Toch altijd wel leuk om te weten/zien wat er nog meer op de markt is.

Bij de laatste foto...ligt het aan mij of lijkt het gedeelte waar de Temptation op zit (linkerzijde) wat doffer? Of is dit puur belichting van de foto?

Nogmaals. Top!
 
TiePie;328279 zei:
Fijn zo'n review! Ziet er beiden goed uit. Ik heb zelf de Rainforest Rub waar ik ook heel erg tevreden over ben. Toch altijd wel leuk om te weten/zien wat er nog meer op de markt is.

Bij de laatste foto...ligt het aan mij of lijkt het gedeelte waar de Temptation op zit (linkerzijde) wat doffer? Of is dit puur belichting van de foto?

Nogmaals. Top!

Was mij ook opgevallen maar dat is volgens mij echt de belichting door de knik in de motorkap die daar precies loopt.
Heb bijna met mijn neus in de druppels gezeten en kon echt geen verschil ontdekken.

Morgen komt de 2e laag er op en zal dan nog een keer goed kijken.
 
Dit is een hele mooie test die ik zeker ga volgen! :cool: Ben zelf in het bezit van een pot AF Temptation en een panelpot Rainforest Rub. Beide fijne waxen, zoals gezegd laat de Temptation zich inderdaad wat lastiger afnemen als ie te dik is aangebracht. Ben benieuwd naar het verschil in standtijd.
 
De geur had inderdaad wel wat prettiger gekund als je het mij vraagt. Ruikt dan wel weer beter dan bijvoorbeeld Collinite 476S.
 
De 2e laag laat nog even op zich wachten ivm. de regen van gisteren.

Probeer het wel zo snel mogelijk te doen, dus vandaag of morgen. Mits het weer meewerkt natuurlijk...
 
Jacco89;328311 zei:
Ik ook!

Moet wel echt zeggen dat de geur van de Temptation me echt tegenvalt, in deze prijsklasse verwacht je toch iets lekkers :weetniet

Geur is niet de sterkste kant van Auto Finesse (qua wax/sealant in elk geval).
Dat Dodo en Swissvax bijvoorbeeld dit wél hebben, is hun keuze geweest ;)
 
Ok ik moet zeggen dat ik dat ook nog niet wist, en heel veel waxen heb ik nog niet geprobeerd dus misschien dat die verwachting van mij dan onterecht is.
Maar met poorboys en dodo heb ik wel altijd met lekker ruikende producten gewerkt, daar zal mijn verwachting dan op gebaseerd zijn.

Het is natuurlijk persoonlijk, maar ik vind wel dat geur iets toevoegt aan de beleving.
Als je op je vrije zondag middag, met een beetje goed weer, lekker je auto gaat wassen en van een laagje wax gaat voorzien, mag hij van mij wel lekker ruiken!
Ik hang af en toe ook met mijn neus in de pot Dodo, gewoon omdat hij lekker ruikt x-]
 
Zijn 2 mooie waxen!
Ik heb dus helemaal niets met een wax met een "lekker" geurtje.
Vind het over het algemeen allemaal veel te zoet ruiken.
Er zijn er maar een paar die ik wel kan waarderen.

Ben benieuwd naar het resultaat van je test!