• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Bumper blanke lak

G.Scholtens

Detailing chief
19 apr 2010
201
100
Geen idee of dit het juiste topic is.
Op mijn voorbumper zijn er verscheidene plekken waar geen blanke lak meer op zit.

Hoe kan ik dit het makkelijkste aanpakken? Zonder de hele bumper in kleur te moeten spuiten?

Schuren en ontvetten snap ik nog. Maar wat is wijsheid qua schuurpapier/korrel
 
Weet iemand toevallig een stappenplan om de bumper compleet zelf te spuiten? Wat ik tot nu toe gelezen / gevonden heb is het volgende:

Ontvetten
Licht nat schuren met korrel 400 en telkens hoger tot 2500 ongeveer.
Ontvetten
2 a 3 lagen kleur lak
2 lagen 2k blanke lak

Primer schijnt niet nodig te zijn aangezien ik niet compleet kaal hoef te schuren.
Plamuur ook niet nodig, nog geen bijzondere schades ontdekt
 
Ik zou zeker eerst goed nadenken als je je hier echt aan wilt wagen, weeg alle opties goed af tegen elkaar.

Ga je de bumper op de wagen laten of toch demonteren? Denk dan ook aan alle grills en sensoren e.d.
Idealiter gaat de bumper er vanaf natuurlijk, dit zou ik ook adviseren.

Daar waar de schades zijn en/of de blanke lak loslaat, is nat schuren met P400 zeker niet verkeerd.
Je kan altijd grover gaan. Start je erg grof, maak je het jezelf erg moeilijk om die grove krassen er goed uit te krijgen met de hand.

Er van uitgaande dat je de bumper zal demonteren, krijg je onderstaand stappenplan:

* Bumper reinigen nadat alles is gedemonteerd (gebruik bv. lege potjes om de schroeven, klemmen e.d. te sorteren, je kan met tape en pen deze potjes labelen bv.)
* Ik zou beginnen met de randjes lichtjes mat te zetten middels een grijze scotchbrite en weinig druk (doe dit niet met een schuurkorrel schuurpapiertje gezien je erg snel door randjes gaat!)
* Schuur de plekjes waar de blanke lak loslaat met P400, tussendoor goed inspecteren als je voldoende weghaalt en als de blanke lak wel/niet stopt met "peelen"/loslaten. Het kan dus goed zijn dat de blanke lak over de gehele bumper loslaat... Mogelijks een hele klus dus met de hand!
*Spring niet te snel, te hoog in de volgende schuurkorrel. Maak sprongetjes van ongeveer P150-200 fijner dan de vorige korrel bv. P400 - P500/P600 - P800 - P1000... Na P1000 kan je P1200 of P1500 gebruiken, vanaf P1000 is de sprong in schuurkorrel iets vergevingsgezinder. P1500 is dan ook voldoende om bij te stoppen, te fijne korrel zorgt voor te weinig hechting waardoor je opnieuw loslatende lak zou kunnen hebben.
* Tussen iedere korrel altijd goed inspecteren als de voorgaande krassen er voldoende zijn uitgeschuurd, dit kan je doen door wat water te spuiten op het geschuurde stuk en kijk als je de krassen kan zien. Het water fungeert een beetje alsof het een laagje blanke lak is.
Schuurgids gebruiken kan ook maar enkel als je droog schuurt!
* zeer goed ontvetten nadat je klaar bent met schuren, bij voorkeur met een soort wasbenzine (gebruik geen thinner of aceton, dit vreet in het plastic en kan reacties geven aan de lak!
* Afplakken daar waar nodig en opnieuw grondig ontvetten, bij voorkeur deze keer met een watergedragen ontvetter.
* met een kleefdoekje over de hele bumper gaan (waar je gaat lakken, dus niet de binnenkanten bv.)
* Afhankelijk van waar je gaat spuiten zou ik wel de vloer wat nat spuiten zodat je al minder kans hebt op stof.
* Nu kan je beginnen te lakken met de kleurlak, als je nergens door de kleurlak bent gegaan, dus tot op of door de primer.
Ben je wel door de kleurlak gegaan, dan ben je genoodzaakt primer te spuiten op deze plaats, dit kan met een dun nevellaagje van een spuitbusje voldoende zijn, zolang de plastic terug gedekt is. Bij voorkeur gebruik je op blote plastic "plastic primer", dit is een transparante, dunne laag die zorgt dat de plastic een goede hechting biedt aan de primer.
* 2-3 lagen kleurlak afhankelijk van de kleur en de dekkingsgraad. Zorg dat iedere laag lak mooi mat getrokken is voor je de volgende laag erover spuit! Is het een metallic lak, ga na de laatste laag nog even vanop een verdere afstand (halve meter ong.) al nevelend over de gehele bumper, dit zorgt dat je minder kans hebt op wolkenvorming door de metallic deeltjes in de lak. Zeker bij een zilverkleur erg belangrijk!
* Als de laatste laag lak ook mooi mat is getrokken, kan je overgaan tot het spuiten van de blanke lak, ook hier weer in een 2-3 lagen.
Laat ong. 5 minuutjes tussen iedere laag zodat de solventen in de blanke lak kunnen verdampen en wegtrekken. De eerste laag moet niet keistrak staan en mag ietwat sinaas laten zien. De 2de laag mag iets voller en strakker maar denk eraan dat je erg snel lopers krijgt met blanke lak!
* Als de blanke lak gespoten is, zou ik deze lekker laten rusten en uitdampen. De dag nadien kan je eens voorzichtig voelen aan een onzichtbaar plekje als deze droog/hard aanvoelt. Denk eraan dat zonder bakken, de blanke lak langer zacht blijft en dus ook kwetsbaar!

Hopelijk is het een beetje duidelijk en heb je er wat aan?
In ieder geval veel succes ermee!
 
Laatst bewerkt:
Hele mooie uitleg Andy
Als ik zo allemaal lees dan ben je zomaar een dag of 4-5 verder en heb je alsnog een hoop materialen nodig om dit aan te kunnen pakken.

Persoonlijk zou ik dit gezien alle risico’s niet aandurven en een spuiter op gaan zoeken.
 
  • Leuk
Reacties: AndyVR
Dank je!
Je bent er inderdaad een hele tijd aan bezig, zeker zonder gepaste materialen en door alles met de hand te doen.

De kans op fouten of een slecht resultaat is groter dan een perfect resultaat zonder de nodige materialen en/of ervaring.
Ik deel dan ook jouw mening/advies.
 
Dit is bijna niet te doen zeg ik als hobbyist. Ik heb toevallig net mijn frontsplitter zelf gespoten met spuitbussen. Het resultaat ziet er echt goed uit hoor maar je krijgt het bijna niet voor elkaar zonder stofjes erin. Voor mijn splitter niet zo erg maar een complete bumper niet zo tof denk ik.
IMG_8994.webp
 
Proberen kan altijd, natuurlijk zal het geen top resultaat worden. Maar zoals de bumper er nu bij staat is niet om aan te zien. Blanke lak die weg is. Bepaalde plekken zijn met verkeerde lakstift aangebracht, dus kleur verschil. Totaal dof en geen glans. Doet gewoon afbreuk aan de auto. Ik houd jullie zeker op de hoogte met het resultaat
 
  • Leuk
Reacties: AndyVR
Sommige dingen kun je beter niet proberen, als je geen ervaring hebt.
Gewoon naar een professionele spuiter brengen voor het beste resultaat.
 
Is er niet iemand in de buurt die dit zwart kan doen? Dat scheelt je al een hoop en krijg je wel een goed resultaat. We hebben ook weinig context wat dat betreft. Misschien een foto? Hoe oud is je auto ben je deze aan het oprijden en wil je het puur oplappen? Moet de auto nog heel wat jaren mee?

Ik doe al heel wat jaren voor de hobby dingen spuiten en je moet eens weten wat er allemaal mis is gegaan. Verf die niet hecht, druipers, rimpels.

Je zegt dat er een verkeerde lakstift is gebruikt. Om dit weg te krijgen moet je flink schuren en ga je ook geheid door de lak heen en moet je weer gaan primen. Daarnaast ga je de kleurlak ook nooit zo krijgen als de rest van de auto als je dit met spuitbussen doet aangezien de rest van de auto verkleurd is.

Ben benieuwd wat nu je plan is
 
Nee helaas niemand die ik ken en het zwart wil, budget is er ook niet om het te laten doen. Het is een oude auto (2011) en paar honderd euro voor een bumper spuiten heb ik er ook niet voor over. Kijk wel wat rond naar een beter 2e hands, maar ook daar vragen ze zo een paar honderd euro voor. Dus vandaar, proberen kan altijd. Het is oplappen zodat hij er weer wat netter bij staat. Ik ga het dan ook wel gewoon proberen
 
Een tijd geleden (vorig jaar dacht ik) hebben we een nieuwe bumper en uitlaat voor mijn vriendin haar 206cc gehaald. (dubbele uitlaat ipv enkel) dus een bumper met links en rechts een poort.
Deze was de goede kleur, echt was hij wit gewrapt, toen we de wrap er af trokken trokken we de lak ook mee.

Deze heb ik zelf opnieuw gespoten. want, naar een spuiter brengen kan altijd nog en er was geen haast bij.

Hier ben ik begonnen met korrel 400 schuren en dit opgewerkt naar 1200 daarna 2 lagen primer en 6 (dunne lagen) kleurlak. dit heb ik wederom geschuurd met korrel 1200, daarna heb ik er 4 lagen 2k lak op gespoten. dit weer geschuurd met 1200 en nog 2 lagen 2k lak.

Dit daarna gepolijst met een denim pad en opgewerkt naar menzerna 3800.

Ik zie dat hij zelf gespoten is, 99% van de mensen denk ik niet.

Oh. en ik ben er 3 week mee bezig geweest...

Volgende keer gaat hij naar de spuiter. dat is goedkoper, sneller en netter.
 
Even verder in dit topic, bumper is dus gespoten en alles zag er gewoon top uit. Oke hier en daar misschien toch nog klein putje of net niet lekker vlak geschuurd. Maar dan moet je toch echt met je neus erop zitten. Zitten denk ik 2 a 3 lagen kleur op, netjes oplaten drogen en trok mooi wat weg. Daarna van zelfde merk 2k high gloss blanke lak erover. Maar dus totaal geen glans of enige reflectie.

Nu zegt de een dus opschuren en polijsten en de ander denim pad. Graag advies, hopelijk is deze foto wat duidelijker

Als ik het nat maak, dan wel glanzender
 

Bijlagen

  • IMG_20240901_195012.webp
    IMG_20240901_195012.webp
    111,6 KB · Weergaven: 48
Absoluut NIET gaan schuren en/of polijsten!

Kijk eens naar de spuitbus, staat er satin gloss of semi gloss op?
Je hebt namelijk ook matte en half matte blanke lak.
Mocht het echt de juiste blanke lak (high gloss) zijn, dan is er iets niet helemaal goed gegaan tijdens het spuiten, vermoedelijk te dunne lagen gespoten.

Het lijkt alsof er enkel kleurlak op de bumper zit momenteel.
Ik zou de bumper lichtjes mat maken dmv een grijs of goudkleurig scotchbrite matje, dus geen schuurkorrel papier (lak is waarschijnlijk nog te zacht daarvoor...).
Na het mat zetten ontvetten en afplakken en terug met blanke lak erover.
 
  • Leuk
Reacties: Cordoba en Altos
Maar hoeveel er op de lak terecht komt heeft weinig met het leegspuiten van een bus te maken vrees ik.
Het lijkt of je wat schraal gespoten hebt, te dunne laagjes waardoor er weinig vloeiing is.
Als je een wetcoat spuit vloeit deze mooi dicht en is het oppervlak gladder en dus meer glanzend.
Doe je 3 dunne lagen dan kan deze veel orangepeel bevatten zoals het nu lijkt.
Ik ben geen spuiter maar heb regelmatig velgen, gitaren en motoronderdelen gespoten en al in een paar valkuilen zijn gestapt, vandaar.
 
  • Leuk
Reacties: Cordoba en AndyVR
Dus advies is nog steeds mat maken met de scotch Brite en opnieuw blanke lak erover? Snap niet wat ik verkeerd heb gedaan, is blanke lak zo anders spuiten dan kleurlak
 
Kleurlak dient gedekt te zijn en dus nergens meer de onderlaag zichtbaar is, weliswaar met enige finesse. Het is niet zomaar rap wat doen en klaar.
Maar blanke lak vraagt net dat beetje meer afwerking en is minder vergevingsgezind dan kleurlak.
blanke lak dien je echt strak te leggen/spuiten maar niet te dik want dan zit je met lopers...
 
  • Leuk
Reacties: G.Scholtens
Maar het klopt dus wat je zei, mat maken en opnieuw blanke lak? En dus niet schuren en polijsten of eventueel Denim pad?

Op youtube zie ik toch voorbij komen schuren en polijsten. Maarja jullie zijn de kenners ik alleen aan het leren
 
  • Leuk
Reacties: AndyVR