• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Auto spuiten alleen blanke lak

Rutger11

Detailing addict
30 mrt 2021
77
60
Goedemorgen allemaal!

Ik lees al jaren mee op dit forum en heb dankzij alle info hier geleerd mijn auto correct te wassen en te polijsten. Steeds stapje voor stapje weer iets bijgeleerd.

Maar nu heb ik even een vraagje voor de experts.

Met de laatste storm is er een kliko tegen onze auto gewaaid. Gevolg, flinke deuk in het kniestuk en een kras op de achterbumper net naast het kniestuk. De hersteller stelt voor om het kniestuk te herstellen en te spuiten evenals de aangrenzende deur.

Maar nu waar mijn vraag over gaat; het krasje op de bumper wil hij plaatselijk herstellen en de rest van de bumper in de blanke lak spuiten. Nu zitten er op die bumper wat kleine krasjes, die wel te diep zijn om eruit te polijsten. Mijn vraag is nu; doet die extra blanke lak laag iets met die krasjes, worden die (iets) minder zichtbaar of blijft dat hetzelfde?
 
Spuit ze nat met water, verdwijnen ze dan zal de kans heel erg groot zijn dat ze weg zijn als er blanke lak overheen gaat.
Blijven ze ondanks het water zichtbaar, dan zul je ze heel waarschijnlijk blijven zien nadat de blanke lak erop is gegaan.

Maar met alle schade die al gespoten en hersteld wordt zou het toch niet heel veel extra werk zijn om de bumper opnieuw in kleur te spuiten? Klinkt als een verkeerde manier van kosten besparen.
 
  • Leuk
Reactions: Rutger11
Het zijn echt typisch van die krasjes die je alleen ziet onder een bepaalde hoek met vol de zon erop, dus ik denk dat als ik ze natspuit er weinig meer van te zien zal zijn.

Wat betreft de kosten besparen, de uitleg was dat de kras op de bumper dicht bij het kniestuk zit. Als hij de hele bumper in kleur zou spuiten, zou ook een gedeelte van de andere kant (kniestuk/deur) gedeeltelijk overgespoten moeten worden.

Overigens is het wel mogelijk om tegen een meerprijs de hele bumper in kleur te laten spuiten. Hij had het over 100 euro meer, dus dat lijkt me als leek zijnde wel schappelijk...
 
@Drifter Je vergeet dat voor het spuiten, ook de bestaande lak eerst zal moeten geschuurd worden, ook voor enkel blanke lak.
Dus vaak zijn dan inderdaad de fijnere krasjes ook gelijk weg, verwacht echter geen wonderen. De diepe krassen die door de lak heen zijn, zullen uiteraard zichtbaar blijven en dienen volledig weggeschuurd en gelakt te worden om niet meer zichtbaar te zijn.

Het spuiten van het aangrenzende deel is om te voorkomen dat je met kleurverschil zit, wat dus een geldige en correcte manier van werken is.
100 euro extra betalen om de hele bumper te lakken is weinig in verhouding met het extra werk er moet ingestoken worden, ervan uitgaande dat ze de bumper dan zullen afnemen i.p.v. op de wagen laten zitten. Bovendien zit je dan ook niet met het risico van de uitspuitzone die mislukt is of die jij mogelijks zal zien met ontevredenheid als resultaat.
 
  • Leuk
Reactions: Rutger11
Pfff net de auto opgehaald bij de spuiter, wat een ellende.... Aangegeven niet wassen. We hebben de auto toch maar even afgespoten want er zat veel stof op... Naja dat kan... Alleen niet dat je dan de auto volle bak in de zon zet en dat ik dan mijn auto kom ophalen en hij van boven tot onder helemaal onder de ingedroogde kalkvlekken zit.

Die krijg je er zo afgespoten met osmose water zegt hij, nou niet dus.

Volgende oplossing; kom maar hierheen dan wassen we hem wel.... Nee de enige die die auto wast ben ik, had ik in het begin al aangegeven... + die auto moet 2 weken goed drogen(gespoten delen) alvorens gewassen te mogen worden.... Volgens hem viel dat wel mee....

En dan nog; heel de auto zit onder de swirls ( in september helemaal gepolijst) maar goed, ik kan nooit hard maken dat hun dat gedaan hebben... Behalve dan dat de gespoten delen ook onder de swirls zitten!

Iemand een idee hoe dit op te lossen is? Lijkt me vrij lastig omdat de auto net gespoten is en de spuiter komt alleen met oplossingen waar ik niets mee kan
 
pffff. dit zie ik 2 kanten op gaan.
1. Heel veel gezeur, rechtsbijstand, al die meuk.
2 een paar week wachten en hem polijsten.

Beide zijn denk ik niet de oplossing die je wilt... Veel geluk :(
Dat zal optie 2 worden waarschijnlijk. Ik wilde toch al een coating gaan aanbrengen, maar had dat voor na de zomer ingepland. Dat zal nu dus iets eerder gaan worden. Maar dan nog zit je niet op die ellende te wachten. Wist niet eens dat er zoveel kalkvlekken konden achterblijven, het ziet eruit....

De swirls hoorde ik later dat die komen omdat ze na het spuiten het stof eraf hebben gehaald met een doek...

En het hele interieur zit vol met stof... Geen idee of dat nodig is, maar daar zit je ook al niet op te wachten als je net de binnenkant hebt schoongemaakt
 
  • Verdrietig
Reactions: Drifter
Hoe vervelend ook, los laten en over een paar weken polijsten. Het kost je anders alleen negatieve energie en een tot tevredenheid stemmende oplossing zal er toch niet komen. Hopelijk is het met licht polijsten op te lossen en is het spuitwerk wel netjes.
 
Helaas zijn veel schadeherstellers "beunhazen" zoals jullie, mijn Noorderburen dat zo mooi zeggen.
Ik heb zelf in veel garages gewerkt en veel gezien...

Al te vaak worden voertuigen hersteld en dus ook geschuurd met open deuren, of geen folie geplakt aan deuropeningen e.d. met dus een stoffig interieur als gevolg. (Wat trouwens ook te zien was in het CC filmpje van de abarth die hersteld werd aan de flank! )
Wassen is iets wat zij als service zien waarbij 90% van de klanten erg tevreden is, tot er een kritische klant komt zoals jij nu. (Volledig terecht trouwens! Begrijp me niet verkeerd). Al moeten zij wel gehoor geven aan de wens van de klant!

Ik hoop dat de herstelling zelf wel goed is uitgevoerd en je daar tevreden over bent?

Verder zou ik ook de wagen enkele weken met rust laten en dan op een later moment onder handen nemen.
Je gaat jezelf alleen maar een hoop stress en ellende in de nek halen als je hier verder mee wenst te gaan.
Het is jouw woord tegen dat van de garage en niemand zal hier uit winnen...
 
@AndyVR
Een beunhaas zou ik het niet noemen. Is in principe een grote, bekende schadehersteller hier in de regio.

Persoonlijk denk ik dat ze de stof op de koop toe nemen en normaal gesproken de auto van binnen ook een keer uitdoen omdat dat handiger is dan de hele boel afplakken? Alleen omdat ik heb aangegeven niet wassen, hebben ze de binnenkant ook maar met rust gelaten. Zomaar een gedachte hoor, geen idee of het ergens op slaat.

Ik heb inmiddels contact gehad hierover met iemand waar ik veel vertrouwen in heb en die geeft aan de auto na 5/6 dagen voorzichtig te wassen en kijken of de kalkvlekken eruit gaan. Hij gaf ook al aan dat dat waarschijnlijk niet het geval zal zijn en de auto dan toch gepolijst moet worden.

De schadehersteller wil wel meedenken en die zouden hem dan wel willen laten polijsten. Daarop gaf ik aan dat er maar één iemand hier in de regio die auto polijst buiten mijzelf en dat die allesbehalve goedkoop is. Hun kennen de beste man blijkbaar ook en dat zou geen probleem zijn.

Ben benieuwd als het puntje bij het paaltje komt of ze dan ook doorpakken.

We gaan het zien.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Hoe vervelend ook, los laten en over een paar weken polijsten. Het kost je anders alleen negatieve energie en een tot tevredenheid stemmende oplossing zal er toch niet komen. Hopelijk is het met licht polijsten op te lossen en is het spuitwerk wel netjes.
Het spuitwerk is wat mij betreft prima gedaan. Lijkt een klein beetje verschil qua glans in te zitten, maar dat komt denk ik omdat de niet gespoten delen goed in de bescherming staan.
 
  • Leuk
Reactions: Riez
Persoonlijk denk ik dat ze de stof op de koop toe nemen en normaal gesproken de auto van binnen ook een keer uitdoen omdat dat handiger is dan de hele boel afplakken? Alleen omdat ik heb aangegeven niet wassen, hebben ze de binnenkant ook maar met rust gelaten. Zomaar een gedachte hoor, geen idee of het ergens op slaat.

Ik heb inmiddels contact gehad hierover met iemand waar ik veel vertrouwen in heb en die geeft aan de auto na 5/6 dagen voorzichtig te wassen en kijken of de kalkvlekken eruit gaan. Hij gaf ook al aan dat dat waarschijnlijk niet het geval zal zijn en de auto dan toch gepolijst moet worden.

De schadehersteller wil wel meedenken en die zouden hem dan wel willen laten polijsten. Daarop gaf ik aan dat er maar één iemand hier in de regio die auto polijst buiten mijzelf en dat die allesbehalve goedkoop is. Hun kennen de beste man blijkbaar ook en dat zou geen probleem zijn.

Ben benieuwd als het puntje bij het paaltje komt of ze dan ook doorpakken.
Dit klinkt best netjes. en voorzichtig positief.

Na 5/6 dagen wassen klinkt inderdaad een prima idee, ik ben ook bang dat het er niet uit zal gaan. maar proberen zal geen kwaad kunnen.
normaal zou ik ook een waterspot remover aanraden, echter denk ik niet dat dat verstandig is op zo'n verse lak.

Hopen dat ze er gewoon makkelijk af komen!
 
@AndyVR

Zou jij eens naar deze foto's willen kijken? Meen toch behoorlijk wat kleurverschil te zien tussen de bumper en het kniestuk. Weet nietnof ik het helemaal duidelijk op de foto krijg. En even een foto hoe de nieuw gespoten bumper eruit ziet met de kalkvlekken.
 

Bijlagen

  • 20240321_091624.jpg
    20240321_091624.jpg
    184,3 KB · Weergaven: 81
  • 20240321_091633.jpg
    20240321_091633.jpg
    228,8 KB · Weergaven: 77
  • 20240321_091640.jpg
    20240321_091640.jpg
    222,8 KB · Weergaven: 70
  • 20240321_091650.jpg
    20240321_091650.jpg
    174,2 KB · Weergaven: 71
  • 20240321_091827.jpg
    20240321_091827.jpg
    251,5 KB · Weergaven: 70
Op het eerste zicht lijkt er inderdaad wel aardig wat kleurverschil te zijn maar dit is moeilijk te beoordelen zo op foto (hoek, lichtinval, de foto zelf die mogelijks vertekend beeld geeft...).
Waar was de schade precies aan de bumper? Als dit kort op de flank zijde was, hebben ze die hoek dan ook in de lak/kleur gespoten wat het kleurverschil verklaart.

Bumpers zijn uit plastic gemaakt waardoor je vaak wat kleurverschil hebt ten opzichte van de aangrenzende delen die (vaak) uit metaal zijn. MAAR echt goede lakkers krijgen ook dit quasi onzichtbaar al heb ik zelf maar 1 lakker gekend die dit kon.
Het kan ook zijn dat er voor jouw kleurcode maar 1 of 2 tinten waren of net heel véél maar geen die echt goed matchte met jouw kleur (er worden dan kleurplaatjes gelakt en deze worden dan vergeleken met de bestaande lak op de auto).
Als laatste verandert de kleur ook door oa. UV licht en andere invloeden.
 
De schade zat aan de andere kant van de bumper. Daar hebben ze netjes het kniestuk( zo noemden ze dat ding, was ook beschadigd) en de deur meegespoten. Juist aan de andere kant zie je het verschil.


Ze hadden een lakstift met de kleurlak in de auto gezet als soort van presentje ofzo. Nu had ik een paar jaar geleden een originele lakstift bij Ford besteld. Als ik een streepje trek met beide lakstiften is de originele van Ford toch echt een behoorlijke tint donkerder.

Begrijp ik je goed dat dat dan toch acceptabel is?
 
Kunstof bumpers blijft lastig. Mijn achterbumper is opnieuw gespoten en heeft exact dezelfde kleur als de rest van de auto. (@AndyVR zal jouw maat wel geweest zijn) Mijn origineel door volvo gespoten voorbumper is echt een andere tint dan de rest van de auto.
 
  • Leuk
Reactions: Rutger11
Lakstift als presentje is leuk maar stelt eigenlijk niets voor, er is namelijk altijd wel wat lak over na het spuiten, dit wordt vaak na enkele weken/maanden toch weggegooid maar het is wel een mooi gebaar uiteraard.

Als het acceptabel is, bepaal jij eigenlijk zelf... De kans is groot dat je altijd iets van kleurverschil zal zien tussen die delen (plastic-metaal of vers gelakt-oude lak).
Als de schade aan de andere kant was, had ik wel een betere kleurenmatch verwacht. de kant die jij liet zien heeft dus enkel een laag blanke lak gehad en zou niet zo'n kleurverschil mogen geven.
Helaas kan je soms ook al kleurverschil krijgen door enkel blanke lak te gebruiken (sommige blanke lakken zijn gelig van kleur en beïnvloeden dus ook het eindresultaat, wat in jouw geval volgens mij gebeurd is.
 
  • Leuk
Reactions: Rutger11 en Altos