• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Chipex om steenslag te herstellen (korte review)

Farson

Detailing chief
1 jul 2017
186
103
Almere
Ik vulde altijd mijn steenslag diverse malen met autolak op kleur en blanke lak. Na een aantal dagen drogen schuurde ik de gevulde steenslag waarna er gepolijst werd.

Dit een tijdrovend klus met als klein risico door de blanke lak heen te schuren.

Ik wilde een sneller, makkelijkere en een vriendelijk manier. Na een online zoektocht heb ik besloten om Chipex uit te proberen.

Foto steenslag:
IMG_4663.jpg


Foto na ontvetten en opvullen 1e keer:
IMG_4664.jpg


Foto na afvlakken steenslag met blend solution 1e keer:
IMG_4665.jpg


Foto na opvullen 2e keer:
IMG_4666.jpg


Foto na afvlakken steenslag met blend solution 2e keer:
IMG_4667.jpg


Al met al een redelijk resultaat in ongeveer 15 minuten inclusief wachten.

Hieronder nog wat foto’s van de gerepareerd steenslag met iets andere hoek:
IMG_4668.jpg

IMG_4669.jpg



Het was geen goedkoop setje uit . Het grote voordeel vind ik de kleur match en afvlakken met de blending solution ofwel geen schuurpapier


Even een korte aanvullen waarom je niet te snel de gerepareerd steenslag moet polijsten:

“Chipex system has a specially patented and formulated additive that hardens the paint once it has cured. The curing period is in the region of two weeks depending on weather conditions.”

Na ongeveer 2 weken is de gevulde steenslag uitgehard en machinaal te polijsten.
 
Laatst bewerkt:
Ik probeer mijzelf een beetje te verdiepen in dit spul :D

De Solution Blend is dus een ontvetter/terpetine-achtig spul?
De lak droogt dus binnen 1-2 minuten?
Met de vloeistof verwijder je de overtollige lak?
Licht polijsten.

Klaar?
 
Ik probeer mijzelf een beetje te verdiepen in dit spul :D

De Solution Blend is dus een ontvetter/terpetine-achtig spul?
De lak droogt dus binnen 1-2 minuten?
Met de vloeistof verwijder je de overtollige lak?
Licht polijsten.

Klaar?

Stappen die hanteer:

- Diepe steenslag met kartelranden schuren met grit 2000 (alleen in de steenslag) daarna ontvetten met alcohol.

- ondiepe of niet gekartelde steenslag ontvetten met alcohol.

- vullen met lak

- 2 t/m 6 minuten drogen, afhankelijk van weersomstandigheden.

- met de blend solution de lak afvlakken (indien teveel lak uit steenslag wordt gewreven is lak nog niet droog genoeg)

- hele proces nog 1 a 2 keer herhalen tot je tevreden bent.

- na een aantal dagen drogen of na volgend wasbeurt ligt polijsten.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Brad
Ah, check!

Dus wat deze methode ''beter'' maakt dan de ''wetsand'' methode is dat er dus vrijwel géén schurende handelingen bij komen kijken, toch?
 
Ah, check!

Dus wat deze methode ''beter'' maakt dan de ''wetsand'' methode is dat er dus vrijwel géén schurende handelingen bij komen kijken, toch?

Ja klopt, alleen even polijsten als de lak uitgehard is.

Kleur match was ik mijn geval ook beter dan de standaard fabriek lakstift.
 
Ziet er veelbelovend uit.
Ik heb dan ook maar een setje besteld.
Ik had al een setje voor steenslag-reparatie liggen ( 3 lagen systeem ) , maar hierbij zou ik voor een mooi resultaat uiteindelijk moeten wetsanden.
Gezien het gebrek aan ervaring met wetsanden durf ik het eigenlijk niet aan en lijkt Chipex mij een redelijk alternatief.
Ik zal jullie op de hoogte houden van de resultaten.
 
  • Leuk
Reactions: Farson en Brad
Wat ik mij alleen dan nog afvraag: Als dit allemaal kan zonder schuren en polijsten zoals we kennen, waarom zou iemand dan nog wat anders gebruiken dan dit? :p
 
Polijsten moet nog steeds omdat het schuurblokje met doekje (uit de bijgeleverd set) wel marring veroorzaakt op de lak.

Mocht ik nadelen ontdekken. Zoals na 1 keer wassen steenslag terug laat ik het je weten
 
  • Leuk
Reactions: Brad en Quantoxx
Als je Chipex alleen maar hoeft te polijsten en niet hoeft te wetsanden is het dus erg zacht.

Het zou de zelfde dikte en hardheid moeten hebben als gewone autolak, de blend solutions lost de verf op zodat schuren niet nodig is. (Alleen binnen een x aantal minuten)

Eenmaal uitgehard heeft de blend solution geen effect meer op de aangebracht lak. Ik was namelijk 1 stuk steenslag vergeten af te vlakken en dat ging niet meer. Die zal ik later een keer voorzichtig moeten schuren.
 
  • Leuk
Reactions: Brad
Heb ook maar een setje aangeschaft, eerst maar een paar goede YouTube video’s gaan bekijken. Hoe houd de chipex zich bij degene die het al een tijd geleden heeft gebruikt?
 
Na een aantal keren wassen en een keer polijsten kan ik hier geen verschil waarnemen met op de “ouderwets” manier van steenslag vullen.

Ook met teer verwijderaars zie ik nog geen negatief effect.

Vooral de verwerking is makkelijk en sneller althans bij steenslag. Met krassen heb ik geen ervaring (wil ik graag zo houden )
 
  • Leuk
Reactions: Snappy en Altos
Na een aantal keren wassen en een keer polijsten kan ik hier geen verschil waarnemen met op de “ouderwets” manier van steenslag vullen.

Ook met teer verwijderaars zie ik nog geen negatief effect.

Vooral de verwerking is makkelijk en sneller althans bij steenslag. Met krassen heb ik geen ervaring (wil ik graag zo houden )
Dat klinkt goed! Kun je de touch up tips gewoon hergebruiken?
 
Misschien een domme vraag maar zou je niet het zelfde resultaat kunnen bereiken met een standaard touch up en een beetje thinner of terpentine?
 
Daar heb ik ook over na gedacht. Alleen thinner is finest voor je lak.
Ik durfde eerlijk gezegd zulke producten niet op een beschadigd lak te gebruiken.

Heb helaas nog geen test paneel, maar mocht er 1 komen zal ik het eens uitproberen.