• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Citroën DS 23 Injection électronique Pallas Mécanique

Arjan Verkade

Detailing chief
16 jun 2009
325
85
Dit is onze DS 23 Injection électronique Pallas Mécanique uit 1972.
Klein beetje achtergrond informatie, dit is zo'n beetje het topmodel van Citroën in 1972. Onze hobby auto en een feest om in te rijden.

Het werd eens tijd om alles aan te pakken.

De lak is behandeld met:
Klei
PB Pro Polish
PB White Diamond
PB EX-P
PB Natty red
Alle RVS en chroom delen met Megs All Metal polish (veel werk...)

Al met al heeft er een dikke 20 uur werk in gezeten. Hier het resultaat ;)

IMG_5420.webp

IMG_5424.webp

IMG_5427.webp

IMG_5433.webp

IMG_5434.webp

IMG_5435.webp

IMG_5437.webp

IMG_5439.webp

IMG_5441.webp

IMG_5442.webp

IMG_5446.webp

IMG_5462.webp

IMG_5467.webp

Oh wauw... wat een leuke auto!
Ben geen oldtime kenner, absolut niet, maar ben zeker wel liefhebber van originele, authentieke, maar bijzondere/ aparte auto's en daar past deze zeker bij. Ziet er onwijs mooi uit. Denk dat er maar weinig rondrijden zo in deze staat.

Mooie auto in een prachtige staat. Herinner me nog de reclamespot toen ze op drie wielen een parkeergarage uit reden. Ooit de bollenvering in praktijk gezien: wieltje wisselen ? Wie gebruikt daar nou een krik voor ? Vering op zijn hoogste stand ! Ik moet toen een jaar of zes, zeven geweest zijn, maar dat is me altijd bijgebleven.

Wij (mijn ouders) reden toen met een GS en een Ami, een DS, en later de CX waren de grote zussen, waar ik in bewondering stond naar te kijken toen één van de Citroëns een smeerbeurt moest krijgen (en de SM van de garagist,...)

Nette snoek!
Opvallend dat ook bij de chroom en alu-strips er nergens een roestplekje is te bekennen. De stukjes rubberstootstrip op de achterbumper kan ik me niet herinneren, maar waar ik nu echt op zit te turen: wat zijn nu die oranje/gele rechthoekjes die ik onder de achterbumper zie?

Bedankt voor de leuke reacties allemaal! :-)^

Cordoba;328913 zei:
De stukjes rubberstootstrip op de achterbumper kan ik me niet herinneren, maar waar ik nu echt op zit te turen: wat zijn nu die oranje/gele rechthoekjes die ik onder de achterbumper zie?

Die stootrubbers op de achterbumper kan afhankelijk van het bouwjaar zijn, of is misschien onderdeel van de Pallas uitvoering. Je ziet het niet op elke DS, maar hier horen ze er wel op, het is niet achteraf geplaatst.

Die oranje lampen, geloof het of niet dat zijn de achterruit-rij-lichten ;)
Dat was toen in Frankrijk heel normaal, hier in Nederland hebben de meeste er gewoon witte kapjes op zitten. Voor de NL APK mag oranje niet, daarom zijn de draden ook los, dan heb je gewoon geen lampen wat voor het bouwjaar geen probleem is denk ik.

Je hebt toch in elk geval de kleine lampjes (aan de binnenzijde van de gewone achterlichten) waardoor het overige verkeer kan zien dat je achteruit rijdt. Een mistlamp die gebruikt wordt als achteruitrijlamp zag je in die tijd wel vaker.

Overigens zie ik bij de foto hieronder dezelfde stukje rubber op de bumper, maar gedeelte van het achterlicht, dat ik bij jou als 'achteruitrijlamp' zie, is hier zwart met alleen een venstertje erin voor de kentekenverlichting.
image_04.webp

En nog een voorbeeld met mistachterlicht en 'achteruitrijlamp':
image_02.webp

Bij nazoeken met uitzondering van de Break versie, alleen maar foto's gevonden met die rubber stripjes op de achterbumper.

@Vadebo Thanks ;)

Cordoba;329003 zei:
Je hebt toch in elk geval de kleine lampjes (aan de binnenzijde van de gewone achterlichten) waardoor het overige verkeer kan zien dat je achteruit rijdt. Een mistlamp die gebruikt wordt als achteruitrijlamp zag je in die tijd wel vaker.

Overigens zie ik bij de foto hieronder dezelfde stukje rubber op de bumper, maar gedeelte van het achterlicht, dat ik bij jou als 'achteruitrijlamp' zie, is hier zwart met alleen een venstertje erin voor de kentekenverlichting.

Jij bedoeld het linker lichte vlakje op deze foto?

IMG_5433.webp

Dat is bij mij helaas verweerd...
Dat hoort ook chroomkleurig te zijn, daarachter zit idd alleen het lampje voor de kenteken verlichting. Die zwarte uitvoering die je gevonden had zit op alle niet Pallas uitvoeringen.
Buiten is de verlichting (brand op de foto) en het midden is het remlicht. Tussen die 2 hoort ook nog een randje chroomkleur, wat ook verweerd is.
Die oranje lampen bij mij onderaan werken ook gewoon als achterruit rij verlichten als ik ze aansluit ;)

Ik hoop er binnenkort mooiere op te kunnen zetten, ik zal proberen dan even een fotootje te plaatsen.

Verkeerde inschatting mijnerzijds dus. Overigens meer foto's gezien waarbij dit er wit/transparant uit ziet.

Wat de achteruitrijlampen betreft: als je de 'mistlampen' vervangt door witte exemplaren ben je toch klaar, en heb je licht bij het achteruit rijden?

Groeten, Gert

Ik snap de verwarring, en ze verkleuren erg vaak.

Ik vind de oranje lampen wel zo leuk, dat is weer eens wat anders ;)
Als ik ze zat ben kunnen er zo witte kapjes op natuurlijk.

Van het weekend weer even wat dingetjes aangepakt.

Gewassen, sinds de vorige detail beurt, wat gaat dat dan toch makkelijk :-"
De wieldoppen eerst met klei gedaan, daarna met All Metal Polish. Direct ook even de banden in de Trim Restorer gezet.
Inmiddels zitten er ook betere achterlichten op.

Onderweg nog even wat plaatjes geschoten ;)

IMG_5975.webp

IMG_5980.webp

IMG_5998.webp

IMG_6005.webp

IMG_6012.webp

Eerst dacht ik voor extra lampen, maar dan zou het aan de andere kant ook moeten zitten.
Daarna dacht ik voor een vlaggetje, maar dat zou het voor de koplamp zitten...

Ik heb dus echt geen idee 8o

Het hoort in elk geval niet ;)