• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Coating of wax?

Jonasm

Detailing rookie
11 jun 2023
1
2
Goeiemiddag,

Binnenkort wordt mijn Volvo XC60 in Thunder Grey geleverd en overweeg hier een coating/wax op aan te brengen.

Stappenplan dat ik ga volgen:
- wassen (nog op zoek naar goede shampoo, iets met bomen en een bos, advies is welkom)
- kleien met Monello dolce verde en Born Slippy
- polijsten met dit setje
- en dan… wax of coating. Eerst liet ik mijn oog vallen op de coatings van Gyeon. Maar las nu ook in een ander topic over de wax van New Fusso.
Momenteel enkel ervaring met een vloeibare wax.
Wat is jullie advies hier? Mijn doel: de lak beschermen en het kleur versterken. Liefst zo lang mogelijk houdbaar.
- hoe onderhoud je zo een wax/coating? Bepaalde producten te gebruiken bij wasbeurten?

Alvast bedankt voor de raad!

Groetjes,
Jonas
 
Voor shampoo : 26JPN of Born to be mild. Beide toppers.
Voor een goede wax : Collinite 845. Emotieloos maar goedkoop, makkelijk te verwerken en duurzaam.

Bij regelmatig en uitgebreid handwassen hou je je auto vrij lang mooi. Hoe meer, hoe beter, hoe langer.
Na het wassen nalopen met spray met bescherming doet ook al heel veel extra..

Vanaf daar kan het alleen nog maar beter, mooier, glimmender, etc.. tot je pinpas smelt. :D
 
  • Leuk
Reactions: Jonasm en RoCo
Om op je vragen antwoord te geven;

Wax of coating
- Een wax kan je blijven smeren. Al was je alleen een auto en gaat meteen waxen, dan werkt het in verhouding nog steeds prima. Kosten zijn minder, moeite is minder, maar ook de werking is minder.
Een coating vraagt om goede voorbereiding middels reinigen, polijsten, ontvetten. Daarbij ook dat je het aanbrengt én laat curen onder de juiste omstandigheden. Je beloning is dan dat je voor een lange tijd een hele goede bescherming hebt. (Bij high-end coatings ook krasbestendigheid e.d)

Onderhoud - Een coating vraagt niet perse om een bepaald onderhoud. Althans, wij als glimkezen gebruiken toch al spulletjes om de boel veilig te wassen, reinigen en beschermen. Of we nou een waxje van een tientje smeren of een coating van vele tientjes.
Je kan producten gebruiken om over de coating heen te leggen, zoals wetcoats/foams met toevoeging/spray-bescherming. Echter heeft de coating zelf veel betere eigenschappen en dus verstop je deze eigenlijk.

Aanvullend - Ik probeerde wat info te vinden over de kleur (Thunder Gray). Het lijkt erop dat het wel een metallic lak is, maar je zou eigenlijk denken dat het een uni-kleur is.
Als je niet goed de juiste omstandigheden kan creëren, zou ik gewoon een goede wax gebruiken. De genoemde Fusso Coat is een persoonlijke favoriet vanwege zijn goede standtijd, makkelijk aan te brengen en goede hydrofobische eigenschappen.