• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Collectie uitbreiden / Advies

MadMax

Detailing trainee
24 apr 2013
9
47
41
Hallo allen,

Door de jaren heen heb ik al aardig wat spullen besteld bij Carclean.com waarvan ik straks even een opsomming geef.
De reden dat ik dit topic heb aangemaakt is dat ik mijn collectie wil uitbreiden op het gebied van kleien en met de hand polijsten. Of dat jullie nog tips hebben dat ik mijn auto op een betere manier kan wassen.
Ik ben in bezit van een VW Polo 1.2 TSI R-Line in de kleur Deepblack, ik heb de auto nieuw gekocht in het jaar 2012, zo nu en dan zie ik toch al wat swirls op het lak. Het is mijn eerste zwarte auto...erg mooie kleur maar als groot nadeel dat je er echt alles op ziet. :weetniet

Wat heb ik al in bezit.
Poorboys World - Natural Look Dressing
Poorboys World - Trim Restorer
Poorboys World - Bug Squash
Poorboys World - Mesh Microfiber Bug Towel
Poorboys World - Spray and Rinse Wheel Cleaner
Meguiars - NXT Generation Glass Cleaner
Meguiars - Gold Class Car Wash
Meguiars - NXT Generation Tech Wax 2.0 Vloeibaar
C.Pro C.Quartz - Iron.X Cleaner
C.Pro C.Quartz - Tar.X
Autobrite - Magifoam
Halfords Washandschoen “onderkant”
Monello - Senza Acqua Drying Towel
Monello - Wash Mitt
Poorboys World - Waffle Weave Drying Towel (onderkant)
Carclean.com - EZ Detail Brush
Auto Finesse - Mercury Metal Polish

Hoe ga ik te werk op dit moment.

1. Eerst maak ik de auto volledig nat en spuit er met een hogedrukreiniger een laagje foam op de auto (Gebruik nu de standaard foamsproeier maar wil de heavy duty foam kit nog een keer bestellen). Ik laat alles vervolgens een paar minuten inwerken, intussen spray ik de velgen met Poorboys Spray and Rinse in. Mocht ik niet alle vuil eraf krijgen gebruik ik Iron-X. Vuil afborstelen met EZ Detail Brush. Daarna alles netjes afspoelen.

2. Voorkant van de auto insprayen met Poorboys World Bug Squash en afnemen met een natte Poorboys World Mesh Microfiber Bug doek. Auto wassen met Meguiars Gold Class Car Wash 2 emmer systeem, inc. Monello Wash Mitt, voor de onderkant gebruik ik een goedkope Halfords washandschoen. Als de auto volledig is gewassen spoel ik alles af.

3. Zo nu en dan gebruik na het wassen Iron-x om restjes van muggen en teer te verwijderen. Afspoelen.

4. Auto droogmaken met Monello en Poorboys droogdoek.

5. Zo nu en dan zet ik de auto in de was volgens instructie, Meguiars - NXT Generation Tech Wax 2.0. Met een pad aanbrengen en met een zachtedoek afnemen.

6. Ramen afnemen met Meguiars - NXT Generation Glass Cleaner.

7. Uitlaatsierstuk behandelen met Auto Finesse Mercury Metal Polish.

Bumpers behandel ik af en toe met Poorboys World Trim Restorer. Interieur met Poorboys World Natural Look Dressing

Wat bevelen jullie aan betreft kleien en met de hand polijsten? Of hebben jullie nog andere tips?
 
Tip: IronX gebruik je tegen metaaldeeltjes, dus niet voor stap 3 tegen vliegen en teer. Als je die er met de bugsquash nog niet af hebt, dan kun je ze eraf kleien. Claylube zou ik Dodo Juice Born Slippy Concentrate pakken, kun je zelf aanlengen 1:10 dus voor €10 heb je 2,75L product.

Klei maakt niet bijster veel uit, het een is wat grover dan het andere dus kans op marring, veel mensen hebben de Mother's klei, ikzelf heb Monello klei, maar kies er eentje die dan een beetje mild is zodat je ook kunt kleien zonder daarna te hoeven polijsten.
 
Bedankt voor de tip, Monello Perfetto Detailer doet hetzelfde toch?
Het is dus belangrijk om een milde klei soort te gebruiken, polijst jij de auto met de hand of machinaal? Kan het klei je auto lak beïnvloeden?
 
Monello perfetto kan je inderdaad ook gebruiken bij het kleien.
Zoals Camiel aangeeft kan kleien kan voor 'marring' zorgen, dit zijn héél fijne krasjes in je lak die er met de lichtste polijststap uitgaan.
 
Zelf gebruik ik maar volle tevredenheid de Dodo Juice Supernatural fine detailingclay i.c.m. Born Slippy. Met handmatig polijsten kun je kiezen voor de oranje handpad van Monello i.c.m. Monello Mezzo.
 
Bedankt voor jullie snelle reacties.
Ik heb het volgende geselecteerd:

Monello - Easy Detailing Hand Orange Light Cutting Pad
Monello - Piccolo Nero Trio
Monello - Peluche Bianco Trio
Monello - Peluche Verde Trio
Monello - Raffini Mezzo Polish - 500ml - Cut 3.5/5 Gloss 3/5
Monello - Easy Detailing Polishing Hand Pad - White
Monello - Easy Detailing Finishing Hand Pad - Black
Monello - Disco Duo applicator pads
Monello - Red UltraSoft Finishing CCS Euro Foam Hand Applicator
Poorboys World - Black Hole - 946ml
Monello - Red UltraSoft Finishing CCS Euro Foam Hand Applicator
Poorboys World - Wheel Sealant - 235ml

Monello - Dolce Verde Klei Set
Of
Dodo Juice - Supernatural Fine Detailing Clay icm. Dodo Juice Born Slippy clay lube

Of hebben jullie een voorkeur voor iets anders wat vergelijkbaar is. Zowel kwaliteit als prijs.
 
Ziet er netjes uit. Je zou alleen van de blackhole een kleinere fles kunnen nemen, en er nog een natty's pasta wax bij nemen. Over het algemeen heeft een pasta wax een wat langere stand tijd. Daarnaast ben ik persoonlijk niet zo'n fan van de NXT wax. De Natty's waxen hebben een prima reputatie als het gaat om resultaat en stand tijd.
Verder zie ik dat je in je huidige stappenplan nog geen klei gebruikt. Ik zou dan niet de fine clay nemen van Dodo Juice, maar de medium. Ik denk dat je met deze toch wat meer resultaat zal gaan behalen. Zelf heb ik de Dodo medium clay voor de zwaarder vervuilde auto's, en de auto finesse clay bar voor de minder vervuilde auto's.
Verder zie ik dat je in ieder geval genoeg doeken wilt gaan bestellen, zeker doen. Je hebt er nooit genoeg.

Succes met kiezen!
 
Ik heb mijn lijstje even aangepast.
100715 Poorboys World - Natty's Paste Wax - 235ml
100734 Poorboys World - Wheel Sealant - 235ml
100900 Poorboys World - Black Hole - 473ml
100982 Monello - Red UltraSoft Finishing CCS Euro Foam Hand Applicator
101164 Monello - Easy Detailing Finishing Hand Pad
101176 Monello - Easy Detailing Polishing Hand Pad
101242 Dodo Juice - Born Slippy clay lube refill concentrate (1:10)
101575 Monello - Raffini Mezzo Polish - 500ml - Cut 3.5/5 Gloss 3/5
102088 Monello - Peluche Verde Trio
102090 Monello - Peluche Bianco Trio
102095 Monello - Piccolo Nero Trio
102314 Monello - Easy Detailing Hand Orange Light Cutting
102387 Monello - Disco Duo applicator pads

Alleen vind ik het zeer lastig welke klei soort ik nodig ben, ik wil graag 2 auto's onderhouden die nu 1,5 en 1 jaar oud zijn VW Polo en Ford Ka. Lijkt mij dat ik dan niet echt een grove klei soort nodig ben? Kan ik dan niet beter Monello - Dolce Verde Klei Set nemen en Dodo Juice - Born Slippy clay lube refill concentrate (1:10) weglaten? Of toch juist de Dodo Juice - Supernatural Fine Detailing Clay - 3x80=240g of Medium variant.

Mijn stappenplan zal er dan als volgt uitzien:

1. Eerst maak ik de auto volledig nat en spuit er met een hogedrukreiniger een laagje foam op de auto (Gebruik nu de standaard foamsproeier maar wil de heavy duty foam kit nog een keer bestellen). Ik laat alles vervolgens een paar minuten inwerken, intussen spray ik de velgen met Poorboys Spray and Rinse in. Mocht ik niet alle vuil eraf krijgen gebruik ik Iron-X. Vuil afborstelen met EZ Detail Brush. Daarna alles netjes afspoelen.

2. Voorkant van de auto insprayen met Poorboys World Bug Squash en afnemen met een natte Poorboys World Mesh Microfiber Bug doek. Auto wassen met Meguiar's Gold Class Car Wash 2 emmer systeem, inc. Monello Wash Mitt, voor de onderkant gebruik ik een goedkope Halfords washandschoen. Als de auto volledig is gewassen spoel ik alles af.

3. Zo nu en dan na het wassen Iron-x gebruiken om restjes van metaaldeeltjes en teer te verwijderen. Afspoelen.

4. Auto droogmaken met Monello en Poorboys droogdoek.

5. Auto kleien

6. Met de hand polijsten.

7. Voeden

8. Auto in de wax zetten.

9. Ramen afnemen met Meguiar's - NXT Generation Glass Cleaner.

10. Velgen in de wax zetten.

11. Uitlaatsierstuk behandelen met Auto Finesse Mercury Metal Polish.

Aangezien ik 2x per jaar mijn auto wil kleien en polijsten moet ik dan nog aan andere zaken denken met mijn stappenplan? Of volstaat het om de stappen kleien, polijsten en voeden dan over te slaan.
Graag wil ik de sierstuk van mijn uitlaat weer blinkend maken, nu heb ik al Auto Finesse Mercury Metal Polish maar krijg er met een schuurborsteltje niet alle roet verwijderd. Kan ik daarvoor een fijn staalwol gebruiken of krijg je dan teveel fijne krasjes?
 
Na het forum aandachtig te hebben doorgenomen en tevens contact gehad met carclean heb ik besloten om een DAP900v2 aan te schaffen.
Productenlijst:
100714 Poorboys World - Natty's Paste Wax Blue - 235ml
100900 Poorboys World - Black Hole - 473ml
101242 Dodo Juice - Born Slippy clay lube refill concentrate (1:10)
102158 Dodo Juice - Supernatural Medium Grade Clay - 3x80=240g
102075 C.Pro C.Quartz - Eraser - 500ml
102090 Monello - Peluche Bianco Trio
102095 Monello - Piccolo Nero Trio
102387 2x Monello - Disco Duo applicator pads
102412 Polishing Power - DAP900 V2 Raffini Starterskit - Power Pack
101888 Carclean.com - Staalwol Grade 000 - Extra Fijn - zak 16 pads

Zit ik met bovenstaande producten goed om mee te beginnen?
Om ervaring op te doen met de DAP ga ik eerst een VW Lupo bj 1999 onder handen nemen.
 
Dat wist ik niet. Dan heb je eerst doeken voldoende, hoewel ik zelf meer dan zes gebruik bij een (full)detail. Misschien dat het scheelt met de grote Bianco's, maar dat is een kwestie van ervaren.