• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Dap-900 of Flex 3401

ThaBird

Detailing rookie
21 feb 2009
1.124
0
Wie o wie kan voor mij de knoop door hakken.

Welke van de 2 zou jij kopen als het prijskaartje geen rol speelt.

Als geld geen rol speelt zou ik een Rotex kopen.

Mijn broer heeft een 3401 gehad en heeft deze toen weg gedaan omdat het ding 2,5 kilo woog. Het gewicht vind ik wel een enorm groot voordeel van de Dap.

Festool Rotex RO 150 FEQ-Plus:

Technische gegevens
Opgenomen vermogen 720 W
Toerental Rotex combibaan 320-660 min-1
Toerental excenterbeweging 3300-6800 min-1
Schuuruitslag 5 mm
FastFix steunschijf Ø 150 mm
Aansluiting stofafzuiging Ø 27 mm
Gewicht 2,3 kilo

Flex XC 3401 VRG:

Technische gegevens
Max. polijstmiddel-Ø 160 mm
Velcro-schuurzool-Ø 150 mm
Onbelast toerental 160-480/min
Slag 8 mm
Onbelast slagtal 3200-9600/min
Opgenomen vermogen 900 Watt
Afgegeven vermogen 590 Watt
Gewicht 2,6 kilo

DAP900:

Technsche gegevens
Polijstpad-Ø max. mm 190
Steunplaat mm Ø 125
Oscillaties per minuut o.p.m. 2500-6800
Uitslag mm 8
Aansluitspanning V/Hz 230/50
Draad 5/16"-24
Afgegeven vermogen W 880
Gewicht (zonder kabel) Kg 2,3
Isolatieklasse II

Dap is 2.3 kilo, ga je dat zo heel erg merken ( werkelijk geen idee )
Zit een prijsverschil in van zo'n €200,- .... waarvoor wordt ie gebruikt; alleen eigen auto / af en toe een auto of veelvuldig andere auto's mee behandelen
Indien het eerste dan zou ik voor de DAP gaan en die 200 gebruiken voor randartikelen .
M.a.w. gooi het voor jezelf even in de balans, je kan ook zeggen een DAP en een Pro, dan nog 100 over ;) ( geen idee wat je al in huis hebt )
Hoe dan ook, belangrijkste in mijn ogen blijft de intensiteit qua gebruik.

Even voor de duidelijkheid: blijft het tussen deze 2 of is zijn de andere merken ook nog in de race ( bedoel de Festool is weer eventjes meer centjes ;) )

Gaat om deze 2.
De festool is net weer wat over de top wat prijs aangaat :-b

Het is idd voor de eigen auto maar zoals ik al aangaf speelt geld in deze geen rol.
Een rotery heb ik liggen ( Fein )

Mijn standpunt is dan vrij simpel: ga voor de DAP900, houd de rest in je zak of koop er wat anders bij.
Hoe goed de flex dan ook mag zijn, je weet als geen ander hoe goed de dap500 is en dit is het zelfde + beetje extra ( voor de nog meer heb je zelfs een mooie Fein liggen ),
je kan dus goed uit de voeten.

Geen idee hoe je bv in de pads zit, maar heb recentelijk de gehele koncorso's gekocht, zijn weer stuk duurder dan de CCS versie maar je krijgt er wel wat moois voor terug.

Tevens zijn er best dingen die je aanvankelijk niet zo 1,2,3 zou kopen ( bv een extractor of een underbody lans of een luxe concours wax ), maar dit is dan wel het uitgelezen moment hiervoor denk ik dan maar zo

Maar misschien sla ik de plank totaal mis, al is het puur omdat ik de Flex niet ken en wellicht zo'n verschrikkelijke topper is ( zou zeggen, PM eens naar de grote der detailers alhier ( namen zijn wel bekend denk ik zo ))

Bij de Flex kan je volgens mij niet van steunplaat wisselen,erg onhandig en de Rotex is te duur.
Ik zou voor de DAP gaan.

moeilijke keuze,
als je de fein niet had gehad, dan had ik de flex genomen.

ik heb geen idee hoe de flex voelt, omdat ik deze nog niet gebruikt hebt, maar een geforceerde rotatie met een flinke excentrische slag.
ik zou er eerst eens mee gaan werken, want het zou best eens kunnen dat het een loeder van een machine is, wat handling aan gaat..

en je hebt een goede rotary, dan heb je de extra correctie kracht van de flex niet nodig in principe.

daarbij zal de dap makkelijke finishen als de flex denk ik (DENK IK) toch gezien de geforceerde rotatie..

ik zou de flex gewoon eens gaan testen.

wel zit er een nadeel aan, dat je met de flex alleen grote pads, of het edge systeem kan gebruiken, wel iets om in overweging mee te nemen.

persoonlijk zou ik denk ik voor de dap gaan,

Ik vind permanent roteren met excenter niet prettig werken. In sommige gevallen wel, maar dan kan je weer beter de makita nemen, die kan je schakelen.

is het ook niet de flex die een vrij scherp geluid maakt? Dacht dit van wel en vond dit een vreselijk irritant geluid

de rotary flex 3403 maakt het scherpe snerpje, en indd daar word je helemaal dol van na een tijdje (oordoppen is een must)

ik heb de flex zelf en een dap maar dat is een hele andere klasse.
kan je eigenlijk niet met elkaar vergelijken.
ik kijk puur naar resultaat en dan kan er geen machine aan tippen (is mijn mening)

hij weegt trouwens maar 1,9 kilo zonder snoer, die 2,6 is met snoer.

backingplate's bij de hofleverancier van festool verkrijgbaar.

ik zeg flex krijg je geen spijt van:)_[]

Als je het voor het resultaat gaat dan denk ik nog steeds dat een combinatie van een rotary en dual action beter is dan een permament geforceerde d/a.

nicknameless zei:
Festool Rotex RO 150 FEQ-Plus:

Flex XC 3401 VRG:

Technische gegevens
Max. polijstmiddel-Ø 160 mm
Velcro-schuurzool-Ø 150 mm
Onbelast toerental 160-480/min
Slag 8 mm
Onbelast slagtal 3200-9600/min
Opgenomen vermogen 900 Watt
Afgegeven vermogen 590 Watt
Gewicht 2,6 kilo

DAP900:

Technsche gegevens
Polijstpad-Ø max. mm 190
Steunplaat mm Ø 125
Uitslag mm 8
Draad 5/16"-24
Afgegeven vermogen W 880
Isolatieklasse II
Weet je zeker dat de DAP900, een afgegeven vermogen heeft van 880W. Dus effectief 880W output? Dan is het verschil tussen de Flex en de dap wel erg groot?!..

die 880watt is waarschijnlijk het opgenomen vermogen, niet het effectieve/afgegeven vermogen,

anders zal de dap900 wel ERG efficient zijn

edit:

ik lees net:
DAP900 880 watt Dual Action Polijstmachine
- 125 mm verwisselbare steunplaat
- Sleutel voor steunplaat
- Set reserve koolborsteltjes
- D-Handgreep, voor centrale montage
- Handige canvas opbergtas met DAP900 logo en draagriem
- Uitgebreide, Nederlandse gebruikshandleiding
- 2 jaar garantie

Technsche gegevens
Polijstpad-Ø max. mm 190 (7,5")
Steunplaat mm Ø 125 (5")
Uitslag mm 8
Draad 5/16"-24
Afgegeven vermogen W 880
Isolatieklasse II

kanonnen8-o

Is er zaterdag maybe iemand met een 3401 aanwezig bij de demo?

Want in principe heb ik uiteraard voor het hardere werk de Fein rotery, maar als de 3401 eigenlijk een alles in 1 is kan ik die Fein feintjes verkopen.

Wat het belangrijkste is is toch de handling.

Ik heb letterlijk gekopieerd wat er op de CC site staat bij de DAP900.

Ik geloof dat SkyBuMp een Flex XC 3401 VRG heeft. :-"

Edit,

net telefonisch contact gehad met SkyBuMp. Is zaterdag niet aanwezig. :)_[]

Gaat toeren in zn nieuwe Audi.

Geef em eens ongelijk :-d

Tim zei:
Ik vind permanent roteren met excenter niet prettig werken. In sommige gevallen wel, maar dan kan je weer beter de makita nemen, die kan je schakelen.

^ +1 ;)

de flex vrg gedraagt zich als een rotary met een excentrische slag, veel lastiger om onder controle te houden als een dap.
daarom soms een loeder ook al draait de plate maar 600 toeren ofzo.
is wel krachtiger als de dap qua cuttingpower met dezelfde pad/product.
je kunt overigens de 5,5"pads alleen met een aanpassing aan de backingplate gebruiken, anders moet je de 6,5" padskiezen
handelbaarheid is de dap is prettiger doordat deze compacter is.
je kunt met de dap veel strakker langs kwetsbare randjes werken

ik heb een flex vrg eentje liggen en ligt stof te happen sinds ik de dap vrijwel dagelijks gebruik
mijn keuze: een dap.

:ja