• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Dap-900 of Flex 3401

Tim zei:
Als je het voor het resultaat gaat dan denk ik nog steeds dat een combinatie van een rotary en dual action beter is dan een permament geforceerde d/a.

nee hoor, niet beter, zelfs ondervonden op pianozwart en phantomzwarte audi/bmw's
qua tijdwinst zal het ook om het even zijn.

Ik bedoelde te zeggen: Als je hetzelfde resultaat wilt hebben, dan vind ik het werken met een losse rotary en een losse D/A makkelijker (en sneller).

Ik ken de kracht van een geforceerd roterende D/A, ik heb een tijd met de Makita gespeeld en het werkt prima en je kan er veel mee doen, maar het werkt minder ontspannen.

idd Tim. heb zelf ook de FLex 3401. Ben hier zeer tevreden over maar werk inderdaad liever af met de dap 500. Werkt gewoon iets gemakkelijker. Flex is heel wat krachtiger vind ik persoonlijk dan de dap 500 maar deze laatste ligt makkelijker in de hand en werkt iets vlotter op de meeste wagens (werking dap 900 is mij voolopig onbekend) Dap 900 staat nog op verlanglijstje !

Flex 3401 is zeker mooi spul, maar de combi rotary+dap werkt logischer en vooral makkelijker om af te werken.

Pro900+dap900 is een mooi duo, en net zo duur als 1 3401 :ja

Bedankt voor de vele reactie's

Zal dan de Dap-900 worden denk ik, gezien ik al een rotery heb liggen.
Ik red me voorlopig prima met alleen de rotery, dus zal eens proberen met bijde te werken op meeting's

Ik ben zelf overgestapt op de Flex 3401 om reden van dat ik geen rotary aan durf.
Ik ben zelf erg tevrede over de flex.

even een paar punten die me opvielen vergeleken met de dap500.

Flex is zwaarder
Flex is wat wilder op de lak, moet hem echt vast houden.. Kan ook liggen aan mijn manier van werken...
Flex voelt een stuk krachtiger aan als de dap.

Ik ben van mening dat het beide goede machienes zijn alleen ik heb puur voor deze flex gekozen vanwege ik iets meer power wou om iets
meer te kunnen corrigeren maar dan net weer geen rotary.

Daarnaast kon ik de Flex ook erg goedkoop krijgen !!
Mocht je vragen hebben of hem eens willen proberen dan mag dat uiteraard. Woon in Friesland !!

vandaag de dap900 van mk-us vast gehouden.
ding heeft zoveel meer power dan de 500, dat ik er versteld van stond.

ik dacht dat het niet zo heel veel uitmaaktte, maar god wat had ik dat mis zeg!

Ik heb zowel de DAP500, de Makita B06040 als de Flex 3401 gehad en deze ook regelmatig gebruikt.

Momenteel gebruik ik de Flex 3401, hij is in bruikleen van het project van mijn werk. Doordat ik van baan zou wisselen, moest de machine weer terug, maar op het laatste moment ging dit op eigen initiatief niet door. En om die reden blijf ik hem toch gebruiken, anders had ik een DAP900 willen kopen, puur vanwege de prijs, daar ben ik eerlijk in.

De DAP is lekker handig met de 5,5 inch pads, de Makita en de Flex vind ik het fijnst werken met 6,5 of 7 inch pads. Uiteraard hebben zowel de verschillende formaten pads hun voor en nadelen.

Er is een verloopsysteem beschikbaar voor de Flex, dan kun je ook met 5,5 inch pads werken, het Edge systeem geloof ik.

Qua geluid vind ik de Flex wel een wat hogere toon produceren dan de Makita en / of DAP maar persoonlijk hindert mij dat niet enneh.. bescherming w^^w is voor pussy's ;)

Roy, Als je ooit tot het besluit komen om de Fein weg te doen dan hou ik mij graag aanbevolen.
Wij weten er wel raad mee... :-b

Aldert zei:
Ik ben zelf overgestapt op de Flex 3401 om reden van dat ik geen rotary aan durf.
Ik ben zelf erg tevrede over de flex.

even een paar punten die me opvielen vergeleken met de dap500.

Flex is wat wilder op de lak, moet hem echt vast houden.. Kan ook liggen aan mijn manier van werken...
Flex voelt een stuk krachtiger aan als de dap.
Wilder omdat de Flex geforceerd roterend is en de DAP zover ik weet niet... en dat het dan wild is.. ligt puur aan je techniek.

niets geforceerd aan, je kunt de rotatie niet uitzetten, het IS een rotary die ook excentrisch beweegt,
op sommige plekken moet je de flex vrg beter vasthouden als een normale rotary, de dap kun je zelfs met één hand bedienen

Harold-A1 zei:
niets geforceerd aan, je kunt de rotatie niet uitzetten, het IS een rotary die ook excentrisch beweegt,

Waarschijnlijk weet je het beter maar Flex, de fabrikant zelf dus, noemt het toch echt een excentrische polijstmachine. Dus een excenter die roterende bewegingen maakt..

Flex brochure zei:
De unieke FLEX excenterpolijstmachine - de machine voor de perfecte finish. Deze innovatieve polijstmachine simuleert door z'n excentrische rotatiebeweging de cirkelbeweging van de menselijke hand bij het polieren. Daarbij zorgt de rustige loop voor fijngevoelig en precies werken en biedt zo de mogelijkheid om hologramvrij te werken. De permanente aandrijving zorgt door een constante slag ook onder belasting voor een gelijkblijvend polierbeeld. Door de excentrische rotatiebeweging is de warmte-ontwikkeling op het oppervlak extreem laag en daarmee ideaal geschikt voor temperatuurgevoelige lakken. Daarbij geven de gasgeef-schakelaar en de toerentalkeuze de mogelijkheid om gecontroleerd te werken aan de optimale snelheid.

Laatst bewerkt door een moderator:
Harold,

De flex is géén volwaardige rotary, net zo min als de Rotex van Festool.

De Flex draait in roterende stand slechts maximaal 480 toeren per minuut, niet echt rotary waardig dus, aangezien een normale rotary +/- 2100 toeren per minuut draait.

Groeten Patrick (op de pc thuis bij Bartr123) :-d

Ik zit zelf ook met een "probleem".
Ik merk dat op de hardere lakken de DAP500 toch iets te kort komt en ben dus ook aan het kijken naar een rotary.
De PRO900 is heel aantrekkelijk door de lage prijs tov bijv. een flex 3403 maar de flex zou dan wel meer vermogen hebben of minder snelheid verliezen als er druk op word gezet omdat er elektronica in zit die de snelheid regelt iets wat de PRO900 niet heeft als ik de verhalen goed heb begrepen, ik kan het ook fout hebben daarom vraag ik het even na hier ;-p

Mijn probleem is nu wat kan ik het beste doen, of een Flex3403 kopen of voor hetzelfde geld de combo PRO900/DAP900 kopen.
Ik kan de Flex via via krijgen met een mooie korting dus kwa prijs maakt het niks uit.
Ik heb nog nooit met een rotary gewerkt, over een week of 2 krijgt een vriend van me zijn Flex binnen en kan ik eens proberen hoe een rotary werkt.

Wat zouden jullie me aanraden en vooral waarom?

ik heb ook voor die keuze gestaan (pro 900 of iets anders)
en ben voor de aeg pe-150 gegaan, is veel stiller, ook constante toeren, ook erg licht, afkoppelbaar snoer, mooiere rpm range als de flex
de flex heeft 1100 rpm als start rpm, dat vind ik erg hoog
en hij maakt zo een scherp geluid bij druk op de machine, de flex moet bestuurd worden door iemand met oordoppen

De AEG is ook nog een optie inderdaad, het werken met oordoppen doe ik sowieso al, ik heb al tinnitus (constante oorsuizen) en ik ben niet van plan om dit erger te gaan maken.
Omdat de PRO900 veel weg heeft van een DAP kwa vorm ben ik voor 95% zeker dat ik die lekker vind werken, de flex kan ik over een week of 2 proberen alleen de AEG niet en ik vind het dan toch een beetje veel geld om uit te geven terwijl het apparaat me misschien helemaal niet bevalt, al ga ik daar niet van uit.

Ik heb een aeg, je mag die van mij best wel eens uitproberen hoor. Wel heb ik nog een van het oudere model en dus zonder slow start.

Zo'n AEG lijkt mij ook wel een mooi apparaat. En niet zo prijzig als een Festool.
Heeft iemand trouwens al ervaring met of ervaringen gezien van de nieuwe 3M rotary?

Koko zei:
De PRO900 is heel aantrekkelijk door de lage prijs tov bijv. een flex 3403 maar de flex zou dan wel meer vermogen hebben of minder snelheid verliezen als er druk op word gezet omdat er elektronica in zit die de snelheid regelt iets wat de PRO900 niet heeft als ik de verhalen goed heb begrepen, ik kan het ook fout hebben daarom vraag ik het even na hier ;-p
De PRO900 heeft ook een contstant speed system, wellicht minder geavanceerd dan de Flex, maar het werkt wel. De machine valt even terug als je de druk verhoogt, waarna je merkt dat de electronica ingrijpt.

We hebben hier de afgelopen dagen een 11 meter lange Airstream caravan gedaan en de Flex kapte er meermaals mee door oververhitting, terwijl de overige machines (waaronder de Polishing Power machines) netjes hun werk bleven doen.

En die Flex blijft een .... herrie maken. :ja