Hallo Sid,
Je vergelijkt eigenlijk twee verschillende systemen, met ieder zijn voor en nadelen.
Een Flex werkt uitsluitend geforceerd excentrisch, wat eigenlijk inhoudt dat hij constant blijft draaien in hetzelfde excentrische patroon.
Voordeel van dat constante blijven (geforceerd) draaien is dat je meer cuttingpower hebt, nadeel is dat je door dat constante blijven draaien een hoge warmteontwikkeling kan creëeren (net als bij een rotary alleen dan in mindere mate).
Een DAP draait een willekeurig patroon en zal stoppen met draaien, wanneer je de pad tegenhoud.
Nadeel hiervan is in vergelijking met een geforceerd excentrische machine, dat de DAP dan wat minder cuttingpower heeft.
Voordeel is weer dat hij stopt met draaien, wanneer je bijvoorbeeld teveel druk zet en je hierdoor geen gevaar hebt je lak te verbranden.
Er zijn andere merken, die schakelbaar zijn tussen geforceerd en willekeurig excentrisch.
Wil je echt een vergelijkingstest, dan zal je zo'n machine op de willekeurige stand, naast een DAP moeten zetten.
Ik ben overigens uitermate tevreden over mijn Flex, de nadelen die anderen (in andere topics) benoemen; zoals minder goed in bedwang kunnen houden (vanwege het geforceerde draaien) en het geluid, heb ik eigenlijk geen last van. Maar goed dit was mijn instapmachine en ik ben niets anders gewent, het was wellicht anders geweest indien ik voor de Flex een DAP had gehad.
Wat me vooral goed bevalt aan de Flex, dat ik heel veel af kan, zonder naar de rotary te moeten grijpen.