• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

DAP vs. Flex

Sid

Detailing rookie
11 feb 2009
37
0
Hi,

Kort vraagje, wat is nu eigenlijk het wezenlijke verschil tussen machines zoals bijv. een DAP 900/500 (of aanverwante) en pakweg een Flex XC 3401 VRG excenter ? Ik bedoel hier dus niet de technische details maar eerder het verschil om er mee te werken, het behaalde eindresultaat, veiligheid, enz.

Qua resultaat doe de DAP900 V2 niet onder voor de 3401.
De uitslag is misschien iets groter maar het verschil is minimaal.

Je moet het echt zoeken in de kwaliteit van het apparaat, niet zozeer in verschil van resultaat, veiligheid.

Voordeel van de 3401 is de bouwkwaliteit en degelijkheid.
Nadeel is de hoge prijs, en de dure backingplates als je andere maat pads wilt gebruiken.

Als je een hobbyist bent dan is de DAP900 de beste keus.
Ga je je brood ermee verdienen en ga je elke dag ermee aan de gang dan is het logisch om een kwalitatief beter apparaat te nemen.

Even vooropgesteld; ik heb nog nooit met een dap gewerkt, maar heb wel zelf een 3401.
Wat ik uit diverse reviews heb begrepen is dat doordat de Flex geforceerd excentrisch is, dat je wat eerder resultaat hebt met polijsten.

Zeg het er eerlijk bij, heb verder geen praktijkervaring qua verschil tussen een wel en niet geforceerde excentrische machine.

Dibbuz zei:
Je moet het echt zoeken in de kwaliteit van het apparaat

En is er dan eigenlijk van dat kwaliteitsverschil niets te merken tijdens het werken ? Ik bedoel (en ik weet dus niet of deze vergelijking hier opgaat) maar als je bijvoorbeeld een gatje moet boren met een Black & Decker boormachine, of je doet dit met een qua technische specificaties vergelijkbare Metabo, dan zit daar mi. toch verschil op, gaat net dat beetje vlotter, ook al is het maar voor één gaatje. (tuurlijk kan je je dan afvragen of je voor dat ene gaatje een Metabo moet kopen maar dat nu even terzijde)

Frans zei:
Even vooropgesteld; ik heb nog nooit met een dap gewerkt, maar heb wel zelf een 3401.
Wat ik uit diverse reviews heb begrepen is dat doordat de Flex geforceerd excentrisch is, dat je wat eerder resultaat hebt met polijsten.
De Flex is inderdaad geforceerd roterend, kun je zelf gemakkelijk zien als je de backingplate los maakt. Je ziet dan de tandwielaandrijving op de backingplate zitten.

@ Sky: ik wist dat de Flex geforceerd is (er staat ook doordat hij geforceerd is). ;)

@ Sid: Zet je per abuis een willekeurig en geforceerd excentrische machine naast elkaar, of?
Uit je vraagstelling lijkt het namelijk alsof je vraagt of een DA van een duurder merk wel de moeite waard is i.v.m. de meerprijs en dat het je niet gaat om het systeem (terwijl dat wel degelijk verschil maakt; geforceerd of willekeurig).

Heb nog even gezocht naar een vergelijking tussen een willekeurige en een geforceerde machine, maar het enige wat ik vond was een test tussen een 3401 en een Porter Cable 7424 (lijkt me een beetje een oneerlijke strijd);

-

Dit filmpje was eigenlijk een beetje de aanleiding tot de vraag omdat het me nogal deed denken aan het voorbeeld/vergelijking die ik hierboven gaf met een boormachine. Voor zover ik zie is het niet enkel de kwaliteit van zo'n Flex (of aanverwante) die beter is. Ook het resultaat en de manier waarop je dit bekomt is zo. Lijkt me dus ook voor de hobbyist een betere keus te zijn zolang de meerprijs geen obstakel vormt.

Hallo Sid,

Je vergelijkt eigenlijk twee verschillende systemen, met ieder zijn voor en nadelen.
Een Flex werkt uitsluitend geforceerd excentrisch, wat eigenlijk inhoudt dat hij constant blijft draaien in hetzelfde excentrische patroon.
Voordeel van dat constante blijven (geforceerd) draaien is dat je meer cuttingpower hebt, nadeel is dat je door dat constante blijven draaien een hoge warmteontwikkeling kan creëeren (net als bij een rotary alleen dan in mindere mate).
Een DAP draait een willekeurig patroon en zal stoppen met draaien, wanneer je de pad tegenhoud.
Nadeel hiervan is in vergelijking met een geforceerd excentrische machine, dat de DAP dan wat minder cuttingpower heeft.
Voordeel is weer dat hij stopt met draaien, wanneer je bijvoorbeeld teveel druk zet en je hierdoor geen gevaar hebt je lak te verbranden.

Er zijn andere merken, die schakelbaar zijn tussen geforceerd en willekeurig excentrisch.
Wil je echt een vergelijkingstest, dan zal je zo'n machine op de willekeurige stand, naast een DAP moeten zetten.

Ik ben overigens uitermate tevreden over mijn Flex, de nadelen die anderen (in andere topics) benoemen; zoals minder goed in bedwang kunnen houden (vanwege het geforceerde draaien) en het geluid, heb ik eigenlijk geen last van. Maar goed dit was mijn instapmachine en ik ben niets anders gewent, het was wellicht anders geweest indien ik voor de Flex een DAP had gehad.
Wat me vooral goed bevalt aan de Flex, dat ik heel veel af kan, zonder naar de rotary te moeten grijpen.

Bij een rotary, heb je de grootste warmteontwikkeling op de buitenkanten van de pad, omdat je daar de hoogste snelheid hebt.
Bij een geforceerd excentrisch apparaat, heb je dat in veel mindere mate, omdat de buitenrand van de pad constant van positie veranderd.
Ik durf er zelf niet echt een uitspraak over te doen, ofdat je met een Flex DA je lak kan verbranden, maar ik denk dat je sowieso op kunststof wel uit moet kijken.

Ik heb een infrarood thermometer en zal wel eens op een sloper een test doen met de flex, met een zware pad en compound en op hoge toeren, om te zien hoeveel warmte er wordt gevormd.

Dibbuz zei:
Qua resultaat doe de DAP900 V2 niet onder voor de 3401.
De uitslag is misschien iets groter maar het verschil is minimaal.
Je moet het echt zoeken in de kwaliteit van het apparaat, niet zozeer in verschil van resultaat, veiligheid.
Voordeel van de 3401 is de bouwkwaliteit en degelijkheid.
Nadeel is de hoge prijs, en de dure backingplates als je andere maat pads wilt gebruiken.
Als je een hobbyist bent dan is de DAP900 de beste keus.
Ga je je brood ermee verdienen en ga je elke dag ermee aan de gang dan is het logisch om een kwalitatief beter apparaat te nemen.

Ik wil ff inpikken op de vergelijking met de dap900V2 en die flex :

Kan je op die flex pads gebruiken van 5.5" ? (andere steunplaat ? )
Zolang ze maar minstens 5 mm uitsteken , zie ik de meerprijs wel zitten tegenover de dap900V2 .
Hobby of niet , voor velen onder ons hier is het een hobby en ik kan me niet voorstellen dat al de "anderen" zomaar met een festool of flex rotary werken alleen maar omdat deze machines tot 4 meer keer kosten dan een pro900.
Werkt zo'n duurdere machine dan niet fijner , denk het wel eigenlijk . :weetniet

Ik twijfel vooral om een 2e dap900(V2) te kopen , omdat mijn huidige na het steken van een nieuw rollementje en 3 auto's polijsten ...terug speling heeft .

Ja ik hou de pads zo vlak mogelijk , ja ik weet dat het niet goed is voor dat rollementje als er druk op komt van 1 kant (moeilijke plekjes zijn er altijd ).
Maar wil nu ook niet elke 3 auto's een nieuw rollementje steken en denk vooral aan dat zinnetje :" Voordeel van de 3401 is de bouwkwaliteit en degelijkheid."

Zijn er nog detailers die ervaring hebben met zo'n flex en wat zijn de grootste voor- of nadelen tegenover een dap900(v2) ?

Hoi Danny,
Ik heb vrij recent een Flex XC 3401 VRG aangeschaft (via m'n werk,inkoopsprijs:jippie ).
Maar 5,5 inch pads op een 5,5 inch backingplate is vragen om problemen, dus daar waag ik mij niet aan. Ik hou 't dus bij de 6 inch Kompessors.
Overigens heeft Chemical Guys een 4 inch backingplate voor de Flex beschikbaar.

Ik kan je er helaas geen antwoord op geven GSM.
Heb zoals al gezegd nooit een DAP gehad en ben gelijk ingestapt met een Flex DA en Rotary.
Deze kon ik tegen leuke prijzen kopen (DA gebruikt, Rotary nieuw), dus de beslissing was al snel gemaakt.

Het is dat je niet bij me in de buurt woont, anders was je altijd welkom (ben je sowieso) om het e.e.a. uit te testen.

@freddyevo2 en Frans :

Jullie ervaringen zijn dus eerder zeer positief over de flex ?

Ik heb al enkele filmpjes bekeken met dat toestel , ziet er toch wel erg deftig uit .

5.5" -plaat : is idd ietsje te groot , ik zou zeker voor een kleinere plaat gaan (extra aankoop).

Zou je met een beetje handigheid (cnc-gestuurde machine :-" ) de steunplaat van 5.5" niet een beetje kunnen "verkleinen ? (maak ik er wel een how-too van )

Heb hier een prijs van +- 375 euro + nog verzendkosten , lijkt me toch niet al te veel . :weetniet

Ik ben er uiterst tevreden over, maar kan hem niet tegenover een andere DA vergelijken, omdat ik geen andere heb gehad.

Dat verkleinen moet wel kunnen, ze hebben namelijk hetzelfde met de 4 inch backingplate gedaan.
Als het goed is, dan moet er ook ergens op DW een topic staan, waarbij iemand het zelf heeft gedaan.