• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Dashboard

goromo

Detailing rookie
7 apr 2014
9
0
52
Besten, Sinds de aanschaf van een Platin Grey Octavia 3 heeft het detailing virus me te pakken. Na de aanschaf van een aantal producten voor de buitenkant van de auto ben ik me meer gaan verdiepen in het onderhouden van het interieur. Met name naar hoe jullie het dashboard onderhouden ben ik benieuwd. Het dashboard van een Octavie bestaat uit een harde kunststof en een soort van kunststof wat je in kunt drukken. Nu lees ik een hoop over APC en PB naturel look. Wat me niet helemaal duidelijk is, is of APC voor elk kunststof geschikt is en dus ook voor het zachtere kunststof. Wat betreft de PB NL lees ik veel goeds alleen dat de laag slijtage gevoelig. Klopt dit ? Hoe onderhouden jullie het dasboard en met welke middelen. Ik vond de uitstraling die het dashboard momenteel heeft perfect maar wil d.m.v. Het juiste onderhoud ervoor zorgen dat het deze uitstraling lang zal behouden. Hoor graag van jullie

Pb natural look =prima voor je dashboard. Ik heb em zelf bij wijze van experiment verdund met demi water om em gelijkmatiger te kunnen verdelen en valt nu ook te sprayen en sat bevalt mij eigenlijk wel. Verhouding 2 delen nl om 1 deel demi water. Ook 1 keertje van het forum geplukt...

APC gebruik ik alleen als ik het oppervlak echt schoon wil maken maar het dashboard bv vind ik zelf vaak een vochtig doekje genoeg om bv stof te verwijderen.

Zelf ben ik geen fan van Natural Look. Omdat als er vocht op komt het enorm gaat vlekken en ik het niet mooi verdeeld krijg en dus ook gaat vlekken. In plaats daarvan gebruik ik liever een spray zoals Auto Finesse Spritz!. Op de harde kunststoffen kun je APC opsprayen en afnemen dan met een padje Natural Look aanbrengen, heel dun! En dan het residu afnemen.

APC is niet altijd vriendelijk voor kunststof, dus alleen gebruiken om vettig vuil te verwijderen
Zacht kunststof kan porreus zijn en product opzuigen. Liefst de NaturalLook vooraf op de doek verspreiden en dan pas aanbrengen
En eerst even proberen op een minder zichtbaar plekje heeft de voorkeur

IbizaSigno heeft wel een punt over de Natural look, het vlekt enorm als het nat wordt. Voor je dashboard zal dat nog wel meevallen, maar bij mij heeft het op de rolhoes in de kofferbak al voor de nodige ergernis gezorgd. Verder is het prima spul en haalt het kunstof enorm op.

Als je natural look iets verdunt kun je het net wat makkelijker verdelen. Ik gebruik het idd ivm regen/vlekken alleen op mijn dashboard. Voor de rest zijn er weinig plastic delen te behandelen aan mijn interieur de rest is namelijk leer.

Allen, Bedankt voor jullie reacties. Wat betreft de PB NL hoor ik geen echte kritische noot maar hoor ik ook geen echte overtuiging zoals vele andere producten van PB, toch ? Ik begrijp dat je met APC ook moet uitkijken op kunststof delen. Waarom is dit, welk negatief effect kan er optreden ?

Zie opmerking redcat, dashboard wordt amper vet enkel een beetje stoffig ( in mijn geval dan) dus waarom zou je een ontvettend middel als apc dan gebruiken? En als je dat dan doet verdun em dan flink. Ik zie dat een hoop mensen regelmatig apc gebruikt maar ik persoonlijk gebruik het eigenlijk amper. Eigenlijk alleen welleens op de banden alvorens er bold& bright op te doen .

Ric325i;n391965 zei:
Deurposten (regenwater gevoelig) gebruik ik autofinesse revive voor
Om nou voor elk stukje kunststof een ander product te kopen. :roll Hoezo geen kritische noot? Dat Natural Look vlekt i.c.m. water of dat het vlekkerig opbrengt is voor jou onvoldoende?

goromo;n391967 zei:
Allen, Bedankt voor jullie reacties. Wat betreft de PB NL hoor ik geen echte kritische noot maar hoor ik ook geen echte overtuiging zoals vele andere producten van PB, toch ?
Ik gebruik Natural Look met veel tevredenheid in m'n vrouws Yaris en in m'n Corolla. Van wat ik heb begrepen is NL op waterbasis, waarschijnlijk daarom dus dat als er water op komt het 'verdwijnt' en er een vlek ontstaat. Ik heb het zelf nog niet zo meegemaakt, maar types dashboard-kunststof kunnen verschillen en hoe Natural Look erop reageert dus ook.

Ik begrijp dat je met APC ook moet uitkijken op kunststof delen. Waarom is dit, welk negatief effect kan er optreden ?
Er kunnen witte of lichte vlekken/vlekjes/druppels overblijven daar waar de APC is gebruikt. Dit komt voor als APC té geconcentreerd is gebruikt of het te lang op een plek is blijven zitten. Goed verdunnen dus, mocht je er toch voor kiezen om het te gebruiken.

Ik heb al diverse interieurs behandeld, en ik heb eigenlijk nog nooit behoefte gehad iets anders dan Natural Look te proberen. Zelf heb ik ook nog nooit meegemaakt dat het vlekkerig opbrengt, dus wat mij betreft is het een aanrader.

• Leuk
Reacties: Merivawim
IbizaSigno;n391981 zei:
Om nou voor elk stukje kunststof een ander product te kopen.
Nl look binnenkant Auto revive buitenkant en toevallig dan de deurposten ook... Zo lang ben ik nog niet bezig en je probeert eens wat zo is het een beetje gelopen.

• Leuk
Reacties: IbizaSigno
Als je NL eenmaal op het dashboard hebt gebruikt, zul het dan altijd blijven zien of kun je het dasboard daarna ook weer in zijn originele status terug krijgen ?

Dat wordt wel lastig goromo. Kunststof is poreus dus de Natural Look (of welke dressing dan ook) trekt in het materiaal. Wellicht dat het met het verstrijken van de tijd minder zal worden maar of je het er uit kunt krijgen durf ik niet te zeggen.

Volgens mij wordt het effect met verloop van tijd wel minder, aangezien als ik na een half jaar weer een laagje opbreng er weer een duidelijk verschil te zien is. Maar ik durf niet te zeggen of je het dashboard weer in originele staat terugkrijgt, maar de kans op blijvende "schade" lijkt mij nihil.

Verkleuring door de zon kun je ook niet tegenhouden,natural look gewoon met wat aandacht gelijk atig verdelen en er is niks aan de hand. Zoals ik al zei licht vedunnen kan ook en dan wordt gelijkmatig verdelen makkelijker.

Ik heb op aanraden van carclean 303 Aerospace besteld voor interieur en exterieur. En ik ben er zeer over tespreken. Verwerkt zich makkelijk het ruikt niet en resultaat is gewoon goed. Geeft een originele look