• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

De Natty's Blue

Phaeton W12

Detailing addict
16 mei 2008
143
62
Vandaag de motorkap ingesmeerd met PB's Natty's blue. Met mijn handen bracht ik de wax met cirkelbewegingen op. De motorkap was warm en de zon scheen, maar waxen in de zon schijnt geen probleem te zijn bij producten van Poorboys World.

Maar toen. Ik liet de wax drie kwartier kuren en kon vervolgens met moeite de wax eraf halen met een microfiber doek. Zelfs na veel inspanningen bleven er nog resten over. Het leek daarna alsof er opeens veel swirls op de motorkap waren bijgekomen (maar dit waren kennelijk waxresten). Deze ben ik te lijf gegaan met Ultimate Quick Detailer van Meguiars.

Wat deed ik verkeerd?

- Te dik er op gebracht? Kan heel goed, want als je met de handen opbrengt, komt er best veel wax op de lak.
- te lang laten curen? Lijkt me niet.
- Motorkap was te warm? (zo extreem warm was de kap ook niet)
- Toch maar niet in de zon waxen?
- of wat anders?
 
Te dik en vooral te lang? Zeker in de zon droogt het snel op en logisch dat het dan niet meer lekker uitwrijft. Dan sta je haast handmatig te polijsten.
Ik smeer een carroseriedeel dunnetjes in (er zit genoeg in de pad na paar x door de pot), daarna volgende deel, en als 2e deel klaar is ga ik de eerste uitwrijven enzovoort.
Dan nog nawrijven met een zachte doek. Dat kuren... het is autolak, geen gerimpelde mature woman. Het leeft niet dus waarom zou je het lang laten intrekken? (indrogen in geval van zon)
 
Dat verhaal van Poorboys dat je het in de zon kunt aanbrengen is bekend, maar in de schaduw werkt het toch een stuk prettiger. Na 10 tot 15 minuten wrijf ik het altijd uit. Het is namelijk geen siliconenwax (zoals NXT), maar een carnaubawax en die hoeven niet lang te curen.

Met een pad breng je het doorgaans een stuk dunner aan dan met je handen (en een stuk egaler ook). Je kunt beter te weinig gebruiken en nog een keer aanbrengen dan in één keer teveel.

Ik zou het ook op houden teveel product, te warm en te lang curen. Aan het product zelf zal het niet liggen, want het is echt verreweg de beste wax die je voor minder dan 20 euro kunt kopen.
 
Vandaag eindelijk de tijd gehad om de inhoud van dit lekker geurende potje te gebruiken, wel enkel op de motorkap bij gebrek aan tijd.

2751059522_ec49313b4a.jpg


Ik was aangenaam verrast. Ik had verwacht om allereerst moeite te hebben om wax op de pad te krijgen, het was immers mijn eerste kennismaking met een vaste wax. Heb eerst een Meg's pad gebruikt, maar dan na een halve motorkap toch maar eens de German Applicator gebruikt.
Die vond ik aangenamer werken en die heeft geen scherpe rand zoals de gele foam pads van Meguiar's.

Vraagje, welke pads gebruiken jullie voor het aanbrengen van een wax zoals de Natty's en hebben jullie nooit schrik om met dat scherp randje van de Meg pads de lak te raken en zo te beschadigen?

Ik heb de wax geprobeerd heel dun aan te brengen en heb het niet echt heel lang laten curen, maar ook niet te kort. Uitwrijven ging best makkelijk, dus ik vermoed dat ik het op de juiste manier heb aangebracht.

Resultaat... mooie en glanzende motorkap :cool:
(Had voor en na foto's, maar ik denk dat een kleuter betere foto's trekt dan ik dat doe dus die laat ik maar achterwege... :p)
Echt een aanrader die Natty's!
 
Voor de natty's gebruik ik de rode LC pad (Red UltraSoft CSS Euro Foam Hand Polish Applicator). Ligt lekker in de hand en is heel zacht, waardor je ook makkelijk bijlastiger hoekjes kan komen. Ik vind hem ideaal (voor handwerk). Met een zelfde pad breng ik ook de EXP aan.

Nog even reagerend op de opmerking van PheatonW12: werkend in de volle zon kun je de PB producten direct afnemen, want het droogt direct. Kuren is dan (m.i.) niet nodig. Al heb ik wel gemerkt dat de Natty's sneller afgenomen moet worden dan andere PB producten zoals EXP en Black Hole. Bij te lang kuren is ie lastiger uit te wrijven. Gewoon paneel voor paneel aanhouden, dan heb je nergens last van.
 
De swipe-test, is die trouwens ook van toepassing op de Natty's? Vond dat dit niet was zoals ik het gewoon ben, maar de wax was wel droog en aangezien ik geen problemen wou hebben met het eventueel te lang laten curen toch maar beslist om met het uitpoetsen te beginnen. Heb hem 10 tot 15 minuten laten curen denk ik.
 
Voor elke wax geldt de swipe test. ;)

Nogmaals een quote van Stimpy68:

Simpele stelregel:

Alleen waxes dienen te drogen/curen (curen = intrekken), alle andere producten zoals paintcleaners en polishes hoeven niet te drogen.
Het laten drogen van paintcleaners en polishes heeft geen toegevoegde waarde en maakt het afnemen van deze producten alleen maar lastiger.

Hoe lang laten drogen/curen?

Dit is afhankelijk van de omgeving (temperatuur, vochtigheid), maar over het algemeen geldt: hoe langer hoe beter, maar je kan het testen door de zogenaamde "swipetest" te doen:

Je wrijft simpelweg heel snel met je (schone!) vinger over de gewaxte lak en als er geen vettige waas op de lak achterblijft is de wax voldoende ge'cured' om te worden afgenomen.

De weersinvloeden spelen dus een grote rol bij de cure tijd.
Hoe hoger de temparatuur en hoe droger het is, des te sneller is de wax gecured.
Hoe vochtiger en kouder, hoe langer het duurt eer de wax gecured is.
 
Zal volgende keer er nog eens opletten. Kan ook zijn dat ik de swipe-test gedaan heb op een plaats waar ik net wat te dik had gesmeerd.

Btw, beading van Natty's is prachtig! Perfect ronde druppeltjes! Ik kan niet wachten om de rest van de wagen te doen!
 
Die beading blijft ook mooi, iig op mijn auto. Heb hem een paar weken geleden in de Blue gezet en ondanks al het vuil en de vele regenbuien zie je het overtollige water eraf lopen en resteren er alleen nog maar mooi ronde druppels.
 
Heb nog eens de Natty's Blue gebruikt en deze keer had ik best moeite om alles goed uit te poetsen. Niet dat het moeilijk ging, maar vorige keer ging het veel makkelijker. Heb hem wel langer laten curen, maar nu ook weer niet echt heel lang. Ben er wel vrij zeker van dat ik het te dik heb aangebracht. :p
Ik vraag me nu af, is enkele minuten al genoeg om de Natty's te laten curen? Was het niet zo dat in principe enkel synthetische sealants moeten curen en waxen bijna direct afgenomen mogen worden?

In ieder geval, volgende keer werk ik terug paneel per paneel!
 
Te dik is uiteraard nooit goed. Doe, zoals eerder al aangegeven, paneel voor paneel. Zet desnoods een volgend paneel al in de wax en poets daarna de eerste uit en herhaal dit tot het eind. Uiteraard alleen wanneer de auto niet in de zon staat cq de het plaatwerk warm is. In dat geval sowieso per paneel / deel werken. Hoe langer de Natty's blijft zitten, hoe lastiger uit te poetsen.

De sealants mogen (moeten?) curen, de waxen m.i. niet. Iig niet die van Poorboys
 
dun, dunner, dunst!

2 lagen aanbrengen (dun aanbrengen, droger, afvegen, dun aanbrengen, drogen, afvegen) is 100% beter dan 1 dikke laag.
 
Ik denk dat het bij rood niet zo heel veel uit zal maken. Hou je van cocos neem de gewone, is kauwgomballen jouw ding dan wordt het blauw en ben je weg van aardbeien dan wordt het rood ;)
 
ik heb ze ook beide maar eens besteld! ga een zwarte auto met blue doen en mijn rode met red. Eens kijken hoe dit verschilt met mijn extreme polishing vaste wax van het schildpadje. (Vind ik tot nu toe de beste wax waarmee ik gewerkt heb.)
 
Op mijn auto lijkt het wel of de natty's blue, niet echt een "natte" glans heeft voor zover dat mogelijk is, maar van dichtbij lijkt het wel of het de lak lichtjes satijn glansend maakt??

Op 2 meter afstand glimt hij je wel tegemoet, maar dichtbij met je neus op de lak en in de juiste richting kijkend van het licht, lijkt het echt of de lak heel lichtjes dof is. Dit is overigens alleen onder kunstlicht goed te zien. In daglicht zie ik dit niet. :schaam

Ik merk wel dat miniscule krasjes bedekt worden.


Verder een zalig zuinig verwerkend product.