• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

De Ultime combinatie?

FFF

Detailing rookie
21 sep 2010
61
0
Beste medeliefhebbers,

Wederom een topic over de beste combinatie van Glaze, sealant en wax.
Ik heb ontzettend veel gelezen op dit forum, en heel veel topics uitgepluist, maar hoe meer informatie je krijgt, hoe lastiger het wordt.
Met name het samenstellen van een echt goede combinatie, die elkaar aanvult ipv afbreekt vind ik lastig.

Heel veel topics zijn toegesplitst op de beste wax, of de beste sealant, maar al te vaak blijken er bijvoorbeeld cleaners of fillers in te zitten die de vorige stap weer wegnemen, of is de hechting minimaal waardoor die mooie dure wax binnen 2 maanden weg is en ook je sealant nog heeft "opgegeten".

Mijn Situatie: Ik heb een zwarte (uni) Volvo S40 (2005) en tot op heden behandel ik die goed. Mijn doel is echter om er het uiterste uit te halen, en wil hem binnenkort met het gebruikelijke stappenplan gaan behandelen (incl klei, dap etc)

Ik zoek een goede combi om de lak zo goed mogelijk te conserveren en de auto zoveel mogelijk uitstraling te geven (warme, diepe glans).
De prijs van de producten is minder val belang.

Zelf denk ik aan blackhole (aanrader? of zijn er betere)
In combinatie met een sealant (die de blackhole niet afbreekt!)
Uiteindelijk vraag ik me af of een wax nog aan te raden is of dat ik beter een nog betere/duurdere sealant kan kopen omdat de wax slechts van korte duur zal zijn op de sealant?

Ik hoop dat jullie ervaren mededetaillers me op weg kunnen helpen.

Ik zou gewoon beginnen met de combinatie black-hole / EXP / natty's of iets dergelijks.
De laatste dagen zijn hier tal van topics / discussie's gepasseerd over dit onderwerp.
Laat je niet gek maken, maar ga af op je eigen ervaringen met de producten.

De combinatie die ik opnoem is uiterst betaalbaar.
Probeer het, bevalt het niet kan je achteraf nog altijd bijsturen naar je gevoel en budget.

Dat is voor mij de combi wara ik lang vanuit gegaan was.

Echter er wordt hier vaak gesuggereerd dat het een stuk " beter" kan dan de PB producten.

Ik vind het het erg om wat meer uit te geven maar wel op 100 producten te kopen voordat ik de juiste te pakken heb.
Ik heb ondertussen al aardig wat Meguiars producten en wil eigenlijk significant vooruit gaan, anders vind ik het zonde van de aankopen en mequiars werkt op zich heel fijn.

Dan zou ik eens kijken voor de Wolfgang Deep Gloss Paint Sealant 3.0 - 473ml, zeer mooie sealant die een goede/lange bescherming geeft en prachtig je auto laat glimmen. Ben je eigenlijk met een product klaar, kan je eventueel toppen met elke carnauba wax maar hoeft niet.

Blackhole en jetseal of exp of autoglym EGP of de wolfgang sealant,
toppen met een carnauba wax is een optie bij deze sealant's
MAAR, een warme diepe glans krijg je alleen met een carnauba wax.
elke paste wax kan over bovenstaande combi's. sommige vloeibare bevatten wat oplosmiddelen en zijn dus misschien kwalijk voor de ondergrond(wat die ook is, glaze of sealant) en of duurzaamheid. Dit is een enorme hype op het forum geworden, sinds de vloeibare Collinite 845 populair(der) is geworden op het forum. uiteraard is die een top wax. maar ze bevat wat oplosmiddelen..

verder +1 voor bovenstaande

Die collinite (845) was ik inderdaad tegen gekomen, vaak met de conclusie dat dit merk voor erg mooie resultaten zorgt maar emotieloos is.

Weet iemand een (carnauba) wax met emotie zonder cleaners die de sealant aantasten?

michelv. zei:
Dan zou ik eens kijken voor de Wolfgang Deep Gloss Paint Sealant 3.0 - 473ml, zeer mooie sealant die een goede/lange bescherming geeft en prachtig je auto laat glimmen. Ben je eigenlijk met een product klaar, kan je eventueel toppen met elke carnauba wax maar hoeft niet.

Daar heb ik naar gekeken, hoorde veel goede ervaringen. Zag dat je zelf pas wat PB producten verkocht hebt (en er dus ervaring mee hebt) kun je aangeven of die wolfgang echt beter is en of dat een carnauba wax echt nog verschil maakt?

Naar de wax heb ik al gekeken, nadeel is dat hij 12 uur moet luchten voordat er nog een laag op mag en ik geen garage heb. Buiten heb je altijd te maken veel vuil door weer en wind. Dit lijkt me een hele mooie sealant om toe te passen als ik geen wax zou gebruiken.

Wil je je auto in de wax zetten of wil je een potje staan janken bij je wagen?
Collinite 845 is gewoon goed spul. Dat het 'emotieloos' zou zijn... soit.

Ik gebruik het volgende;

Black Hole
EXP
Natty's

Onder het motto alles van hetzelfde merk.. dat zal ongetwijfeld goed op elkaar zijn afgestemd. En goed te betalen.

Soepergrover zei:
Wil je je auto in de wax zetten of wil je een potje staan janken bij je wagen?
Collinite 845 is gewoon goed spul. Dat het 'emotieloos' zou zijn... soit.

Wat ik eigenlijk wil is top detail resultaat wat zo lang mogelijk behouden blijft.

Af en toe zie ik gedetailde (zwarte) auto's tegenkomen met een geweldige glans en wetlook.
Dat is wat ik wil bereiken.

Op dit moment heb ik in gedachten op basis van reviews:

Wolfgang Finishing Glaze 3.0 - New Formula
Wolfgang Deep Gloss Paint Sealant 3.0 - 473ml

Ik overweeg daarna nog een Carnauba wax als dat echt de winst opleverd, maar dan moet die carnauba wax wel echt wat toevoegen (geen zin om voor niets te "smeren en te investeren".

Alternatief blijft:
Poorboys World Black Hole - 473ml
Poorboys World EXP Pure Sealant - 473ml
En daarna een mooie wax, Nattys of bijvoorbeelde een DJ, of wolfgang Fuzion?

Ik denk echt dat jij het jezelf onnodig moeilijk maakt.
Als een top wax qua standtijd en bescherming zou een wax als Collinite 915 voor de wintermaanden bijna niet mogen ontbreken. Als je tenminste een wax zonder cleaners zoekt. Qua emotie...tsja, het ruikt niet naar aardbeien en de verpakking heeft geen bling bling gehalte.

pro's, lange standtijd, goede bescherming, mooie glans mits de voorbereiding goed is.
Tast de sealant niet aan. Niet duur.

tegens, beetje lastig uit de pot te halen met een pad. Ik gebruik een soort kunststof spateltje. Geen toevoeging van een vruchten geur o.i.d., maar zeker geen vervelende geur. De verpakking heeft geen bling bling gehalte.

Voor de komende winter periode is de Collinite wax echt een aanrader.

Kan me voorstellen dat je in het voorjaar en/of zomerperiode wat vaker met je auto bezig wilt zijn en het dan fijn vindt om een wax met wat meer emotie (geur) te gebruiken. Maar emotie is ook subjectief, wat de één lekker/fijn vindt hoef jij nog niet lekker te vinden. Een wax is om op je lak aan te brengen, niet om continu met je neus in de pot te zitten. Misschien kun je eens op een meeting wat verschillende waxen beoordelen qua emotie. De meetings zullen nu wel op een eind lopen denk ik i.v.m. komende winter periode, maar voor je het weet is het weer lente...:jippie

Ik gebruik de produkten van smartwax, dit is een topprodukt!
Hiermee krijg je de glans wat jij bedoeld.
Als ik jouw was zou ik de wax, sealant, en de concourswax van smartwax gebruiken.
Dit gebruik ik ook altijd met als resultaat een prachtige glimmende auto.
Hieronder het voorbeeld.

Om te verduidelijken wat ik bedoel met emotie.

Voorbeeld van mooi:
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
Niet alleen glans maar echt een warme diepe glans.

Het potje waar het inzit boeit me helemaal niet, een fruitella luchtje hoeft ook niet maar de emotie die ik bedoel is de warme uitstraling van de lak.
Dat is voor mij de reden om een carnauba wax aan te schaffen en niet alleen een sealant.

Want kwa bescherming zit ik met een sealant denk ik sowieso wel goed.
En ja, ik denk dat ik het mezelf heel erg moeilijk aan het maken ben.

Denk nu aan:

Lijkt me een prima bescherming voor de winter, en kan dan komende lente/zomer alsnog een hele mooie carnauba wax kopen zoals een DJ supernatural of een Fuzion.

Bedankt voor de reacties allemaal.

@ veenbesje

99% van de glans zit hem in de voorbereiding.. de smartwax producten zijn goed.. maar dat is ook alles.

@FFF
van de deep gloss paint sealant ga je geen spijt krijgen ;)
voor de glaze zou ik of de blackhole nemen of de EZ chreme van chemical guys.
dan de wolfgang sealant, en ik zou toch een carnaube wax erover heen zetten. hiermee krijg je je gewenste warme gloed.

denk hierbij aan een dodo supernatural, wolfgang fuzion. maar ook de collinite 915 en dodo purple haze/blue velvet zijn ontzettend goed.
bovenstaande bevatten trouwens geen cleaners. en kunnen "veilig" over de blackhole.

Nog een vraag,

Denken jullie dat ik met een sealant en de carnauba wax een mooier resultaat behaal dan met alleen de carnauba wax?

Ik vraag me af of ik de sealant wel moet doen, vind het niet erg om elke 3 maanden mijn auto in de wax te zetten, nadeel van de wolfgang sealant is dat hij eigenlijk een dag moet staan voordat de wax er op kan en ik lees regelmatig dat de wax minder hecht op een sealant dan op de kale lak/glaze.

Lastig lastig...

FFF zei:
Om te verduidelijken wat ik bedoel met emotie.

Voorbeeld van mooi:
Niet alleen glans maar echt een warme diepe glans.

Het potje waar het inzit boeit me helemaal niet, een fruitella luchtje hoeft ook niet maar de emotie die ik bedoel is de warme uitstraling van de lak.
Dat is voor mij de reden om een carnauba wax aan te schaffen en niet alleen een sealant.

Want kwa bescherming zit ik met een sealant denk ik sowieso wel goed.
En ja, ik denk dat ik het mezelf heel erg moeilijk aan het maken ben.

Denk nu aan:

Lijkt me een prima bescherming voor de winter, en kan dan komende lente/zomer alsnog een hele mooie carnauba wax kopen zoals een DJ supernatural of een Fuzion.

Bedankt voor de reacties allemaal.
FFF, Heel ff....

Ik kan met mijn camera en PShop ook jou auto er zo uit laten zien. Laat je door foto's niet gek maken.

Begin netjes, je basis leg je door een goede voorbereiding, dus wassen, kleien, rustig en grondig polijsten. Haal de krassen uit je lak, en je zult versteld staan van de glans, eender welke was / sealent je er op smeert. Ik schrijf het oneerbiedig, dat weet ik, maar de basis is nu eenmaal de oorzzak van je warme, natte glans.

Met Monello set voor het polijsten, PB BlackHole en Natty's ga jij een heel mooi resultaat neerzetten!

Laatst bewerkt door een moderator:
Het top eindresultaat zit hem in de voorbereiding, zorg dat de lak na het polijsten al optimaal is. Een glaze zal dan voor wat meer diepte zorgen en een wax sluit het eind resultaat "op" zodat deze zo lang mogelijk mooi blijft (wat jij wenst is dus).

Goed voorbereiden doe je door een testspot uit te voeren en te ervaren welke polijst producten/combinaties je nodig hebt om een optimaal resultaat te behalen.

De keuze die je maakt voor een bepaalde wax of glaze is zeer persoonlijk en kan verschillen per type/kleur lak. Het is niet zo dat Supernatural op een slecht gepolijste lak de sterren van de hemel doet glimmen of dat je opeens intense diepte krijgt.

Collinite 915 (emotie loze wax, zoals vaak gezegd wordt), genoeg emotie op een bewolkte ochtend?

[edit] Wat joeltje zegt dus... was te laat met reageren

^^Dennis, prachtig kerel !!

Ik snap niet wat het probleem is met Collinite, de lak toont je toch niet in welke pot het spul zat. Het gaat er tenslotte toch om dat de resultaten er zijn, of het nu uit een blik, tube of pot komt.

FFF zei:
Denken jullie dat ik met een sealant en de carnauba wax een mooier resultaat behaal dan met alleen de carnauba wax?

Ik vraag me af of ik de sealant wel moet doen, vind het niet erg om elke 3 maanden mijn auto in de wax te zetten, nadeel van de wolfgang sealant is dat hij eigenlijk een dag moet staan voordat de wax er op kan en ik lees regelmatig dat de wax minder hecht op een sealant dan op de kale lak/glaze.

Lastig lastig...

1. Neen, je zal het verschil niet zien, zoals ik vaker zecht, het enige wat je zal zien is een licht nuance verschil wat meestal meer tussen de oren zit.

2. Doe waar je zelf het meeste plezier van hebt, daar draait het uiteindelijk allemaal om, toch? Zowel een sealant als wax hechten optimaal aan een kale lak. Mijn raad, kies 1 product en zet 2 lagen. Trouwens, moest je de Wolfgang doen, zet gewoon na de volgende wasbeurt je 2de laag. Dan hoef je niet te wachten.

Bedankt voor de relativerende opmerkingen...

Ben mezelf er van bewust dat ik soms te materialistisch en perfectionistisch ben. Als ik een auto poets wil ik eigenlijk ook dat hij er duidelijk beter uit ziet als de 100 andere die ook op dezelfde weg rijden.

Ik vind het niet erg om een paat 10tjes meer uit te geven maar ik weet dat ik op zoek moet naar een goede polijst set. (dap900 lite denk ik).

Ik heb nu de meguiars NXT 2.0 tech wax en begin de zoektoch omdat me van diverse kanten blackhole aangeraden werd en deze niet lekker combineerd met de NXT wax.

De NXT is naar mijn mening een hele fijne alles in 1 wax, maar wil graag meer.

Ik heb de auto echter nog nooit gepolijst en daar zal vast de meeste winst te behalen zijn.

Allemaal leuk en aardig die verhalen over beste combi van wat dan ook, maar ik lees dus net dat er eerst nog een goede polijstset aangeschaft moet worden.
Als we het ergens met elkaar hier over eens zijn dan is het wel dat 90% van alle blingbling toch echt voortvloeit uit het gedane werk vóór de glaze / sealant / wax stap !
Je kan wel een de übercombi er op smeren ( niet dat ie in mijn ogen bestaat ( zoveel mensen, zoveel wensen )), als de ondergrond niet goed is kan het het geld net zo goed aan mij overmaken .... ben je het ook kwijt.

Resume: begin met een polijstmachine + pads + middel, ga naar een clinic bij CC of in de leer bij een zéér ervaren / gewaardeerde mededetailer en ga je dan bezighouden met welk kersje nu op de taart gezet mag worden
Wat zit er in je portemonai en wat wil je er uit halen.

Ondertussen heb je dan mooi de tijd om het mega gevulde forum door te spitten wat het beste bij JOU past

ennuh, we poetsen niet, we detailen :)