• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

De wasmachine!

Roefster

Detailing trainee
23 okt 2021
9
25
Mss weer een donme vraag van een newbie maar euhmmm....als je klaar bent met de auto, de microvezeldoeken en pads gewoon allemaal bij elkaar en hop de wasmachine in?
 
Pads doe ik altijd in klein emmertje met beetje Microrestore of Typhoon erbij.. na uurtje weken paar keer goed knijpen en daarna met warm water uitwassen.
Dan zijn ze weer brandschoon.
 
  • Leuk
Reactions: Rob-RS en Roefster
Voor mij ook zoals hierboven al beschreven is maar dan nog de aanvulling dat de doeken waarmee ik (vooral ceramische) wax heb afgenomen apart gewassen worden.
 
60 graden, synthetisch programma, tegenwoordig scheutje azijn in wasverzachter bakje erbij, 4x spoelen.

Daarna in de droger op lage temperatuur en zodra die klaar is zet ik de deur open om uit te dampen. Daarna kan ik ze vanuit de droger opvouwen.
 
  • Leuk
Reactions: Jansen
Pads en vooral vuile doeken maak ik vooraf al behoorlijk schoon met de hand zodat er geen vuil water meer uit komt. Als schoonmaakmiddel is gewoon afwasmiddel, Typhoon of Nanolex Microvezelwash geschikt. Eventueel een poosje laten weken in een emmer met water en bijvoorbeeld Microvezelwash.
Alles gaat dan in een kort wasprogramma de machine in, waarbij pads in een speciaal wasnet voor tere materialen gaan (om te voorkomen dat een pad zich tussen binnen- en buitentrommel werkt, en zo wordt gesloopt.

Na het wassen alles in een ouderwetse centrifuge, waardoor je direct heel veel vocht kwijt bent. Bij machinepads, de pads in de centrifuge zetten met het pad oppervlak tegen de buitenwand van de trommel (en dus het velcro naar binnen gericht). Vervolgens gewoon binnen op een rekje drogen (waait er geen zooi in mijn detailing spullen).

Gebruik van drogers zorgt wel dat je de levensduur van pads en doeken flink bekort.
 
Ik was alles altijd met Typhoon Microfiber Cleaner op 40gr ( spoel wel alles eerst op de hand uit in warm water ) en alles gaat erna ( ligt eraan hoe druk ik het heb met auto's wassen ) in de droger of ik hang alles op.
Droogdoeken, gewone doeken en washmits gaan bij elkaar, doeken waarmee ik een wax heb afgenomen gaan apart in de wasmachine.

Ik heb alleen ineens 2 droogdoeken die niets meer opnemen... iemand tips hoe dat op te lossen??
 
Gebruik van drogers zorgt wel dat je de levensduur van pads en doeken flink bekort.
Over microvezel gaan duizenden meningen de rondte en feiten zijn daardoor lastig te onderkennen. Google levert meer forumwijsheid op, dan dat het feiten als beste zoekresultaat laat zien. Aangezien jij doorgaans goef onderbouwd voor de dag komt, even een hoopvolle vraag (dus niet negatief!):

Waar baseer je dit op?

Ik knikker ze niet lukraak in de droger, maar ben wel zeer tevreden met het eindresultaat. Als ik de levensduur echter hierdoor beperk tot twee jaar i.p.v. vijf (bijvoorveeld) dan is dat toch goed om mee te nemen.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
De werking van Micro Fiber is toe te rekenen aan de vezels
Juist die vezel (m.n. de uiteinden) is gevoelig voor te hoge temperaturen
Naast dat resten kalk of schoonmaakmiddel de werking negatief beinvloeden

Na het wassen krijgen de doeken van elke zijkant een flinke oplawieper (knal als een zweep) en dan drogen aan de lucht
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Cordoba