• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Detail Sprayers kunnen zowel reinigen en beschermen

dominod

Detailing rookie
18 sep 2010
19
0
Ik heb het forum doorgenomen en gemerkt dat veel mensen een detailer gebruiken na het wassen van hun wagen. persoonlijk zag ik de detailer als een soort ontvetter die tijdens het kleien vuil losmaakt of oplost. Bij deze enkele vragen.

1. als je een detailer + klei gebruikt, wordt de bestande waxlaag aangetast? Indien niet, wat gebruik je dan wel om een waxlaag te verwijderen?
2. hoe kan het dat een detailer alleen licht vuil verwijderd en toch nog de bestaande waxlaag versterkt?
3. ik zoek een detailer om na elke wasbeurt de glans en wax een boost te geven. PB QD+ lees ik veel in het forum. Beschermen de glansversterkers van PB Spray and Gloss?
4. na 6 weken à 2 maand wil ik de waxlaag herstellen. Nieuwe waxlaag (of spraywax) na een detailer (vuil oplossen)?

Ja ik kan het moeilijk vatten dat verdund een detailer ideaal is om de klei te ondersteunen bij het reinigen. Niet verdund is het dan plotseling een ondersteuner van de wax.:-/ Het is dus niet zoals de PB SSS, hoe meer je gebruikt hoe meer kans dat de waxlaag aangetast wordt.

ten eerste, je hebt meerdere soorten detailers, elk met hun eigenschappen ergens anders.

1 klei zal je waxlaag altijd verwijderen, na het klein heb je een volkomen schone lak, waar geen beschermingen op zitten anders dan een Aqaurtz of andere verzegeling, wan deze dienen machinaal verwijderd te worden met polijsten.
2 een detailer verwijderd GEEN vuil, het omkapseld het waardoor het veiligER verwijderd en opgenomen kan worden door je MF doek (daar zal dan ook al het vuil zitten). een detailer zal dus altijd de waxlaag boosten wat zijn eigenschappen ook zijn.
3 Qd+ is beter dan spray en gloss, de spray en gloss is een mooie combi tussen de QD+ en spray wipe, beetje van beide.
maar voor jouw doel is de Qd+ betergeschikt.
4 als je van plan bent de waxlaag te herstellen na 2 maanden, zou ik hem goed wassen. evt klein en dan gewoon een nieuwe waxlaag aan brengen.
spraywaxxen zijn niet heel geschikt deze taak over te nemen.
als je wekelijks wast is het altijd handig na het wassen de waxlaag te boosten met een QD+
:-)^

het enige waarom je een geschikte klei detailer verdunt is eigenlijk zodat hij zuiniger is.
QD+ is overigens niet geschikt als klei detailer....

dominod zei:
Ik heb het forum doorgenomen en gemerkt dat veel mensen een detailer gebruiken na het wassen van hun wagen. persoonlijk zag ik de detailer als een soort ontvetter die tijdens het kleien vuil losmaakt of oplost. Bij deze enkele vragen.

1. als je een detailer + klei gebruikt, wordt de bestande waxlaag aangetast? Indien niet, wat gebruik je dan wel om een waxlaag te verwijderen?
2. hoe kan het dat een detailer alleen licht vuil verwijderd en toch nog de bestaande waxlaag versterkt?
3. ik zoek een detailer om na elke wasbeurt de glans en wax een boost te geven. PB QD+ lees ik veel in het forum. Beschermen de glansversterkers van PB Spray and Gloss?
4. na 6 weken à 2 maand wil ik de waxlaag herstellen. Nieuwe waxlaag (of spraywax) na een detailer (vuil oplossen)?

Ja ik kan het moeilijk vatten dat verdund een detailer ideaal is om de klei te ondersteunen bij het reinigen. Niet verdund is het dan plotseling een ondersteuner van de wax.:-/ Het is dus niet zoals de PB SSS, hoe meer je gebruikt hoe meer kans dat de waxlaag aangetast wordt.

1. als je klei gebruikt verwijder je alle microvervuiling en tevens strip je alle waxlagen die er nog opzaten. Je gebruikt die detailer niet als ontvetter (detailer ontvet niet) maar als glijmiddel.
2. omdat detailer een vettig waterafstotend laagje achterlaat.
3. geen ervaring mee
4. een spraywax zorgt voor een boost van de reeds aanwezige wax en legt een klein laagje wax erbij.

een detailer is geen ontvetter; neemt de bestaande wax niet weg. Bij het kleien dient deze enkel als glijmiddel; het is de klei die de bestaande wax wegneemt.

Even ter verduidelijking van de zeer duidelijke uitleg van hierboven, in qd+ zit een kleine hoeveelheid carnauba was die dus een beschermende functie geeft, en door deze toevoeging is hij niet geschikt als klei gleimiddel...

Even een kleine correctie op de reactie van Bartezz:
1 klei zal je waxlaag altijd verwijderen, na het klein heb je een volkomen schone lak, waar geen beschermingen op zitten anders dan een Aqaurtz of andere verzegeling, wan deze dienen machinaal verwijderd te worden met polijsten.
Helaas gaat het niet zo gemakkelijk, een duurzame wax of sealant haal je er niet af met alleen een kleibeurt. Als je waxlaag of sealant nog gewoon goed aanwezig is, dan is een cleaner of lichte polijst vereist om deze te verwijderen en terug te gaan naar een 'kale' lak.

Een kleibeurt zal je waxlaag deels verwijderen, niet helemaal, klei verwijderd oppervlakte vervuiling, dus ook het gedeelte van de wax wat aan het oppervlak zit, wat in de porieen van de lak zit, zal je moeten verwijderen met een paintcleaner/polijstmiddel.

En TEquila :)

En idd, je 'stript' dan de waxlaag.
Gewoon de aanbevolen hoeveelheid ( mag zelfs minder ! ) gebruiken en zeker niet meer