Gisteren heb ik voor een klant haar Fiat Punto onder handen genomen.
Het karretje kocht ze nieuw eind 2004 en heeft nog maar een maagdelijke 35.000 kilometers onder de assen doorgehad.
Het gaat om deze auto, die in deze tamelijk vieze staat binnenkwam (al ben ik erger gewend.)
De remstof-aanslag op de wielen viel mee omdat er niet veel met de auto gereden wordt.
Best een mooie auto (vind ik althans), alleen nu nog wat meer glans
Geen enkele beading was er meer aanwezig. Ik heb de auto twee jaar geleden ook gedaan en dat was waarschijnlijk de laatste keer dat 'ie in de wax is gezet.
Ook het interieur kon een beurtje gebruiken!
Deze achterklep bleek de meest vastzittende vervuiling in zich te hebben! Nog erger dan het onderste gedeelte van de portieren.
Ik ben begonnen om de banden en wielen/naden en sponningen en wielkasten in de Dasty te zetten, net als het dak en sommige andere panelen. Vervolgens alles onder hoge druk afgespoten.
De vloermatten heb ik royaal met APC ingespoten van M en vervolgens onder hoge druk afgespoten.
Dit nam een half uur in beslag, maar ik wilde alles goed schoon hebben.
Vervolgens meteen begonnen met de velgen:
Een lekker sopje Wheel Brightener (Meguiars)
Daarna de auto gaan wassen met NXT Shampoo:
Ook tijdens het wassen geen enkele beading die ook maar tevoorschijn kwam.
Na het wassen heb ik de auto gekleid (meest vervuild op de achterklep).
Ik klei met een clay bar van Meguiars en als glijmiddel zeer sterk verdunde NXT shampoo. Veel goedkoper dan die detailers en net zo goed!
Na het wassen de schade opgenomen: 'Swirl-alarm!'
Dus ben ik gaan polijsten. Dit doe ik met twee machines. De financien laten het niet toe een Dual Action aan te schaffen.
Met een flex machine 1 hit gedaan met M86 op standje 6. Motorkap en dak 2 hits. Vervolgens met een excenter (Milwaukee) nog een keer M80 eroverheen.
-Daarna de auto in de 'hand polish' gezet (uit de profi-lijn van Meguiars)
en vervolgens met M16 getopt.
-Het interieur heb ik met de extractor behandeld, ramen met Glass Cleaner (detailerlijn van M), kunststof met Plastic dressing van M, en sommige strips in de NXT-wax gezet.
-Koplampen behandeld met PlastX
-Wielen gedaan met Tire Shine van M, en de velgen met M16 gewaxt.
Zoals jullie lezen veel van Meguiars, maar ik wil over gaan stappen op (in elk geval de polijstmiddelen) van Poorboys omdat die een stuk goedkoper zijn en ik veel goeie recensies lees. Ik vind de polijstpasta's van M ook moeilijk uit te poetsen en het droogt snel.
De shampoo's van M (zowel NXT als Gold Class) bevallen me erg goed!
Alle tips m.b.t andere materialen zijn natuurlijk welkom!
Goed, de foto's:
Deze is vaag, sorry, de scherpe lichtcontrasten bemoeilijkten dit.
Plaatje van de hele wagen
Volgende week een rooie Ford Escort uit 1996. Dan zal ik meer foto's maken (als het weer 't toelaat).
Het karretje kocht ze nieuw eind 2004 en heeft nog maar een maagdelijke 35.000 kilometers onder de assen doorgehad.
Het gaat om deze auto, die in deze tamelijk vieze staat binnenkwam (al ben ik erger gewend.)
De remstof-aanslag op de wielen viel mee omdat er niet veel met de auto gereden wordt.
Best een mooie auto (vind ik althans), alleen nu nog wat meer glans
Geen enkele beading was er meer aanwezig. Ik heb de auto twee jaar geleden ook gedaan en dat was waarschijnlijk de laatste keer dat 'ie in de wax is gezet.
Ook het interieur kon een beurtje gebruiken!
Deze achterklep bleek de meest vastzittende vervuiling in zich te hebben! Nog erger dan het onderste gedeelte van de portieren.
Ik ben begonnen om de banden en wielen/naden en sponningen en wielkasten in de Dasty te zetten, net als het dak en sommige andere panelen. Vervolgens alles onder hoge druk afgespoten.
De vloermatten heb ik royaal met APC ingespoten van M en vervolgens onder hoge druk afgespoten.
Dit nam een half uur in beslag, maar ik wilde alles goed schoon hebben.
Vervolgens meteen begonnen met de velgen:
Een lekker sopje Wheel Brightener (Meguiars)
Daarna de auto gaan wassen met NXT Shampoo:
Ook tijdens het wassen geen enkele beading die ook maar tevoorschijn kwam.
Na het wassen heb ik de auto gekleid (meest vervuild op de achterklep).
Ik klei met een clay bar van Meguiars en als glijmiddel zeer sterk verdunde NXT shampoo. Veel goedkoper dan die detailers en net zo goed!
Na het wassen de schade opgenomen: 'Swirl-alarm!'
Dus ben ik gaan polijsten. Dit doe ik met twee machines. De financien laten het niet toe een Dual Action aan te schaffen.
Met een flex machine 1 hit gedaan met M86 op standje 6. Motorkap en dak 2 hits. Vervolgens met een excenter (Milwaukee) nog een keer M80 eroverheen.
-Daarna de auto in de 'hand polish' gezet (uit de profi-lijn van Meguiars)
en vervolgens met M16 getopt.
-Het interieur heb ik met de extractor behandeld, ramen met Glass Cleaner (detailerlijn van M), kunststof met Plastic dressing van M, en sommige strips in de NXT-wax gezet.
-Koplampen behandeld met PlastX
-Wielen gedaan met Tire Shine van M, en de velgen met M16 gewaxt.
Zoals jullie lezen veel van Meguiars, maar ik wil over gaan stappen op (in elk geval de polijstmiddelen) van Poorboys omdat die een stuk goedkoper zijn en ik veel goeie recensies lees. Ik vind de polijstpasta's van M ook moeilijk uit te poetsen en het droogt snel.
De shampoo's van M (zowel NXT als Gold Class) bevallen me erg goed!
Alle tips m.b.t andere materialen zijn natuurlijk welkom!
Goed, de foto's:
Deze is vaag, sorry, de scherpe lichtcontrasten bemoeilijkten dit.
Plaatje van de hele wagen
Volgende week een rooie Ford Escort uit 1996. Dan zal ik meer foto's maken (als het weer 't toelaat).