• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Diverse vragen...

Egepolo

Detailing rookie
10 mrt 2014
131
0
Vandaag begonnen met een full detail.. Gekomen tot de helft van de auto met polijsten.. Morgen wil ik het graag afronden.. Maar ik zit met een aantal vragen..

1. Na het polijsten wil ik de Sonax - Polymer Netshield aanbrengen, alleen nu kwam ik erachter, heb nog maar ca. 70ml Gyeon- Prep in m'n bezit.. Iemand een alternatief waarmee te ontvetten? Kan een glasreiniger bijvoorbeeld? En kan deze sealant/coating in meerdere lagen?

2. Mijn Monello- Peluche Verde doeken laten residu achter na het afnemen van de Raffini polish.. Er blijft een soort van waas achter ! Nu heb ik hetzelfde probleem met m'n droogdoeken.. Ze zijn gewassen , nu liggen ze in het azijn.. Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

3. Laatste vraag :).. Al het stof wat afkomt van het polijsten, spoelen jullie alleen de auto daarna of ook echt daadwerkelijk wassen?
 
2. Als de doeken een waas achterlaten kan het zijn dat ze nog een beetje vochtig zijn. Gebeurt dit ook als je de MF met de korte kant gebruikt? 3. Stof van het polijsten, welk product heb je gebruikt voor het polijsten en hoeveel hits. Meestal als ik te weinig product, mn pad niet goed prime , of een verkeerd middel gebruik bijv wat voor handmatige doeleinden geschikt is, dan gaat het stof vormen. Maar je kunt de auto afspoelen na t polijsten, dan drogen, met prep behandelen en dan de vervolgstap
 
1. IPA lees ik hier op het form wel eens over, kun je zelf verdunnen en is in principe gemakkelijk verkrijgbaar(sneller).
2.Laatst ook een draadje over het residu wat een dergelijke doek kan achterlaten, bleek met wassen te maken hebben, extra keer spoelen. Zelf houd ik ze nat zodat ze niet indrogen, scheutje azijn in plaats van wasverzachter en goed drogen aan het lijntje.
3. Vluchtig nawassen dus met kleine hoeveelheid shampoo is wat ik doe
 
Helaas ook aan de korte kant van de doeken .. Morgen maar zien of dit nog steeds aanwezig is..

Ik polijst nu met Mezzo op wit, ongeveer 4 damborden en 5 dotjes op de pad, zo nu en dan spray & wipe..

IPA heb ik ook niet.. :(
 
1: ik gebruik een bio ontvetter of IPA doekjes. En met Sonax geen ervaring dus kan ik je niks over vertellen...

2: vermoedelijk geen geschikt wasmiddel Inc met een te koud/kort was programma. Hier gaan alle doeken (op min 60 graden gedurende min 45 minuten) in de was met een speciaal microvezel wasmiddel. Wat ook scheeld is de doeken na gebruik in bv een emmer gooien waar wat lauw water met bv druppeltje derft in zit. Ben Klaar met werkzaamheden de doeken met wat Deft afspoelen in de gootsteen, zo is het grootste vuil er al wat uit, en klaar voor de wasmachine.
(Doeken laat ik drogen en gaan niet in de droger)

3: bij mooi weer was ik snel met minimaal shampoo en anders af doen met IPA?
 
Spray and wipe paar pufjes voordat ik de pad volledig insmeer met product(primen).
Gebruik goede doeken met lange vezels die veel residu op kunnen nemen bij afnemen van gepolijst deel.
Kan alleen maar aanbevelen dat je een ontvetter gebruikt die veilig is voor de autolak, beter niet zomaar iets op de lak te smeren(een forum lid gebruikt wasbenzine, weet zelf niet wat het precies doet met de lak in onverdunde vorm)
 
Hier gaan de doeken wel in de droger .. Nu alleen met water en azijn gewassen, is kijken of dat helpt.. Ik zal morgen ook is eerst m'n pad primen..

4 hits omdat ik het lastig vind om te zien wanneer het polijstmiddel nou daadwerkelijk afgebroken is.. Blijft vaseline achtig, het duurt wel lang zo haha
 
Duurt inderdaad wel even maar bedenk dat je het op een veilige manier doet dus de kans op lak beschadiging nihil is. Daarbij zou je dit met de hand echt veel meer tijd kosten, heb ik het maar niet over spierpijn ;)
Denk dat je met 4 hits wel wat vlug bent, ik doe er 5 maar als jij er tevreden mee bent dan is het ok, even ontvetten met prep en je lamp erop dan weet je het.
Als ik me niet vergis hebben we het over de polijst stap, om deze korrel af te breken houd ik me aan de adviezen van anderen(op de clinic heb ik het ze ook 5x of 6x zien doen).
 
Hoi Polo,

Glasreiniger is een prima alternatief voor prep. Iets minder krachtig misschien, maar in basis het zelfde.

Polijsten met stof? 4/5 hits?? Had ik hier al ergens gezegd dat ik een fan was van Scholl??:)^Het is jammer dat ze geen samples doen en je moet al minstens 30 euro inleggen om het te proberen, maar ik vind het het absoluut waard.

Tonie
 
Tonnie, weet jij ook of je wasbenzine of spiritus kunt gebruiken om te ontvetten voor autolak?
 
Aan gezien ik vandaag alleen heb kunnen polijsten, waar ik overigens nu wel klaar mee ben :).. Ga ik het morgen is proberen met glasreiniger ..
Hoe ontvetten jullie eigenlijk? Op MF pad sprayen verdelen en daarna afnemen of rechtstreeks op de lak vernevelen ?
 
Absoluut niet doen, aangezien dit schade kan veroorzaken aan je lak. Als je een glasreiniger gebruikt om te ontvetten moet je wel erg opletten, omdat er in veel glasreinigers extra componenten zitten voor onder andere glans. Het beste kan je gewoon een flesje Prep kopen, dat doet wat je wilt op een goede manier. En met 70ml kom je ook wel rond, een pufje per paneel is volgens mij genoeg.

Verder moet je doekjes ook niet warmer dan op 30 graden wassen, omdat hogere temperatuur de vezels beschadigd.

Na het polijsten spoel ik de auto eigenlijk niet af, als je een glaze aanbrengt, of de lak ontvet, is al het stof van de lak weg, als je daarnaast de plastic delen ook behandeld zijn die ook schoon, en als laatste de ruiten nog even met een glasreiniger schoonmaken. Ik vind het grote nadeel van afspoelen dat je weer water in alle kieren en naden hebt zitten, wat vervelend is met het waxen.
 
Quattro;n410524 zei:
Verder moet je doekjes ook niet warmer dan op 30 graden wassen, omdat hogere temperatuur de vezels beschadigd..

Ik was ze op 60 graden op aanraden van de fabrikant,. Als een temperatuur van boven de 30 graden de doeken zou beschadigen hoe hou je de doeken dan vast aan gezien wij 37 graden zijn? Laat staan als je auto even in de zo'n staat is hij al snel warmer dan 30 graden.. ( flauwe opmerikning van mijn kant )

Zo ver ik weet treed er beschadiging op aan de vezel bij hoge temperaturen, afhankelijk van de soort doek. (Info van fabikant)

Net even op het Waslabel gekeken van me MF droog doek, was temp 90 graden!
 
Hmmmm.. Ik zie wel hoever ik kom met Prep.. Volgens mij weet ik al wat er met mijn doeken is gebeurd.. Ik denk dat Reload of PB QD+ de boosdoener is..
Alsof dat nog steeds in m'n doeken zit.

Toch zal ik wel moeten afspoelen, in ieder hoekje zit wel polijstresidu :(.. Gelukkig heb ik deze - Metropolitan - Air Force Blaster Sidekick 1,3HP

:)
 
Er is hier op het forum meerdere malen aangeraden de doekjes op 30-40 graden te wassen, en eventueel als ze erg vies zijn op 60, omdat de doeken er anders niet beter op worden (en voorzichtigere formulering dan maar). Omdat ik mijn doekjes altijd schoon uit de wasmachine op 30 graden krijg, raad ik dat ook aan.

Verder wordt het doekje natuurlijk niet zo warm als je het vasthoudt, vanwege de lagere temperatuur van je huid ten opzichte van de temperatuur in je lichaam, en is het kortstondig vasthouden niet te vergelijken met een was programma. Bovendien wordt bij bijna alle detail middelen aangeraden in de schaduw te werken, waarbij je lak dus niet zo warm wordt. Dus naast dat het een flauwe opmerking was, was het ook een onjuiste opmerking ;) . Maar dat is verder off topic.
 
Quattro;n410524 zei:
Absoluut niet doen, aangezien dit schade kan veroorzaken aan je lak. Als je een glasreiniger gebruikt om te ontvetten moet je wel erg opletten, omdat er in veel glasreinigers extra componenten zitten voor onder andere glans. Het beste kan je gewoon een flesje Prep kopen, dat doet wat je wilt op een goede manier. En met 70ml kom je ook wel rond, een pufje per paneel is volgens mij genoeg.

Verder moet je doekjes ook niet warmer dan op 30 graden wassen, omdat hogere temperatuur de vezels beschadigd.

Na het polijsten spoel ik de auto eigenlijk niet af, als je een glaze aanbrengt, of de lak ontvet, is al het stof van de lak weg, als je daarnaast de plastic delen ook behandeld zijn die ook schoon, en als laatste de ruiten nog even met een glasreiniger schoonmaken. Ik vind het grote nadeel van afspoelen dat je weer water in alle kieren en naden hebt zitten, wat vervelend is met het waxen.

Ik zou spiritus en wasbenzine lekker laten staan voor de auto. Voornamelijk omdat beide producten wit uit kunnen slaan, met name op plastic. Heb gisteren een voor mij nieuwe auto opgehaald die ongetwijfeld 'professioneel' gepoetst is en nu snap ik waarom fabrikanten met termen komen als 'Trim safe'… Heb je echt niks anders, dan misschien spiritus 1:10 verdunt en eerst uitproberen op de onderkant van de binnenkant van de deur ofzo. Er zijn overigens mensen die Tardis gebruiken of zelfs wasbenzine of diesel als teer oplosser… Ik zou het niet doen en afraden, maar ja.

Met glasreiniger bedoelde ik iets fatsoenlijks als Clearly Menthol. Ik ga simpelweg niet geloven dat hier extra ingrediënten inzitten anders dan reinigingsmiddelen die relatief snel vervliegen. Extra componenten voor glans klinkt mij als: strepen, vlekken en meer ellende eerlijk gezegd.

Een glaze (in ieder geval lime prime lite en Ultra glaze, maar volgens mij ook blackhole en step2) bevatten vaak ook 'chemical cleaners', waardoor ontvetten inderdaad niet nodig is als je een dergelijk product gebruikt. Als je dit machinaal gebruikt, zou ik wel zorgen dat mijn auto schoon is. Als dit stof weer onder je pad terecht komt ben je mogelijk weer terug bij af.

Wax en water gaat inderdaad niet samen, maar daar zit wat mij betreft juist een voordeel. Een droge auto waxen met een droge pad en een harde wax is serieus werk. Wat mij betreft geldt de volgende volgorde. Wassen is noodzakelijk, polijsten is werk, maar bevredigend en waxen doe ik voor de lol. Daarom wil ik dat laatste ook met zo min mogelijk inspanning doen. Water is een prima glijmiddel voor de pad waardoor je deze met veel minder moeite over je lakwerk veegt en wax stoot water af, dus waar je pad met wax is, ben je er zeker van dat de pad contact heeft met de lak. Je kan het ook duidelijk zien aan het water. Als je voorbij komt met je pad, verandert het water in een mooie druppel(bead).Kost je misschien iets meer doeken met afnemen omdat ze verzadigen, maar ook hier geldt: veel minder moeite. Ik heb daarom Spray&Wipe bij de hand voor het waxen. Spraytje op het paneel wat ik wil waxen en gaan. Bijkomend voordeel is dat je pad ook verzadigd is met S&W, waardoor je veel minder wax uit het potje haalt. Je hebt immers maar erg weinig nodig!

Succes!
 
Dit is inderdaad verschillend per glasreiniger, en Clearly Menthol is een van de puurdere wat dat betreft, en is dus te gebruiken als een ontvetter. Maar Dodo Juice adviseert zelf om een speciale ontvetter te gebruiken.

Over het waxen verschillen we dus van mening, ik vind het water wat steeds weer uit naden komt vele male vervelender dan van te voren mijn pad alleen even met Spray and Wipe te bewerken. Daarnaast is water helemaal lastig als je een trim dressing zoals Revive aanbrengt, en onaanvaardbaar als je een coating aanbrengt. Als ik echt veel stof in de naden heb, dan gebruik ik soms de compressor om dat schoon te maken, maar eerlijk gezegd heb ik alleen last van stof als ik Veloce gebruik.

Dit is in ieder geval hoe ik nu al behoorlijk wat auto's heb gedaan, met een goed resultaat, en wat mij bevalt. Natuurlijk zal iedereen hier een eigen mening over hebben.
 
Quattro;n410589 zei:
Natuurlijk zal iedereen hier een eigen mening over hebben.

En daarom zitten we hier op een forum om ervaringen uit te wisselen:cool:

Producten die een chemische reactie aan moeten gaan (zoals coatings inderdaad), moet je zeker droog verwerken, daar ben ik het mee eens. Maar goed, ik wax graag en dan helpt een beetje water mij een handje en mogelijk zijn er hier mensen die het ook de moeite waard vinden om het te proberen! Je doet het tenslotte enkel voor je eigen lol. Ik tenminste dan, de omgeving ziet er het nut niet zo van in;)