• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Dodo Orange Crush wax + Collinite Liquid Insulator Wax No. 845

Rubencandyman

Detailing rookie
10 sep 2019
4
2
Hello,

Voor het eerst ga ik mijn auto eens 'serieus' waxen. Nu ben ik van plan om het volgende aan te schaffen:
  • Dodo Orange Crush wax
  • Collinite Liquid Insulator Wax No. 845
  • Monello Disco Rosse Foam Applicator
Het idee is om eerst de Dodo Orange crush aan te brengen en een dag later de Collinite. Zo krijgt mijn kleur een goede voeding en daarna wordt het met de Collinite helemaal afgemaakt. Nu lees ik dat de Collinite weleens vlekkerig kan zijn, als het na een andere wax wordt aangebracht. Zien jullie in deze combi risico's?

Ik hoor het graag, alvast bedankt!

Ruben
 
Hoi Ruben!

Ik denk dat het een beetje dubbel is als je twee soorten wax gebruikt. De Orange Crush is inderdaad bedoeld voor rode/orange/gele auto's en is prima. De Collinite is een van de beste allrounders. Ik heb beide waxen gebruikt op meerdere auto's. De Orange Crush heeft een kortere standtijd dan de Collinite, dus ik zou persoonlijk gewoon de Collinite pakken als je alleen goede standtijd wil. De Orange Crush geeft een grappig effect op de kleuren waar die voor bedoeld is, tenminste dat is wat ik waarneem.

Ik denk dat als je de Orange Crush over de Collinite gebruikt, dat je dan weinig verschil ziet. De problemen met de Collinite heb ik nog nooit gehad in ieder geval. Je zou de Orange Crush wel gewoon als stand alone wax kunnen gebruiken. En dan de volgende keer doe je het weer anders. Met Collinite kun je in ieder geval niet echt miszitten! :)

Succes, Lawrence
 
Welkom op het forum, Ruben.

2 verschillende waxen over elkaar lijkt me ook wat vergezocht. Ik zou dan dat budget liever aan bijvoorbeeld een klei-setje spenderen en de boel even wat beter schoonmaken voor de wax. Zal meer effect hebben dan nog een andere wax eroverheen.
 
Welkom op het forum, Ruben! :D

+1 voor de eerdere reacties.

De DDJ-waxen zullen in mijn ervaring pas echt wat met je kleur doen in meerdere (vele) lagen. Er staat hier ook ergens een test op het forum waarbij er verschillende ''kleuren'' op een witte auto zijn anagebracht. De verschil in kleurtonen werden werden wel wat duidelijker, maar er waren veel lagen nodig.

Mijn advies: De lak goed reinigen en dus al in goede staat brengen en dit beschermen met de Collinite 845. <-- Deze is behoorlijk hufterproof. :p


Als je de lak perse wilt ''voeden'', dan zou je ook naar een glaze kunnen kijken en deze aftoppen met de 845. Zo heb je één product dat echt voed (indien mogelijk) en één product dat beschermt.
 
@Rubencandyman , ik zou het lekker bij 1 wax houden en in eerste instantie daar (secuur) 1 laagje van aanbrengen.
Het idee dat orange crush wat extra’s gaat brengen op een oranje/rode lak zou ik loslaten (ddj supernatural is wit van kleur en in 1x geschikt voor alle kleurtypes? Mooi he wat marketing kan doen...)
Persoonlijk zou ik voor een Collinite gaan en zeker niet bang zijn voor vlekkerigheid. Bij juist gebruik acht ik de kans op vlekken echt minimaal.
 
@Rubencandyman ,Blackhole is een glaze en dat kun je gebruiken maar zelf ben ik daar geen fan van.
Als je iets zoekt om de lak iets “sterker” te maken dan is het eerste waar ik aan denk een Gyeon coating.
Ford kan idd een gevoelige lak hebben en wat helpt is om edgeless doeken met gesloten lus te gebruiken bv die van Nanolex
 
Een glaze zal imperfecties vullen en de lak wat doen opleven, indien dat mogelijk is. Een slechte lak zal hier veel baat bij hebben, maar een goede lak eigenlijk niets. ;) Een wax / glaze / wat dan ook, dat zal je lak niet ''sterker'' maken. Als de lak gevoelig is voor krassen en andere defecten, dan zou je inderdaad moeten denken aan een coating, maar dat is een gevorderden-stap.

@Brad - Niets is verboden. ;) Alsa we het hebben over een beschermlaag smeren over een brandschone lak, dan is dit het geval bij coatings, (Mag trouwens nog steeds, als je wilt, maar zou het niet doen)
Wanneer men met een glaze werkt, dan moet je deze uiteraard altijd aftoppen met een wax en dat kan prima met de Collinite.
 
Thanks iedereen weer voor de top antwoorden! Wat begon met een 'simpel' idee is na het doorlezen van dit forum en jullie reacties begonnen in een beginnende verslaving.... Toch realiseer ik me dat ik niet de tools heb en ik echt nog even moet gaan starten. Potverdikkie, ik wil een keuze maken, maar heb nog 1x jullie hulp nodig. Qua stukje verharding van de lak: kan ik deze dan het beste aanschaffen? https://www.carclean.com/nl/sishield-ceramic-coating-50ml.html

Dan top ik 'm af met de Collinite :)

Ben benieuwd naar jullie reacties, zodat ik een order kan plaatsen en dit weekend aan de slag kan :)
 
Ik hoor je vaak over de hardheid van je lak. Hoe kom je erbij dat dit een ''zwakke lak'' is?

Stel dat je een zachte en.of gevoelige lak hebt, dan zoek je dus hardheid in een coating. Dan zou je kunnen denken aan Gyeon - Mohs. Maar dit betekent niet dat je een pantser over je lak legt o.i.d. ;)

Ik zou bij het begin beginnen en zo stappen maken. Een coating aanbrengen is één, maar al het voorbereidende werk is waar de meeste tijd/moeite/kennis in gaat zitten.
 
Dodo Juice Orange Crush is prima hoor, heb de Waxaddict Vitreo, Subzero, Custom Show Gloss en eergisteren de Obsession Show wax Phaenna (al) gebruikt.
Persoonlijk vind ik de Dodo Juice Orange Crush voor rood het allermooist gaan blinken (ook echt dieper rood dan de eerder genoemde waxen)
 
Ik hoor je vaak over de hardheid van je lak. Hoe kom je erbij dat dit een ''zwakke lak'' is?

Stel dat je een zachte en.of gevoelige lak hebt, dan zoek je dus hardheid in een coating. Dan zou je kunnen denken aan Gyeon - Mohs. Maar dit betekent niet dat je een pantser over je lak legt o.i.d. ;)

Ik zou bij het begin beginnen en zo stappen maken. Een coating aanbrengen is één, maar al het voorbereidende werk is waar de meeste tijd/moeite/kennis in gaat zitten.

Heb al een paar keer een 'stukje' lak moeten bijtippen, terwijl dit no way parkeerschade, deur openen schades e.d. kan zijn. De punten die ik moet bijtippen zijn vaak de randen/zijkant van de deuren. Alsof de lak er daar niet dik genoeg op zit. Ben al langs de dealer geweest, maar die weten natuurlijk weer van niets.... Dan maar het heft in eigen handen nemen! :)
 
Over het algemeen heeft Ford een prima makkelijk te corrigeren lak, wel 1x meegemaakt dat de zwarte lak wat gevoelig bleek maar ik zou niet te grof polijsten en afnemen met edgeless doeken met gesloten lus en em gewoon waxen voor nu.
 
Ik zou mooi voor de 845 gaan, evt klei setje en wat prep om te ontvetten. Scheelt ook aanzienlijk voor de standtijd.
 
Heb al een paar keer een 'stukje' lak moeten bijtippen, terwijl dit no way parkeerschade, deur openen schades e.d. kan zijn. De punten die ik moet bijtippen zijn vaak de randen/zijkant van de deuren. Alsof de lak er daar niet dik genoeg op zit. Ben al langs de dealer geweest, maar die weten natuurlijk weer van niets.... Dan maar het heft in eigen handen nemen! :)

Dit klinkt als steenslag, heb je er spoorverbreders op zitten?

Ik zou gewoon eens je auto goed reinigen/kleien, eventueel polijsten als het nodig is en je de mogelijkheid hebt en vervolgens de Orange Crush of Collinite 845 smeren. Daar ga je alvast veel plezier aan beleven en leer je weer van zodat je het de volgende keer beter kan en/of kan uitbreiden. :)