• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Doe ik het goed? (DAP + PRO op oude lak)

vanslycken

Detailing trainee
17 okt 2011
2
32
Via het Jaguarforum ben ik hier terechtgekomen, in de hoop de lak van mijn XJ6 terug wat glans te geven. Ik ben niet echt zo 'n liefhebber van m'n auto's wassen en waxen, maar deze is er zo erg aan toe dat er toch iets aan gedaan moet worden. De lak is dof en staat vol kleine krasjes. Aangezien ik ze niet voel met mijn vingernagel vermoed ik dat ze er wel uit te krijgen zijn.

Deze foto geeft hopelijk een idee, het zijn net spinnewebbe-achtige krasjes, over heel de auto.
aDSC_2632.webp


aDSC_2633.webp


Ik heb gekocht: een DAP900 en een PRO900, oranje, witte en groene pad (monello kompressor), monello mezzo, finale en inizio forza.

Nu ben ik met de PRO900 al even aan de gang gegaan op een kwart van het dak. Dus: eerst gewassen, gekleid, oranje pad + inizio forza. Patroon gevolgd zoals in het boekje, begonnen op stand 2 en na 2 passages terug inizio forza op de pad gedaan en op stand 4 nog eens overgedaan. Uiteraard waren de krasjes nog te zien (ik verwacht geen mirakels met 4 passages). Daarna heb ik datzelfde nog twee keer herhaald, maar nu heb ik een paar vragen.

1. Hoe vaak moet ik polijstmiddel toevoegen? Nadat ik een keer of 2-3 gepasseerd ben lijkt het allemaal weg. Ik krijg wel zo 'n wit stof. Moet ik dan terug toevoegen?

2. Heb ik het juist dat ik met de PRO900 en de zwaarste pad die ik heb moet blijven verdergaan tot de krassen verdwenen zijn? Of moet ik ondertussen al afbouwen? Mag ik na een eerste paar passages op stand 2 blijven verderdoen op stand 4 (of zelfs meer) tot die krasjes weg zijn?

3. Soms gaat de PRO900 "slaan" met het achterste, hou ik 'm verkeerd vast of druk ik te hard? Hoe hard moet je eigenlijk duwen op het toestel?

4. Is een oranje pad zwaar genoeg of moet het nog zwaarder?

5. Moeten toestel of lak na een bepaalde tijd afkoelen? (Na dat half uurtje was de PRO nog absoluut niet warm, de lak werd wel wat warm.) Ik lees soms over "lak verbranden", hoe doe je dat?

6. Mag ik na de PRO900 + oranje pad en Inizio verdergaan met de DAP900 en daarmee de pads en polijstproducten afbouwen, of is het beter eerst met de rotary af te bouwen?

Alvast veel dank!
 
afbouwen altijd met de DAP, of je moet een echte professional zijn! Als je poilijstmiddel begint te stoffen is het uitgewerkt. Dan heb je er te lang mee doorgewerkt.
Oranje pad is redelijk, maar niet heel sterk. Je zou nog naar een gele pad kunnen grijpen. Je moet niet doorgaan tot de krassen verdwenen zijn, grijp naar zwaardere middelen
of doe het in meerdere passes waarbij je dus steeds opnieuw polijstmiddel aanbrengt.
Dit zijn maar wat suggesties, er zijn veel meer mogelijkheden
 
Ik raad je aan om eerst met de DAP aan de gang te gaan en als je daar wat ervaring mee hebt pas over te stappen op de PRO ( rotary ) om de reden dat je eerder schade aan kan richten dan dat je verwijderd
Een eventuele detailer in je buurt wil je wellicht een keer het 1 en ander voordoen.
Nog beter zou het volgen van een clinc bij CC zijn
Begin met het inlezen, staat bordevol how-to's en ander kundig leesvoer; op zich goed dat je de mouwen op wilt stropen en er tegenaan gaan, maar probeer wel eerst even de basistheorie uit te vogelen
Het 'slaan' heeft er mee te maken dat je de pad niet volledig vlak op de lak houd en dan gaat ie stuiteren. Bij een rotary is het 1 kant op draaien, volg je de goede kant dan gaat het wel makkelijker dan wanneer je er tegenin gaat.
Hoeveel middel en welke pad is niet te zeggen, kom je pas achter wanneer je bezig bent en sowieso eerst een testspot maken om te bepalen in hoeverre je moet gaan qua zwaartte
Zou de laatste afbouwstap ( bv Monello Finale + lichtgroene of zwarte pad ) met de DAP doen om er zeker van te zijn dat je geen rare hologrammen achterlaat van de voorgaande stappen
Mocht je vinden dat je machine te heet wordt, laat dan even onbelast ronddraaien daar koelt ie ook weer wat van af en anders gewoon ff een kopje koffie doen en de boel met rust laten. Ook op letten dat je de koelgleuven niet afdekt met je hand
 
De goed raad vliegt je om de oren :-b gelukkig wordt het weer om te lezen ook al werk je binnen

Misschien de PRO gewoon proberen op de MK II, om het gevoel te krijgen
Met de DAP op de XJ gaat ook, duurt alleen wat langer
Tussentijds de pads regelmatig uitwassen, de lak is vervuild in de porieen
Dat vuil gaat in de weg zitten en maakt krasjes terwijl je polijst

Ik blijf bij de eerdere tip, clinic doen :cool

Hans
 
Je zal al lang op weg zijn , maar ik stuur toch nog ff deze :

&NR=1

Ik vind dit filmpje wel goed : je ziet er goed de snelheid van de dap op de lak , je merkt ook op dat je van zo een hit geen schrik moet hebben.

Het is ook geen groot stuk en beter 4 kleinere vlakken dan 2 grote vind ik zelf . :ja

Het filmpje van cc is een pak sneller , hoewel ieder zijn eigen techniek toepast :-b

(als het resultaat er is , is het oké :ja )

[mod]Reacties niet starten met 'Hallo,' en niet afsluiten met 'Danny'. Zie het forum als een dialoog.[/mod]