• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Dof en vlekken na Polijsten in de zon

WillemW

Detailing rookie
10 mei 2011
5
0
Beste poetsers,

Ik heb een oude Opel Omega (blauwe uit 1999) die aardig wat roestplekken had.
Die heb ik nu aangepakt d.m.v. schuren, plamuren en weer spuiten.
het resultaat vind ik zelf erg goed voor een eerste keer amateur.
Maar goed, nu had mijn handige autokennisbuurman (die mij veel tips geeft als ik zelf wil knoeien) de tip om nog even te gaan polijsten.
"Dat doet de auto goed en daarmee wordt de overgang oude lak, spuitnevel beter"......

Dus ik aan de slag afgelopen zondag met de polijstmachine en past van hem (3m spul).
Best een klusje moet ik zeggen en het resultaat was zeer vlekkerig, dof en plekken waar het spul er gewoon niet meer af te wassen is met
gewoon spons en zeep.
Probleem is denk ik geweest dat ik het in de volle zon op een warme dag heb gedaan! (dom dom, volgende keer éérst internet afstruinen, staat hier overal gemeld)
Wat nu te doen? want ik kan nog nergens een oplossing vinden online hiervoor, blijkbaar ben ik de enige ukkel die dit doet :klap .

Nog een keer in de polijst ? (in de schaduw?)

Oei. Hoe en met welke spullen ben je te werk gegaan? Een excentrische polijstmachine (dual action / excenter) of een roterende polijstmachine (rotary). Een beginner kan met een roterende polijstmachine makkelijk door de lak heen gaan en is meestal alleen aan te raden voor de meer ervaren detailer.

Hoe grof was je pad (dat schuimen ding erop). Je hebt deze in diverse gradaties, van erg grof naar fijn.
Welk polijstmiddel van 3m?

Heb je afgebouwd van grof naar fijn? Want eindigen met grof zorgt niet voor een gewenst goed glanzend resultaat en kan zelfs doffe plekken achterlaten.

Snelle reactie...! ehhhh, ik heb (nog) geen antwoorden op je vragen. heb het spul hier niet bij de hand. Poetsmachine is zo'n ding als ze nu ook weer bij de ALDI hebben liggen (lijkt er in ieder geval op..) 2 handvatten... 1 soort 3m spul gebruikt, heel fijn is mij verteld (vergelijkbaar met korrel 2000 oid) Ik kan het straks thuis nakijken wat het was...

Korrel 2000 is niet bepaald fijn hoor....
Maar met zo'n "polijst"machine ga je in elk geval niet heel erg snel door de lak heen...

Waar kom je ergens vandaan? Misschien kan een van de forumleden je een helpende hand toesteken...

Met de machine die je nu hebt polijst je nog geen deuk in een pakje zachte boter :-" Dus daar kan het niet aan liggen. Ik denk eerder dat het polijstmiddel opgedroogd is en dat dit vlekken geeft, zeker omdat je ook in de zon gewerkt hebt, dat vinden polijstmiddelen niet leuk

alvast bedankt voor de reacties tot nu toe...
Ik heb deze gebruikt dacht ik (witte dop in ieder geval) [mod]Commerciele links niet toegestaan[/mod]
Op sommige plekken gaat het met hard boenen met een droge doek (of met je vingers) er al wel wat af maar op de voorkap zitten 2 hele dikkevlekken waarbij dat nog niet lukt...

Witte dop is zowat de grofste uit de 3M serie,die wil bij warme oppervlakken graag gaan gummen,beter was om met de licht blauwe dop te beginnen,dat is een polish,de witte dop is een compount...
En dat Aldi geval,daar polijst je nog geen deuk in een pakje boter mee.
Je buurman geeft je goede polijstmiddelen,maar qua advies over verwerking van het product en machine laat hij veel links liggen..

Overigens nog antwoord op ivo's ; Groningen ....
Ik heb, nu ik het merk heb inderdaad ook wat meer gezocht :http://solutions.3mnederland.nl/3MContentRetrievalAPI/BlobServlet?locale=nl_NL&lmd=1211285236000&assetId=1180598502350&assetType=MMM_Image&blobAttribute=ImageFile
Zie dat dit idd voor het grove werk is...
Misschien moet ik er nu nog eens overheen met een Gele dop 3m spul? zou dat helpen of hebben jullie een andere tip?

Betere tip, plaats eens wat foto's en kijk daarna eens of er geen forumlid in de buurt zit met een dap en goed polijstspul...dan komt dat hoogstwaarschijnlijk weer goed en leer je intussen zelf de tricks van het spel...die buurman komt dan best ook eens even meekijken, zodat hij in de toekomst betere raad kan geven :-/

Tip is om te kijken naar een goede polijstmachine zoals de DAP500/900.
Gele dop is een fijne polish,te gebruiken om na te bewerken.

3M serie is:
Witte dop=fast cut compound
Groen dop=fast cut plus (vervanger van witte dop) beter/langer te verwerken
Zwarte dop=fine compound
Lichtblauwe dop=polish
Gele dop=fijne polish
Blauwe dop=ultrafina oftewel zeer fijne polish
Rode dop=glaze

Bovenstaand rijtje is dus van zeer grof tot zeer fijn,muv van de rode dop,dit heeft een glaze en geen cutting factor en dus een soort van black hole/white diamond van poorboys(ter vergelijking)

De polijstmiddelen kunnen in gradatie ook meer of minder werken icm met de te gebruiken polijstpads.

@CorsaWim,
3M is perfect om te polijsten,je moet er alleen mee overweg kunnen.
Weten welke te gebruiken icm met de juiste pad.

Hoe noemen we dat ook alweer...
Testspot!

Hmm als ik die weggooi dan krijg ik ruzie met een andere buurman. (=eigenaar :) )
Overigens heb ik een foto bijgevoegd in mijn openingspost.
En tja, de juiste apparaten kopen is een dure grap denk ik voor die enkele keer dat ik het zal gebruiken. Dit was nu , zo na het spuiten om de lak nog een keer te laten glimmieglimmie...
Denk dat als ik dit vaker wil doen dat ik dan mijn vrouw op mijn dak krijg dat ik wéér een nieuwe hobby heb....
Ben al erg veel tijd kwijt geweest met roest wegwerken/spuiten en cleanen nu .
Wel leuk om te zine dat hier mensen zo actief zijn met dit forum!

bartr123 zei:
@CorsaWim,
3M is perfect om te polijsten,je moet er alleen mee overweg kunnen.
Weten welke te gebruiken icm met de juiste pad.

Hoe noemen we dat ook alweer...
Testspot!

Hoi Bart; ik bedoelde eigenlijk meer de slechte machine dan de produkten....je kan inderdaad m'n zin zo interpreteren. 3M is inderdaad goei spul; dat vele lakherstelbedrijven gebruiken ;-)

Je kan in ieder geval proberen om het polijstmiddel eraf te krijgen door het goed vochtig te maken (natte doek erover en laten weken) en met een goede microvezel doek het weg te halen. Als je een quick detailer hebt: probeer het, even erop sprayen en afnemen met een goede mf doek.