• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Dual action machines/polijstpads/klei/lakditemeters...

Bedankt voor de reacties. Dan zal ik de lakdiktemeter langs me leggen als ik bezig ben, dan kan ik het inderdaad mooi opvolgen. Volgende week maandag ga ik waarschijnlijk beginnen aan de Mercedes. Ik zal zeker resultaten posten en wat meer foto's proberen maken tijdens het polieren :cool:.

Ander vraagje. Ik heb vorige week op de motorkap van mijn Beetle 3 lichte krasjes gezien van 15-20 cm lang die in elkaars verlengde liggen. Ik denk dat deze er al waren tijdens de levering van de wagen, maar door de wax die ik heb aangebracht (collinite 845) in het begin heb ik ze zelf nooit opgemerkt denk ik. Je ziet ze enkel in volle zon onder de juiste hoek of anders moet je er 5 cm gaan boven hangen om ze te zien. Maar het stoort mij wel... Een foto heb ik proberen maken, maar dat lukt niet (dus de krasjes zijn helemaal niet diep).

Kan ik deze spot van om en bij de 15 cm hoog x 30-40 cm lang polijsten zonder kleurverschil/glansverschil te zien met de rest van lak? Ik zelf vermoed van wel aangezien de dealer zelf een stukje onder de deur heeft gepolierd kort na de levering en ik daar ook geen verschil in zie (er waren daar lichte krasjes en ik had toen nog geen rupes machine.)

Wat extra info om een idee te geven van wat de auto/lak al heeft meegemaakt: de wagen is eigenlijk meer voor het weekend, voor het werk heb ik hem niet veel nodig momenteel. Hij heeft nog maar 1300 km op de teller en nog nooit een druppel regen gezien. Ook staat hij 'altijd' binnen. Wel 4-5x gewassen op de correcte manier..

Dus kortom: de krasjes polieren met scholl s40 - s30 (of zwaarder indien nodig), dan terug waxen. Of beter wachten tot ik over een jaar (misschien 2 jaar) de volledige wagen polier?
 
Zie het zo:
Wanneer de blanke lak goed gepolijst is en strak is wordt het niet meer helder als dat, helder is helder.
Als je lokaal wat polijst en wederom helder finished zal je er niets van zien, hele paneel een finish geven is meestal mijn voorkeur en een LSP aanbrengen maakt het hele plaatje weer af.
 
  • Leuk
Reactions: Steven130690
Het glansverschil wordt voor een deel bepaald door de krassen/swirls die erin zitten. Als er geen krassen/oneffenheden in de lak zitten dan is de glans optimaal. Dus hoe ik het zie heb je nú juist een glansverschil, omdat de krassen die erin zitten het licht dat terugkaatst van de lak verstrooid. In andere woorden: als de krassen het licht niet hadden verstrooid had je ze nooit gezien en had je geen glansverschil. Dus als je de krassen er nu uithaalt dan is de glans weer gelijk aan de rest van de auto, ervan uitgaan dat daar geen defecten zitten.
 
  • Leuk
Reactions: DonButtie
Het glansverschil wordt voor een deel bepaald door de krassen/swirls die erin zitten. Als er geen krassen/oneffenheden in de lak zitten dan is de glans optimaal. Dus hoe ik het zie heb je nú juist een glansverschil, omdat de krassen die erin zitten het licht dat terugkaatst van de lak verstrooid. In andere woorden: als de krassen het licht niet hadden verstrooid had je ze nooit gezien en had je geen glansverschil. Dus als je de krassen er nu uithaalt dan is de glans weer gelijk aan de rest van de auto, ervan uitgaan dat daar geen defecten zitten.

De rest van de wagen heeft inderdaad geen defecten, ik zal bij de volgende waxbeurt de polijstmachine er even opzetten. Dan weet ik ook ineens hoe hard de lak is op deze beetle want hij is gemaakt in Zuid-Amerika (volkswagen fabriek). Geen idee of dit verschil heeft met een spuitbeurt in een fabriek van Duitsland.
 
Just a thought - Europese wetgeving qua spuiten zal misschien anders zijn dan in Amerika en dan kan er wel een verschilletje zijn. Mijn vermoeden is dat het uit Amerika misschien wat zachter is.