• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Dual action machines/polijstpads/klei/lakditemeters...

Steven130690

Detailing chief
1 sep 2016
239
85
33
Hallo medecleaners,

Sinds een half jaar ben ik in het bezit van een nieuwe wagen die ik zo goed mogelijk wil onderhouden. Ik poets volgens de ‘regels’: foamen, microvezel washandschoenen, 2 emmersysteem, droogdoeken …

De wagen (volkswagen beetle) staat ook in de wax (collinite 845) en de trims zijn met gyeon trim bewerkt wat zeer goed gelukt is.

Nu zou ik graag beginnen met machinaal polieren. Ik heb bij mijn vorige wagen enkel manueel gepolierd waardoor ik dus geen ervaring heb op machinaal vlak. Ik heb reeds op het forum verschillende leesuren doorgebracht betreffende de machinekeuze en dergelijke. Maar omdat het aanbod nogal groot is weet ik zelf eigenlijk niet meer wat goed is voor mijn doelen.

Mijn situatie

Het machinaal polieren zal worden toegepast op 3 wagens: een Mercedes Benz c klasse 220d (1995), opel astra g (1998), en een volkswagen beetle dune versie (2017). De wagens hebben ‘geen’ grote lak defecten. 90 % zal bestaan uit waskrassen (swirls) die enkel te zien zijn als de zon er op schijnt in een juiste hoek.

Foto's ter illustratie:

De Mercedes (jaarlijks manueel gepolierd): heeft nog alle originele lak. Enkel de achterbumper is een nieuw exemplaar van 2 jaar oud (aanrijding).

Mercedes_W202_front_20071228.jpg


De Opel (jaarlijks manueel gepolierd): Is volledig opnieuw gespoten 8 jaar geleden, enkel het dak en de motorkap hebben nog hun originele laklaag.

BF70311_1.jpg


De volkswagen (nog niet gepolierd): heeft nog alle originele lak.

20161231_103753.jpg


??Conclusie: 2 auto’s met waarschijnlijk een harde lak (Mercedes en Volkswagen)??



Machine keuze:

Belangrijk: ik wil meteen een goede machine kopen (het mag dus wel wat kosten).

Ik heb gelezen en gezien dat bijna iedere machinaal startende detailer begint met een dap 900 v3 pakket, maar na verloop van tijd (jaren) zie ik verschillende mensen ook overstappen op een rupes bigfoot (lhr15 mark2).

Er is ook nog de rupes bigfoot LHR 12e duetto, deze heeft een kleinere uitslag en is 100 watt zwakker als de lhr 15 mark 2. Je kan er ook mee wetsanden. Voor de rest zie ik geen verschillen en ik kan ook moeilijk een review vinden tussen beide toestellen. Wat zouden jullie adviseren?

Maar dan is er ook nog de flex-xfe 7 – 15. Na verschillende reviews te bekijken blijkt dit een waardige tegenhanger te zijn van de rupes bigfoot lhr 15 mark 2, enkel het systeem van de flex, waar de polijst pad opkomt, lijkt beter te zijn waardoor de pad beter blijft draaien op randjes en dergelijke.

2de machine?

Ik heb ook gelezen dat bovenstaande machines door de niet verwisselbare grote steunplaat (behalve de flex kan voorzien worden van een 125 mm pad) nogal moeilijk hanteerbaar zijn op bumpers met randjes en bochten. Vele mensen hebben dus ook een 2de machine met kleine steunplaat. Mijn idee was om een dap 900v3 aan te schaffen en deze te monteren met een kleine steunplaat, ofwel voor de rupes bigfoot mini. Eén van deze machines zou ik dan kaal aanschaffen (dus geen deluxe kit met bijhorende polishes…). Ik weet dat de rupes mini een betere correctie kan geven dan de dap. Wat zouden jullie aanraden?

Er is ook nog een rupes bigfoot nana ibrid. Deze is natuurlijk wel duur, maar kan ook goed gebruikt worden op velgen en op bumpers vooraan op de wagen (moeilijk bereikbare plaatsen). Is dit toestel misschien te veel van het goede als het slechts op 3 auto’s word toegepast?

Polijstmiddelen en polijstpads?

Ik heb me ook ingelezen als het gaat over polijstmiddelen. Er word veel gebruik gemaakt van de scholl producten (als het over harde lakken gaat: audi, mercedes, volkswagen…). Maar hoe zit het met de rupes producten, zijn deze ook prima of is het toch beter om voor scholl of monello te gaan? Scholl heeft meer verschillende soorten, maar rupes heeft een makkelijke onderverdeling bv: gele pad = gele polish…

En als we het hebben over de polijstpads ben ik helemaal het noorden kwijt, het aanbod is zo groot. Ik heb begrepen dat microvezel pads een grotere cutting hebben dan foam pads, maar de betreffende wagens hebben geen grote defecten. Wat zouden jullie aanraden, bij een rupes machine ook de rupes compound en foams pads gebruiken of…? Ik wel al meerdere keren gelezen dat de blauwe en groene rupes pad niet altijd even leuk is om mee te werken (te hard? Ik wil ook wel verschillende pads aankopen per soort (geel, groen, blauw…) om vlot door te kunnen werken aan de wagen, zodat ik niet telkens moet stoppen om een pad uit te wassen met dreft en warm water.

Klei en lube.

Ook heb ik de handleiding van machinaal polijsten doorgelezen: Ik heb kunnen zien (ook bij andere topics) dat monello dolce verde klei veel word gebruikt omdat deze zacht is en niet veel marring veroorzaakt. Wat betreft clay lube heb ik geen idee welke goed is en ‘zeer’ goed glijdt, want ik wil zo weinig mogelijk marring overhouden na het kleien. Wel kan ik lezen in het stappenplan dat een ‘lube’ beter glijd over de lak dan een detailspray. Ook staat er in te lezen dat niet elke klei overweg kan met elke lube. Welke ‘zachte’ clay en lube zijn een goede combinatie?

Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen bij de keuze van toestellen en producten zodat ik goed aan de slag kan tijdens de zomervakantie (juli, augustus).

Lakdiktemeter?

Ik was ook even aan het kijken naar een lakdiktemeter. Ik heb geen idee of dit noodzakelijk is voor de hobbyist (in mijn geval 3 wagens) om zo een toestel te hebben? Meestal zijn de betere toestellen snel boven de 150 euro. Ik weet niet of toestellen van 150 euro en meer een meerwaarde hebben t.o.v. een toestel van 60 euro trotec bb20 (coolblue, bol.com) omdat ik zo een lakdiktemeter niet professioneel ga gebruiken? Dual action polier machines zijn blijkbaar nogal veilig voor de lak en het lijkt me dat een lakdiktemeter vooral noodzakelijk is bij het gebruik van een rotary (wat ik zeker niet ga kopen). Klopt dit of is zo een meter wel handig in mijn geval aangezien 2 van de 3 wagens jaarlijks manueel zijn gepolierd?

Samenvattend om het wat overzichtelijk te houden voor jullie lezers:

1) Welk toestel/toestellen?

2) Welke polijst middelen (scholl, monello of rupes)?

3) Welke pads (microvezel, foam)?

4) Welke klei?

5) Welk klei lube?

6) Lakdikte meter (ja/nee)?
 
Laatst bewerkt:
Als je budget het toelaat : Rupes 15 en 75. Heb deze twee zelf en zijn echt waanzinnige machines.

Polijstmiddel is persoonlijke voorkeur. Ik gebruik van alles door elkaar. Meguiars m105 en 205 zijn ook subliem trouwens.

Pads: microvezel voor de cutting, foam voor de finish is mijn go to combi, maar veel hangt ook af van de lak. Op die VW en Mercedes (harde lak waarschijnlijk) zal Microvezel beter corrigeren.

Monello Dolce Verde klei

Dodo Born Slippy concentraat en een losse sprayfles om het in aan te lengen. Heb je 5 liter claylube voor een paar euro.

Lakdiktemeter als je bijvoorbeeld met de rupes machines aan de gang gaat eigenlijk overbodig. Met een DA kun je eigenlijk weinig fout doen.
 
  • Leuk
Reactions: Stefan O
1. De mini is een super fijne machine, Duetto komt er ook nog wel bij mij.

2. Polijstmiddelen zijn allemaal prima.

3. MF cutting gaat nog wel. Die blauwe van Rupes met het blauwe polijstmiddel kan je nog een leu resultaat mee halen. Echter gaat er veel (en naar mijn zin te veel) tijd zitten in het schoon maken van de pads. Finishen zeker op foam doen. MF finishing pads zijn echt bout!

6. Ik heb ook de BB20 en is een prima ding. Ik gebruik m bij elke detail.
 
Ik zit nog even naar je beetle te kijken...Denk dat een machine met kleire steunplaat geen overbodige luxe is. :joy::joy:
 
  • Leuk
Reactions: Emi
Eens met bovenstaande.

Hier ook een Duetto, Mini en 21 van Rupes in huis. Voor de kleinste delen gebruik ik ook nog een mini rotary maar als je het geld uit wil geven zou een Nano Ibrid ook een mooie en veelzijdige optie zijn.

Vorig weekend heb ik bij een forumlid 2 verschillende machines van Flex mogen proberen...deze voelen zeer solide aan en je kan er mooi mee werken, zeer gebalanceerd.

Persoonlijk zou ik de Dap laten voor wat het is.
Er is absoluut niets mis mee maar ben blij dat ik de mijne een tijd terug verkocht heb en nu Rupes gebruik. De loop en geluidsniveau van Flex en Rupes vind ik vele malen rustiger en ook de aparaten zelf zijn net wat minder lomp.
Uiteraard mijn mening in deze.

Polijstmiddelen en Pads van Rupes zijn zeer fijn vind ik, Scholl gebruik ik ook graag. Op de Dap heb ik ook Scholl en Monello pads gebruikt, beide goed pads.
Ik gebruik polijstmiddelen van Rupes, Scholl en Sonax door elkaar, net wat het lekkerst werkt op de verschillende soorten lak en kunststof (b stijlen enzo)

Ik vind persoonlijk de Supernatural Fine de fijnste klei, maar die van Monello is ook fijn alleen wat stugger.
Claylube van Supernatural vind ik heerlijk maar Spray & Wipe of dodo lube (roze spul, weet de naam ff niet) werkt ook perfect.

Ik hoop dat je eruit gaat komen met de keuze. Wellicht is het het verstandigst als je zelf wat apparaten gaat testen om te voelen waar je voorkeur ligt.

Oja, m.b.t. De Rupes sets: ik heb gekozen voor de sets met alleen 8 pads (iedere kleur 2) en 8 doeken zonder tas en polijstmiddelen zodat ik zelf kon kiezen wat ik fijn vond werken.
Voor de machines heb ik losse koffers gekocht ergens. Ik geloof dat het een STF kit heet.
 
Dodo Born Slippy concentraat en een losse sprayfles om het in aan te lengen. Heb je 5 liter claylube voor een paar euro.

Dit lijkt me inderdaad ook wel een prima oplossing. Is een sprayfles als deze hier goed voor (nu in de aanbieding) https://www.carclean.com/nl/product/Kwazar/Yellow_Mercury_Super_PRO_Mengfles_1000ml_103580?o=sa

Lakdiktemeter als je bijvoorbeeld met de rupes machines aan de gang gaat eigenlijk overbodig. Met een DA kun je eigenlijk weinig fout doen.

Dus eigenlijk is het allemaal goed te doen zonder lakdiktemeter? Geld dit ook als de mercedes al 22 jaar oud is en jaarlijks manueel gepolierd? Is het niet best dat dit dan even nagemeten word met een lakdiktemeter?

Pads: microvezel voor de cutting, foam voor de finish is mijn go to combi, maar veel hangt ook af van de lak. Op die VW en Mercedes (harde lak waarschijnlijk) zal Microvezel beter corrigeren.

Is een mf cutting pad niet enkel bedoeld voor de hele diepe krassen (wat de 3 wagens momenteel niet hebben)? Is een mf cutting pad veel zwaarder (cutting) dan een blauwe pad van rupes? En moet je met een mf pad niet heel aandachtig zijn dat de lak niet te warm word?

Ik heb ook de lake country hd-orbital pads gezien, deze blijken uit reviews weinig last te hebben van het stoppen met draaien op rantjes en bochten (bv: bumper). Werkt iemand met deze pads en zijn deze beter dan die van rupes zelf?


Hier ook een Duetto, Mini en 21 van Rupes in huis. Voor de kleinste delen gebruik ik ook nog een mini rotary maar als je het geld uit wil geven zou een Nano Ibrid ook een mooie en veelzijdige optie zijn.

En wat is nu precies het verschil tussen een mini en duetto? De duetto heeft 100 watt minder power en je kan er mee wet sanden. Zijn dit alle verschillen of...?

Dat wordt een mini en een ibrid, als het alléén voor de Beetle zou zijn:p

Het is bedoeld voor de 3 wagens. Zelf had ik ook al gezien dat op mijn wagen (beetle) een mini goed van pas zou komen (enkel het dak, motorkap en deuren zouden ook goed gaan met een rupes lhr 15 mark2). Is een rupes mini misschien ook voldoende als aanschaf om op alle 3 de wagens te gebruiken of gaat er met deze machine veel tijd verloren op de grotere panelen t.o.v. de lhr15 mark2?

Een optie zou ook kunnen zijn om een mini en ibrid nano aan te schaffen. 3 machines (lhr 15 mark 2, mini en ibrid zijn wat te veel van het goede voor de bankrekening en niet echt nuttig voor een detailer die enkel met 3 wagens gaat werken)?
 
Laatst bewerkt:
Ik vind persoonlijk de Supernatural Fine de fijnste klei, maar die van Monello is ook fijn alleen wat stugger.

Is de monello klei ook een 'fine klei' of valt deze onder medium klei? Blijkbaar kan je klei die wat stug is zachter laten worden in wat lauw water voor je start met kleien, klopt dit?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb naast mijn Rupes 15 en 75 ook een Nano. Als ik een verdeling moet maken doe ik misschien 50% met de 15, 40% met de 75 mini en 10% met de nano. Als ik 2 van mijn machines moest kiezen ging ik sowieso voor de 15 en de 75.
 
  • Leuk
Reactions: Dieter
De rupes mini gebruik ik heel erg veel bij een polijst sessie. Hele schermen doe ik er vaak mee, deuren ook. Erg fijn uitgebalanceerd machientje.
 
Dus eigenlijk is het allemaal goed te doen zonder lakdiktemeter? Geld dit ook als de mercedes al 22 jaar oud is en jaarlijks manueel gepolierd? Is het niet best dat dit dan even nagemeten word met een lakdiktemeter?
= lakdiktemeter kan handig zijn maar is optioneel

Is een mf cutting pad niet enkel bedoeld voor de hele diepe krassen (wat de 3 wagens momenteel niet hebben)? Is een mf cutting pad veel zwaarder (cutting) dan een blauwe pad van rupes? En moet je met een mf pad niet heel aandachtig zijn dat de lak niet te warm word?
=Mf cutting pad is bedoeld om wat zwaarder te corrigeren al gebruik ik zelf liever Sandwich spiderpads.
Lak wordt niet warmer als spiderpads bv

Ik heb ook de lake country hd-orbital pads gezien, deze blijken uit reviews weinig last te hebben van het stoppen met draaien op rantjes en bochten (bv: bumper). Werkt iemand met deze pads en zijn deze beter dan die van rupes zelf?
= Ja absoluut het aanschaffen waard en ik gebruik ze bijna altijd ,ik gebruik alleen nog regelmatig rupes pads op mijn mini maar verder niet echt.

En wat is nu precies het verschil tussen een mini en duetto? De duetto heeft 100 watt minder power en je kan er mee wet sanden. Zijn dit alle verschillen of...?
=Duetto heeft grotere steunplaat.

Het is bedoeld voor de 3 wagens. Zelf had ik ook al gezien dat op mijn wagen (beetle) een mini goed van pas zou komen (enkel het dak, motorkap en deuren zouden ook goed gaan met een rupes lhr 15 mark2). Is een rupes mini misschien ook voldoende als aanschaf om op alle 3 de wagens te gebruiken of gaat er met deze machine veel tijd verloren op de grotere panelen t.o.v. de lhr15 mark2?
=ik zou in eerste instantie of voor een bf15/Duetto gaan icm een mini die combo is ideaal.
Alleen met een mini gaan werken lijkt mij gekkenwerk.

Als clay+lube zou ik kiezen:
Ddj Supernatural fine clay icm born slippy of sn clay lube.

Als polijsmiddel zou ik in het assortiment nemen:
Scholl S3
Scholl S20
En finish met Rupes geel en wit bv

Polijstpads:
Lc hd pads op de duetto/bf15
Rupes en scholl pads voor op de mini
 
  • Leuk
Reactions: Stefan O
@Steven130690 Ik heb net even vluchtig dit topic bekeken, maar zie een foute aanname, waar zo te zien nog niemand iets over heeft gezegd. Voor een DAP is niet alleen met 125 mm (5") steunplaat verkrijgbaar, maar bij een DAP900 zit er zelfs standaard een 3,5" steunplaat bij. Dat betekent dat je toch wat meer plekken kunt bereiken dan met de 5" steunplaat, maar zoals ook al door anderen gezegd, het blijft een relatief robuust/lomp apparaat. Misschien is een Rupes Mini in combinatie met een DAP ook nog een optie.
 
Ik zie hier en daar opmerkingen langs komen over een Rupes 75 Mini als enigste machine. Hoewel dit opzich zou kunnen (ding werkt echt heerlijk) zou ik dit niet aanraden. Niet alleen omdat een auto doen je heel veel tijd zal kosten, maar ook omdat een machine met grotere pads en uitslag meer correctie geeft (snelheid aan de rand van de pad is veel hoger, dus meer kracht) en mooier kan finishen.
 
= Ja absoluut het aanschaffen waard en ik gebruik ze bijna altijd ,ik gebruik alleen nog regelmatig rupes pads op mijn mini maar verder niet echt.

Ok, kan je me ook wat orbital 'pad-polish' combinaties aanraden voor de lhr 15 mark 2, want ik snap de kleurverdeling van de lake country orbital pads niet echt? Is rupes blauwe polish mogelijk voor de blauwe orbital pad, rupes groen en geel voor de oranje orbital pad en rupes wit voor de rode orbital pad? Of zie ik dat helemaal verkeerd?

Is de cuttingfactor van de lake country blauw hetzelfde als de rupes blauwe coarse pad?

Welke combinaties gebruik jij meestal met deze pads?

Ik heb net even vluchtig dit topic bekeken, maar zie een foute aanname, waar zo te zien nog niemand iets over heeft gezegd. Voor een DAP is niet alleen met 125 mm (5") steunplaat verkrijgbaar, maar bij een DAP900 zit er zelfs standaard een 3,5" steunplaat bij. Dat betekent dat je toch wat meer plekken kunt bereiken dan met de 5" steunplaat, maar zoals ook al door anderen gezegd, het blijft een relatief robuust/lomp apparaat. Misschien is een Rupes Mini in combinatie met een DAP ook nog een optie.

Inderdaad, deze mogelijkheid had ik ook gezien, maar ik wil gerust meteen wat meer investeren in een aparte rupes mini in combinatie met een lhr 15 mark 2. Deze machines lijken voor iedereen top machines te zijn als ik eens rondneus op het internet ( en hier het forum afga).

Ik zie hier en daar opmerkingen langs komen over een Rupes 75 Mini als enigste machine. Hoewel dit opzich zou kunnen (ding werkt echt heerlijk) zou ik dit niet aanraden. Niet alleen omdat een auto doen je heel veel tijd zal kosten, maar ook omdat een machine met grotere pads en uitslag meer correctie geeft (snelheid aan de rand van de pad is veel hoger, dus meer kracht) en mooier kan finishen

Zeer duidelijk, bedankt voor je uitleg en reactie!
 
@Steven130690 ,
LC HD blauw icm S3 of S20 (Rupes blauw stoft mij teveel)
LC HD oranje icm Finale of Rupes geel (S30 zou ook kunnen)
LC HD rood icm S40/Rupes wit. Al gebruik ik zelf vaak Rupes wit icm Rupes wit polijstmiddel.

Rupes blauw= klote pad wat mij betreft slijt te snel ,cutting is ook niet bijzonder.
Rupes groen = na 1 dak gesneuveld op mijn 21 en slijt te snel. Voor de mini vind ik ze wel aardig maar niet bijzonder.
 
Bedankt voor de reactie. Ik heb ondertussen nog een ander topic gevonden waar veel tips staan i.v.m. pads en polijstmiddelen. Heel leerrijk!
https://forum.carclean.com/threads/verschil-in-2-scholl-polishes-s20black-s3-gold.16573/
De volgende producten staan nu op de verlanglijst, ben ik nog iets vergeten?

Polijstmiddelen:

* Scholl s3 250 g
* Scholl s20 500 g
* Scholl s30 250 g
* Gyeon prep 500 ml (om te controleren of de swirls weg zijn).

Polijstpads:
* 2x scholl concepts sandwich spider foam pad 135 mm (voor de s3 en bij eventuele zwaardere krassen)
* 2x LC HD blauw (voor de s3)
* 2X LC HD oranje (voor de s20 of s30)
* 2X LC HD rood (voor de s30)

Machine(s):
*Rupes bigfoot lhr 15 mark 2. Ik ga nog even wachten met de mini aan te schaffen, eerst gaat de opel astra aangepakt worden waar ik met de lhr 15 mark 2 wel bijna alles kan gedaan krijgen denk ik?
* Monello faro voor controle op lak defecten.

Doeken:
* 2x peluche bianco trio.

Klei en lube:

* Dodo juice supernatural fine clay
* Dodo juice born slippy clay lube refill 500 ml
* Kwazar yellow super pro + mengfles

Vragen:

1) @Ric325i Kan ik ook de s17 nemen i.p.v. s20 daar de s17 wel in 250 g bestaat en de s20 niet? Is er veel verschil tussen deze 2 producten?

2) @Ric325i Kan ik de rode LC HD ook gebruiken voor te finishen met s30 of doet ik dit best altijd met LC HD oranje waardoor de rode pads overbodig zijn (wax breng ik altijd manueel aan dus daar ga ik rood ook niet voor gebruiken)?

3) Moeten deze pads bij het eerste gebruik ook nog geprimed worden (polijstmiddel op de pad uitvegen om nadien pas de 4-5 druppels polijstmiddel aan te brengen op de pad)? Of is dit enkel nodig bij mf pads?

4) @Ric325i Doe jij de scholl producten in een ander flesje (dispenser bottle) of zijn de scholl flessen goed te gebruiken om te doseren op de pad?

5) Als 1 paneel (of stukje van een paneel) een diepere kras heeft als de rest van de wagen. Kan ik dan dit paneel (of dit stukje) met een zwaardere combo doen en de rest van de wagen met een lichtere combo, of moet je dan de hele wagen met de zware combo doen omdat je anders glansverschil gaat hebben?

6) Ik ga natuurlijk een testspot moeten maken op de wagen. Stel dat ik een testspot doe op de motorkap en de gebruikte combo heeft de lak niet voldoende gecorrigeerd, moet ik dan op identiek 'dezelfde' plaats een nieuwe testspot doen met een zwaardere combo of doen jullie dit op een ander deel van de motorkap?

7) Hoe maken jullie je pads tussendoor snel schoon? Ik heb hier (en op youtube) mogelijkheden gezien van insprayen met acp (verdund) tot het uitwassen met dreft onder een kraan met lauw water. Nadien droogzwieren met de rupes... (ik ga geen padwasher aanschaffen). Welke manier is de betere of is dat eigen voorkeur?
 
Laatst bewerkt:
En doeken, véél meer doeken!
Zijn 3 monello biano doeken voor de clay lube te verwijderen en 3 monello bianco doeken voor het polijst residu niet voldoende?

Voor nadien te waxen (collinte 845) heb ik al 4 monello bianco doeken liggen hier thuis.
 
Laatst bewerkt:
@Steven130690 ,
1= in principe wel in mijn ogen behoeven beide middelen nog een extra finish voor het mooie
S17= medium tot vrij krachtig polijstmiddel welke al aardig finished
S20=bedoeld als 1 staps middel welke ook al aardig finished
Ik heb ze nooit naast elkaar vergeleken op 1 en dezelfde lak maar ik gok dat S20 1 tandje minder krachtig is.
2=Gebruik S30 op de Oranje lc hd pad (=mooi zat) . Zelf gebruik ik de rode pads amper omdat ik vaak finish met een Rupes wit combi (optioneel).
3=ik prime geen foam pads maar stempel het polijstmiddel over het te behandelen plaatdeel.
4=Ik gebruik idd niet de orginele Scholl flesjes maar dispensers of lege Rupes flesjes.
5=locaal defect aanpakken met S3 en de gehele auto bv met een medium middel.
6=Ander deel maar conclusie is vrij snel te maken hoor.
7=Apc en onder kraan uitwassen dan of meerdere pads aanschaffen dat je gelijk door kan.