• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Dual action machines/polijstpads/klei/lakditemeters...

Scholl zegt zelf op hun website;

Bevat geen silicoonhoudende oliën, wax of giftige oplosmiddelen.
Dit laat wel ruimte voor niet silicoonhoudende oliën of iets dergelijks.
 
Ach ja, ik zal ook nooit proberen er een coating overheen te leggen, haha! :)

@Altos - No worries, hardop denken is wat meedenken teweegbrengt. Zo leren we allemaal. ;) (dacht iedereen maar hardop, hihihi)
ik heb rim getest op een velg die gepolijst is met s20 en de rest met rupes geel. de velg die gedaan was met s20 was de beading op de velg zo slecht invergelijking met de andere 3 dat ik ervanuit ga dat de coating niet pakt op s20. nogmaals ik gebruik s3 s17 erg veel. top pasta's maar naar mn idee zit er iets in s20. maar jah laten we het maar rusten;);)
 
Als je tussen de hits door en na de laatste hit ontvet, dan haal je toch de olie en filters weg? Of werkt dat niet altijd zo?
 
Mooi is dat. Door bovenstaand bericht heb hevige jeuk aan mijn bestelvinger gekregen.
De kans is serieus aanwezig dat ik mijn bestelvinger vandaag nog nog ga gebruiken....o_O.

Laat je bestelvinger de vrije loop! Ik durf je te beloven dat je van die Mini geen spijt zult krijgen. Ik heb het al vaker geroepen, is de fijnste machine die ik heb!
 
Scholl S20 is een polijstmiddel op oliebasis zoals de Rupes UHS en 3M FastCut+. Dit soort polijstmiddelen doen het goed als éénstapsproduct omdat de oliën het nodige kunnen verbergen en het resultaat daardoor mooier lijkt dan het daadwerkelijk is. Ook zal een polijstmiddel op oliebasis pads eerder vol laten lopen en zijn lastiger schoon te krijgen.

Ondanks dat de Rupes machines machines erg goed zijn vind ik het persoonlijk jammer dat ze geen 8mm excentrische machine in het assrortiment hebben. Hoe groter de uitslag hoe krachtiger je kan polijsten en hoe mooier het resultaat is. Met dezelfde combinatie zal een 15mm uitslag strakker kunnen finishen dan een 8mm en een 21mm doet weer net wat strakker dan de 15mm. Dit zal eigenlijk in de praktijk alleen maar zichtbaar zijn op lakken zonder metallic (met name zwart uiteraard) en dan nog moet je weten waarnaar je moet kijken.

Net nadeel van grotere uitslagmachine is dat deze minder goed om kunnen gaan met hollingen in panelen en op randjes. Nu is de Rupes mini handig voor kleinere delen en randjes maar door de 12mm uitslag zal deze toch sneller stoppen met draaien dan een 8mm apparaat. De Rupes MarkII's zijn juist uitgebracht omdat de eerste versie zo snel stopte met draaien en met allerlei manieren verzond (zoek maar eens op Kevin Brown Rupes method) zodat de steunplaat niet zo snel stopte.

De MarkII kreeg dus 30% meer koppel zodat de steunplaat niet zo snel stil stond in geholde panelen maar de keerzijde is dat het echte padslopers zijn op die delen. Dan worden je pads echt opgevreten. Een ander nadeel van grotere uitslag machines is dat deze nauwelijks bruikbaar zijn op de lagere standen omdat het apparaat dan behoorlijk trilt.

Het is dus niet alleen maar rozengeur en maneschijn met een Rupes. De LHR15 MarkII zal het bijvoorbeeld beter doen op de Mercedes Benz en Opel (grotere rechte vlakken) en meer moeite hebben op de Beetle. Een DAP900 naast de LHR15 MarkII is helemaal geen gekke gedachte, je kan op de DAP900 ook kleinere steunplaten monteren en je hebt een 8mm uitslag voor de delen die de LHR15 MarkII minder goed kan polijsten.

Let ook op dat overgespoten delen vaak zachter zijn dan originele lak en je op die delen even opnieuw moet bekijken welke combinatie het gewenste resultaat geeft met een zo min mogelijk verwijdering van lak.
 
Als je tussen de hits door en na de laatste hit ontvet, dan haal je toch de olie en filters weg? Of werkt dat niet altijd zo?

Inderdaad, goede opmerking. Kan iemand hier duiding in brengen? Anders zal het inderdaad s17 i.p.v. s20 worden.

Let ook op dat overgespoten delen vaak zachter zijn dan originele lak en je op die delen even opnieuw moet bekijken welke combinatie het gewenste resultaat geeft met een zo min mogelijk verwijdering van lak.

Is dit ook van toepassing op bumpers? Kan het bijvoorbeeld zijn dat de bumpers van de beetle makkelijker corrigeren dan de laklaag van de wagen (waardoor je op de bumpers ook best een test spot maakt, of zit ik nu verkeerd?). De wagen is nog nergens overspoten?

Het is dus niet alleen maar rozengeur en maneschijn met een Rupes. De LHR15 MarkII zal het bijvoorbeeld beter doen op de Mercedes Benz en Opel (grotere rechte vlakken) en meer moeite hebben op de Beetle. Een DAP900 naast de LHR15 MarkII is helemaal geen gekke gedachte, je kan op de DAP900 ook kleinere steunplaten monteren en je hebt een 8mm uitslag voor de delen die de LHR15 MarkII minder goed kan polijsten.

Dit hebben andere forumgebruikers ook al aangehaald. Zeker iets om over na te denken.

Nu zag ik daarstraks op mijn beetle een plekje op de motorkap (1 cm op 2cm) met lichte swirls (onder de tl lichten in de garage en onder de juiste kijkhoek) :rolleyes:. Kan ik dan ook bijvoorbeeld binnenkort met de rupes en (scholl s17) even dat plekje polieren zonder de hele motorkap te hoeven doen (met andere woorden, ga ik glansverschil hebben als ik enkel dat plekje even doe)? Of kan ik zo iets beter doen met een oranje handpad van monello? Of beter zo laten tot de volledige wagen eens word gedaan (gaat nog wel even duren)? De wagen staat ook in de collinite 845, dus dat plekje nadien terug waxen is natuurlijk ook nog nodig.
 
Ga je de S20 als OneStep gebruiken? Dan zijn de fillers/oliën die het dan wel of niet bevat wel geinig. :) Ga je nog finishen, dan poliist je ook één-en-ander weer weg en je ontvet daarna toch nog.

Of dezelfde lak op plaatwerk of kunststof makkerlijker corrigeert heeft te maken met materiaal. Het ene zal zijn warmte makkelijker kwijt kunnen als de ander en daarbij kan ook de lakdikte een beetje anders zijn. :) Proberen = leren.

Als je lokaal een defect aanpakt kan je inderdaad glansverschil krijgen. Maja, als het gehele paneel gewoon strak is, dan niet. ;) Heb je dus wél verschil, dan heeft de rest ook wel een beurtje nodig, zeg maar. :)
 
Lak op kunstof altijd voorzichtiger aanpakken. Wordt warmer omdat kunstog de warmte niet kwijt kan.
 
Laat je bestelvinger de vrije loop! Ik durf je te beloven dat je van die Mini geen spijt zult krijgen. Ik heb het al vaker geroepen, is de fijnste machine die ik heb!


Jouw schuld! ;)

rupes mini.png
 
Lak op kunstof altijd voorzichtiger aanpakken. Wordt warmer omdat kunstog de warmte niet kwijt kan.

Opzich waar. Kunststof voert warmt niet af. Met een DA machine is verbrandde lak eigenlijk nooit iets om bang voor te zijn. Met een rotary is dat een ander verhaal, deze duwt zijn warmte echt in de lak. Een DA duwt de warmte in de pad. Zodoende moet je dus wel een beetje opletten dat je de machine tussen hits even rust gunt, anders kan nog wel eens een pad smelten (waar de velcro op het foam zit).
 
@EJ2NH503P Het is nogal een stelling dat je met een DA nooit bang voor hoeft te zijn. Ik durf mijn handen daar niet voor in het vuur te steken. Maar ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat je rekening moet houden met de ondergrond. Wat op de motorkap werkte, hoeft niet altijd te werken op de bumpers. Gewoon opletten en blijven observeren en aanpassen indien nodig Dus op de bumpers iets voorzichtiger zijn. :p
 
Opzich waar. Kunststof voert warmt niet af. Met een DA machine is verbrandde lak eigenlijk nooit iets om bang voor te zijn. Met een rotary is dat een ander verhaal, deze duwt zijn warmte echt in de lak. Een DA duwt de warmte in de pad. Zodoende moet je dus wel een beetje opletten dat je de machine tussen hits even rust gunt, anders kan nog wel eens een pad smelten (waar de velcro op het foam zit).
Ik wil m'n DAP wel eens op standje 6 een paar minuten droog op je kunststof bumper laten draaien hoor :p.
 
  • Leuk
Reactions: SvA
Bij normaal gebruik... Als je hem zonder pad op de lak zet zal het ook wel warm worden en zal ie ook wel wat schade aan je lak aanbrengen.
The best engineer can't fix what a fool can break.
 
  • Leuk
Reactions: Blade en Micha D.
Ik ben toch altijd wat voorzichtig met bumpers. Sowieso doe ik ze nooit roterend, maar ik ben met een DA ook wel eens door de lak gegaan.
 
  • Leuk
Reactions: Maaike
@Micha D iets in mij zegt dat dit niet de beste aanpak iso_O


@EJ2NH503P ik wou hier alleen mee zeggen dat je iets voorzichtiger moet zijn als je naar de kunststof delen gaat. Als je klakkeloos doorgaan zoals je op de rest van de auto bezig bent, kan het resultaat wel eens tegenvallen. TS heeft volgens mij weinig ervaring en dan is oplettendheid gewenst. Iets rustiger aanpakken en iets minder snel de correctie is voor TS echt beter.

@Steven130690 wat @Dibbuz zei over nieuw gespoten delen kan je ook toepassen op de bumpers. De lak zal waarschijnlijk net zo hard zijn maar doordat de warmte minder goed weg kan, moet je even opletten. Dat is alles:)
 
  • Leuk
Reactions: Micha D.
Wat @Zluytr zegt... altijd voorzichtig zijn.
Overigens heb ik wel het idee dat op oudere auto's, Daihatsu Cuore, Daihatsu Charade, Citroën Saxo etc. juist het kunststof zich een pak makkelijker laat corrigeren dan de overige plaatdelen. Op mijn Ford Ka bijvoorbeeld zaten van die simpele gekleurde spiegelkappen. Die corrigeerden als een malle. De drie recente nieuwe auto's allen uit 2016, Subaru Forester, Toyota Aygo en de Ford Fiësta, die kunstofdelen als bumpers, reageerden eigenlijk nagenoeg eender als de rest van de auto.
 
  • Leuk
Reactions: Zluytr en SvA
Ga je de S20 als OneStep gebruiken? Dan zijn de fillers/oliën die het dan wel of niet bevat wel geinig. :) Ga je nog finishen, dan poliist je ook één-en-ander weer weg en je ontvet daarna toch nog.

Ok, ik wou de s20 niet gebruiken als onestep, maar als middel voor lak die makkelijk te corrigeren is. Dus zonder dat ik s3 moet gebruiken. Om nadien nog af te schalen met s30. Is het in mijn geval dan beter om s17 te nemen daar ik toch altijd nog ga afschalen met een lichter polijstmiddel?

Als je lokaal een defect aanpakt kan je inderdaad glansverschil krijgen. Maja, als het gehele paneel gewoon strak is, dan niet. ;) Heb je dus wél verschil, dan heeft de rest ook wel een beurtje nodig, zeg maar. :)

Duidelijk :)

Het is nogal een stelling dat je met een DA nooit bang voor hoeft te zijn. Ik durf mijn handen daar niet voor in het vuur te steken. Maar ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat je rekening moet houden met de ondergrond. Wat op de motorkap werkte, hoeft niet altijd te werken op de bumpers. Gewoon opletten en blijven observeren en aanpassen indien nodig Dus op de bumpers iets voorzichtiger zijn. :p

* Prima, is het dan aan te raden 'altijd' een testspot te maken op plastic (met een lichtere combo) bijvoorbeeld s17 en dan kijken wat het doet?
* Mag je op plastic bumpers even 'traag' vorderen met een rupes als op metaal? Dus trage passes maken op de lak om correctie te bekomen en dus niet het toestel (rupes) laten vliegen over de lak van de bumper?
 
Laatst bewerkt:
Dan zou ik eerder denken aan de S17. Iets meer bite. De S20 zou ik dan ook daadwerkelijk als 1 step gebruiken.

Mijn ervaring is dat lakwerk op plaatwerk en lakwerk op kunststof niet een wereld van verschil is. Veelal ga ik gewoon met dezelfde combi oo kunststof aan de gang en houd de temperatuur in de gaten tijdens het polijsten.
 
  • Leuk
Reactions: SvA