• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Dual action machines/polijstpads/klei/lakditemeters...

1) Ik snij zo'n stukje in drieën zodat als je hem laat vallen niet meteen alles kwijt bent.
2) Als ze nog nieuw zijn plak ik ze af, als ze wat ouder zijn neem ik ze gewoon mee.
3) Polijstmiddel kan 25 graden wel hebben, de vraag is of jij dit kunt handelen ;)
 
Dan kun je de lak ook wel afplakken:joy: of was je vergeten dat je de uv beschermende laag weghaalt?
Ik heb het hier over de kunststof koplampen en niet over lak. Deze laag over de koplampen wil je niet beschadigen omdat je anders te snel vergeelde koplampen krijgt.

Ik begrijp niet waar je op doelt verder.
 
In je lak zit ook bescherming tegen uv straling, na verloop van tijd komt deze omhoog en bevind zich alleen nog in de toplaag. Wanneer je deze toplaag weghaalt met polijsten is je uv bescherming dus ook weg!
 
Alleen wanneer de UV laag versleten is. Dan polijst je deze en bescherm je deze tegen de invloeden, dit kan echter wel 10 jaar duren bij sommige merken.

De lak wordt al door de dealer (of aanverwante bedrijven) gepolijst bij aflevering. Na het polijsten door onszelf bescherm je deze weer, met een wax of coating bijvoorbeeld.

Ik begrijp niet goed wat je nu wil zeggen.
Het is niet normaal om je nieuwe koplampen te polijsten wanneer deze nog niet beschadigd zijn of aangetast. De TS vraagt om advies of hij deze moet meepakken met polijsten en mijn antwoord hierop is dus nee, want de auto is nog niet zo oud dus lijkt me dit overbodig werk op de hals halen.

Het polijsten van de lak doen we om verwering, krassen of andere defecten weg te halen en dan is het verstandig om de lak opnieuw te beschermen tegen de invloeden.

Waarom zou je de lampen dan willen polijsten en daar veel werk in steken wanneer dit niet nodig is en de lak heeft dit wel nodig?
 
  • Leuk
Reactions: Steven130690
@zktom82 - Je spreekt hier over de UV absorberende filters in autolak, neem ik aan? En dat deze na verloop van tijd zichzelf naar de top van de clear coat werken?

Ik weet niet beter als dat deze stof word gemengd tezamen met de gehele lak. Clear coat die de nodige UV-straling heeft ondervonden zal juist vanaf de toplaag een afname in de opbouw van de lak gaan zien, wat resulteert in de doffe toplaag die je middels polijsten kan verwijderen. De clear coat heeft juist als doel om de onderliggende lagen te beschermen tegen de invloed van UV-straling en dat gaat op voor de gehele clear coat.
Een wax is een manier om voor aanvullende bescherming tegen Uv-straling te zorgen, niet als standalone bescherming tegen Uv-straling wanneer de auto gepolijst is.

Bij verlichtingsunits gaat hetzelfde principe op; Het beschermen van het kunststof. Over dit materiaal ligt een dunnere clear coat c.q. UV-filter en die wil je niet onnodige dunner maken of verwijderen middels polijsten wanneer de units geen defecten vertonen in de clear coat en/of het materiaal.


Dus ik ben het zeker eens met @Altos wat betreft zijn antwoord.
 
  • Leuk
Reactions: DonButtie en Altos
Het kan aan mij liggen maar zoals te lezen valt gaat het niet alleen om z'n nieuwe auto hoor!

"Het machinaal polieren zal worden toegepast op 3 wagens: een Mercedes Benz c klasse 220d (1995), opel astra g (1998), en een volkswagen beetle dune versie (2017)."

Dus als de auto aan een polijst beurt toe is zijn de koplampen dat zeer waarschijnlijk ook! Dus kom nu niet met kletspraat dat hij deze af moet plakken vanwege de uv bescherming want die is net zo goed/slecht als de lak!
 
  • Leuk
Reactions: Steven130690
Dus kom nu niet met kletspraat
Nou, deze vorm van communicatie lijkt me niet nodig in deze hoor. Persoonlijk vind ik je wijze van antwoorden tot nu toe vaak niet zo vriendelijk.

Wil ik secuur werken plak ik sowieso elk deel af wat ik niet wil raken tijdens het polijsten. Als het idd over 3 soorten auto's gaat lijkt het me sowieso niet verkeerd om te adviseren om op te passen met het meepolijsten van de koplampen als er ook een nieuwe auto bij deze 3 zit.
 
Kortom, de koplampen kan je prima polijsten. Let wel, daarna beschermen met een uv filter. Echter, als de koplampen nog nieuw zijn of geen tekenen van verwering vertonen is het advies dit niet te doen.
 
  • Leuk
Reactions: zktom82
Waarom zou je de koplampen uberhaupt willen polijsten gezien het meerwerk hiervan ? ( + aanbrengen nieuwe UV-laag )
Zijn we ineens allemaal profs die daadwerkelijk alles aan een auto aanpakken omdat het kan of ... ?
Don't fix it when it aint broken denk ik dan maar weer.
Je mag gaan overtuigen hoe je exact bepaalt hoeveel UV-laag er nog op zit voordat je dit gaat aanpakken.
Denk dat je dan beter goed kan communioeren met de 'klant' dat indien de koplamp defecten gaat vertonen,
dat hij/zij terug mag komen om er wat aan te doen.
Ik vind de 'stelling' van @Altos dan zeker wat oivertuigender: plak het af voor de zekerheid, dan kan je ook niet mis gaan
Maar goed, het kan ook kletspraat zijn van mijn kant, want wie ben ik dan maar weer toch
 
Licht-units kun je prima mee polijsten, indien nodig! Hoe vaak zien we niet in een show-off dat op bijv. de achterlichten ook de nodige swirls zitten? Koplampen wordt een iets ingewikkelder verhaal aangezien hierop een coating "af-fabriek" op zit, die dus bij een nieuwe wagen onnodig zou worden aangetast door het polijsten: afplakken dus! Verweerde koplampen kun je prima polijsten (eventueel na wetsanden), maar zal dan een nieuwe coating (Gyeon Trim, K2 blanke lak) nodig zijn om snel verweren weer tegen te gaan. De gebruikelijke waxen die we op de lak smeren heeft niet een dusdanige lange standtijd om de koplampen weer voor jaren te beschermen tegen verweren.
 
  • Leuk
Reactions: Altos en mk-us
Nieuwe koplampen zou IK zeker niet polijsten met compound. Totaal nutteloos en onnodig.

Wel zou ik ze meenemen met het laatste finish rondje (finale s30) puur voor de glans.

Of het nou glas of plastik is, ik smeer ze altijd mee als ik wax.

Achterlichten is een heel ander verhaal.
 
  • Leuk
Reactions: tembaco en Stefan O
3) Polijstmiddel kan 25 graden wel hebben, de vraag is of jij dit kunt handelen ;)

Bedoel je nu of ik het fysiek aankan die 25 graden :D of omdat het product (scholl) moeilijker verwerkt bij hogere temperaturen? Ik weet namelijk dat ze wel eens zeggen dat polieren met hogere temperaturen af te raden is. Ik sta wel in een ruime garage zonder dus direct zonlicht op de wagen waardoor het plaatwerk niet zal opwarmen.

Kortom, de koplampen kan je prima polijsten. Let wel, daarna beschermen met een uv filter. Echter, als de koplampen nog nieuw zijn of geen tekenen van verwering vertonen is het advies dit niet te doen.

De koplampen van de wagen hebben nog geen tekenen van verwering. Dus afplakken zal ik zeker doen in dit geval.
Het topic gaat inderdaad over 3 wagens waarvan 1 nieuwe en 2 oudere wagens (zie startpost van het topic). Ook goed advies over de klei, ik zou meteen die plak van 80 gram hebben genomen om te kleien :D. 30-40 gram zal ik proberen en lijkt me ook goed handelbaar.

Aanvullend vraagje:

1) Ik kan dus koplampen beschermen met gyeon trim (ik heb dit nog liggen). Dit zou dus een goede bescherming zijn?

2) De koplampen van mijn nieuwe beetle heb ik mee in de wax gezet toen ik de hele wagen heb gedaan (collinite 845). Als ik binnenkort een nieuwe waxlaag wil aanbrengen op de wagen, kan ik dan de koplampen mee bewerken met dodo juice lime prime of is dit niet goed voor de factory uv laag op de koplampen? Ik vraag dit omdat in dodo juice lime prime een lichte korrel aanwezig is om het product zijn werk te laten doen (pre wax cleanen). Maar is deze korrel sterk genoeg om een uv-laagje aan te tasten?

3) Als ik begin te polieren met een nieuwe pad heb ik gelezen dat het raadzaam is om deze de eerste x een beetje vochtig te maken met een pufje detailer voor je het polijstmiddel er op doet. Ik heb hier nog flesje poorboys spray and wipe staan, is dit ook prima?
 
Laatst bewerkt: