• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Dual action machines/polijstpads/klei/lakditemeters...

@Steven130690 een testspot maken kan altijd. Het kan geen kwaad maar of het altijd nodig is? Wees ervan bewust dat de warmte minder snel weg kan. Wat @Quantoxx al zei, hou de temperatuur in de gaten.
Verder is het een kwestie van doen. Kijk wat voor jou werkt. Daar kom je alleen achter door te doen en geniet ervan:).
 
Aanvulling; Toen ik de Rupes 21 MkII voor het eerst gebruikte op een auto, deze had harde lak, toen merkte ik zeker wel dat na 1 kleine hit het lakwerk flink warm werd. Dit was met een foampad en een compound. Je merkt dat de warmte zich wil verspreiden over het paneel.

Op kunststof zal je merken dat het gebied wat warm word veel kleiner is en dus ook meer lokaal zijn warmte vasthoudt.
 
  • Leuk
Reactions: DonButtie
Dan zou ik eerder denken aan de S17. Iets meer bite. De S20 zou ik dan ook daadwerkelijk als 1 step gebruiken.

Mijn ervaring is dat lakwerk op plaatwerk en lakwerk op kunststof niet een wereld van verschil is. Veelal ga ik gewoon met dezelfde combi oo kunststof aan de gang en houd de temperatuur in de gaten tijdens het polijsten.

Ok, bedankt voor de uitleg.

een testspot maken kan altijd. Het kan geen kwaad maar of het altijd nodig is? Wees ervan bewust dat de warmte minder snel weg kan.

Gaan we zeker onthouden.

Bedankt iedereen voor alle info en reacties tot nu toe. Binnenkort ga ik over tot bestellen en moesten er in de tussentijd nog vragen zijn die me te binnen schieten, dan laat ik het zeker hier even weten.
 
Morgen ga ik alles bestellen, dus ik zet hier nog alles eventjes op een rijtje wat ik ga nodig hebben. Als ik dingen gemist heb mogen deze jullie zeker advies blijven geven.

Eerst even mijn stappenplan, ik heb veel gelezen en ben tot de conclusie gekomen dat dit normaal in orde moet zijn. Over de vet zwarte onderlijnde delen ben ik nog niet zeker.

Wassen

* Foamen (monello artico magico)
* Afspuiten hd
* Wassen met born to be mild
* Afspuiten tuinslang (of hd)
* ???Wagen drogen niet nodig???
* Rondje non ferro, na 5 minuten opnieuw activeren met washandschoen. Is non ferro schadelijk voor pastic trims die bewerkt zijn met gyeon trim? Ik veronderstel van niet daar non ferro ph neutraal is? Iemand met ervaring die dit kan bevestigen?
* Wagen afspuiten met tuinslang (of hd).
* Kleien met DDJ supernatural fine clay + DDJborn slippery (1/10)
* Moet ik de plekken die gekleid zijn afnemen met een peluche bianco of mag dit gewoon drogen omdat ik nadien toch de wagen opnieuw was?
* Wassen met born to be mild
* Wagen drogen

Polieren

* Afplakken plastic delen
* Testspot: eerst s17 met blauwe lc pad, indien niet voldoende resultaat s3d met blauwe lc pad.
* Wagen polieren, na elke hit (dambord patroon) deze plek afnemen met qyeon prep voor inspectie (peluche bianco)
* Wagen polieren (afschalen met s30 en oranje lc pad).

Waxen

* ???DDJ lime prime (afnemen met peluche bianco)??? Is lime prime nodig na polieren of kan ik meteen waxen?
* Waxen met collinite 845 (afnemen met peluche bianco).

Bestelling:


*Poorboys World - Bio-Degradable All Purpose Cleaner & Degreaser - 946ml (voor pads tussen het polijsten in proper te maken, 1:15 maatverdeling)

*Dodo Juice - Born Slippy clay lube refill concentrate (1:10) - 500ml

*Dodo Juice - Supernatural Fine Detailing Clay - 3x80=240g


*Monello - Peluche Bianco Trio - 45x65cm (x 3)

*Monello - Easy Detailing Hand Orange Light Cutting Pad (om moeilijke hoeken te bereiken waar de rupes lhr 15 mark 2 niet bij kan)

*Monello - Lege fles met verdeling en sprayer 700ml - 3-pack (voor de pb apc en de born slippery).

*Gyeon - Q²M Prep - 500ml

*Monello - Non-Ferro - Met verbeterde sprayer - 500ml

*Monello - Monello Borsa Duo - Detailing Bag


*Scholl Concepts - S3 Gold XXL High Performance Compound - 250 gram

*Scholl Concepts - S17+ Paint Restorer - 250 gram

*Scholl Concepts - S30+ Nano-Compound - 250 gram

*Scholl Concepts - Sandwich Spider Foam Polishing Pad - 135mm (x2)


*Monello - Faro - LED Zoombare Inspectielamp

*Lake Country - HD-Orbital "Large throw" Cutting pad - 6inch (x4 de 6 inch pads zijn bedoeld voor de mark 2 lhr 15 neem ik aan?)

*Lake Country - HD-Orbital Orange Polishing Pad - 6inch (x4 de 6 inch pads zijn bedoeld voor de mark 2 lhr 15 neem ik aan?)

*Rupes - BigFoot LHR15 MarkII

*Colad - Aqua Dynamic Maskeertape 3-pack - 19-25-38mm
 
Voor non-ferro hoef je niet af te drogen. Na het kleien hoef je niet te wassen, mag natuurlijk wel. Indien je gaat wassen gewoon kleien en verder niets doen, niet afdrogen of afnemen. Voor het wassen de hele even afspoelen.
 
Ik denk dat non ferro beter zijn werk kan doen als de lak (zo goed als) droog is. Anders verdun je het namelijk. Beetje zonde van dat (hele dure) goedje. Maar zo denk ik erover, wat zeggen de "echte" guru's erover?
 
  • Leuk
Reactions: Zluytr en Nuttiez
Voor non-ferro hoef je niet af te drogen. Na het kleien hoef je niet te wassen, mag natuurlijk wel. Indien je gaat wassen gewoon kleien en verder niets doen, niet afdrogen of afnemen. Voor het wassen de hele even afspoelen.
Non Ferro werkt het beste op een droog oppervlak. Als je op een nat oppervlak non Ferro gebruikt gaat het de werking deels teniet doen.
 
Zo had ik er niet over na gedacht. Zou inderdaad wel het geval kunnen zijn. Als je auto helemaal geen LSP heeft dan zal hij inderdaad nog behoorlijk nat zijn. Thanks voor de correctie :)!
 
Voor non-ferro hoef je niet af te drogen. Na het kleien hoef je niet te wassen, mag natuurlijk wel. Indien je gaat wassen gewoon kleien en verder niets doen, niet afdrogen of afnemen. Voor het wassen de hele even afspoelen.

@Steven130690 gaat kleien met DDJ Born Slippy, die vloeistof moet je na het kleien wel wegspoelen. Wassen met shampoo is niet echt nodig.

Ook zie ik bij het polijsten: afschalen met s30 en oranje LC pad. Dat is een cutting pad geloof ik? Zou daar zeker niet mee finishen. Beter eindigen met white polishing pad. (Heb wel geen ervaring met s30, maar sowieso lijkt eindigen met oranje pad me niet ok)
 
Ook zie ik bij het polijsten: afschalen met s30 en oranje LC pad. Dat is een cutting pad geloof ik?
Hier kan je gewoon mee finishen. :D LC heeft ook een finishing pads. Na de Oranje HD komt een finessing pad. (Rood)

???Wagen drogen niet nodig???
* Rondje non ferro, na 5 minuten opnieuw activeren met washandschoen. Is non ferro schadelijk voor pastic trims die bewerkt zijn met gyeon trim? Ik veronderstel van niet daar non ferro ph neutraal is? Iemand met ervaring die dit kan bevestigen?

Een zeiknatte auto is niet bevorderlijk, maar gewoon vochtig is prima. Je zal namelijk met een flesje Non-Ferro niet letterlijk al het lakwerk kunnen insprayen, dus verdelen met een vochtige handschoen is dan wel verstandig. - Laten inwerken - opnieuw verdelen en het zal dan lekker schuimen - laten inwerken - afspuiten.

Gyeon - Trim heeft, vermoed ik, een prima pH-tolerantie en zal wel het één-en-ander aankunnen.


Moet ik de plekken die gekleid zijn afnemen met een peluche bianco of mag dit gewoon drogen omdat ik nadien toch de wagen opnieuw was?
Gewoon de hele auto kleien en nadien goed afspoelen. :D De Born Slippy is wat zeperiger als de gemiddelde clay lube.


???DDJ lime prime (afnemen met peluche bianco)??? Is lime prime nodig na polieren of kan ik meteen waxen?
In mijn opinie is een glaze bijna overbodig na goed polijstwerk. Je kan dus na polijsten en ontvetten gaan waxen.
 
Hier kan je gewoon mee finishen. :D LC heeft ook een finishing pads. Na de Oranje HD komt een finessing pad. (Rood)

Had niet door dat het over oranje HD ging, daar geen ervaring mee. :blush:

Met de normale oranje LC pads moet ik altijd nog even nabewerken met een polishing pad, vandaar mijn bemerking.
 
Non Ferro werkt het beste op een droog oppervlak. Als je op een nat oppervlak non Ferro gebruikt gaat het de werking deels teniet doen.

Ok, ga ik zeker onthouden.
Non-Ferro werkt meestal veilig, maar hier en daar lees ik toch dat er soms problemen opduiken: https://forum.carclean.com/threads/vlekken-vettige-waas-non-ferro.18690/

Moet ik hier nu schrik voor hebben, (is non ferro effectief nodig voor het kleien en polieren)? Of kan het ook achterwegen gelaten worden (misschien is dit een domme vraag)?


gaat kleien met DDJ Born Slippy, die vloeistof moet je na het kleien wel wegspoelen. Wassen met shampoo is niet echt nodig.

Stel dat bepaalde delen van de wagen, die gekleid zijn, opgedroogd zijn voor de hele wagen gekleid is. Is alleen afspoelen dan nog voldoende?

Hier kan je gewoon mee finishen. :D LC heeft ook een finishing pads. Na de Oranje HD komt een finessing pad. (Rood)

Inderdaad, dit heb je eerder in dit topic nog vermeld. De rode is meer voor glaze en wax aan te brengen (als ik verkeerd ben moet je het meteen zeggen :p). De oranje kan gebruikt worden om te finishen met s30.

De 6 inch pads passen op de steunplaat van de rupes lhr 15 mark 2? En met 4 pads blauw en 4 pads oranje, kan ik toch voldoende verder werken lijkt me?

Gyeon - Trim heeft, vermoed ik, een prima pH-tolerantie en zal wel het één-en-ander aankunnen.

Jij gebruikt zelf ook de gyeon trim op je wagen (bumper/trims). Heb je dit zelf al getest met non ferro op de bumper/trims?
 
Jij gebruikt zelf ook de gyeon trim op je wagen (bumper/trims). Heb je dit zelf al getest met non ferro op de bumper/trims?

(is non ferro effectief nodig voor het kleien en polieren)?

Ik gebruik Non-Ferro vrijwel nooit op de lak, tenzij het écht een grafbak is die de nodige mishandeling gezien heeft. (En hele lichte kleuren) Het is natuurlijk niet zo dat als je NIET een ijzerverwijderaar gebruikt, je hand vol metaalsplinters zitten wanneer je de lak even aait. :p Er zijn maar een paar details geweest waar ik op witte/creme auto's verdachte zwarte puntjes zag zitten en toen heb ik Non-Ferro lokaal wat gebruikt, maar verder doe ik het eigenlijk niet.

Ik heb inderdaad al heel lang Trim op mijn stootstrippen zitten. Ik heb echter nog nooit Non-Ferro op mijn eigen auto gebruikt en kan je dus niets concreets vertellen over het eventuele aantasten. (Ik denk zelf van niet, maar ergens zegt het mij dat Trim het ook niet heel leuk zal vinden) @Dibbuz @Tim
 
  • Leuk
Reactions: SvA
tenzij het écht een grafbak is die de nodige mishandeling gezien heeft

Dat is hier niet het geval: auto's worden wekelijks gewassen en sinds kort ook vooraf gefoamed. De wagens zijn ook jaarlijks manueel gepolierd. Maar ik zou het inderdaad kunnen gebruiken bij rare plekjes op de lak (dus plaatselijk en niet de gehele wagen).

Op de velgen van Mercedes zitten na 22 jaar wel hier en daar zwarte vlekjes (teer) die er niet afgaan. Glue en tar remover kreeg deze ook niet weg. Non ferro is hier waarschijnlijk wel op zijn plaats om het te proberen (verminderen/ wegkrijgen).
 
Ok, ga ik zeker onthouden.
Non-Ferro werkt meestal veilig, maar hier en daar lees ik toch dat er soms problemen opduiken: https://forum.carclean.com/threads/vlekken-vettige-waas-non-ferro.18690/

Moet ik hier nu schrik voor hebben, (is non ferro effectief nodig voor het kleien en polieren)? Of kan het ook achterwegen gelaten worden (misschien is dit een domme vraag)?

Non Ferro is veilig voor het lakwerk. Wel niet laten opdrogen, of in de zon aanbrengen want dan kan je vlekken krijgen vermoed ik. Ik gebruik altijd non ferro op het lakwerk voor het kleien en nog geen problemen ondervonden met het gebruik ervan.
 
Ik heb inderdaad al heel lang Trim op mijn stootstrippen zitten. Ik heb echter nog nooit Non-Ferro op mijn eigen auto gebruikt en kan je dus niets concreets vertellen over het eventuele aantasten. (Ik denk zelf van niet, maar ergens zegt het mij dat Trim het ook niet heel leuk zal vinden) @Dibbuz @Tim

Non Ferro is PH neutraal. Het lijkt mij dat Trim daar geen last van gaat hebben moest je er Non Ferro opspuiten.
 
@Steven130690
Ook zie ik bij het polijsten: afschalen met s30 en oranje LC pad. Dat is een cutting pad geloof ik? Zou daar zeker niet mee finishen. Beter eindigen met white polishing pad. (Heb wel geen ervaring met s30, maar sowieso lijkt eindigen met oranje pad me niet ok)
LC HD oranje pad= polishing pad (net als Monello wit) en kun je prima mee finishen.
LC HD rode pad=finishing en net zo zacht als Monello rood en is wat mij betreft goed voor bv S40/Rupes wit polijstmiddel ,cleaners of om sealents en wax mee op te zetten.
 
Hallo

Het pakket is enkele dagen geleden aangekomen en tijdens het weekend wou ik beginnen aan de Opel Astra. Ik heb wel nog enkele vraagjes.

1) De dodo juice supernatural detail klei bestaat uit 3 lapjes van 80 gram. Is zo een lapje (80 gram) bedoelt als één stuk klei, of moet je deze nog kleiner snijden (bijvoorbeeld door er 40 gram van te maken). Hoe groot (gram?) zijn jullie stukken klei als je er mee werkt?

2) Ik weet dat ik niet gespoten plastic exterieur delen moet afplakken. Maar moeten lampen (zowel vooraan als achteraan) ook afgeplakt worden of kunnen deze gewoon mee gepolijst worden met bijvoorbeeld scholl s30)?

3) Zondag is het waarschijnlijk tussen de 25 en 28 graden buiten. Ik polier wel in de garage en dus uit de zon. Is deze temperatuur alsnog te hoog om te polieren met de scholl producten of kan het wel?

Greetz