• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Een absolute beginner meldt zich :-)

JanBE

Detailing trainee
28 jun 2020
12
25
Dag allemaal,

omdat ik in blijde verwachting ben van een nieuwe cavansietblauwe mercedes E300DE break, heb ik mij plechtig voorgenomen hier goed voor te gaan zorgen en mooi te houden. Ik heb me hier eigenlijk nog nooit serieus mee bezig houden, dus er gaat een wereld voor mij open. Als je even googled kom je trouwens al snel hier uit. Wat een overzichtelijke site met een schat aan informatie! Ongelooflijk ook trouwens wat sommigen hier tonen. Ook wat betreft het interieur. Er is dus nog hoop voor mijn twee huidige oude (15 jaar) wagens ;).

In afwachting van de nieuwe zal ik me eerst op deze storten, ook om een beetje te oefenen haha. Ik heb overigens niet de ambitie om te gaan polijsten en dergelijke. Een goede poetsbeurt binnen en buiten en goed onderhoud om dit te behouden is mijn belangrijkste streven.

Ik zal binnenkort mijn eerste vragen hier eens bundelen als dat mag, maar zal eerst nog eens rondstruinen op het forum en de winkel...
 
Welkom op het forum,
Je moet bij het begin beginnen zoals je zegt maar je zult zien,
dat als je wat verder bent met detailen je echt wel gaat polijsten gewoon omdat je steeds
meer wilt bereiken en je eigenlijk nooit tevreden bent.
De tijd zal het leren maar als je éénmaal besmet bent met het virus je er nooit vanaf komt :D ;)
 
Bedankt allemaal voor het hartelijk welkom!
Inmiddels al veel kunnen lezen en bijleren en heb eigenlijk al een vraag. Omdat ik niet goed weet waar deze te plaatsen doe ik het maar hier.

Zoals hierboven beschreven verwacht ik binnenkort een nieuwe wagen die ik graag tiptop wil houden. Is het juist voor een nieuwe wagen aangeraden om deze vlak na ontvangst van de garage in een coating of iets dergelijks te zetten? Zoiets zou ik overigens laten doen, want zie ik zelf niet zitten zonder ervaring etc. Ik begrijp dat zoiets wel een paar centen kost, maar is het de moeite?

Of volstaat het om de wagen elke maand, of twee maanden?, in de wax te zetten? Dan zou ik met een beetje oefenen zelf moeten kunnen?

Wat zouden jullie doen is eigenlijk de vraag ;)
 
Vraag is wat vind je zelf leuk? Veel geld in coating en gemak voor 1-2 jaar zonder teveel moeite of als je het leuk vind elke 2-3 maanden een mooi waxlaagje aanbrengen. Als je dat leuk lijkt zou ik vooral dat doen. Scheelt enorm in de kosten aangezien je zelf niet gaat coaten

Mijn nieuwe auto komt volgende week en aangezien ik het enorm leuk vind met de auto bezig te zijn heb ik gekozen eens in de zoveel tijd in de wax te zetten buiten alle normale stappen
 
Daarbij moet je je ook afvragen hoeveel je er mee rijdt. Een coating is fantastisch maar heeft geen oneindig leven. Die 1-2 jaar is mooi, maar haal je niet als je veel kilometers maakt. Dus ben je een echte kilometervreter dan ben je sowieso gebaat bij het onderhouden van de laag en heb je er dus werk aan.

Ik denk dat je nog het meest gebaat bent bij het niet laten wassen voor aflevering en het zelf "uitkleden" van je nieuwe bolide :D maar dan behoor je wel tot de weinigen der Aarde, maar die verzamelen zich gelukkig hier op het forum :joy:
 
Welkom hier Jan.

Wat de nieuwe bolide betreft: je vooral geen lakpantser/Waxoyl of vergelijkbare rommel door de strot laten duwen bij aflevering. Nu ja, dergelijke producten vallen op zichzelf vaak nog wel mee, maar het 'vakkundig aanbrengen' van dergelijke lagen, gebeurd vaak lang niet zo deskundig als het legen van je portemonnee door dat zelfde bedrijf/persoon. Begin gewoon met wassen volgens de regels, waarbij je krasje zoveel mogelijk voorkomt, en als je het leuk vindt breng een mooie waxlaag aan ter bescherming.
 
Dank voor jullie reacties. Ik kijk er naar uit om de wagen binnen en buiten mooi en proper te houden. Dat wil zeggen regelmatig zelf op de juiste manier wassen. Ik verwacht daar veel voldoening uit te halen. Of waxen daar ook bij hoort kan ik nu nog niet zeggen. En het is mij nog niet duidelijk of een 3 maandelijkse waxbeurt pas zin heeft na een wasbeurt, kleien en polijsten. De was beurt zie ik zitten, maar dat kleien en polijsten op het moment niet.

Vandaar dat ik momenteel neig naar een coating, hoewel ik begrijp dat het niet voor de eeuwigheid is. Ik woon overigens in een bosrijke omgeving, dus onverharde wegen, groene aanslag, vogels en hun kak en het ergste van al, hars druppels. Dus een goede bescherming is echt wel noodzakelijk in mijn ogen.

Zijn er ook nadelen aan een coating verbonden? Wat als deze na 1,5 jaar niet meer voldoet, is het dan makkelijk eenvoudig opnieuw aan (te laten) brengen? En als laatste het prijskaartje... ik weet niet of ik dat hier mag vragen, maar is daar iets over te zeggen, grofweg?
 
Een coating is dan wel een hele goede optie. Het opnieuw aanbrengen is niet anders dan de eerste keer, al zal dit gepaard gaan met een rondje licht polijsten (zeker stellen dat de ondergrond weer goed is). Als de coating goed zijn werk heeft gedaan heb je niet veel defecten opgelopen.

De coating laten aanbrengen verschilt: doe je het bij een poetsbedrijf dan kost het je een flinke duit en heb je nog eens kans om afgewimpeld te worden met B-keuze spullen ook. Als je in de webshop van CC kijkt dan zie je dat een goede coating zelf al een 100 euro kost. Tel erbij op dat je er in totaal een paar uur mee bezig bent en je hebt een indicatie van de kostprijs.

Als je een beetje de showoff sectie in de gaten houdt, dan zie je welke leden er geregeld auto's detailen. Je kunt hun altijd een persoonlijk bericht sturen voor bijstand of wellicht een 'new car treatment'.

Als je een onderhoudend product toepast bovenop je coating dan ga je er lang plezier van hebben!
 
  • Leuk
Reactions: GuidoA