• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Een beginner, met wat vragen en die veel wil leren.

sr-lex

Detailing trainee
19 jan 2014
8
22
Hallo allemaal.

Ik ben sr-lex en heb me zelf wat ingelezen in het detailing. Dit vind ik erg interessant en vind het verassend welke resultaten je kunt behalen.

Ik heb mijn zwarte Seat Ibiza nu 1x behandelt met een wax behandeling, waarbij ik koos voor https://www.Carclean.com/product/Turtle_Wax/Black_Box_FG6354_101788
Dit gaf een aardig resultaat, echter begrijp ik uit het volgende topic dat er nog veel te halen valt op het gebied van detailing.
https://forum.Carclean.com/#351103

Ik wil graag mijn auto zijn mooie glans terug geven door hem op een juiste manier te wassen en ook op een juiste manier de lak te "waxen".

Vorige keer heb ik geprobeerd om krassen te verwijderen met commandant nr7.
Na wat handmatig gepoets schrok ik mij rot, er zat een hele doffe plek waar eerst alleen een klein krasje zat.
Hierna pakte ik de turtle wax kit er bij en gelukkig verdwenen de doffe plekken hier aardig mee.

Nu wil ik het in het vervolg goed aanpakken.
Daarom zit ik er aan te denken om gelijk de juiste spullen te kopen.

Daarnaast zit ik ook te kijken voor een DAP500.
Kun je hier na het kleien alle vervolgstappen machinaal mee doen?
-polijsten
-voeden
-waxen

Tevens wil ik de rubbers ook een beurtje geven omdat die rondom de auto zitten en nog geen behandeling hebben gehad.

Nu is mijn vraag, hebben jullie nog tips om te zorgen dat mijn Ibiza weer gaat glimmen als van ouds?
(rekening houdend dat ik niet onnodig veel geld ga uitgeven)

Groet,
sr-lex

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi sr-lex. Zag jou auto er ook zo uit?

De voorstappen van het waxen heeft een grote invloed op het eind resultaat. Daar kan het stappenplan je denk ik goed bij helpen. Kijk dan of je eerst handmatig of toch gelijk machinaal aan de slag wilt gaan. Je zult dan nog wel wat extra kwijt zijn voor een machine,pads, polijstmiddelen, doeken enz. Een setje microvezel doeken en een droogdoek is altijd makkelijk of je nu met de hand of machinaal te werrk gaat.Je kunt in principe met een dap alle vervolgstappen doen, mits je middelen vloeibaar zijn. Een snelle wasbeurt doe ik ook met de hand. Die bestaat uit een lekkere shampoowas, het aanbrengen van een glaze en als laatst een waxbehandeling.
Bij een grote beurt(verwijderen swirls en overige krassen) volg ik het gehele stappenplan waar ik al eerder naar verwees en dat doe ik dan toch echt machinaal.

Dag sr-lex.
Die commandant zou ik laten voor wat hij is...er zijn inmiddels veel betere produkten op de markt die je geen doffe plekken geven.
De dap 500 is inderdaad voor alle stappen die je aanhaalt geschikt.
Schaf je hierbij nog een paar monello-machinepads en de monello Inizio en finale aan en je krijgt met de rest van je lijstje terug een superglanzende Seat terug.
Lees zeker de How-to's op dit forum eens na...hier staat alles netjes beschreven. Van die dap ga je erg veel plezier beleven...handmatig is echt slavenwerk.

Veel succes.

Ik heb ook al eens geholpen met waxen met de hand, echter zoals corsawim al zegt dit is echt slaven werk.
Daarom denk ik er aan om de machine te kopen. Daarnaast zijn er meerdere auto liefhebbers in de familie die deze ook wel zullen willen gebruiken.

@ MeivogelJ, zo ziet hij er op dit moment ongeveer uit ja, echter heb ik niet echt grote krassen alleen wel veel swirls.

Mijn plan is als volgt:
- de juiste spullen bestellen.
- auto herstellen + weer voeden.
- vervolgens 2x per jaar een grote beurt geven.
- ik heb de beschikking over een grage om dit uit te voeren.
misschien aanvullend nog 2 tot 4x per jaar met vloeibare wax oid. aan de gang gaan.

Voordat ik start zal ik de How-to's doornemen zodat ik geen stappen oversla of onnodige fouten maak.

Tevens wil ik de voorruit kleien/ voeden (als dit kan) daarna wil ik er een sealer overheen doen.
Deze heb ik al gekocht, genaamd: Clear View NANO. Dit is denk ik een vergelijkbaar product als rain-x.
Echter zit ik nu met het probleem dat ik strepen op mijn raam krijg als ik de wissers aanzet, deze verdwijnen na een paar seconde.
Ik denk dat dit komt doordat er nu vuil in het raam zit wat ik er uit moet kleien.

Zo oogt de auto trouwens na de laatste wax beurt.
Schermafbeelding_2014_01_19_om_20_51_00.webp

Schermafbeelding_2014_01_19_om_21_33_51.webp

Dat komt niet eens in de buurt met wat ik je liet zien. Jouw auto is de staat waar in het andere geval alleen maar van gedroomd kan worden. Die is namelijk nog steeds in die staat(waarschijnlijk alweer nog erger)

sr-lex, allereerst welkom op het forum hier.

Wat die doffe plek betreft na 'behandeling' met Commandant: die heb je nu waarschijnlijk gemaskeerd met een product dat alleen de fouten verbergt, maar na een x aantal wasbeurten komt die plek gewoon weer terug. Die doffe plek krijg je alleen weg door te polijsten, maar als je niet binnen kunt werken, kun je dat polijsten beter uitstellen tot de temperaturen wat hoger worden (denk aan een graad of 15). Black hole is ook zo'n middel dat lakfoutjes in met name donkere kleuren verbergt.

Bedankt voor het compliment.

Ik heb gelukkig de mogelijkheid om binnen te werken dus polijsten is geen probleem.
Hoe ik vorige keer te werk ben gegaan is als volgt.
-vloer vegen.
-vloer nat maken, om te zorgen dat stof niet meer kan opstijgen.

polijsten + waxen.

Ik weet niet of je zelf al goede mf doeken hebt maar anders zou ik er daar ook een paar van kopen.
Je wil een fles black hole kopen maar je zou ook eens voor een sample kit van Poor Boys kunnen kijken waar die ook inzit je hebt er immers maar weinig van nodig en je kan gelijk verschillende producten uitproberen.
Daar zit bv ook nog een sealent ( Ex p) bij voor over de black hole.