• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Eenvoudig wassen

fredz

Detailing rookie
14 feb 2009
14
0
Hebben een nieuwe Audi en ik wil hem met de hand wassen omdat ik overal lees dat wasstraten (bijvoorbeeld bij de Aral om de hoek) af te raden zijn. Ik ben echter geen "autofreak" en ben niet bereid er vele uren aan te spenderen. Dus mijn vraag: welk middel kan ik kopen om de auto éénmaal per maand of éénmaal per twee maand te wassen, met een spons, of indien een spons niet goed is, met wat. We hebben geen hogedrukreiniger. En moeten we hem zelf afdrogen of hoeft dat niet? Indien ja, waarmee?
 
Je kan een water filterings systeem kopen ,dan hoef je hem niet te drogen ,maar ik denk dat dat geen optie zal zijn. ;)

Maar je hebt gelijk wasstraat is een No Go..! Het is het makkelijkst te onder houden als de lak van je wagen beschermd is ,ik zou toch zorgen voor een goede wax op de wagen ,iets duurzaams zoals Collinite. Dit maakt je was proces echt veel makkelijker.

Maar om te beginnen zou ik een microvezel washandschoen of schaapsvel kopen :
-Mothers Lambswool washmitt
-Meguiars Microfiber Washmitt
Een goede droogdoek
-Poorboys Waffle Weave
-Miracle Dryer (of de Carrand Versie)
En uiteraard een goed shampoo :
-Poorboys Super Slick & Suds lijkt me ideaal hier.

Dan heb je een mooi was setje ,maar ik denk dat je achter een paar weken dit mss al wil uitbreiden ,het is een verslavende hobby..:D
 
+ twee emmersyteem, liefst met gritguard.

Wagen achteraf eens nagaan met Poorboys quick detailer plus is ook niet lastig en boost de glans van je wagen fantastisch.
 
Inderdaad ,was ik vergeten te vermelden. :roll

2 Grit Guard emmers + Gritguard voor beiden ,het lijkt gek om dat geld uit te geven aan emmers ,maar het doet werkelijk iets af. En de emmers zijn echt zeer stevig ,het is een éénmalige aankoop.
 
In het Audi-boekje staat dat shampoo te vermijden is, behalve als het echt niet anders kan. Jullie raden allemaal shampoo aan. Dus dat kan dan toch geen kwaad?
En zijn er "wasstraten" die wél goed zijn?
 
Audi raadt wassen met shampoo af?? Vreemd.. Ik raad je af om te wassen zónder shampoo! Wel een neutrale shampoo van bijvoorbeeld Meguiars of Poorboys, geen Valma of Turtle dus!
Geen enkele was straat is goed, ze veroorzaken allemaal microkrasjes of erger
 
Xizer zei:
Audi raadt wassen met shampoo af??

In het boekje staat: met de hand wassen
Als de wagen met de hand wordt gewassen, eerst het vuil met ruim water inweken en zo goed mogelijk afspelen. Daarna de wagen met een zachte spons, een washand of een autoborstel met lichte druk schoonmaken. Hierbij van boven naar beneden, beginnend bij het dak. Alleen bij hardnekkig vuil shampoo gebruiken.
En dat in een boekje van 2009 ;)
 
En hoe moet je de onderkant van je auto reinigen? Ik woon in een land met veel sneeuw en veel zout op de weg, en de Audi-garage raadt aan om de onderkant na de winter te laten reinigen. Maar ja, zelf kan ik dat natuurlijk niet.

En wat met het leer en de cockpit en zo? Audi-branded producten kopen?
 
Da's straf, zijn ze bang bij Audi dat de lak gaat oplossen :D , 'k zou me niet teveel aantrekken van wat er in da boekske staat ;)
 
B.K. zei:
Inderdaad ,was ik vergeten te vermelden. :roll

2 Grit Guard emmers + Gritguard voor beiden ,het lijkt gek om dat geld uit te geven aan emmers ,maar het doet werkelijk iets af. En de emmers zijn echt zeer stevig ,het is een éénmalige aankoop.

Dus deze en tweemaal deze?
En waarom heb je twee emmers nodig, als ik vragen mag?
 
In een emmer zit je schone sop / shampoo om je auto schoon te maken.

In de andere emmer (met water) spoel je steeds je spons / handschoon schoon voordat je deze weer in de emmer met sop / shampoo doet.

Idee erachter is dat het vuil wat in je spons / handschoen komt je niet in je schone sop / shampoo wilt hebben.

Klinkt heel overbodig en vergezocht, maar het werkt echt !


Gr. Arjan
 
B.K. zei:
Je kan een water filterings systeem kopen ,dan hoef je hem niet te drogen ,maar ik denk dat dat geen optie zal zijn. ;)

Maar je hebt gelijk wasstraat is een No Go..! Het is het makkelijkst te onder houden als de lak van je wagen beschermd is ,ik zou toch zorgen voor een goede wax op de wagen ,iets duurzaams zoals Collinite. Dit maakt je was proces echt veel makkelijker.

Maar om te beginnen zou ik een microvezel washandschoen of schaapsvel kopen :
-Mothers Lambswool washmitt
-Meguiars Microfiber Washmitt
Een goede droogdoek
-Poorboys Waffle Weave
-Miracle Dryer (of de Carrand Versie)
En uiteraard een goed shampoo :
-Poorboys Super Slick & Suds lijkt me ideaal hier.

Dan heb je een mooi was setje ,maar ik denk dat je achter een paar weken dit mss al wil uitbreiden ,het is een verslavende hobby..:D
Welke "wax" zou je aanraden, voor een nieuwe wagen? En moet je dit telkens doen? En is dit veel werk (grote auto)?
Is er een alternatief voor die Poorboys Super Slick & Suds dat even goed is?
 
Juffer1 zei:
In een emmer zit je schone sop / shampoo om je auto schoon te maken.

In de andere emmer (met water) spoel je steeds je spons / handschoon schoon voordat je deze weer in de emmer met sop / shampoo doet.

Idee erachter is dat het vuil wat in je spons / handschoen komt je niet in je schone sop / shampoo wilt hebben.

Klinkt heel overbodig en vergezocht, maar het werkt echt !

Volstaat één emmer dan voor één auto? Ik bedoel: moet je de "schone" emmer regelmatig opnieuw vullen en zo, of niet?
 
Kijk eens naar deze emmers. Stukje voordeliger. Één emmer met sopje gebruik je om je auto te wassen, de andere emmer vul je met schoon water en daar spoel je telkens je handschoen in als je een stukje auto hebt gewassen. Op deze manier komt het vuil in de emmer met helder water en blijft het water in je emmer met sop schoner. Op deze manier minder kans op vuil in je handschoen en dus ook minder kans om swirls te maken met het vuil dat aan je washandschoen zit.

Om te wassen kun je de Meg's Wash Mitt en om de wagen te drogen de Poorboys Waffle Weave.

De onderkant laten reiniger is niet per se nodig maar kun je eventueel zelf doen met een hogedrukreiniger en speciaal verloopstukje waarmee je de onderkant schoon spuit.

Dodo Juice heeft genoeg goede waxen. Een van hun beste waxen is de Super Natural. Ik weet niet waarom je een alternatief voor de Poorboys SSS zou willen hebben maar de Born to be mild is een uitstekend alternatief als je toch een wax erbij gaat gebruiken.

Grote auto waxen kost je ongeveer een uurtje als je een wax neemt die niet al te lang hoeft te curen. Super Natural zou hier geschikt voor zijn! ;)
 
fredz zei:
Hebben een nieuwe Audi en ik wil hem met de hand wassen omdat ik overal lees dat wasstraten (bijvoorbeeld bij de Aral om de hoek) af te raden zijn. Ik ben echter geen "autofreak" en ben niet bereid er vele uren aan te spenderen. Dus mijn vraag: welk middel kan ik kopen om de auto éénmaal per maand of éénmaal per twee maand te wassen, met een spons, of indien een spons niet goed is, met wat. We hebben geen hogedrukreiniger. En moeten we hem zelf afdrogen of hoeft dat niet? Indien ja, waarmee?

Ik denk het volgende:
- je bent geen freak die 100% perfectie wil, maar wel 100% meer dan de gemiddelde autobezitter.
- je wil niet onnodig geld uitgeven.
- je wil pragmatisch en snel een schone auto, met zo min mogelijk tijdsbesteding.

Welkom, je bent hier aan het juiste adres :party:

Ik adviseer pragmatische producten die je tijd en geld zullen besparen. Producten die een uitstekend resultaat geven, en alle andere extra toegevoegde producten kan je altijd later nog aanschaffen.

- emmers (onbelangrijk): gebruik eerst eens de huishoudemmer van je vrouw/vriendin... 1 of 2 emmers, wat jij genoeg vindt.
- washandschoen(belangrijk): Meguiars, Mothers of welk merk dan ook
- droogdoek(belangrijk): micracledryer
- shampoo(belangrijk): meguiars goldclass (fijne shampoo met conditioners, gaat ie mooi van glimmen)
- wax(belangrijk): collinite 845 (goedkoop, zeer langblijvend, fantastische bescherming, foolproof)
- onderkant wassen(onbelangrijk): je nieuwe auto is zeer goed beschermd aan de onderkant, en eens in de zoveel tijd door de regen rijden zal voldoende zijn. Bedenk je dat 99,9% vd mensen NOOIT de onderkant afspuit, en zie je 99,9% vd auto met een verrotte onderkant rijden?
- quickdetailer: tja, begin eerst eens met bovenstaande en dan ben je al goed op weg :party: :grinning:

Ik ga hier niet weer uitleggen hoe/wat je auto te wassen of te poetsen, daarvoor hebben we genoeg zogenaamde 'howto's' waarin je genoeg kan lezen.

Begin eerst eens simpel zonder fratsen, dat scheelt ]d~^
 
Ik kan me vinden in jouw benadering. Als je een simpele maar doeltreffende oplossing zoekt moeten we die ook aandragen.

Ik zou wel als voorbereiding (dus voor de was aanbrengen) een cleaner zoals deze nemen:
https://www.Carclean.com/product/Mothers_Wax/California_Gold_Pre-Wax_Cleaner_Ultimate_Wax_System_Step_1_473ml_7100_100215

En nou aan de gang ... :D
 
Dat waxen, hoe gaat dat in zijn werk? Heb je daar speciale tools voor nodig?

In Duitse fora raadt men vaak LG aan. Wat denken jullie daarvan om te wassen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Waxen is heel simpel, je bent vast wel bekend met het in de was zetten van auto's met turtlewax of valma o.i.d.?
Dit is hetzelfde alleen de spullen zijn beter ;) De enige "tools" die je nodige hebt zijn een goede wax (dus niet de bovengenoemde zaken), welke je kunt nemen zijn al eerder genoemd, en een applicatorpad en wat tijd.
Doe een beetje wax op de pad (hoe, dat hangt er vanaf of je een vloeibare of vaste wax gebruikt), en ik bedoel een beetje! Het is belangrijk om een dunne gelijkmatige laag wax aan te brengen op de lak, je moet het aanbrengen en dan net kunnen zien dat het er op zit. Ook weer afhankelijk van de wax, deze even laten hechten aan de lak (curen), dan afenemen met een goede microfiber doek (niet zo een van moeders de vrouw) en daarna kun je nog een laag aanbrengen en weer afnemen.

De wax zorgt voor bescherming van de lak tegen weersinvloeden en zorgt ervoor dat vuil zich minder snel hecht, en niet geheel onbelangrijk, maakt het wassen/drogen makkelijker.

Een wax houdt afhankelijk van de weersinvloeden en soort wax, tussen de 2 a 6 maanden, dus waxen doe je hooguit enkele keren per jaar.

Misschien is het handig om, als je in de buurt woont, eens langs te gaan bij Carclean in Bergschenhoek voor advies op maat, via een forum informatie geven werkt natuurlijk, maar hands-on info en wat uitleg en demonstraties werken beter! :ja
 
tinus zei:
- emmers (onbelangrijk): gebruik eerst eens de huishoudemmer van je vrouw/vriendin... 1 of 2 emmers, wat jij genoeg vindt.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens Tinus.
De auto van mijn ouders was ik iedere week met 2 aparte emmers, NXT Shampoo en een washmitt van Meq's.

Ik kan zodra ik de oprit op kom rijden bij mijn ouders al zien of paps tussendoor de auto heeft gewassen met de autospons in de huishoud emmer van mn moeder terwijl hij wel de NXT shampoo gebruikt
De waxlaag lijkt er dan al gewoon helemaal af te zijn. Beading is op enkele plekken dan al bijna niet meer aanwezig.

Je weet nooit wat er in die huishoud emmer heeft gezeten, natuurlijk moet je hem goed uitspoelen maar als je dat 1x vergeet kan het wel eens hele nare gevolgen hebben.
Voor die 50 eurocent zou ik het risico niet willen lopen...

Gr. Arjan